Tavaratilan lämmitys

Petrus Betuel 19.02.2023 16:29

Hei,

haluaisin saada puoli-ison pakettiauton tavaratilaan lämmittimen, jonka avulla siellä pystyisi oleskelemaan ja nukkumaan n. 0 asteesta lämpimämpiin keleihin. En tarvitse minkäänlaista vedenlämmittäjää. Olenko ymmärtänyt oikein, että kaasulla toimiva ilmalämmitin saattaisi olla minulle se oikea? Mikä olisi edullinen ja helppo? Saisi olla melko hiljainen.

Tarkoitukseni on rakennella kevät-kesä-syksy-ilmoihin retkeilyautoa.

Lisäksi kysyisin, että kannattaako ostaa käytetty fiat-peugeot-renault-pakettiauto (n. 10 vuotta vanha). Tuleeko näihin iän myötä paljon hitsailtavaa tai muuta vaivaa. Haluaisin hieman laatua ja kysynkin, että löytyykö sitä sprintterin lisäksi crafterista ja transitista? Missä maassa nämä nykyään valmistetaan?

Mutta ykkösasiani on tuo lämmittäminen.

Kiitos teille
Petrus

Ari Kuusisto 19.02.2023 17:12

Katoppa nettiautosta mitkä autot saavuttaneet eniten kilometrejä ja millä ajetaan ammatikseen eniten.
Sitä voi pitää ohjenuorana , toki varmasti kaikkien kanssa pärjää.
Jos vähän tulee kilsoja voisi huomioida, kaikissa ei jakohihnan vaihtoja.Nostaa huoltokuluja.Mulla ainakin aika kuluu nopeasti, 5-vuotta menee siivillä.
Retkeilyautossani (2002) on polttoaineilmalämmitin ,eberspächer, toiminut ilman minkäänlaisia korjauksia näihin päiviin asti.Toki viime vuosina käyttö vähäistä.
Sanoisin viattomaan toimintaan syynä ainakin pitkät yhtäjaksoiset käyttöajat, sähköä riittävästi, polttoaineen puhtaus.
Kaasulämmitykseen verrattuna , polttoaine ajoneuvon omasta tankista, ei tarvitse koeponnistella.
Ainut huoltotoimi dieselsuodattimen vaihto.
Diesellämmitin pitää sitten kovempaa meteliä.Varmasti löytyy myös käytettynä runsaasti.

Vesa Hakala 19.02.2023 17:28

Sanoisin että 10 vuotta vanhat Sprintterit ja Crafterit selvästi ruosteisempia kun vastaavan ikäiset Ducato.
Muutenkin olen sitä mieltä ettei karavaanarin kannata maksaa miljoonankilometrin moottori lisää kun harvalla matkailuautolla on edes kolmesataatuhatta ikinä mittarissa.
Kaasulämmitys on hyvä mutta itse tehtyyn ehkä kuitenkin diesel lämmitin helpompi.

Ari Kuusisto 19.02.2023 18:08

Ei ne ihan kaikki ole ruostuneet tässä liitekuvassa mun 21vuotta vanha.
Uutena massattu, on lokarit ja joskus myös pesty.
Toki ammattikäytössä olleita ei juuri merkistä riippumatta säälitä,ruostuu ne.
Niin kuvassa komeampi mun ja tummempi Huutokauppakeisarin.
Niin vois sen joku ostaa, joka hyvän haluaa.

Liitetiedostot

vanhus.jpg
Erkki Pellikka 19.02.2023 19:36

Osta aivan oikea matkailuauto. Pieni ja lämmin näppärä kuljin. Käytetystä voit muotoilla omasi kaltainen.

Timo Haapanen 19.02.2023 20:23

Tämä olisi huippulämmitin kyseiseen autoon.
https://www.siilincaravan.fi/lammitin-truma-varioheat-cp-plus-3700-1300-2800-w-3700-w/p/37500-01/

Helppo asentaa melkein mihin takatilan kohtaan tahansa. Huonona puolena runsas sähkön kulutus isolla teholla.

@timppa

Lauri Niittynen 19.02.2023 20:45

Kannattaa katsoa uutisista kuinka Tahkolla kävi, siis todella ikävästi, eikä ainakaan toistaa samoja virheitä. Mikään toimiva säästöratkaisu ei tule kysymykseen, kun autot useimmiten ovat suhteellisen tiiviitä. Aidoissa Mersuissa taitaa tuuletus ruostumisen kautta olla aika hyvä, mutta silti pitää käyttää vain oikein valittuja, asennettuja ja käytettyjä lämmittimiä.

Esa Ojala 19.02.2023 20:56

Mitenkäs tuollainen venelämmitin soveltuisi pakettiautoon. Tuossapa yksi esimerkki. Asennus suht helppo ja kulutukset kohtuullisia.

https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/product/wallas-1300-valopetrolilammitin/9515009162

Petrus Betuel 19.02.2023 21:21

Kiitos,

siinäpä se juuri onkin. Haluan tehdä koko projektin täysin tyhjästä autosta alkaen,
jolloin saan juuri sellaisen kuin haluan. Minun ratkaisuni ovat taatusti erilaiset kuin
kenelläkään...

Jari Kortesalmi 19.02.2023 21:35

Ostaa vaan diesel lämmittimen. Aika hiljaisia ovat uudet dieselämmittimet,pitkäikäisiä myös ovat jo hiiliharjattomilla moottoreilla. Safir merkkisenä löytyy myös. Varmaan tarttis olla jotain 3kw luokkaa lämmitin retkeilyautoon. 5000h on omassa venelämmitimessä jo ilman remontteja. Polttoaine pitää ottaa omalla imulla tankissa asti,ja riittävän paksut virtajohdot asentaa.

Toivo Koistinen 20.02.2023 09:26

Meillä on vebaston ilmalämmitin asuinosasa turhapenkin sisässä. Siinä lattian läpi menee pakoputki, ja se otta myös palamis ilman samasta, elikkä auton sisäässä liikkuu vain sen lämpöpuhaltimen kierrättämä ilma niissä jakoputkissa, joita on helppo vetää minne haluaa, kuten trumasakin, joka toimii samalla periaatteella, mutta kaasulla.
Tohinan totttuu, samoin siirtopumpun nakutukseen. On pelannut jo kohta 12 vuotta ilman mitään huoltotointa, kuten huoltoiike sanoi, kun alkaa juonitteleen, niin tuo tänne, mutta pitänee ensikesänä, jos maailma on pystyssä käyttää huollossa.
Laittelehan kuvaa millanen tulee peltikuoresta.
Huvitti kun kahtelin retkiautojen v-23 mallistoa nettikaravaanista. Oli ylisanoja millanen erikoisuus meillä, ja innovatiota Y.M. Y.M...
Mutta voi sanoa, kun yhden katsoi, niin näki kaikki.
Tp


Unohtui, että jos kaasutoman teke autosta, nin diesel lämmitin on siinä hyvä. Muutenhan kaasulämmitin on kuten suurimmasa osassa on noissa, eli koettu laite.
muokattu: 20.2.2023 09:56
Kari Rautiainen 22.02.2023 11:50
Lauri Niittynen

Kannattaa katsoa uutisista kuinka Tahkolla kävi, siis todella ikävästi, eikä ainakaan toistaa samoja virheitä. Mikään toimiva säästöratkaisu ei tule kysymykseen, kun autot useimmiten ovat suhteellisen tiiviitä. Aidoissa Mersuissa taitaa tuuletus ruostumisen kautta olla aika hyvä, mutta silti pitää käyttää vain oikein valittuja, asennettuja ja käytettyjä lämmittimiä.

No kuinka tahkolla kävi?

Mikko Tamminen 22.02.2023 13:04

Pari naista kuoli elintarvike myynti vaunuun! Häkään ilmeisesti?

Markku Hämäläinen 22.02.2023 18:46

Jos siinä grillivaunussa ei ollut erillistä lämmitintä, ainoastaan kaasulla toimiva grilli tms. ja sitä on käytetty lämmitykseen ja käyty nukkumaan, niin lopputuloksen tietää, ellei tuuletuksesta ole huolehdittu.
Normaalisti myyntiluukku on auki ja ilma vaihtuu.
Ko. vaunua ei varmaan ole tarkoitettu yöpymiseen, eikä sille oltu vielä tehty tarkastustakaan.

Timo Haapanen 23.02.2023 09:55

Jos happi vähenee liikaa avoliekin vuoksi alkaa palaminen tuottaa häkää.

@timppa

Jari Kortesalmi 01.03.2023 04:57

Noissa venelämmittimissä palamisääni on todella hiljainen,ei siis kuten auton moottrilämmitimissä ja sitäkautta samojen merkkien ilmalämmitimissä. Palotapahtuma on erilainen.

Jukka Pussinen 01.03.2023 09:04

Googlen hakusanalla "diesel lämmitin" löytyy jo alle 200€ lämmittimiä. Seuraavassa asennetaan semmoinen matkailuvaunuun.
https://youtu.be/H40KUlCMVDg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.