Tunturikytkin

KÄLKÄJÄ UNTO 31.01.2007 20:09

Olen lueskellut asian tiimoilta monenlaisia juttuja, koettanut metsästää kytkentäkaavioita sekä osia laitteeseen mutta edelleen ollaan tumput suorina. Täällä liikkuu kyllä paljon asiantuntevia immeisiä, joten antaapa tulla olisi meinaan tarvista kyseiselle laitteelle. Tarkoitus olisi kytkeä vempain Alde 3000 3kw sähkölämmitykseen, Alde on 2005 vuosimallia. Kiitoksia. T Uppopalllo

HYTTILÄ ESKO O 31.01.2007 20:47

Laitat lämmöt päälle,säädät termarin, katkaiset akkupääkytkimestä virran ja poistut vaunusta.Otat myös 220v verkkojohdon irti tolpasta. Eli vaunusi jää ilman sähköä kaikintavoin. Kun olet menossa vaunulle soitat jollekin paikallaolijalle tms ja pyydät tökkäämään sähkötöpselin kiinni vaunuusi. Kun menet paikanpäälle annat tälle kaapelinkytkijälle palkkion (sixpack) tms ja niin se tunturikytkin toimii

VARTIAINEN JOUKO G 01.02.2007 01:05

Jos kohdallasi tilanne on sellainen että se tunturikytkennän toiminto ei ole asennettu niin sinun kannattaisi ensitöiksesi asennuttaa se merkki- tai muussa alan huoltoliikkeessä. Minulla ei ole taitoa neuvoa sen "Tee-Se-Itse" rakentelua ja parempi muutenkin jättää ammatti-ihmisten huoleksi. Varmemmin löydät matkailupelisi muuna kuin savuavana romurauniona jossa kytkentöjen tarkistus savun hälvettyä ei tuota toivottua tulosta. Sitten se menee jotakuinkin tuon Eskon vinkin mukaan. Siis lämmityslaitteet - pannu ja mahd. sähköpatruuna - kytketään päälle ja käännetään "tunturikytkin" ON-asentoon. Matkailupelin ulkopuolella irroitetaan johto syöttöpisteestä. Eli virtaa ei mene vaunun järjestelmiin. Esilämmitys kytkeytyy päälle kun joku pistää töpselin tolppaan. Sivistyneemmin se tapahtuu käyttäen kellokytkintä. Joko lämmitysjärjestelmän ohjauspaneelissa tai irrallinen härkki johtokelassa. Kun tiedät tulevasi vaikka perjantai-iltana vaunulle ajastat kellokytkimen käynnistämään lämmöt jo perantai aamupäivälle. Näin vaunusi ehtii tasaisesti alkulämmetä jo ennen sinne menoasi. Vaunulle tullessasi pistät tunturikytkimen OFF-asentoon ja siirrät vaunun kytkentäkaapelin suoraan kaapelikelaan ja käyt taloksi. Lämpimiä viikonloppuja.

HYTTILÄ ESKO O 01.02.2007 14:40

"Tunturikytkin2 nappia. Toimii kuten aiemmin selostin. Se tunturikytkinnappi oli aiemmissa primus lämmittimellä varustetuissa vaunuissa.

MAIJALA JARMO 05.02.2007 22:29

Moi Uppopallo

Katoppa tästä linkistä http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=301.30

On vastaus kysymykseesi.

HYTTILÄ ESKO O 06.02.2007 18:29

Itse ja monet muut käyttää Alde 3000 lämmitystä ilman relettä ja ilman mitään muutoksia olemassaolevaan systeemiin. Jopa vaunun ohjekirja pyytää toimaan kuten edellä kuvattu.

GRÖNLUND JORMA A 06.02.2007 22:37

Ei se voi kovin pitkään toimia ilman relettä. Jos lämmityksen ohjaus jää päälle, niin akku tyhjenee. Siksi pitää olla rele. Sitä relettä sanotaan tunturikytkimeksi. Se siis kytkee vaunun lämmityksen ohjauksen päälle, kun joku laittaa vaunun töpselin verkkoon.

Sellainen voi toki olla toteutettu ilman mitään lisänappejakin. Useimmiten rele sijaitsee sulakeautomaatin vieressä samassa kiinnityskiskossa.

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2007 08:09

Siinä kytketään 12 volttia POIS pääkytkimellä ja IRROITETAAN 220v vaunun seinästä. Miten se silloin tyhjentää akun? Anteeksi tyhmyyteni, ohjekirjakin kertoo saman asian ja eihän tuohon ohjekirjaa tarvita. Mekaaniset kytkimet jäävät siihen asentoon mihin ne on ennalta laitettu, kun joku tökkää 220v seinään niin lämpö lähtee päälle. Olisiko joku ALDE 3000:n käyttäjä jolla tämä ei ole toiminut. Mielestäni täällä kirjoittaa moni PRIMUS_UKKO.

PALIN MATTI 07.02.2007 10:39

Usko nyt vaan Esko, mitä Jorma sulle amatimiehenä sanoo. Alde, niin kuin Primuskin tarvitsevat verkkosähköllä (230VAC)lämmetessään myös ns. akkusähköä (12VDC). Alde esim. järjestelmän ohjaukseen ja vesipumpun pyörittämiseen. Jos katkaiset pelkän verkkovirran, lämmitys kyllä pysähtyy, mutta ohjaussähkö ja kiertovesipumppu jäävät käymään. Ja ajan saatossa akku kyllä tyhjenee. Jos taas katkaiset ajoneuvon akkupääkytkimen, ne sammuvat,mutta eivät sitten kyllä käynnistykään kun verkkovirta kytketään ja vastukset alkavat lämmittämään pannua.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan se "tunturikytkin" on siis verkkosähkön ohjaama rele, joka toimii akkusähkön pääkytkimenä! Voidaan siis jättää kaikki lämmittimen nappulat käyttöasentoon, kun tunturikytkin on käytössä. Verkkovirran liittäminen kytkee samalla myös akkusähkön käyttöön ja lämmintä alkaa kehkeytymään...

TERVO JARI 07.02.2007 11:30

Tuli mieleen että jos on valittu 230V:tin pumppu käyttöön, varmaannii ohjausjärj.tarvii 12V ? ? Onko ohjausyksikön kulutus kuin suurta? ?

Ite oon pihalla kuin lumiukko asiasta, mutta sivusta yritän päästä "saloihin kiinni".

Jari

Ps. Kuisen tunturikytkytin on tehty ilmalämmitteisiin järjestelmiin, vai onko se tuntematon käsite "niissä vehkeissä" ? ?

IPATTI VEIKKO 07.02.2007 12:26

Ennen vanhaan kun oli vain Primus pannut vallassa, homma hoidettiin siten että pannun ohjauskeskukselle menevä + johdin katkaistiin releellä. Tähän relekoteloon laitettiin tuon + johtimen katkaisevan koskettimen rinnalle vaihtokytkin jossa oli kaksi asentoa Kesä/Talvi. Kesäasennossa se ohitti tuon releen koskettimen ja voi käyttää pannua aina. Kun poistuttiin vaunusta jätettiin primuksen sä-lämmityksen nappi alas ja tuo vaihtokytkin Talvi-asentoon. Nyt kun vaunun töpseli laittettiin tolppaaan, alkoi vaunu lämmetä sähköllä.

KORHONEN KARI 07.02.2007 13:00

Justiinsa tulin,näpit jäässä,testaukselta(-26C).Ei lähtenyt Primus eikä sähköpatruuna päälle ilman akku virtaa.Siis Eskon ohjeiden mukaan,sorry.

PALIN MATTI 07.02.2007 13:44

Näin juuri on asia! Ja Alde 3000:ssa ei ole muuta kuin 12V vesipumppu. Jotenki tuntuu, että Esko on ehkä sisäistänyt väärin sen Alden käyttöohjeessa mainitun kohdan, jossa sanotaan, että: "Kun ohjaustauluun sijoitettu sähkölämmittimen liukukytkin siirretään jonkin tehon kohdalle, piirikortin 12 voltin releet vetävät, niin että 230 voltin virta johtuu lämmitysvastuksiin".
Tässäkin on näitä releitä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä tunturikytkennän kanssa. Nämä releet toimivat periaatteessa päinvastoin, kuin tunturikytkennässä. Näissä 12 V -sähköllä ohjataan 230 V -sähköä, kun taas tunturikytkinreleessä asiat ovat juuri päinvastoin. Jos Alde 3000-pannussa ei ole 12 V ohjausjännite kytkettynä, eivät myöskään vastukset kytkeydy päälle, oli niitten ohjauskytkin sitten missä asennossa tahansa, kun sähvötöpseli isketään kiinni vaunun kylkeen..

Tai voihan olla niinkin, että Eskolla on vaunussaan ihan jokin ultimaatumimalli tästä Aldesta. Voinetko Esko valaista asiaa tarkemmin?

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2007 14:22

käytin 2 vuotta Alde3000 tunturikytkimellä ilman relettä. Ihan ohjekirjan mukaan (Solifer S6+) Aina toimi kun "jukka" tökkäsi töpselin seinään. En käyttänyt kaasua vaan sähkölämmitystä. Ikinä ei ollut akku tyhjä eikä mitään probleemia. Tämän vuoksi kyselen. Lisäksi ei mekaanisesti kyketyt sähkölähteet vie sähköä kun vaunusta on kytketty sähkö pois. Lisäksi ne samaiset kytkimet päästävät sähkön menemään eteenpäin kun vaunuun kytketään ulkoinen sähkö. Ei sille ole mitään estettä ettei vaunu lämpiäisi.

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2007 14:24

EN ole puhunut primuksesta mitään ......

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2007 15:00

SoitinPaavo Rouskulle ja kysyin.SOLIFEREISSA on TEHDASTEKOISENA ko. releistö. Sekä tuo 12 voltin "pääkytkin" katkaisee sähkönsyötön muualta paitsi lämmittimeltä.ELI TUNTURIKYTKENTÄNI TOIMI JUURI KUTEN SELOSTIN .Tuota releistöä ei hänen mukaansa ole läheskään kaikissa muissa merkeissä. Esim Hobbyistä puuttuu yleensä.Joten ainakin Soliferin/Alde3000 laitteisiin ei tarvitse rakentaa mitään releistöä. Muissa sen mukaan onko vai ei. Näin ne asiat selviää kun "ammattimieheltä" asian kysyy.

PALIN MATTI 07.02.2007 15:28

Voi herranjestas! Tietysti se Alde siinä Solikassa toimii juuri kuten sanoit, koska SIINÄ VAUNUSSA ITSESSÄÄN ON JO SE TUNTURIKYTKENTÄRELE VALMIINA ! Sinä Esko toimitit koko ajan, että Aldessa ei tarvita mitään tunturikytkintä! Et maininnut, että se lämmitin on sijoitettuna Solifer-merkkiseen asumisperäkärryyn, jossa se tunturikytkin on vakiona! :-)

Kyllä se Alde, samoin kuin Primuskin toimiakseen kertomallasi tavalla tarvitsee sen tunturikytkennän ja tässä sinun tapauksessa se on siinä VAUNUSSA!!!!!

GRÖNLUND JORMA A 07.02.2007 20:11

Ihme vänkääjä? Ihan samaa sanoin jo eilen, että se rele voi olla asennettuna sinne vakioksi sulakeautomaatin viereen piiloon, ja ilman että siinä olisi mitään lisänappeja.

GRÖNLUND JORMA A 07.02.2007 20:21

Noin jos kyseessä on Primusjärjestelmä, niin kyllä se sama tunturikytkin sytyttää myös pannun, jos sen käyttönappi on päällä ja kaasua on pullossa.

HYTTILÄ ESKO O 07.02.2007 20:58

Aldesta oli kysymys jo alusta lähtien, niin sinä kuin pari muuta sekoititte Primuksen soppaan mukaan. Asiaa voi artikuloida hieman täsmällisemmin "jos" on asiasta tietoa.Eli miksi et tosi viisaana kertonut selvästi asiaa. Vaunun ohjekirja ei kerro releistä yhtään mitään, kertoo vain jotta tunturikytkin on ja kehoittaa tomimaan kuten kerroin. Onneksi Yksi puhelinsoitto oikealle asiantuntijalle auttoi, lisäksi tuli tieto jotta Solifereissa tuokin on vakiona. Kuten paljon muutakin. Nykyisessä vaunussa on 3010 jossa on taas eri systeemi, alkaen Caravan Controlista jonka avulla voi unohtaa halutessaan koko tunturikytkennän.

GRÖNLUND JORMA A 07.02.2007 22:23

No katsoppas uudelleen kysymyksesi 6.2. klo 18.29. Kaada sitten vasta kun luet siihen vastaamani viestin.

Miksi ihmeessä jankkaat selvää asiaa. Ketjun aloittaja kysyi tunturikytkimen toiminnasta..... Mitäs tuumit??? Saikohan hän vastauksen??

LUOSTARINEN JARMO 08.02.2007 10:32

"Nykyisessä vaunussa on 3010 jossa on taas eri systeemi, alkaen Caravan Controlista jonka avulla voi unohtaa halutessaan koko tunturikytkennän."

Menee sotkuiseksi, sillä Caravan Control ei ole osa Alde 3010:iä vaan sen rinnalle ja sitä ohjaamaan kytketty systeemi, joka mahdollistaa lämmityksen kaukokäytön. 3000 ja 3010 toimivat tuntrikytkennällä aivan toisiaan vastaavasti eli kun joku/kello kytkee virran sisääntuloon, rele kytkee lämmityksen ohjausvirran päälle ja ennalta säädetty lämmitystapa käynnistyy.

PALIN MATTI 08.02.2007 11:55

No hyvä Esko, että asia on sinulle viimein selvinnyt. Siis että vaunussasi onkin kuin onkin se tunturikytkin. Yksinkertaisimminhan asia olisi tietysti selvinnyt lukemalla vaunun käyttöohjekirjan. Olen nyt huolellisesti käynyt läpi tässä viestiketjussa esittämäsi olettamukset ja tullut siihen tulokseen, että kaiken sekaannuksen ja "epätyydyttävät" kommentit kysymyksiisi ovat aiheutuneet puhtaasti siitä, että et ole itse tiennyt, että Solikassa on vakiona tämä tunturikytkin. Olet kivikovaan väittänyt, että sinun Aldesi ei tarvitse mitään lisäreleitä toimiakseen esittämälläsi tavalla. Et edes viitsinyt mainita, minkälaiseen vaunuun se on sijoitettuna. Asia olisi sinulle selvitetty perin pohjin jo tällä palstalla. Ja kun olet puhunut ohjaustaulusta, et ole kertonut tarkoitatko vaunun vai Alden ohjaustaulua. Ja kun kerroit noudattaneesi tarkkaan ohjekirjan neuvoja, et kertonut oliko ohjekirja vaunun vai Alden. Itse olen käsittänyt sinun puhuvan koko ajan siitä Aldesta, jonka toimintaa ilman tunturikytkintä kehuit heti aloituksessasi.

Joka tapauksessa pääasia on, että sinä Esko viihdyt ruokakuntasi kanssa vaunussasi ja Alden sinne luomassa lämmössä. Ja etenkin, että vaunusi on valmiiksi asumislämpöinen sinne saapuessasi. Kiitos Caravan Controlin ja tunturikytkimen...:-)

HYTTILÄ ESKO O 08.02.2007 16:35

Ostamassani vaunussa oli Alde 3010 vakiona, siihen lisättiin asiakkan toivomuksesta tuo Caravan Control. En niitä ole samaksi laitteksi väitäänytkään. Kerroin vaan välttäväni CC:llä koko Alden TUNTURIKYKENNÄN KÄYTTÄMISEN. Joka tapauksessa vaunu on lämmin kun sinne menee. Niin se oli kyllä tunturikykennänkin aikaan,silloin piti soittaa alueen huoltomiehelle halutessaan vaunun lämpiämään.Nyt riittää tekstiviesti . Onneksi tuollaiset on vakiona ei tarvitse päätä vaivata niitten rakentelemisella.

KÄLKÄJÄ UNTO 09.02.2007 03:55

Heipparallaa kaikki keskusteluun osallistujat, ja kiitoksia. Asia on tullut selväksi tunturikytkin tarvitaan, jos aikoo mennä lampimään vaunuun viikonlopuksi. Tietenkin tähän tarvitaan myös ihminen, joka kytkee 230V pistokkeen toloppaan kiinni. Sen verran voin vielä kertoilla, että mihin vaunuun tämä tunturikytkin tarvitaan. Vaunu on Hobby Exelsior560 UFe, ja tässä vaunussa on kyllä vaihtokytkin vesipumpuille 12V tai 230V. Nyt sitten täytyy alkaa metsästämään liikettä Porvoon seudulta, joka tekee sen työn ettei vaunu kärähdä itsekseen. Löysin kyllä kuvan kyseisestä kytkennästä ja osista, vaan enpä taida itse ruveta sitä kyhäämään. Näin ne asiat selkenee, kun laittaa muutkin miettimään propleemaa. Kiitoksia vielä kaikille. T.Uppopallo

HYTTILÄ ESKO O 09.02.2007 08:44

http://www.prcaravan.fi/

KÄLKÄJÄ UNTO 17.02.2007 10:37

Heippa vaan kaikki. Nyt sitten tuli tieto siitä, ettei koko tunturikytkintä tarvitse. Tuossa Hobbyssä on 230V virtapiiri, joka ei ole muuten yhteydessä 12V virtapiiriin kuin laturin kautta. Kun 12V virtapiirin sulkee pääkytkimestä pois, niin 230V virtapiiri on edelleen käytettävissä. 12V virtapiiri pääkytkimestä pois, ja 230V:in Alden 3kW ja kiertovesipumppu päälle pitäisi kuulemma toimia ilman että akut tyhjenee. Tällaista tieto on tullut, onko tieto oikeaa???

T.Uppopallo

PALIN MATTI 17.02.2007 10:51

Sorry Unto, mutta tietosi ei valitettavasti ole oikeaa. Se Alden kiertovesipumppu, sekä sähkövastusten kytkentäreleet tarvitsevat toimiakseen sitä 12V sähköä. Uskokaa nyt, että niitä Alden sähkölämmitysvastuksia ohjataan 12V sähköllä! Jos ei ohjaussähkö ole päällä, on aivan turha tukkia töpseliä seinään. Eivät ala vastukset lämpenemään. eikä kiertovesipumppu pyörimään. Mutta jos järjestelmässä on yksi pieni 230V rele, joka kytkee 12V ohjausvirran päälle silloin, kun töpseli isketään reikään, niin kaikki toimii!

PS: MItä uutta tässä ilmoituksessasi sitten on: -"Heippa vaan kaikki. Nyt sitten tuli tieto siitä, ettei koko tunturikytkintä tarvitse. Tuossa Hobbyssä on 230V virtapiiri, joka ei ole muuten yhteydessä 12V virtapiiriin kuin laturin kautta."? Näinhän asiat ovat kaikissa vaunuissa ja autoissa. Muunlainen kytkentä olisi täysin "pijolookinen" mahdottomuus! Ja vielä hengenvaarallinenkin.

KIMPPA PENTTI 17.02.2007 17:12

Minulla on Hobby 560 vuosimalli 05 ja siinä on kaksi kiertovesipumppua eli 12 ja 220V ja vaihtokytkin.12V:n järjestelmä toimii muuntaja tasasuuntimen varassa jos 220 on kytkettty ja akkukytkin nolla-asennossa,kun akkukytkin laitetaan päälle tulee erillinen latausinvertteri kuvaan mukaan joka lataa akkua ja siellä on releistys joka eriottaa akun kun akkukytkin on nolla-asennossa.

PALIN MATTI 17.02.2007 18:27

Aivan oikein Pentti! Ja tätä mainitsemaasi releistystä juuri kutsutaan tunturikytkennäksi!

LAHTI ANTTI 18.02.2007 11:38

Tuossa katselin oman vaunun ohjekirjaa ja kuten muistin, siellä on mahdollisuus oman alkuperäisen ajastimen kautta asettaa vaunu lämpiämään 0-9 vrk.välille. Voidaan käyttää sähköä ja / tai kaasua. Ohjelmoituun aikaan lämmitys toimii 6h. esim. perjantaina. Jos en pääse kuitenkaan silloin vaunulle, niin ajastin laittaa lämmityksen päälle seuraavana perjantaina taas 6h. ajaksi. Sähkö täytyy olla kytkettynä vaunuun, vaikka sitä ei muuhun silloin tarvita. Pannu on Primuksen 2480 ja patruuna 2 kW. Tämä on kai se puhuttu tunturikytkin.

PALIN MATTI 18.02.2007 12:55

Kyllä Antti! Se on juuri se tunturikytkin, eikä mikään karvalakkimalli olekaan, vaan kehittyneempi ohjelmoitavalla ajastimella varustettu Luxusmalli! Hyvä! Samanlainen sovellus saadaan aikaan myös, kun sähkötolpan pistorasiaan laitetaan sellainen tavallinen ulkokäyttöön tarkoitettu kellokytkin.

LAHTI ANTTI 18.02.2007 13:02

Eikä tämäkään ole kuin 17v. vanha keksintö. Vaununi on vuosimallia -90. Siis "rippikoulun" käynyt. Ja tuolla läntisessä naapurimaassa valmistettu. Hip-hei, ei siis mikään karvalakkimalli!!!! ☺ ☺ ☺ ☺ ☺

HYTTILÄ ESKO O 18.02.2007 13:31

Tommonen mullakin oli Solifer 6101iX:ssä. oli vm 1993 mallia, vantaalta kotoisin.

GRÖNLUND JORMA A 21.02.2007 16:08

Voi hitto teidän tietojenne kanssa kanssa. Ei tämä kelloajastin ole ollenkaan tunturikytkimen kanssa missään tekemisissä.

Tämä on vain ajastin. Toimii 12V-akkuvirralla. Tämä kytkee Primussysteemin päälle haluttuna aikana. Voit käyttää Primuspannun lisäksi halutessasi sähköpatruunaa (patruunan käyttö edellyttää tietenkin, että sähköjohto on jätetty kiinni vaunuun/tolppaan) Tosiaan luxusta. Mulla oli toi jo vuoden -82 Matkaajassa.

LAHTI ANTTI 21.02.2007 16:15

Mutta toimii ja lämmittää niin halutessa. Oli nimi sitten mikä tahansa. Ei tarvitse tehdä mitään "viritelmiä" kun on jo tehtaalla asennettu valmiiksi. ☺ ☺ ☺

PALIN MATTI 21.02.2007 16:30

Ja mie ko käsitin tuosta Antin kirjotuksesta, että se kellolaite on siinä 230V sähvösä. Eli vastais sammaa ko tolopasa oleva ajastin. Tällaisella ajastimellahan voidaan korvata se "talonmies", joka pyynnöstä kävisi tökkäämässä sen töpselin reikään.

Mikkään ajastettava tunturikykinhän se tuommonen "hituvirtapuolen" kellolaite ei missään tapauksessa ole! Sitä käytettäessä pittää 12V -puoli olla koko ajan aktiivisena! Perun siis kaikki kehuni siitä Antin "luxus-tunturikytkimestä". Sorry! Ei sulla ookkaan niin hieno vaunu ko mie luulin...:-))

GRÖNLUND JORMA A 21.02.2007 16:48

Ei siinä tarvitse olla 12V puolella mitään aktiivisena. Vain sille pikkuselle ajastimelle menee aina virta. Ei kuluta akkua tyhjäksi, vaikka en kävisi kahteen kuukauteen (kokeiltu). Mun ajastimessa on vain viikoksi ohjelmointimahdollisuus, mutta on noita ihan elektronisiakin, johon voi laittaa ihan kalenteripäivämäärän, että milloin tullaan. Tuota mun versiota sanotaan viikkokelloksi.

Sähkötöpseliä ei tarvitse jättää kiinni, jos halutaan vain pannu päälle. Mutta jos halutaan patruunakin päälle, niin sitten tietenkin.

LAHTI ANTTI 21.02.2007 16:51

Matti. Ei siellä 12V ole aktiivisena, koska se täytyy katkaista pääkatkaisijasta pois kun ajastin kytketään käyttöön. Ja 230V-johto saa olla kiinni koko ajan, jos haluaa myös lämmityksessä käyttää sähköpuolta kaasun lisäksi. Mikäli ei käytä sähkölämmitystä, johto voi olla vaikka naapurin vaunussa. Silloin se lämpiää vain kaasulla sen 6h. etukäteen ajastettuna päivänä. Ja jos en olekaan silloin paikalla, niin lämmitys kytkeytyy uudelleen viikon päästä. Näin vaunun ohjekirja sanoo ja painettua sanaa täytyy uskoa. Tuus Antti ☺ ☺ ☺

PALIN MATTI 21.02.2007 18:26

Ymmärrän. Eli se helevetin vähän sähvöä kuluttava ajastinkello on ainoastaan käytössä ja se ohjaa releiden avulla päälle niin 12V, kuin 230V sähvötkin... Jesss!

"Mees": Matti :-)

LAHTI ANTTI 21.02.2007 18:36

Matti. Olisko aika nyt korjata puheita "luxusmallista"? Kyllä se edelleen on sellainen. Tuus Antti ☺ ☺ ☺

LAHTI ANTTI 21.02.2007 22:35

Ei ole kuulunut Mella-Matilta mitään. Häpeekö siellä omassa paikassa puheitaan?

PALIN MATTI 22.02.2007 07:01

Voi Antti hyvä, eihän tässä ole kerinny vielä asiaa uuelleen tarkastelleen. Vai häppeemään tässä vielä.... Mulle on aina sanottu, että mie oon rohkee kehtaamaan, mutta ujo häppeemään! Enkä nykkään häppee sanoa, että on sulla sitte se "luxusmallin heikkovirtakellolaitekaukokäynistystunturikytkin" siinä lämpölaitteen käynnistyksessä. Vaikka vähän outo onkin :-) Sitä vaan ihimettelen, että ku toi Zippi tuosa vakkuutteli, että semmonen sydeemi on ollu asentovaunuisa käytösä jo ennen ensimmäisen ihimisen kuusakäyntiä, ni miksi semmonen ei oo nykyjään vakiona joka helevetin vaunusa? Niin häh? Sanokaa se! :-))

GRÖNLUND JORMA A 22.02.2007 12:15

No mitäs eroa sitten olis tavallisella karvalakkivaunulla ja Luxusmallilla?

GRÖNLUND JORMA A 22.02.2007 12:20

Ja se karvalakkimalli on luonnollisesti se Alden tosihiljaisella pannulla ja karavaanarikontrollilla varustettu malli, joka ei syty millään ilveellä kun tulet perjantai-iltana 20 asteen pakkasessa pienten lapsien kanssa jääkylmään vaunuun. Syytä olla koko poppoolle karvalakin lisäksi myös villahousut.

GRÖNLUND JORMA A 22.02.2007 12:22

Hitto! Pomppas tuo meilini ihan väärään kohtaan ketjussa? Piti tehdä lisäys otsikolla Luxusmalli. (Koittakaa kestää tääkin)

PALIN MATTI 22.02.2007 12:27

No siinä karvalakkimallissa ei oo sitä ajastinta! Vaikka olis kuinka hienot vermeet hydraulisine tukijalkoineen (puuttuu muuten Liimiksen vaunusta) sun muine, niin karvalakkimalli on iliman sitä ajastinkelloa! KJON! :-))

RAUTIAINEN KARI 22.02.2007 12:50

Ai, kyllä Cabbyssä on...

IPATTI VEIKKO 23.02.2007 18:59

PAnnu kyllä toimii hetken päästä, kunhan ensin lämmität sitä vähän aikaa sähköllä. On koettu asia.

IPATTI VEIKKO 23.02.2007 19:03

Haluatko valmiin tunturikytkipaketin varustettuna releellä, vaihtokytkimellä ja tarvii kytkeä ainoastaan pannun 12V johdot. Laite on pistotulppaliitäntäinen.www.topseli@luukku.com

KÄLKÄJÄ UNTO 26.02.2007 15:22

Morjens! Tuo sähköpostiosoite ei toimi, laitappa uusi niin kokeillaan sitten uudestaan.

T.Uppopallo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.