Valonvahvistin - jännitteen säädin

KUOSMANEN EERO 21.04.2008 17:30

Caravan-lehden numerossa 3/2008 on artikkeli "Lisää tehoa ajovaloihin". Kirjoituksessa kerrotaan hakkuriperiaatteella toimivasta jännitteen säätimestä. Minkähän merkkinen tuo laite oli? Missä sitä myydään? Onko muilla kokemuksia?

HALMEENMÄKI JUHANI 21.04.2008 21:52

Ei ainakaan vielä Suomessa, mutta "isossa maailmassa" yleinen tarvike. Ja käyttökokemuksia saa siis myös uudempien Saabien kuskeilta, niissä ainakin on hakkurilla toteutettu ajovalojen virransyöttö, jo tehtaalta lähtien.

KUOSMANEN EERO 21.04.2008 23:14

Oliko silä kokeillulla kappaleella merkkiä tai nimeä?

VIERIKKO ERKKI 22.04.2008 09:38

Ostin vanhaan Passattiin Biltemasta valojohtosarjan jossa kaksi relettä (30a) vahvat johdot lamppujen liittimet. Voi laittaa 100w lamput (ei lähivaloille). Makso 19.90€, toimi ainakin Passatissa.

TOIVANEN JARI 22.04.2008 16:40

100w polttimot on tieliikenteessä laittomat, itseänikin kiinostaa tällainen valovahvistin joka on laillinen. Kertokaa jos saatte selville minkä laite testissä oli.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.04.2008 20:45

Se Bilteman "valonvahvistin" on pelkkä relepaketti valmiiksi kytketyillä johdoilla. Eli vähentää pitkissä valojen johdoissa ja katkaisimissa tapahtuvaa jännitehäviötä, mutta nimike on käännöskukkanen. Tuo hakkurilla toteutettu laite nostaa jännitettä ja vakioi sen, ja hakkurin ansiosta polttimoiden elinikä ei silti muutu. Testissä olleen kiinalaisen laitteen nimellä ei pääse eteenpäin, ja ainakaan vielä en ole moista löytänyt Suomen kanavista. Talvella niitä oli kaupan ebay-nettihuutokaupassa useitakin, nyt ei tietysti löyty yhtään. Valmistajia on kuitenkin montakin, sen verran google auttoi että löytyi esim tämä lista: http://www.alibaba.com/member/us100373095/search/product?IndexArea=product_en&SearchText=booster

Kaivelen lisää, ja palaan asiaan!

MOISANDER JOUKO 27.04.2008 00:02

Antaisin ääneni parille releelle ja paksuille johdoille! Lampuille menevää jännitettä on turha nostaa yli nimellisen, silä silloin käyttötunnit putoavat dramaattisesti.

TOIVANEN JARI 27.04.2008 20:29

Ei siinä nosteta jännitettä yli nimellisen, laturi tuottaa kunnossa ollessaan tuon 14.4v

KOHTALA MATTI 07.10.2008 23:12

Motonet kaupittelee nyt hakkurivahvistimia. Hinta 49-69 eur mallista riippuen. Onkos joku ehtinyt jo testaamaan?

KUOSMANEN EERO 10.10.2008 15:14

Ostin ja asensin. Kävi helposti. Kyllä valot kirkastuivat, mutta vasta aika näyttää, miten polttimot kestävät. Pakkauksessa kyllä väitettiin, että polttimoiden pitäisi laitteen avulla kestää selvästi kauemmin?

ESKOLA PENTTI E 10.10.2008 19:27

Laitteet hankittu ja odottavat asennusta ja testiä. Jos muilta kiireiltä ehdin, niin viikonloppuna käytännön testi ja jännitemittaukset. Myöhemmin, jos energiaa riittää,niin katson oskilloskoopilla, mitä laite antaa ulos. Hyviä ja turvallisia ajokelejä kaikille.

ESKOLA PENTTI E 11.10.2008 09:18

Mahdollisimman epätieteellinen, mutta itselleni riittävä, perustutkimus on nyt tehty. Laitteistona oli Motonetin myymä valovahvistin # 48-3970, eli H4-polttimoille. Autona oli Fiat Ducato -98,jossa valojen johdotus alkuperäinen. Vahvistimen asennus oli helppo, joskin mukana tulevat ohjeet olivat "hieman" suurpiirteiset, mutta kuitenkin riittävät. Laitteen mukana tulleet johdot ja liittimet sopivat sellaisinaan, eikä muita virityksiä tarvinnut tehdä. Eli jos tunnet sähkön perustekniikan ja erotat plussan miinuksesta, sekä saat pysymään ruuvarin kädessä, niin homma onnistuu.

Sitten itse epätieteellisiin tuloksiin. Ensinnä mittaukset alkuperäisellä perusjohdotuksella ja moottori pysähdyksissä;

akun napajännite 12,3 V (jätän sadasosat pois) polttimon kannalle tuleva jännite oli 11,2 V jännitehäviö polttimon miinusnavan ja akun miinusnavan välillä 0,2 V

Sama mittaus moottori käynnissä;

akun jännite 14,5 V polttimolle 13,7 V jännitehäviö miinusnavalla 0,2 V

Sitten mielenkiintoisin vaihe, eli vahvistin kytkettynä. Ensinnä moottori pysähdyksissä;

akun napajännite 12,3 V polttimolle 14,5 V jännitehäviö miinusnavalla 0,02V (sadasosat mukana)

Sama mittaus moottori käynnissä;

akun jännite 14,5 V polttimolle 14,5 V jännitehäviö 0,02 V

Jossain vaiheessa ,jos energiaa riittää, niin täytyy tehdä joitain lisämittauksia, mm. vahvistimen ottama "tyhjäkäyntivirta"jne.

Jokainen tehkööt tuloksista omat johtopäätökset. Aika sitten näyttää, miten itse laite ja polttimot alkavat kestämään.

Silmämääräisesti valoteho kasvoi, mutta kuinka paljon, on sitten toinen juttu.

Laite oli asiallisessa pakkauksessa, valmistajan nimeä ei löytynyt, CE-merkintä oli. Laitteistolla yhden vuoden takuu. Pakkauksen päällä oli melkoiset lupaukset valotehon kasvusta. Laitteen myyjä oli asiallinen, mutta ei osannut kertoa laittesta tai sen toiminnasta mitään.

Laite jää ainakin toistaiseksi autoon kiinni. Toimintavarmuus sitten ratkaisee, mitä tapahtuu.

Valoisia ajokelejä kaikille.

HAAPANEN TIMO S 11.10.2008 11:40

Kiitoksia asiallisesta testauksesta! Pääsisiköhän relepaketilla samoihin voltteihin,lukuunottamatta moottori pysähdyksissä arvoa. @timo

ESKOLA PENTTI E 11.10.2008 12:17

Relepaketilla voi päästä melko hyviinkin arvoihin. Tämä johtuu siitä, että saadaan pääosin eliminoitua jännitehäviöt, sekä pluspuolella,että miinuspuolella. Aivan yhtä hyviin arvoihin, kuin vahvistimella,ei päästä.Hakkurivirtalähteessähän on juuri se etu, että se nostaa alemman tulojännitteen halutulle tasolle. Saavutettava etu riippuu paljolti siitä, missä kunnossa ja miten on tehty nykyinen järjestelmä.

LAUKKANEN MAURI 11.10.2008 14:42

Eipä Itse HID polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhItse HID polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhdistelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).

distelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).

Tuo valontehon muutos ole varmaan silmillä nähtävä,mutta entäs nämä XENONIT=Kaasupurkausvalot,miltäs näytää mainos? Kyselee m laukkanen

PALIN MATTI 11.10.2008 16:03
Mauri nyt kyllä selitti tuon asian niin perusteellisesti, että joka sitä ei usko, voi syyttää pelkästään itseään. )
SUOMI SEPPO S 11.10.2008 16:44

Taitaa maksaa hunajata uudet umpiot xenoneille sekä automaattinen korkeuden säätö pesulaitteineen. Tavallisille halogeeneille hyväksyttyihin valaisimiinhan niitä ei saa asentaa. @seppo

JUVONEN ESKO 14.10.2008 20:29

Mitatut jännitehäviöt tuntuvat järkeenkäyviltä melkein kaikki paitsi maajohdon häviö lampun kannasta akun napaan. Miten se voi pudota kymmenesosaan. Hakkurihan pystyy nostamaan jännitteen, jolloin se kuluttaa enempi virtaa. Tuleeko laitteen mukana paksumpi maajohto.

ESKOLA PENTTI E 14.10.2008 20:55

Morjens, Esko

Aivan oikeita havaintoja teit! Laitteen mukana tulee (kiinteästi kytkettynä) myös uudet maapuolen johdot. Johtojen pinta-ala huomattavasti suurempi, kuin mitä alkuperäiset johdotukset ja pituudeltaan vain noin parikymmentä senttiä. Näin maadotus tulee tehtyä hyvin lähelle polttimoita (molemmilla omansa). Tässä selitys pienen jännitehäviöön.

PIRTTIMAA TEEMU 23.10.2008 11:46

vaihda xenon muutossarja..on helppo laittaa n.10min. ja valo teho kolmin kertaistuu maksaakin alta satasen.. miinus puoli että pitää ottaa katsastukseen pois..poliisit ei välitä niistä

PIRTTIMAA TEEMU 23.10.2008 11:47

http://www.euro1supply.com/index.php?cPath=2654_2710

HALMEENMÄKI JUHANI 23.10.2008 20:02

Noista xenon-muutossarjoista löytyy sitten mieletön määrä keskustelua autoforumeilta. Yhteenvetona jokunen pointti: -Halpa antaa yleensä häiriöitä stereoihin -Halvoissa on luvattoman paljon susia, eli ei toimi lainkaan -Ns heijastinumpioissa tulee yleensä hajavaloa niin paljon että häikäisee pahasti vastaantulijoita, linssillisissä yleensä parempi tilanne -H4sen "lyhyet+pitkät" korvaava moottorilla liikkuva on hankala suunnattava, koska liike ei toimi oikein, useissa halvoissa sarjoissa toinen "lanka" onkin perinteinen halogeeni -Jos autossa on ajovaloautomatiikka joka sammuttaa valot startin ajaksi sekoaa ballasti kun väliin tulee tauko -Xenonilla on syttymisaikansa, eli autot joissa lyhyet/pitkät on vaihtona tulee sokko tauko

Ja kuten mainittu, nuo eivät ole laillisia, eikä niitä saa laillisiksi.

PIRTTIMAA TEEMU 23.10.2008 20:49

onkos sulla kokemusta?mulla on toi sun väitös on valetta..ja ne saa lailliseksi melkein joka autoon ku lisää siihen automaattisen korkeuden säädön..

HALMEENMÄKI JUHANI 23.10.2008 22:58

Saa vai? Sullapa on ihmeelliset umpiot jos niissä on sekä H että D-hyväksynnät. Sekä e-hyväksytyt muutospolttimot...

KNAAPI JUHA 23.10.2008 23:05

Voi Teemu parka...

Kannattaisi ehkä punnita omaa tietomääräänsä, ennenkuin syyttää toista valheesta. Miksikä hyvää tarkottavan neuvon antaja sinulle valehtelisi?

Se, että jollakin on jäänyt poliisin toimesta tarkastamatta xenon-muutosarja, ei tee siitä laillista. Ei myöskään se, että siihen on viritetty korkeussäätö. Kyllä hyväksymismerkinnätkin tulee olla. Tietääkseni ei ole mistään saatavissa hyväksymismerkillistä muutossarjaa xenoneihin.

Loppupeleissä tulisi ehkä halvemmaksi parantaa valojaan tuolla hakkurivirtasyysteemillä. Laskepa yhteen muutossarja ja sakot. Vielä mahdollinen matkan keskeytys ja rekisterikilpien poisto. Jos olet sellaisissa tuloluokissa, että ajelet omalla matkailuautolla niin saattaapi olla, että päiväsakkolaskelma osoittaa muhkeaakin summaa. Toisaalta - onhan täällä monastikin lausuttu keskusteluissa, ettei pidä vinkua pienistä, jos on varaa ostaa kallis matkailuauto.

PALIN MATTI 24.10.2008 09:30

Nyt on joku kauppamies puhunut tuon Teemun totaalisesti pyörryksiin. Laillisia Xenon-valoja et saa autoon jälkiasennuksena muuten, kuin uusimalla koko järjestelmän umpioineen päivineen. Hyväksyntämerkinnät pitää löytyä myös umpioista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.