vetokoukun nosto tai ?

VAINIO JORMA K 21.03.2007 23:39

Vaunu kulkee vaakatasossa kun vetoauto on ilman lomakuormaa,jota meillä ilmeisesti yli tarpeen.

Olen miettinyt vetokuulan korvaamista esim asunto- autoissa näkemälläni korkeussuunnassa säädettävällä laippavetokuulalla.

Missä tällaisen voisi teettää ja tarviiko olla lujuus- laskelmat ja erikoiskatsastus?

Onko auton jousien jäykistämisestä riittävästi apua?

Saako vaunun vetopään laskea alemmas ja tarviiko tämä erikoiskatsastuksen vai onko edes mahdollista?

Tarjolla tietysti myös älä tee mitään-vaihtoehto, joka kyllä toiminut hienosti kaksi kesää. Ongelmia ollut lä- hinnä hidastetöyssyjen ylityksissä, kun aisan tukirauta raapii maata. Yhdistelmän "taipuminen" keskeltä on toki hölmön näköistä, vaikkei ajo-ominaisuuksissa ole ollut mitään vikaa. Aisapainoa tommoset 100 kg, eli riittävästi.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.03.2007 07:37

Ja aisapainoa ei saane pienemmäksi? Koukkumuutos kuulostaa melko huonolta myös juridisesti, mutta unohdit kertoa MINKÄ IKÄINEN tuo vetoauto on. Tai MALLInen, onhan noita maastureissakin säädettäviä: josko pirssi olisikin sellainen? Jousitusasiaankin on vaikea sanoa yhtään mitään kun ei tiedä millainen ratkaisu tuossa autossa on...

HYTTILÄ ESKO O 22.03.2007 08:22

Ei maksa mahdottomia (yleensä) vaihtaa takajouset uusiin tai jopa vahvistettuihin malleihin. Lisäksi on olemassa iskunvaimentimia missä on joko automaattikorkeudensäätö taikka jokin apujousi mikä auttaa kuorman kantamisessa.Ehkä tuskaasi saadaan lievennettyä kun kerrot veturin merkin ja mallin.

LAHTI ANTTI 22.03.2007 09:50

Mulla oli vähän samantapainen ongelma tässä nykyisessä autossa. Mutta ratkaisin sen vaihdattamalla eri merkkisen vetokoukun. Yllättävän suuria korkeuseroja niissä on. Kiinteillä koukuilla noin 6-9 cm. mitä mittailin ennen vaihtoa. Nyt oleva koukku on Bosal merkkinen. Aisapainoa on noin 65-70 kg.

LYLYOJA SEPPO 22.03.2007 20:44

Ilmapussit lisäjousiksi.Löytyy kait joistakin tarvikeliikkeistä

HALMEENMÄKI JUHANI 22.03.2007 21:26

Ei löydy. Mutta firma nimeltä Keskipinta tjsp tekee. Toisalta nyt taitaisi olla tärkeintä kuulla mikä auto on kyseessä, koska lisäilmajousia(kaan) ei saa kaikkiin...

KIMPPA PENTTI 22.03.2007 22:25

Mikä on se aisan tukirauta joka raapii hyppyreissä,jos se rauta on aisan alla oleva veen muotoinen niin sen voi varmaan poistaa jolloin aisan alla oleva maavara lisääntyy 10-15 sm, näin minä ainakin tein edellisen Soliferin kanssa.

HYTTILÄ ESKO O 23.03.2007 09:10

Se on rauta mikä estää jarrumekanismin osumisen esim hidastehyppyreihin tms korokkeisiin.Toivottavasti sinulle ei käy siten että jonkin korokkeen osuttua jarrujärjestelmän vipuun se repäisee koko jarrumekanismin rikki. On täysin älyvapaata touhua säästää muutamia kymppejä-150 (itse vaihdettuna) niissä jousissa. Sekä purkaa turvajärjestelmiä sen vuoksi pois.Tietenkin on olemassa autoja mihin jousia ei saa vaihdettua tms. Mutta silloin täytyy vaihtaa auto,taikka ostaa ilmapussit. Hyvät kanssasisaret ja veljet, kerätään kolehti jotta puutteelliset saa uudet jouset :D

LAHTI ANTTI 23.03.2007 09:43

Olisiko Jorma nyt ensin syytä ottaa mitta käteen, ja mitata koukun korkeus ilman kuormaa autossa. Ota se kuulan päältä maahan. Sen pitäisi olla noin 45-49 cm. Yleensä vetokoukkuun kohdistuva aisapaino on rajoitettu 75 kg. Se tieto löytyy tavallisesti vetokoukussa olevasta arvokilvestä. Sitä ilmoitettua arvoa en suosittele ylitettäväksi, turvallisuuden johdosta. Onhan niissä toki omat varmuuskertoimensa, mutta siitä huolimatta. Myös liika aisapaino painaa, varsinkin yksiakselisessa vaunussa, keskikohdan alas, jolloin auton keula ja vaunun perä nousee. Usein tällainen yhdistelmä on epävakaa ajettava. Selvitä nyt nämä asiat ja anna vaikka tänne tietoa ensin kuulan korkeudesta. Jatketaan sen jälkeen pohdintaa. P.S. Sitä v-mallista rautaa aisan alapuolella en missään nimessä suosittele poistettavaksi. Se on tosiaan suojarauta siinä alhaalla.

LAHTI ANTTI 23.03.2007 13:01

Ja kuten tuolla on kyselty, niin auton merkki ja malli olisivat tietoja, jotka auttaisivat eteenpäin. Jos nämä tiedot annat, niin katsotaan sitten miten voisimme olla avuksi.

VAINIO JORMA K 25.03.2007 00:55

Ei tuu maha mieli, kun ei hauku mitään auto- tai vaunumerkkiä.

Monissa pakuissa ja maastureissakin on kuitenkin kysymääni korkeussuunnassa säädettäviä "laippakiinnitteisiä" koukkuja.

Eivät kaikki kylläkään näytä tehdastekoisilta vaan juuri siihen ajoneuvoon ja tarpeeseen suunnitellulta ratkaisulta.

Isoa peräkärryä vetäessäni nykyinen koukku ja korkeus auton kontin (paku) ollessa ilman LOMAKUORMAA (paljon) on aivan OK.

Onko tälläiselle koukulle kaupallista ja laillista tekijää riippumatta auton merkistä. Yksilöllisestä tarpeesta tässä on ensisijaisesti kysymys.

TOIVONEN MARTTI 25.03.2007 09:43

Esim. tuo auton käyttöönottovuosi ratkaisee mitä koukun kanssa voi ja saa tehdä. Uusimpia koskee aika tiukat tyypitysvaatimukset, vanhoihin voi vieläkin tehdä aika vapaasti kaikenlaisia ratkaisuja.

Sitä saa mitä tilaa...

mot

TERVO JARI 25.03.2007 10:00

mitä vaunun valmistaja sanoo aisapainoksi, siis maksimi aisapainoksi ja auton valmistaja sanoo maksimi painoksi joka saa kohdistua vetokuulaan. Ja kun olet tarkistanut painot valmistajien antamiin "arvoihin", ja tilanne on senkinjälkeen vielä "toivoton" sitten lähdet etsimään uutta koukkua, "säädettävää" "sellaista". Jonka löytyminen tehdasvalmisteisena miltei välttämätön, sillä koukun valmistaminen kaikki "tirektiivit" täyttävästi onkin kalliimpi juttu, tuohon Halmeenmäki vois kirjoittaa "välikommentin" "koukku asetuksia".

Yhdistelmäsi vuodesta toiseen liian suurella aisapainolla ( jos sitä on ollut/tai on ) on POMMI liikenteessä, aisa väsyy liiasta kuormasta ja pettää jonain päivänä, toivottavati ei aiheudu kuin materiaalisia vahinkoja, henkilövahinkoja et voi korvata/korjata, valitettavasti . . . . . . .

Koukku rikasta kevättä toivoo:

Jari

Ps. Eipä tuollainen kysely ilman asiallisia lähtötietoja tuo suoraan täydellisiä vastauksia, arvailuja vain. . . Laita oikeat tiedot: Auton merkki, tyyppi ja vuosimalli ja vaununmerkki tyyppi ja vuosimalli ja jos on tehty muutoskatsastuksia kumpaan jompaan tiedot niistä , niin alkaahan tulla "oikeeta tietoo" . . .

HYTTILÄ ESKO O 25.03.2007 14:13

Mutta eihän se paranna tilannetta kokonaan vaikka sen koukun nostaakin. Se veturin perä roikkuu edelleen alhaalla kuorman vuoksi, vaunu tietenkin menee suorempana. Sitten kun sitä kuormaa on vähemmän veturissa ja aisapaino pienempi niin veturi/vaunu ovat lievän A:n muodossa. Eikö yksinkertaisin keino ole uudet jouset tms millä vaunu ja veturi ovat suorassa ilman vippaskonsteja?

HALMEENMÄKI JUHANI 25.03.2007 19:28

Jatkanpa tätä otsikkoa, koska en lähde enempää spekuloimaan eri vaihtoehtoja jos sitä noin ujoksi heittäydytään. On meinaan sen verta monta muuttujaa (ikä, jousituksen rakenne jne) että menee sivujen tekstiksi...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.