Talvisäilytys, paneelit vs. akku

Pasi Sormunen 23.11.2022 11:36

Nyt on vaunu työnnetty sydäntalveksi sinne mihin aurinko ei paista ;O)
Akun varaus näyttää laskevan melko nopeasti, täyteen latauksen jälkeen jännite tippunut 12.1 Volttiin n. kahdessa viikossa.

Onko ihan normaalia, että paneelit (100W)/säädin kuluttaa tuon verran akkua "lepotilassa"? Ei pitäisi vuotaa mihinkään muuanne ja pääkytkimestä virrat poikki, eli kellot ja radiot pimeenä. Vai onko ainoa toimi ottaa paneelitöpselit kokonaan irti ja sen jälkeen akkukenkää irti.

Antero Virkkala 23.11.2022 16:10

Valistunut arvaus olisi vaatinut enemmän lähtötietoja: säätimen merkki ja malli, tai ainakin summittainen ikä, akun kapasiteetti ja ikä noin alkajaiseksi. Tyydyn näillä lähtötiedoilla hakuammuntaan sokkona.

Kirjoitin johonkin akun tyhjenemistä koskevaan keskusteluun, että entisessä veneessämme ollut n. 20 vuotta vanha NAPS- (Neste Advanced Power Systems) -mallinen PWM-säädin oli hankala diagnosoitava akun purkauksen kannalta, kun kohtalaisen vähässä valossakin paneeli antoi sen verran sähköä, mitä säädin itse kulutti. Vain yöaikaan säädin tyhjensi akkua. Mutta syksymmällä vaaka kallistui sille puolelle, että hyvässäkään valossa hupiakuston jännite ei edes säilynyt, ja nimenomaan lataussäädin oli ainoa merkittävä akkua tyhjentävä komponentti.

Entä teidän autonne. Mikä järjestelmässä on muuttunut, mikä on pysynyt vakiona? Onko auto ennen ollut tallissa tai muuten syvässä varjossa kahta viikkoa? Miten akkujännite on aiemmin pysynyt? Jos ei selvää muutosta ole nyt tapahtunut, niin olisiko hupiakku vanha ja purkautuu itsestään?

Ehdotuksesi ottaa paneelitöpselit irti ei käsittääkseni irrota lataussäädintä akusta, minkä lisäksi paneeli ja lataussäädin saattaa olla kytketty niin, että pääkytkinkään ei irrota säädintä akusta. Jos irrotat akusta miinusnavan ja lataat akun täyteen, pääset seuraamaan josko akku purkautuu itsestään. Jos akku pitää latauksensa, niin irrota sitten lataussäädin ja katso, löytyykö syntipukki muista laitteista.

Timo Haapanen 23.11.2022 18:56

Alkaa olla kriittinen volttiluku tuo. Akku on pilalla aika pian ellet lataa sitä pikimmiten. Paneleihin kannattaisi asentaa kytkimet niin että säädin jää molemmin puolin tyhjäksi. Itsellä 250 A:n pääkytkin paneleiden ja säätimen välissä. Samanlainen kytkin katkaisee akut totaalisesti irti.

@timppa

Petteri Haverinen 23.11.2022 19:35
Timo Haapanen

Alkaa olla kriittinen volttiluku tuo. Akku on pilalla aika pian ellet lataa sitä pikimmiten. Paneleihin kannattaisi asentaa kytkimet niin että säädin jää molemmin puolin tyhjäksi. Itsellä 250 A:n pääkytkin paneleiden ja säätimen välissä. Samanlainen kytkin katkaisee akut totaalisesti irti.

@timppa

Tuskin paneelit kuluttavat yhtään, mutta tuo säädin on tietysti kysymys merkki.
Victronin pienin MPPT säädin kuluttaa 12V: 20 mA

Timo Haapanen 24.11.2022 15:39

Ei paneelit kuluta mutta hupiakkuja ei voi kytkeä irti jos paneleista tulee virtaa säätimeen. @timppa

Esa Ojala 24.11.2022 19:21

Suosittelen ottamaan säätimeltä vaikka vain toisen paneelista tulevan johdon irti ja sitten akunkenkä irti.
Tuossa järjestyksessä ja kytkettäessä takaisin tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos säädin vie esim. tuon 20mA/h, se on n. 15Ah kuukaudessa + muut mahdolliset kuluttajat.
Ja akku kannattaa ladata irroituksen jälkeen täyteen.

Pasi Sormunen 25.11.2022 08:38

Juu, ei se irrottaminen paneeleista ole ongelma, mulla on irrotettavat töpselit vaatekaapissa, ihmettelen vaan, että viekö se säädin tosiaan noin paljon virtaa ihan itsestään ja onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Säädin on ihan halpamallia, jotakuinkin tuonnäkönen: https://www.tokmanni.fi/lataussaadin-10a-6438114907917

Pitää hetki testailla mihin virta katoaa ja voihan akun lopulta ropata irti ja nostaa vaikka lämpimään.

Lauri Niittynen 25.11.2022 09:07
Esa Ojala

Suosittelen ottamaan säätimeltä vaikka vain toisen paneelista tulevan johdon irti ja sitten akunkenkä irti.
Tuossa järjestyksessä ja kytkettäessä takaisin tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos säädin vie esim. tuon 20mA/h, se on n. 15Ah kuukaudessa + muut mahdolliset kuluttajat.
Ja akku kannattaa ladata irroituksen jälkeen täyteen.

Mitä tapahtuu, jos irrottaa kytkennät päinvastaisessa järjestyksessä? Entä jos säätimen ja akun välinen sulake palaa? Mitä jos paneelit ovat auringossa, mutta säätimen ja akun välillä ei ole yhteyttä?

Esa Ojala 25.11.2022 09:50
Lauri Niittynen

Mitä tapahtuu, jos irrottaa kytkennät päinvastaisessa järjestyksessä? Entä jos säätimen ja akun välinen sulake palaa? Mitä jos paneelit ovat auringossa, mutta säätimen ja akun välillä ei ole yhteyttä?

Luultavasti ei kummempia, heikkotasoinen säädin voi rikkoontua tai säädin ei toimi oikein.
Säädin tunnistaa järjestelmän jännitteen akkuun kytkettäessä.
Käyttöohjeissa on aina kyseinen kytkemisjärjestys.
Myös "ammattilaiset" neuvovat tekemään tuossa järjestyksessä.
Siispä käytöohjeesta löytyy ohjeet kuinka toimia.
Karavaanarinkin olisi syytä niitä lukea ;D

https://www.electrotori.net/page/3/aurinkosahkojarjestelman-asennusohje

Pasi Sormunen 25.11.2022 10:11

Kytkiessä on järjestys tärkeä, säädin mm. tunnistaa ensin akun jännitteen (12 vai 24) ja fiksuimmat säätimet myös tunnistavat akkutyypin ja säätävät siten latausohjelmat kohdalleen.

Irrottaessa, en usko että on suurempaa vahinkoa luvassa, mutta kannattanee mennä ohjeistuksen mukaan, niin ei ainakaan tahallaan tee vahinkoa.

Petteri Haverinen 25.11.2022 11:07
Lauri Niittynen

Mitä tapahtuu, jos irrottaa kytkennät päinvastaisessa järjestyksessä? Entä jos säätimen ja akun välinen sulake palaa? Mitä jos paneelit ovat auringossa, mutta säätimen ja akun välillä ei ole yhteyttä?

Paneelit tuottavat dc-virtaa aina, kun niitä ei ole peitetty. Jos säätimen ja akun välillä ei ole yhteyttä, niin säädin on Off-asennossa ja säätimeltä ei virta mene eteenpäin.

Timo Haapanen 25.11.2022 17:32
Pasi Sormunen

Juu, ei se irrottaminen paneeleista ole ongelma, mulla on irrotettavat töpselit vaatekaapissa, ihmettelen vaan, että viekö se säädin tosiaan noin paljon virtaa ihan itsestään ja onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Säädin on ihan halpamallia, jotakuinkin tuonnäkönen: https://www.tokmanni.fi/lataussaadin-10a-6438114907917

Pitää hetki testailla mihin virta katoaa ja voihan akun lopulta ropata irti ja nostaa vaikka lämpimään.

Akku säilyy parhaiten kylmässä.

''Paneelit tuottavat dc-virtaa aina, kun niitä ei ole peitetty. Jos säätimen ja akun välillä ei ole yhteyttä, niin säädin on Off-asennossa ja säätimeltä ei virta mene eteenpäin.''

Ei virta kulje muttaa säädin vilkuttaa apua pyytäen.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.