Termopeite takaoviin

Timo Keskinen 25.02.2021 18:01

Valmistaako kukaan ulkopuolista termopeitettä fiat ducaton takaoviin?
Kurkistin retkeilyauton takaoven sisään ja siellä aika huonot eristeet asennettu alunperin.
Samanlainen ulkopuolinen termopeite kuin etuosassakin olisi hyvä.

Tapani Pokkinen 25.02.2021 19:38

Miten tuo on mahdollista, täällä kun on useaan otteeseen rummutettu kuin ne peltikuoriset ovat niin ja niin lämpimiä?
Suorastaan kuumia ovat, tai sitten olen lukenut kuin Piru raamattua.
Kuvia näkee kuinka ne ovet ovat sisäpuolelta eristetyt lisäpeitteellä, mutta miksei sen voisi suojata ulkopuoleltakin?
Itsekin olen odottanut sitä päivää kun aletaan valmistamaan kunnolla leveää peltikuorista johon saa kunnon eristeet ja taakse pitkän poikittaisen sängyn, vähintään 2.10m
Kyllähän ne nykyiset retkeilyautot ovat kompromisseja, ekstriimiiä talvikäyttöön, vaikka kyllähän niissä pärjää jos ei paremmasta tiedä.

Timo Keskinen 25.02.2021 20:41

Sellaisia kolmenvuodenajan autojahan mämä ovat.
Kyllä lämpöisenä pysyvät mutta kaikki ovet hohkaavat kylmää pakkasella.
Ulkopuolinen peite on hyvä koska ikkuna ei silloin huurru yön aikana.

Markku Hämäläinen 26.02.2021 17:57

Huhtalo tekee varmaan tarvittaessa sellaisen
https://www.mhuhtalo.fi/

Timo Keskinen 26.02.2021 18:59

Kiitoksia vinkistä.
Laitoin Matille kyselyn.

Timo Keskinen 28.02.2021 13:02

Elmoitti että valmistaa vain etupeitettä.
Jatketaan etsimista.

Ari Jokinen 28.02.2021 17:01

Et ilmeisesti halua peitettä sisäpuolelle?
Ainakin se voisi olla paikalla myös ajon aikana mutta ei varmaankaan ole yhtä tehokas?
https://www.caravantarvikkeet.net/retkeilyauton-termopeite-kotimainen-artic.html

Toivo Koistinen 28.02.2021 17:06

Haastavaa kiinnittää ulkopuolelle peitto. Mutta sisälle, jos haluaa se lienee helpompaa, eikä sitä tarvi poistaa ajon ajaksikaan, ellei halua.
Tp

Tapani Pokkinen 28.02.2021 18:02

Tuo kiinnitys ei sinänsä ole mikään ongelma. Vaikka Motonetistä löytyy rosterisia ns neppareita jossa nuppiosa kierretään alustaan kiinni ja naaras tulee itse peitteeseen, hyvä ja kestävä kiinnike.
Ongelma voi olla kuljetus ja peitteen nopea likaantuminen.
Toinen on, että mitä se vaikuttaa vaikka kondesion kautta takaovien rakenteisiin?
Noh eihän nämä lelut ole tehty miksikään ikuisuustuotteiksi.
Itse näkisin nämä peltikuoriset enempi kolmen vuodenajan peleiksi ja sellaisiksi niissä on omat etunsa näihin talvella parempiin tyroksikoppeihin, joista itse lisärakentamalla saa edes kohtuumukavia.

Markku Hämäläinen 28.02.2021 19:37

Kohtuullisen helppo peitto on tehdä itsekin.
Kun ostaa kahdenhengen peiton ja päällystää sen sopivalla kankaalla ja laittaa siihen nepparit, tai ompelee sinne sisään vahvat magneetit.

Timo Keskinen 28.02.2021 20:12

Ulkopuolista peitettä ajattelin jos sillä sitten välttäisi sen sisäpuolelle tiivistyvän kosteuden.
Elikä huomenna peittoa ostamaan ja viemään se tutulle ompelijalle ja pyytää tekemään siihen vedenpitävä täkkipussi.
Magneeteilla sitten kiinni.

Markku Hämäläinen 28.02.2021 22:03

Itse tekisin vain osittain vedenpitävän pussin, koska sitä ei kuitenkaan saa täysin vedenpitäväksi.
Tuulilasipeitotkin ovat vain vettä hylkiviä.
Rakenne kannattaa miettiä ja ehkä Huhtalolta voi kysyä vinkkejä kankaasta

Seppo Suomi 01.03.2021 08:26
Tapani Pokkinen

Tuo kiinnitys ei sinänsä ole mikään ongelma. Vaikka Motonetistä löytyy rosterisia ns neppareita jossa nuppiosa kierretään alustaan kiinni ja naaras tulee itse peitteeseen, hyvä ja kestävä kiinnike.
Ongelma voi olla kuljetus ja peitteen nopea likaantuminen.
Toinen on, että mitä se vaikuttaa vaikka kondesion kautta takaovien rakenteisiin?
Noh eihän nämä lelut ole tehty miksikään ikuisuustuotteiksi.
Itse näkisin nämä peltikuoriset enempi kolmen vuodenajan peleiksi ja sellaisiksi niissä on omat etunsa näihin talvella parempiin tyroksikoppeihin, joista itse lisärakentamalla saa edes kohtuumukavia.

Milläköhän nimikkeellä neppareita löytyisi? Olen yrittänyt etsiä moisia mutta huonolla menestyksellä.

Toivo Koistinen 01.03.2021 09:25

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Magneetti/31062008011001.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/?CampaignName=CS002&RecoId=box1@modelldetailpageA
Oisko noista apua. Niitä on sitten nauhana myös liimattavia, mutta tehoista ei tiijä. Jos nrkkiin nappeja neuloo, ja laitoihin nauhaa, niin olis tiiviisti
nappejahan voi tosin neuloa jokapuolle, alitoihin, ja keskellekkin.
Tp

Tapani Pokkinen 01.03.2021 09:37

Itse löysin niitä kiinnikkeitä oulun Motonetistä.
Monesta paikkaa piti kysellä ja mm veneliikkeistä piti löytymän, mutta ei.
Nepparit olivat Motonetissä muistaakseni veneosastolla ja ainakin oulussa siisääntullessa liki heti oik, olisiko toinen hylly. Laadukkaita, kestäviä. Ja niissä on liikkuva se peitteeseen tuleva yläosa, nostetaan, vedetään ja lukitus aukeaa. Toimivat hyvin myös pakkasella.

Esa Ojala 01.03.2021 09:45

Oisko telttaurasta tuohon hommaan? Sellainen seinään kiinni ja vastapuoli peitteeseen. En tiedä olisiko käytännöllinen, mutta tuli mieleen vaihtoehtona...

Timo Haapanen 01.03.2021 10:17

Neppareita on monenlaisia, Bestiksellä näyttäisi olevan kätevän näköinen sarja, löytyy linkistä vaihtoehtojen joukosta
https://www.google.com/search?q=Ruuvattava+telttaneppari&tbm=isch&ved=2ahUKEwiv2uqN0Y7vAhWXwCoKHUt4Bg4Q2-cCegQIABAA&oq=Ruuvattava+telttaneppari&gs_lcp=CgNpbWcQDFDS2xpY0tsaYP7zGmgAcAB4AIABX4gBX5IBATGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=FqA8YK_3C5eBqwHL8Jlw&bih=850&biw=1680&rlz=1C1GCEA_enFI877FI877

Näilläkin saa jotain roikkumaan
https://www.wish.com/product/5acc2c7f5708595a8d7d9a85?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=FI&_force_currency_code=EUR&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5acc2c7f5708595a8d7d9a85&ad_cc=FI&ad_lang=FI&ad_curr=EUR&ad_price=1.00&fallback_cids=5c13637b4bd3d233c40f959d57ac9f559ba4f95ed16d0e225cdbc134a1166961f2bccc7e594ce49be16636766226896d59f02124afec1a0f6841ea985ae55e0b76d084767ea26283&campaign_id=9527731335&exclude_install=true&gclid=Cj0KCQiAvvKBBhCXARIsACTePW_VZMxsKohdkHrpmNGa2xotBOxCKy_9261uzwqQtiZz-zhSgJhNbTYaAjhOEALw_wcB&share=web

@timppa

Toivo Koistinen 01.03.2021 11:07

Onko se takaovien sisäpinta huurtunnu tai kostunnu miten paljon. Tuli ajatuksena, kun olet avannu nitä, että mitä jos pyrkisi eristämään sieltä sisältä paremmin.
Ajatus vai n sen takia, että seinäthän on saman tapaan eristetty. Kun laitoin takaoveen aikanaan sen tuulihan, jotta saa avata sitä, helteellä tuuletukseen, niin seillä ei ollut mitään eristettä,
Eli sen hoitaa vain se sisäpinnoituksen aines, eikä meillä ole kovillakan pakkasilla huurtunnu, ei kostunnu pinnat, eikä kylmä ole vaivannu uuden vuuen retkillä pohjosessa yli 30 raaatin keleillä
Tämä ajatuksena, kun mietiskelin miten sen ulkopeiton saa siten, ettei kylmä pääse väliin mistään kautta
Tp

Markku Hämäläinen 01.03.2021 11:11
Seppo Suomi

Milläköhän nimikkeellä neppareita löytyisi? Olen yrittänyt etsiä moisia mutta huonolla menestyksellä.

Minä löysin nepparit paikallisesta kangaskaupasta, Tyykipuodista.
Kannattaa ottaa magneetti mukaan, kun menee niitä hakemaan, jos magneetti tarttuu niihin, ne ruostuu.
Ellei magneetti tartu neppariin, se ei ruostu.

Jos käyttää magneetteja kiinnitykseen kannattaa käyttää vahvoja neodymi magneetteja

https://www.google.com/search?q=neodyymi+magneetti&source=lmns&bih=910&biw=1903&client=firefox-b-d&hl=fi&sa=X&ved=2ahUKEwjfo6rt3o7vAhXEsCoKHfrOBrYQ_AUoAHoECAEQAA

Ari Kuusisto 01.03.2021 17:45

Puuilossa on neodyymimagneetteja ja Biltemassa neppareita , caravan tai veneosastolla.

Timo Keskinen 01.03.2021 19:52

Mietin että jos eristeen laittaa sisäpuolelle niin käy kuin etuikkunallekkin kun termopeite on sisäpuolella, aamulla ikkuna jäässä ja kun sulaa niin kojelauta märkänä.
Nyt kun avasin oven niin siellä ei ole ollut kosteutta.
Siinä ikkunoisen alapuolella oven sisällä pari sellaista solumuovin kappaletta eristeenä. Oven pinnassa sisäpuolella ei ole mitään eristettä.
Oven rakenne ja siellä sisällä lukkojen vivustot estävät kunnollisen eristyksen asentamisen.
Meillä sellainen korotettu Weinsberg jossa on myös ylävuode ja siellä on kuin kohdussa, lämmintä kuivaa ja vedotonta. Takavuoteessa jos nukkuu niin ovi hohkaa ikävästi kylmää.

Ari Kuusisto 01.03.2021 21:02

Meillä takaovilla kaksinkertainen paksu verho jossa oveen päin foliopinta ,
on kattokiskolla sivuun siirrettävissä ,estää vedontunteen,vastaava toimisi siellä Weinsbergissäkin.
5kW Diesel Eberi puhaltaa lämpösolaan sängyn alle , jos liioittelee lämmittämisessä, sängyssä liian kuuma.

Toivo Koistinen 02.03.2021 06:52

Mietiskelin tuota takaovi juttua, mikä siinä, mutta onko se, että noisa on yleensä takaovissa ikkunat. Meillä kun ei ole koko takaosasa yhtään ikkunaa On vaan yhtenäiset pinnat.
Tp

Tapani Pokkinen 02.03.2021 08:47

Samapa se sille, minkälaiset eristykset ovat latoseisojissa.
Sen sijaan jos vähänkin retkeilee, viettää aikaa talvella matkamökissään ja tykkää vedottomasta mökistä niin silloin jää suurimmalla osalla ne peltikuoriset ihan suosiolla pois, ainakin jos puhutaan perus pakettiautoluokasta.
Elämä on valintoja ja siinä mielessä tosi hyvä on, että sen vallan voi suorittaa myös uudestaan.
Ei ole mikään pakko jäädä tuleen makaamaan, jos ei taho.

Ari Kuusisto 02.03.2021 12:41

2019 tilasto 53% myydään puoli-integroituna joista van-luokan kapeampien osuus lisääntynyt, 30 prossaa retkeilyauton niidenkin suosio sen kun lisääntymään päin, integroituja 11%.Hintakaan ei selitä kaikkea suosiossa, koska integroituakin saa jo edullisemmassakin päässä, Sunlghtiltä ja Weinsbergiltä esim.
Kyllä ihmiset tekee valintoja ja korjausliikkeitä valintoihinsa, moniin suuntiin.

Tapani Pokkinen 02.03.2021 13:15

Niinpä, meilläkin kaksi edellistä olivat takavetoisia alkovimalleja Aldella.
Nyt tulee kuudes vuosi kun on intergroitu etuvetoinen Trumalla.
Vakaasti epäilen seuraavan olevan taas alkovi takapotkulla, vaan onko siinä Alde vai Truma, tai jos vaikka molemmat?

Esa Hytti 03.03.2021 12:12

Koska harrastamme retkeilyä ympäri vuoden, ratkaisin nykyisen retkeilyautomme talviajan termopeitetarpeen oheisten kuvien osoittamalla tavalla. Ajoneuvon takaovissa ei ole ikkunoita.

Tapani Pokkinen 03.03.2021 16:21

Hyvän näköiset peitteet.
Edessäkin peittää asiallisesti ikkunoiden lisäksi ovet. Kai teiltä löytyy myös se koelaudan peittävä peite myös, koska sieltä myös se ilkeä veto käy, jos ohjaamoa käytetään illanistujaisiin?
Nuorena riitti laavu ja nuotio vallan mainiosti mukavaan lämpöön kun se laavukangas heijasti niin mukavasti nuotion lämmön takaisin.
Nyt on tullut paljon rantummaksi, monin tavoin ja se ei ole pelkästään hyvä juttu.

Ari Kuusisto 03.03.2021 16:24

Tuo näyttää hyvältä ratkaisulta , tuo harmaa on ilmeisesti ns.telttapatjamuovi, eli umpisolumuovi joka ei vedä kosteutta itseensä.

Timo Keskinen 03.03.2021 16:56

Etupeite meilläkin sama ja tuon takaosan eristeen voisin tehdä samalla tapaan mutta 19 mm solukumilla (armaflex) ja laittaa supermagneeteilla kiinni.
Meillä ikkunat takana joten jos haluaa niistä valoa tulevan niin voi rullata eristeen päiväksi pois.
Kiitoksia kuvista.

Ari Kuusisto 03.03.2021 18:59

Tällaista olen käyttänyt mutta käyttämässäni oli liima valmiina, tämä suuri rulla aika edullista pari euroa neliö, vaikka laittaisi tuplana niin 4 euroa, varmaan saa jostain pienempiä eriä
Pakkasmatto 10mm 2x50m 100m²
K-Rauta/TECTIS
Vaahdotetusta PE-muovista valmistettu pakkassuoja suojaa betonivalua pakkaselta ja liian nopealta kosteuden haihtumiselta. Sopii hyvin eristeeksi myös putkille, kuten vesijohdoille.
Hinta verkkokaupassa
209 € / rulla
https://www.k-rauta.fi/tuote/pakkasmatto-10mm-2x50m-100m2/6418947741001?gclid=EAIaIQobChMIvZ3p98iU7wIVCmAYCh0g9QMKEAQYAyABEgJitvD_BwE

Armaflex varmasti hyvää , mutta luulisin että on aika painava ja kumista tehty ,myös aika kallista.
Ei tietysti mahdottomasti tarvitse.

Tapani Pokkinen 03.03.2021 19:13

Tälläiset ketjut ovat hyviä tietolähteitä niille jotka esim harkitsevat uuttaa autoa ja puntaroivat eri mahdollisuuksia.
Itse en ainakaan tällä hetkellä ottaisi missään nimessä kylmää vetoista peltikuorista, kun käytämme autoa väliin aika viileissäkin oloissa. Toinen pointti on se peltikuorisen kapeus, ahtaus, kun on saanut kolme 2.35 leveää matkamökkiä omistaa.
Mutta jos joskus pääsemme pitemmälle reissulle, esim vuoden kerralla niin silloin peltikuorinen mahdollisimman huomaamaton vaihtoehto on kova sana.

Timo Keskinen 03.03.2021 19:38

Pitääpä katsoa mistä tulee hyvin eristys.
Sillain voi kokeillakkin erimateriaalejakin kun olen ns.alalla ja eristeitä jää yli erilaisista projekteista.
Peltikuorinen on minulle se oikea ratkaisu kun en oikein viihdy aina pikiteillä ja nurmikentillä vaan painelen sillä kaikenlaisilla risuteillä mettä/kala reissuillani.Alumiinipintaistakin joskus koitin ja oli kohta muhkuroilla kuin pernapussi.



Timo Haapanen 03.03.2021 20:10

Eikös ole kiva kun ite tietää millaisen auton tarvitsee ja on sellaisen hankkinut.

@timppa

Timo Haapanen 03.03.2021 20:10

Eikös ole kiva kun ite tietää millaisen auton tarvitsee ja on sellaisen hankkinut.

@timppa

Ari Kuusisto 03.03.2021 20:30

Aika harva ottaa integroidunkin 11%, kuten aiemmin mainitsin,puoli integroiduissa siirrytään yhä enemmän Van luokkaan (53%) yli 30% haluaa peltikuorisen jossa tukevaa rautaa ympärillä ei niin huolissaan tarvi olla kun lapsenlapset istuu takapenkillä MB:n omissa turvavyöpenkeissä jotka tukevasti alustassa kiinni kuten busseissakin.Retkeilyautoon mahtuu kun ei sitä Crameria jne.jne, kuten aina niin ystävällinen Pokkinen tapaa vi......., Se kapeus ei ole tullut mulle ainakaan yllätyksenä, eikä paljon puhuttu täysrautainen liukuovi.
On vielä puolisonkin kanssa välilöissä niin sopu tilaa antaa,ja pääharrastukset on auton ulkopuolisia, tai eivät niinkään käytävällä.
Puoli integroitua olen vakavasti harkinnut, vähän liiankin pitkään jopa,vähintään se nokka pitää olla valitusta alustamerkistä kotoisin.

Ari Kuusisto 03.03.2021 20:58

Mutta vielä varsinaiseen asiaan, tuota harmaata umpisolumuovieristettä liimalla, käytetään ja olen myös asentanut ulos asennettaviin sähkökaappeihin joihin tulee kondenssin takia myös kojekaapin lämmitys ,että on ammattikäytössä koeteltu rakenne.Ei ime tosiaan kosteuksia itseensä.
On käytetty myös meidän ajoneuvon eristeenä kun uutena rakennettu.

Tapani Pokkinen 03.03.2021 21:17

En käsittääkseni kyseenalaistanut kenenkään valintaa. Totesin kuinka hyvä on, että on tälläisiä ketjuja mistä auton hankintaa pohtivat saavat rehellistä tietoa.
Toki totesin, etten ainakaan tällä hetkellä näe markkinoilla olevan sellaista peltikuorista joka itseäni miellyttää.
Jo nyt pidän pakkasilla mukana kahta päällekkäistä ikkunapeittoa ja sen lisäksi koelaudan sulkevaa sisäpeitettä.
Toki tätäkin matkamökkia on vähän entrattu sieltätäältä ja nyt se on kohtuullisen tasalämpöinen.
Kuka mitäkin arvostaa ja varmasti moni haluaa peltikuorisia, hyväksyen niiden heikkoudet kuin edutkin.

Ari Kuusisto 04.03.2021 12:18

Ehkä sulle valkenee kun luet aloittajan jälkeisen kommenttisi viimeisen lauseen loppuun.
Saattoi siinä joku kyseenalaistus pilkahtaa vaikka on sinänsä se ja sama, kyllä kai jokainen varmasti puntaroi valintansa hyvät ja huonot puolet.

Tapani Pokkinen 04.03.2021 13:24
Timo Haapanen

Eikös ole kiva kun ite tietää millaisen auton tarvitsee ja on sellaisen hankkinut.

@timppa

Eli totesin kuinka nämä peltikuoriset retkeilyautot ovat kompromisseja ja lähinnä ekstriimejä talvikäyttöön.
Oliko tämä siis valetta tai jokin yllätys, tahi vaikka paskapuhetta?
Jollet tätä ymmärrä niin ihan itse olet kussut muroihisi.
Kas kun täysintergroitu jossa on jokapuolella paksut foameristeet on vaan totaalisesti talvilämpimämpi kuin mikään louskuovi jossa monin paikoin on lämpöeristys sen tuulen huuhtoman perän luokkaa.
Sen sijaan en kiellä niitä peltikuorisen hyviä puolia, mutta ne eivät minun kannalta riitä, että itse ainakaan nykytilanteessa sellaiseen peltipurkkiin palaisin.
1991 ostin pakkauuden Hiacen ja rakensin siitä retkeilyauton ja aikansa kutakin.


Enpä tiedä mitä taasen sähelsin? Vastaus ei suinkaan ollut Timo Haapaselle, Vaan tuolle Ari Kuusistolle.
muokattu: 4.3.2021 13:28
Ari Kuusisto 04.03.2021 16:43


Kiteytettynä jos ketjussa rakennellaan peltikuorisia, vaihtoehto ei ole integroitu eikä ole kyse ettei tietäisi että niitä on olemassa.
Ei se niin vaikeata ole.
Peltikuorisen kaikki ominaisuudet ovat hyvin tuttuja jo minulle, ja varmaan muillekkin joilla semmoinen on.
Asuntovaunu ajalta taas on tuttuja ne integroidun eristeasiat, vain ratti puuttui, no keulassa vaunussa paremmat eristeet kun integroidussa.

Tapani Pokkinen 05.03.2021 11:40

Tuossa ylempänä tuumasin kuinka hyviä tälläiset ketjut ovat missä mahdolliset uuden matkamökin ostajat saavat oikean rehellisen käsityksen eri malleista.
Kauppiaat ja omansa myyjät tietysti kehuvat omia tuotteitaan. Näitä peltikuorisia kun vallan mainostetaan talvilämpiminä?
Sitten kun satut keväällä pohjoisern pilkkiretkelle ja Nordvesta puhaltaa päivällä sen 15-20m ja yöllä lämpötila putoaa sen -20, ei ole rapea olla peltikuorisessa.
Tottahan nekin saunan kiukaan tehoisella lämppärillä lämpöiseksi jotenkin saa, mutta se veto, kaasun kuin sähkön kulutus?
En yhtään ihmettele jos jotain tässäkin ketjussa harmittaa kuin pientä oravaa.
Sen sijaan jos käyttää matkamökkiaan lähinnä pluskeleissä niin silloin ovat varmasti oivia pelejä, mutta ei ne silloinkaan ole kovin rapeita vaikka pohjoisessa räkkäaikaan.

Ari Kuusisto 05.03.2021 12:03

Tässä videossa näkyy muuten paremmin ne paremmat eristeet integroidussa.
https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM
Siinä 3.40min kohdalla.
Voi tämänkin perusteella valita missä haluaa istua, ettei sitten harmita kun sitä pientä oravaa.
Sisätiloissa kyllä tehty että ei tuosta rapeudesta pääse oikein käsitykseen.
Nämä ketjut on tosi hyviä , vaikka tämä video on jo inhorealistinen oikeastaan.

Tapani Pokkinen 05.03.2021 12:21

Niinpä tai miten siinä täysintergroidussa kävisikään jo talon kokoinen meteoriitti putoaisi päälle?
Niin entäs jos vaikka puoli-intikalla ajaisi nokkakolarin rekan kanssa?
Taitaapi olla todennäköisempää, että oravaa nyt harmittaa kun se käpyKin on niin jäässä.

Toivo Koistinen 05.03.2021 13:53

Eiköhän se jahkaaminen toisten vehkeistä jo riitäisi
Meistä kukaan ei koskaan tule kysymään lupaa omiin ratkaisuihin, eikä meillä ole oikeutta koskaa kieltää ketään muuta, vaikka telttavaunulla kulkisi. se on jokaisen suvereeni oikeus
Meistä jokainen omaan tahtiinsa kulkee, missä kulkee, millä kulkee, ja millon. Taikka antaako vehkeidensä seistä, vaikka ympäri vuuen ladossaan aivan oman päätöksensä mukaan.
Se ei todellakaan kuulu kellekkään.
Eli olisiko aika jättää se mitä toiset tekee, ja keskittyä siihen, jos joku kysyy neuvoa, mikä olisi siihen hyvää apua.
Tp

Tapani Pokkinen 05.03.2021 14:55

Ottaako Toivo nyt turhan jyrkän näkökulman asiaan?
Eikö tällainen aloitus ole autonvaihtoa harkitsevalle juuri sitä konkreettista apua mitä hän etsii ja janoaa.
Kyllä niitä myyjiä ja mainosmiehiä riittää, kun rahakkaan kaupan ollessa kyseessä liki valehdellaan suut ja silmät täyteen.
On aivan hyvä kun joku tuo esiin sen omakohtaisen kokemuksen vaikka näin peltikuorisen vaivoista meidän vaativassa ilmastossa
Peltikurinen sopii lähinnä meillä kevät, kesä, syksykäyttöön ja talvella sinne seisontavakuutukseen.
Euroopassa taasen on aivan erilaiset vuodenajat ja sinne taasen kapea peltikuorinen olla omiaan.
Tottahan toki sen peltikuorisenkin voi vuorata yltäpäältä, joka puolen paksuilla peitoilla ja yrittää tehdä sitä talvikäyttöön sopivammaksi, mutta onko siinä mitään järkeä.
Näen siis aloituksen erittäin positiivisena lukioiden kannalta, hyvä oikeaa omakohtaista kokemustietoa.

Markus Hyry 05.03.2021 21:50

Hohhoijaa tämä tyroksiloota vs. peltiloota keskustelu. Jokainen hommaa vehkeensä tarpeen mukaan. Meillä peltinen (huippu vehe) ja se hommattiin mm. ketteryyden takia päivittäiseen käyttöön. Tietysti lomaillaan, harrastetaan mm. metsästys, kalastus, retkeily ja jne... Koira myös kuuluu päivittäisiin ja harrastus kulkemisiin ympäri vuoden, hyvin kyllä tarkenee. Kokemusta myös noista tyroksilootista, nekin ok. Mielellään kuitenkin kuulen mm. takaovien lisäeristeseinistä (2-osainen), sellaista ehkä tarvis, kun ei tiedä käykö koiralle veto ovista kun kuljetushäkki perällä ajon aikana. Tietysti kaikki muutkin vinkit käy kaupaksi :)

Tapani Pokkinen 05.03.2021 23:34

Itkeäkö vai nauraa?
Hyvin kyllä tarkenee, mutta edes matka-ajossa ei peltikoppi pysy niin lämpimänä, että koirakaan siellä kunnolla tarkenee.
Hommaa nyt ihmeessä sinne louskuoviin kunnolla lisäeristeitä, ettei sentään syytetä eläinsuojelu rikoksesta.
Ei vaan, ei ne kapeat peltikuoriset sentään niin huonoja ole, etteivät edes matka-ajossa pysy pelkällä moottorilämmöllä mukavina.
Ja mikä sitä estää käynnistämästä sitä asuinosan lämppäriä, vaikkakin sen koiran takia.
Ps, moottorin lämmöstä voi laittaa lisäpuhaltimen puhaltamaan sinne takaosaan, toki se hieman maksaa.

Toivo Koistinen 06.03.2021 07:06

Mahtaisiko jos haluaa kunnon eristyksen siihen takaoveen tehdä siten että ottaa nykysen sisäpinnan pois, ja laitta tilalle sitten paremmin eristävästä materiaalista uuden ovet hyvin peittävät sisäpinnat.
Tp

Esa Hytti 06.03.2021 10:22

Aiheena oli TERMOPEITE TAKAOVIIN.
Tapani Pokkinen voi aloittaa etuteltan puheet esim. aiheesta: Peltikuorinen vai Muovikuorinen matkailuauto ja kertoa siellä satunnaiselle lukijalle omat kokemuksensa asiaan.
Itselläni on ollut 30-vuoden aikana eri mallisia matkailuautoja ja parin viimeisen integroidun auton jälkeen toimivin vaihtoehto oli paluu retkeilyautoon.
Integroidut talvella erittäin kylmiä vaikka piti olla laatumerkkejä, kuten Concorde ja Dethleffs. Alden lämmitykset ym. tykötarpeet.

Tapani Pokkinen 06.03.2021 11:17

Esa Hytti,
Painavaa tekstiä. Oletkos kenties politiikassa mukana tai vähintään ay-mies.
Satunnaisen matkailijan muistan oikein hyvin ja pidin sitä viihdyttävänä sarjana.
Sen sijaan kaltaisesi satunnaisen kulkijan painavaa, vieläpä kahteen kertaan koettua, mielipidettä intergroitujen kylmyydestä verrattuna peltikuorisiin en ole kuullut tahi edes lukenut?
Tottahan se täytyy olla, tiukka rauta on varmasti paljon parempi eriste kuin mikään hötöinen foami. Sen takia ne varmaan joutuu laittamaan niin paljon paksummalti sitä foamia noihin intikoihin kun se niin huonosti eristää.
Sana ja mielipide olkoon silti vapaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.