Siirrettävä kulutusmittari matkailuautossa?

PAANALA RISTO 01.05.2007 09:17

Sähkötarvikeliikkeen nettiosoitteen http://www.finnparttia.fi/ hinnastossa on tuotekuvaus: "Kulutusmittari Max 16 A 230 V pistorasiaan. Siirreltävällä KULUTUSmittarilla voidaan seurata sähkölaitteiden energiankulutusta. Näytöt: jännite V, virta 0,00-16 A,hetkellinen teho 0-4800 W, maksimiteho, kulutus 0-9999,99 kWh, mitattavan laitteen toiminta-aika 1 sek - 9999 h sekä sähkönkulutus rahana." Hinta 25 €!

ONKO KÄYTTÖKELPOINEN MATKAILUAUTOSSA? USKOVATKO CARAVAN-ALUEILLA MITTARIN ANTAMIA KULUTUSLUKEMIA?

KORHONEN KARI 01.05.2007 10:10

Paremmin ne uskois sitä kiinteästi asennettua ja mahd.blommattua mittaria.Sähkölaitokset myivät aikoinaan 50 mk(-99)kpl,asensin itse(hyi,hyi!)ja hyvin palveli edellisessä vaunussani.Tuo mainitsemasi mittari toiminee parhaiten kun yksittäisen laitteen kulutusta tarkkailet.

TERVO JARI 01.05.2007 11:06

ja ei ole yleensä sijoitettavissa niin että täyttäisi kaikki sen laitteen vaatimukset ( IP, "vedenpitävyys luokka")ym. ym.

Jari

VARTIAINEN JOUKO G 01.05.2007 12:46

Aikojen saatossa jäänyt muistini taka-alalle tieto että kW/h tariffiyksikön määrittämiseen laskutusperusteena voidaan käyttää vain kiinteästi asennettua ja varmennettua sähkömittaria. Sellaiseksi soveltuvat nämä sähköyhtiöiden poistomittarit tai kiinteästi uusasennettuna esim. digitaalinen mittari. Se uusasennuksen suorittajallakin tulee olla asennukseen oikeuttava lisenssi. Siis näitä irrallisia härkkejä voi käyttää lähinnä omien kulutuskohteiden seurantaan.

VARIS VESA 01.05.2007 17:06

Olihan siellä linkissä olevalla toimittajalla myös kiinteästi DIN-kiskoon asennettava digitaalinen kWh-mittari. Ja vielä todennäköisesti kilpailukykyiseen hintaan. Mihin hintaan Te vaanarit olette hankkineet näitä digitaalisia kWh-mittareita ja mistä? Tarkoitus on ostaa mittari jostain Etelä-Suomesta.

TERVO JARI 01.05.2007 19:30

lähimmästä sähköliikkeestä, jos ei ole hyllyssä, tilaavat, (todennäköisesti tilaus kamaa, ei mene kaupan joka päivä). Muista että asennus vaatii asennusluvat, ei kuulu "jokamiehen oikeuksiin".

Niitä vanahanajan kiekkomittareita saa sähköyhtiöiltä ja hinta haitari on kahdesta eurosta ylöspäin (itse maksoin 2€), ja kaupantekiäisinä kiekkomittarin kanssa saa jatkuvan "jyrinän", vanha mittari tahtoo pitää pientä hurinaa kun se "käy" ja se tämmösessä "pöntössä" tahtoo korostua, kun kaikki on niin kevyttä. . .

Jari

IPATTI VEIKKO 01.05.2007 21:41

Kyllä sen vamhanmallisen mittarinkin asennus on annettava ammattinsa taitavan sähköasentajan tehtäväksi. Olen vuosien saatossa tavannut aika monta maadoittamatonta ja palavalle alustalle asennettua mittaria, jopa ilmeisesti autosähköasentajan kytkemän koska musta oli laitettu maadoitusjohtimeksi (12V puolella musta lienee maajohto). Irtomittareiden käyttöä ei pitäisi hyväksyä missään, on liian helppo rukkailla lukemia.

PALIN MATTI 01.05.2007 21:56

On ehdottomasti myös muistettava, että toisin kuin kiinteissä rakennuksissa, ei ajoneuvon maasähkölaitteissa saa koskaan kytkeä nollajohdinta yhteen suojamaan kanssa!! Roikan töpseli kun voidaan tökätä sähkötolpan pistorasiaan kummin päin tahansa, niin voi syntyä tilanne, että vaunun runko onkin jännitteinen. Nykystandardin mukaisissa EU-pistokkeissa töpseli kytkeytyy aina samoin päin, mutta kuka takaa sitten sen, kuinka päin itse roikka on karvoitettu tai itse sähkötolpan pistorasia?

Nämä sähvömittariasennukset pitää siis ehdottomasti jättää amatimiehele!

VARIS VESA 02.05.2007 07:51

Vilpittömät kiitokset Jarille jälleen nopeasta tiedonannosta. Asetin kysymykseni huonosti kysymaällä (mistä?). Tarkoitin juuri sähkö/karavaanariliikkeitä. Olen jo kahteen edelliseen vermeeseen ostanut tuon perinteisen mittarin toisen vaunumyyjältä ja toisen sähköliikkeestä. Nyt ajattelin vaan hommata digitaalisen mittarin. Sillä nykyisessä autossa onkin yllättäen 10 amppeerin sulakkeet, kun edellisessä oli 16A. Tarkoitus on hommata uusi keskus isommilla nalleilla ja vanha keskus jäisi alakeskukseksi. Ja tietenkin 2,5 neliön kaapeleilla. Samaan koteloon olisi helppo lisätä DIN-kiskoon tuo digimttari. Nyhräämishommat hoidan todennäköisesti itse, mutta kaveri jolla on LVIS-oikeudet tekee sitten kytkennät virallisesti.

TUOMI JYRKI S 02.05.2007 09:29

N. vuosi sitten kyselin samaa asiaa ja liiton asiantuntija vastasi lyhyesti, että irroitettavat mittarit ovat luvattomia kulkuneuvossa ja voivat olla jopa hengenvaarallisia. Älkää kysykö miksi. Asennutin caravan-liikkeessä kiinteän mittarin.

VARIS VESA 03.05.2007 14:37

Kyselin tuossa taannoin, että mistä kannattais ostaa noita kulutusmittareita. Tein kierrosta ja tiukassa tuntui olevan, ehdittyäni soittaa noin kymmenenteen sähköliikkeeseen Tapiolan Sähköön, oli vastaus että kyllä tilataan hintaan 107 euroo. Kyllä tuo Perniössä oleva Finnparttia Oy on todennäköisesti aika edullinen hintaan 59 ekee+ALV.

LINNAMA SEPPO S 19.05.2007 13:35

Minulla on vaunussa/autossa irrallinen mittari.Ostin sen karavaanilehden myynti-ilmoituksen kautta noin 15v sitten hintaan noin 600mk.Siinä on hyväksymistarrat ja mielestäni lounais Suomessa karaavaanialuekin käyttää samaa mittaria tarvitsioille.Sitten siitä irtomittarin laillisuudesta ja samalla voisi sitten heittää,että onko sähkön myyminen laillista muun kuin sähköyhtiön toimesta voitolla.Hyvä systeemi on ottaa tuplahinta mutta onko laillista.

PALIN MATTI 19.05.2007 15:01

Don't worry Seppo. Ihan on laillista karavaanialueilla myydä sähköä asiakkaille. Hassuahan se olisi, ellei näin saisi tehdä. Alueille on yleensä rakennettu oma yksityinen jakeluverkko, joka on liitetty valtakunnan verkkoon. Alueen ylläpitäjä ostaa sähkön vapailta markkinoilta ja maksaa liittymän hankinnasta ja ylläpidosta sen pääsulakekoon mukaan. Asiakkaille myytävän sähkön hintaan vaikuttavat:

jakeluverkon investointukulut jakeluverkon ylläpitokulut liittymän ylläpitokulut ostetun sähkön siirtokulut ostetun sähkön hinta

Näistä ynnäämällä saadaan perusteet sähkön hinnan määrittämiseksi.

TAMMINEN MIKKO 19.05.2007 15:35

Kyseisestä sähkön myynnistä menee myös alv jos myyntihinta on korkeampi kuin ostohinta.

SIRKIÄ MATTI 20.05.2007 00:34

Siirrettävä mittari voi olla laillinen, turvallinen ja tarkka. Mutta mutta, onko se helposti ohitettavissa? Voiko sähkön myyjä luottaa varmasti siihen, että kaikki mittarin takana oleva kulutus kulkee mittarin läpi? Eikä osa siitä mene mittarin ohi. Tässä mielessä kytkennöiltään tarkastettu, kiinteästi asennettu mittari on vaikeammin ohitettavissa.

LINNAMA SEPPO S 20.05.2007 08:31

Minun hyväksymismerkein varustettu mittari tulee ulos roikkumaan auton kylkeen vaunualueen pistorasian ja auton sisäänmeno töpsykän väliin.Käsittääkseni siinä ei luultavasti paljoa voi välistä vetää.Tämä on vielä niin rehellinen,että sen voi kiikuttaa isännän nenän eteen luettavaksi mennen tullen.Niitä vaunun sisällä olevia ei ainakaan minulla olla koskaan käyty lukemassa.Kerran kauan sitten koko alueella tehtiin tarkistuskäynti joka vaunussa,jolla oli vuosipaikka.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.