Varavirtalähde

Juha Lipponen 09.01.2022 23:07

Onko jollakin matkailuautossa käytössä varavirtalähdettä? Tarkoitan siis virtalähdettä jossa on 230 pistoke. En haluaisi asennuttaa invertteriä ja miettisin et jos ostaisin esimerkiksi puhdikkaan virtalähteen niin sillähän saisi tarpeelliset sähkövimpaimet käyttöön…

Esa Ojala 10.01.2022 10:12

Tarkoittanet tämän tyylistä kampetta?

https://www.mobisun.de/tragbarer-solargenerator-230v-1000w-1500wh-mobisun/

Tuollaisia on nykyään markkinoilla monenlaisia. Hyvä vaihtoehto, jos haluaa liikuteltavaa laitetta. Ei pärise eikä haise. En omista, mutta olen harkinnut hankkimista auto ja mökki käyttöön.

Timo Haapanen 10.01.2022 10:45

Mutta ladattava tuokin on jollain vehkeellä. Millaisia akkuja noissa kaytetään?

Esan linkissä olevassa akku/invertterissä on energiaa 1500 Wh. Tavallisessa 95 Ah:n hupiakussa on 1140 Wh

@timppa

Seppo Suomi 10.01.2022 11:01

Oisikohan käytännössä hupiakussa vain puolet tuosta ?

Veli-Pekka Merikallio 10.01.2022 11:50

Kaikkinensa lähes kolmen tonnin vehkeet, tuolla rahalla yöpyy johdon päässä useampia reissuja.
Noh, jotkut tykkäävät kerätä hiluja matkaansa, kukin tyylillään.

Timo Haapanen 10.01.2022 13:06
Seppo Suomi

Oisikohan käytännössä hupiakussa vain puolet tuosta ?

Niin on, mutta millainen akku noissa vehkeissä lienee, onko tilanne sama?

@timppa

Esa Ojala 10.01.2022 14:49

Noissa käytetään lithium-akkuja, eli käytössä lähes koko kapasiteetti. Päteviä laitteita, jos sopivan omaan käyttöön löytää. Tuo esimerkkini vastaa siis n. kolmea 100Ah lyijyakkua. Painoa huomattavasti vähemmän ja pitäisi kestää pitkään...
Lataus aurikopaneelilla, verkkovirralla tai auton laturista.

Esa Ojala 10.01.2022 14:58

Tuossa aika tunnettu merkki maailmalla.

https://www.bluettigenerator.com/

Timo Haapanen 10.01.2022 16:27

No juu, onhan näitä näköjään monenlaisia. Tuossa on yksi kapasiteetin puolesta ehkä vaanarille sopiva.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58073/qfcsd/EcoFlow-Delta-kannettava-virta-asema/lisatiedot?gclid=CjwKCAiAz--OBhBIEiwAG1rIOhionZmBsWyWVfS8JGGqwBhvGygmJ6ako03JDnaj1Vm77vmqTTQ2MRoC5YwQAvD_BwE

Lataus näille pitää kuitenkin järjestää kuten muillekkin akuille. Ja kylmänä ei sitten ladata.

@timppa

Antero Virkkala 10.01.2022 17:35

Itse odottelen sopivaa tarjousta tuotteesta nimeltä Ecoflow River Pro, jossa 720Wh:n akku. On kapasiteettiin nähden tyyriin puoleinen. Mutta sitten ominaisuudet. Tubettaja Lithium Solar purki tämän palasiksi ja totesi sisälmykset asiallisiksi. Tosi tärkeää kun on litiumakuista kysymys. Itse lataan kopterinkin litiumakut kivilattialla. Ei tulisi mieleenkään nukkua karavaanissa, jossa on joku itse koottu litiumakkujärjestelmä. En puhu siitä, että liitännät on ammattimaisesti tehty, vaan esim. siitä, että komponentit, erityisesti laturi ja akunhallintajärjestelmä (BMS) on todettu akun kanssa toimiviksi jo tuhansissa ja taas tuhansissa tuotteissa. Tai jos pitäisi nukkua karavaanissa itse kootun litiumakkujärjestelmän kanssa, niin nukkuisin ainakin sirkkeli tyynyn alla, että pääsee sitten seinän läpi pois, jos akkupalo tulee.

River Prossa on sisäinen laturi (siis oman akun latausmahdollisuus) sekä verkkovirralle että aurinkopaneelille. Erillistä oman akun latauslaitetta tai aurinkopaneelin lataussäädintä ei siis tarvita. Aurinkopaneelin liitäntään voi laittaa myös tavallisen 12V:n akun (tämä tieto ei ole valmistajalta vaan joiltakin tubettajilta; valmistaja myisi mieluiten "omaa" lisäakkuaan). On myös sisäinen 600W:n invertteri ja USB-latausliitäntöjä, joista ainakin osa Power Delivery (PD) "älylatauksella", jolla ladattava laite (esim. älypuhelin tai kopterin akku) neuvottelevat sopivan lataustehon ja muuttavat tehoa latauksen edetessä, ettei ladattavan laitteen akku kuumene tai sen elinikä liiaksi lyhene. Esim. DJI:n Mavic 3 -kopterin akun voi ladata sen omalla laturilla 96 minuutissa ja PD-laturilla n. 60 minuutissa.

Yksi tavoittelemani etu tällä kohtuukokoisella (n. 7kg) laitteella on, että sen voi pystyttää aurinkopaneelin kanssa paikkaan, jonne aurinko paistaa. Vankkurin pysäköisin mieluummin varjoisaan paikkaan.

Edellisessä viestissä Haapasen Timo linkitti saman valmistajan isomman mutta vanhemman Delta-mallin. Tämä malli ei minua houkuta, kun tuo Delta-sarja ei oikein ole yhdellä kädellä kannettavissa. Toinen River Pro:n etu Deltaan nähden on WiFi-liitäntä sovellusta eli appia varten, josta saa paljon enemmän tietoa kuin laitteen kiinteästä paneelista.

Timppa sanoo, että "Lataus näille pitää kuitenkin järjestää kuten muillekkin akuille". Ecoflow:n River ja Delta -laitteet ladataan suoraan 230 V:llä, eli pelkkä (mukana tuleva) virtajohto riittää.

Timo Haapanen 10.01.2022 17:53

Juu juu. Taidat puhua pelkästä kopterikäytöstä. Itse ajattelin matka-autossa invertterin ja lisäakun korvaajaksi. Verkkovirtaa ei välttämättä ole, siksihän tämä on hankittu.

@timppa

Esa Ojala 10.01.2022 18:40

Ehkä kuitenkin yksinkertaisin ja toimivin systeemi matkailuautoon on asentaa invertteri ja jos mahdollista lisää akkukapasiteettia. Tällöin ei tarvitse miettiä missä ja miten tyhjän virtalähteen lataa. Virtalähteissä on turhia varusteita/ominaisuuksia, jos tarve on vain sille invertterille.

Antero Virkkala 10.01.2022 19:21

Timo, onko siinä sitten joku ongelma, jos puhun varavirtalaitteen käytöstä kopterin (tai yleisemmin älylaitteiden) lataamiseen? Eikö tällaisen keskustelupalstan tarkoitus ole tuoda yhteen erilaisia näkökulmia? Me molemmat toimme tähän keskusteluun saman valmistajan mutta eri kokoisia malleja. Seitsemän kopterien kanssa vietetyn vuoden aikana minut on rokotettu kohtalaisella varovaisuudella litiumakkujen suhteen. Tiedättekö, miten ruohikkopalo sytytetään? Vaikkapa niin, että rysäytetään kopteri maahan, niin että litiumakku repeää (Youtubesta nähty, ei itse koettu).

Puhuin yllä litiumakkujen kanssa varottavista asioista. Vielä yksi asia on, että lyijyakulle suunniteltu laturi (siis auton moottorin pyörittämä generaattori) saattaa kärähtää, jos sillä lataa litiumakkua. Ks. esim. "How to not blow up your alternator when charging Lithium" (https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug). Tässä videossa laturi lataa litiumakkua 80A:n virralla, jos kierrosnopeus on 3000rpm. Jos kierrosnopeus puolitetaan (1500rpm), laturi lataa 65A:n virralla jonkin aikaa ja sitten nousee savu. Näin siksi, että litiumakun sisäinen resistanssi on paljon pienempi kuin lyijyakun, ja latausvirta pysyy korkeana pienilläkin kierroksilla, joilla laturin omien tuuletussiipien jäähdytysteho ei riitä.



Esa Ojala 10.01.2022 20:50

Nykyään käytetään esim. vapaa-ajan lithium akuissa LiFePo4 kennoja, jotka ovat turvallisia.

Tuo lataus ei ole ongelma auton omalla laturilla. DC-DC laturilla saadaan estettyä tuo Anteron mainitsema "kärähtäminen".

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.