Sähkömittari asuntoautoon

PYSTYNEN JUHANI 05.05.2007 22:11

Minkä hintaisia ovat ja onko vaikea homma. Digitaaliset kai aika arvokkait?

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 05.05.2007 22:21

Hinnat on numeronäyttöisellä kahtapuolen satasta. Jos tarvitsee kysyä onko vaikea homma, niin elä edes suunnittele tekeväsi itse. Homma on helppo, mutta niin on myös tappaminen helppo siinä hommassa.

TERVO JARI 05.05.2007 22:36

http://www.finnparttia.fi/index.htm sivu 89/228 hinnasto/tuoteluettelo löytyy kyseinen verme. hinta n. 60 euroo, MUISTA ! ASENNUKSEN saa tehdä asennusoikeudet omaava asentaja tai liikkeen asentaja ja "liikkeellä" on asennusoikeudet ( jos ruvetaan "saivartelemaan") Nuot asennukset eivät enää kuulu "jokamiehen oikeuksiin" . . .

Ei kantsi laittaa täätellisesti digimittaria, piisaa tommosella mekaanisella "näytöllä" käyvä joka mittaa kuiteski kulutuksen tikitaalisesti . . .

Jari

Ps. Ei kantsi laittaa ns. kiekkomittaria sillä tuonlainen DIN kiskoon asennettava tulee asennuskulujen helppouden puolesta halvemmaksi mitä perinteinen kiekkomittari joka tarvii tilaa ja palamattoman alustan ja piiiitkästi piuhaa ja asentajan hikee . . . . .

PIIRONEN KARI 05.05.2007 22:50

Hauska kuulla tas melkein etunimi kaimasta. Itsellä piirongissa mittari tuolla vaatekomeron seinässä. Hyvin on pelannut, kuten myös auto. Terveisin Karavaanari vuosimallia 2006!

HAAPAKOSKI OSSI 06.05.2007 10:19

Huomatkaa, että finparttian luettelo on alv 0% hinnasto ja alle 100e alv0% tilauksesta menee vielä pientoimituslisä ja postikulutkin on aika kovat tuollaiselle oienelle tilaukselle. Kannattaa hakea jos kaupan lähellä liikkuu.

Ossi

PYSTYNEN JUHANI 06.05.2007 16:35

Tuolla vapaa ajan tarviketalossa näkyy olevan kunnostettuja mittareita n.35€. Kyllä on tarkoitus käyttää sähkäriä niissä hommissa.

TERVO JARI 06.05.2007 17:11

hinnassa kyllä pärjää paikalliset sähkölaitokset hyvin, sillä itse maksoin tarkistetusta "kiekko"mittarista 2 euroo, ostin paikalliselta sähkölaitokselta. ( Tosin tutun kaupalla) Mutta myyvät "kympillä" . . . tai sinne päin . . . .

Laita se DIN-kiskomalli . . . helppo asentaa ja muutoinkin hiljainen "veikko", se "vanhakiekko" kun tuuppaa huriseen . . .

Jari

LOUNASRANTA LEENA 07.05.2007 12:05

Tampereen sähkölaitos myy tarkistettuja ja nykyaikaisia mittareita 10€ kpl. T:ari

TUOMI JYRKI S 10.05.2007 11:49

Tosi on Jari. Minäkin "ostin" paikalliselta laitokselta käytetyn kiekkomittarin eli lähes ilmainen. Asennutin karavaanariliikkeessä.

IPATTI VEIKKO 10.05.2007 16:18

Tarkistappa, onko mittari maadoitettu ja asennettu palamattomalle alustalle. Eikä se keltavihreä johdin ole vaihe- tai nollajohtimena.

SIRKIÄ MATTI 10.05.2007 20:11

Digimittareita ostaessa on hyvä varmistaa niiden pakkasessa toimivuus. Ettei kylmää kalustoa sähköllä lämmitettäessä mittari sekoa näyttämää mitä sattuu kulutuslukemia. Näyttäähän se mittari tarpeeksi lämmittyään sen jälkeisen kulutuksen taas oikein.

Minulle laitettiin tällainen uusi mekaaninen mittari. Toimii luotettavasti -40 asteen pakkasiin asti. http://i9.tinypic.com/61owc44.jpg http://i2.tinypic.com/4uc4x3c.jpg

PR Caravan hommasi mittarin ja asensi paikalleen kolme vuotta sitten. Hinta asennuksineen jäi silloin alle 100€

HAAPAKOSKI OSSI 10.05.2007 22:18

Huonosti mittaa tuo sun mittari, jos kolmessa vuodessa on vain tuo määrä kulunut.

VARTIAINEN JOUKO G 10.05.2007 23:21

Epäileekös Veikko ettei karavaanariliikkeet osaa tehdä säädösten mukaan noita asennuksia ja kaapelointeja. Ja miten arvelet että meillä tavallisilla sukankuluttajilla olis taito tehdä arvioita oikeista tai virheellisistä sähköasennuksista. Eihän niitä kytkentojä voi tavallinen pulliainen edes mennä kurkistelemaan sinne suojakansien alle (:o

SIRKIÄ MATTI 11.05.2007 00:41

Mikäli muistat, otin talvella osaa keskusteluun, jossa käsiteltiin sitä, paljonko sähköä kuluu akkujen lataukseen talven aikana sähkön ollessa kytkettynä autoon.

Minulla on kaikkiaan sähkön vuoden keskikulutus ollut n. 100kWh/vuosi. Akkujen lataus talviaikana siitä tekee n.60kWh. Muita suurempia yksittäisiä kulutuslaitteita on kahvinkeitin 700W sekä pölynimuri 650W, ja jääkaappi tolppasähkön ollessa käytössä. TV:tä ja digiboksia voin käyttää joko 230V tai 12V:lla. Lämmitys toimii vain kaasulla. Moottorin lohkolämmitin ei mene kWh-mittarin kautta, vaan suoraan tolpasta. Lohkolämmittimen kulutuskin jää varmasti alle 20kWh/vuosi.

Mikäli sähköä ei käytetä kulkineen lämmittämiseen, ei sitä mahdottomia kulu vuodesssa.

HAAPAKOSKI OSSI 11.05.2007 08:10

Tuohan se selittää kaiken. Meillä on tullut melkeen tuonverran mittariin jo tänä keväänä vaunun kotiuduttua talvisäilytyksestä - Lämmitys pelkästään sähköllä.

Käske naapurin käydä katsomassa tuo mittarilukema kolmelta vuodelta, niin loppuu valitus tolppasähkön suurkulutuksesta.

IPATTI VEIKKO 11.05.2007 08:28

Oletkos sä varma että heillä on palveluksessaan ko taidot hallitseva asentaja. Olen tavannut muutaman ko liikkeissä asennetun mittarin jossa musta johdin on ollut se maadoitusjohdin ja se keltavihreä vuorostaan vaihejohtimena. Tulipa takavuosina yksi sellainenkin vanha mittari kohdalle, jossa kalustossa oli vaihtokytkin mittarin suunnan vaihtamiseksi. Arvaas saiko paikkaa alueelta.

PALIN MATTI 11.05.2007 11:22

No sanoppa Veikko mites sitte, jos mittarin tulolukema on isompi ku poislähtölukema, ni maksaako yhistys siittä matkailijan oleskelunsa aikana alueelle jättämästä sähköstä?

SIRKIÄ MATTI 11.05.2007 11:37

http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/tarvikkeet/?E26558M=29&x26558=1658406

Myöhemmin virinneessä valosähkökeskustelussakin oli olettamuksia sähkön "varastamisesta" käytettäessä mikrouunia ja kahvinkeitintä muutaman kerran paikalla ollessa. Ihme on, jos noiden yhteinen lisäkulutus tavallisella käytöllä tekisi edes 1kWh/käyntikertaa kohden. Treffien aikana näitä ei tietenkään voi käyttää, kun on jouduttu sähköjä ketjuttamaan, usein vastoin voimassa olevia määräyksiä.

IPATTI VEIKKO 11.05.2007 14:39

Hei Matti sinähän taidat olla hupiveikko. Noita mainitsemiani suuntarukattavia mittareita löytyi joskus 25 vuotta sitten, ei taida löytyy enää. Paras mittari on kuitenkin se Din-kiskoon laitettava mittari, sehän on helppo vaunua vaihtaessa ottaa pois. Se on pieni ja siro ja toiset vaatii 4 johdinta toiset vaan 3, maadoituksen voit unohtaa. Useimmilla alueilla kesän aikana sähkö kuuluu vrk-hintaan, osassa myös talvella sama juttu. Kausipaikkalaiset ovat toinen asia. Mittari luetaan alussa ja lopussa, väli on maksettavaa.

IPATTI VEIKKO 11.05.2007 14:47

Samaan minäkin palaan. Näkys olevan vielä sellaanen mittari ett vasta 100000 kwh jälkeen alkaasi uus kierros. Ei kai Sirkiän pojan mittari ole virtamuuntaja käyttöön tarkootettu ja pitääs kulutus kertoo sillä v-muuntajan kertoomell. Sit se olis mahdollista. Sellaasiaki mittareita on jotkut yrittäneet asentaa kalustoon, tosin huonoll menestyksellä. Kyl kulutus voi olla noinkin pieni jos ei kalustoa käytä. No ainahan karavaanari on valehdellut sähkön kulutuksen. Minulla ainakin viime talvena meni tasan 258 kwh, just tuli lasku. (On muuten tosi juttu)

VENNOLA HARRI 11.05.2007 19:56

Onkos jollain tietoa Circutor EM30-C kWh-tuntimittarista? Tai sitten vastaavaa numeronäyttöistä din kiskoon asennettavaa mallia.

Mistä kannattaisi kysellä Pääkaupunki - Lohja akselilla?

Tässä vielä kuva ko. laitteesta: http://img.icnea.net/Forum/E3032/ftp/Fh_em30c_00.jpg

SIRKIÄ MATTI 11.05.2007 20:08

"Ei kai Sirkiän pojan mittari ole virtamuuntaja käyttöön tarkootettu ja pitääs kulutus kertoo sillä v-muuntajan kertoomell."

Kysyitpä vaikeita. En tiedä mittarista muuta kuin se on 1-vaiheinen 1-tariffi kulutusmittari. Voit käydä SLO:n sivuilta katsomassa, mitä siellä on kerrottu mittarista. http://www.slo.fi/ Tuotekortti http://82.118.193.107/slo/pdf/6611011.pdf Tietävämmät voivat kertoa mittarista enemmän.

Tila mihin halusin mittarin asennettavaksi aiheutti rajoituksia mittarin koolle. Tämä oli suurin siihen tilaan sopiva malli. Mittarin ohuus (syvyys) oli myöskin tärkeä seikka valinnassa. Ettei mittari peittänyt muita laitteita taakseen.

VARIS VESA 11.05.2007 21:31

En tiedä tuosta mittää, mutta kävin hakemassa tuolta Perniöstä mittarin hintaan 59 euroo+alv. Tuo Jarin antama linkki kertoo asiasta enemmän. http://www.finnparttia.fi/index.htm

HAAPAKOSKI OSSI 11.05.2007 21:38

Jep, tuohon keskusteluun viitteesi yhdistinkin, mutta en hokannu, ettet ollutkaan ketjun aloittaja. Minä blokkasin tuon valosähkökeskustelun heti alkuunsa pois luettavista, kun meni sellaiseksi jauhamiseksi. Jokainen rehellinen ja järkevä karavaanari osaa kyllä ajatella, mitä maksamallaan sähköllä voi tehdä ja miten sitä saa milloinkin käyttää. Ja ei aleta tästä uutta jauhantaa, Kiiiitosssssss.

IPATTI VEIKKO 11.05.2007 22:13

Hyvä mittari on asennettavissa din-kiskoon tai erilliseen koteloon. Voi koteloon asennettuna sijoittaa vaikka verhon taakse helposti,luettavaan paikkaan.

HAAPAKOSKI OSSI 11.05.2007 23:18

Jos mitari on asennettu jonnekkin muualle kuin vaunun/auton sähkönsyötön tai pääsulakkeiden välittömään läheisyyteen, uskooko alueen henkilökunta siihen, että kaikki sähkö kulkee mittarin kautta???

IPATTI VEIKKO 12.05.2007 18:05

Onhan se helppo todeta, pääkytkin auki ja katso toimiiko mikään sähkölaite. Tietenki ns "tee se itsemiehen" asennuksia onkin syytä tarkastella.

NIKKINEN JUHA 12.05.2007 20:42

No tossa on mittari asennettuna minun vaunuun.

Kuva on tossa. http://www.aijaa.com/v.php?i=521200.jpg

VENNOLA HARRI 12.05.2007 20:56

No kysymykseeni palatakseni - mistä hankit ja paljonko maksoi?

NIKKINEN JUHA 12.05.2007 21:39

Tuli uuden vaunun vaidossa kun tingin se siihen. Hintaa en osaa sanoa silleen.

LINNAMÄKI LEA 13.05.2007 20:54

Sattusko olleen tarkempata tietoo, keneltä sieltä sitä kysysi ?

IPATTI VEIKKO 14.05.2007 12:20

Vaunun valmistaja on näköjään jo ennalta varmistanut hyvän asennuspaikan s-keskukseen, koska paikka siellä oli valmis. Itsellä mittari on Soliferissa 07 oven oikealla puolella olevan ikkuna verhon takana ja siten helposti luettavissa. Kulutus on helposti luettavissa ilman suurempia penkomisia.

NYYSSÖNEN KAJ 15.05.2007 15:04

Matti Jos lähtölukema on pienempi kuin tulolukemaa niin kohtuus on että erotus vähennetään siitä laskusta kun mittari on kerran mennyt ympäri. Montakohan numeroa siinä mittarissa on? Onko ympärimeno 10000kWh vaiko 100000kWh?

NYYSSÖNEN KAJ 16.05.2007 08:33

Veikko sanoi "katkaise pääkytkimestä niin näet meneekö jotakin ohi mittarin" Meillä on kytkentä jossa verkkovirran katketessa vain akkulaturi ja mahdollinen sähkölämmitin lakka toimimasta. Kaikki muut sähkölaitteet jatkaa toimimistaan riippumatta ovatko ne 12V tai 24V tai 230V myös kahvikeitin toimii 24V eikä voi ottaa verkosta enempää kuin mitä akkulaturi antaa (300W).

Meillä ei huomata sähkökatkosta ennenkuin muut sen meille kertoo. paitsi jos on pitkä!

NYYSSÖNEN KAJ 16.05.2007 08:49

Kuva laitteesta jäi puis,

http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matkailuauto.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=17

VENNOLA HARRI 26.05.2007 10:21

Tässä ketjussa selvisi jo että DIN -kiskoon asennettavaa kWh -tuntimittaria saa tuolta Finnparttia:sta joko noutamalla virka-aikana Perniöstä tai tilaamalla tuon mittarin postitse hintaan: 59 eur + alv + 6 eur pientoimituslisä + 10 eur lähetyskulut = yht. 88 euroa.

Kun en tuonne Perniöön virka-aikana oikein kerkiä ja nuo lisät ja kulut tuntuivat hmm. hiukan suurilta, niin tutkin mitä tuolta maailmalta löytyisi.

Tilasinpa sitten tuon samaisen EM1-DIN kWh -mittarin Englannista: https://sslrelay.com/www.s85425284.oneandoneshop.co.uk/sess/utn154657d403258c8/shopdata/index.shopscript yhteishintaan n.75 euroa!!!

Amount: GBP 36.00 Shipping costs: GBP 7.00 plus VAT (17.5 %): GBP 7.53 Total amount: GBP 50.53

Niinpä Camax UK Ltd sai minun rahani ja minä sain mittarin alta viikon tilauksesta.

On se merkillistä ettei täältä Suomesta saa vastaavaa tuotetta ilman jotain pientoimituslisiä tai kohtuuttomia toimituskuluja matkan huomioon ottaen. Nyt tuli Harrogate:sta keski-Englannista samalla toimituskululla kuin olisi tullut Perniöstä Lohjalle!!!???

No tuolta kuitenkin saa tuota mittaria edullisemmin, jos ei asu ihan Perniön vieressä. Tässä vielä mittarin tekniset tiedot suomeksi: http://217.56.53.219/pdf/FI/EM1DIN.pdf

TERVO JARI 27.05.2007 20:23

on monia, ja tuo katalooki sattu tuossa olemaan käsillä . . . .

Ehkä paikallinen tuttu sähköliike voi olla edullinenkin vaihtoehto , , , kuka tietää ? ?

Jari

IPATTI VEIKKO 28.05.2007 10:08

Tulihan se sieltä. Minun kirjoitukseni tarkoitti vakiorakenteisia tavallisia vaunuja/m-autoja. On varmasti monenlaisia muita lisävarusteita, jotka sinulla on autossa. Niitä suinkaan väheksymättä, kirjoittelen vain yleensä yksinkertasia neuvoja joita on helppo noudattaa asian tarkistamiseksi. Se minun ohje oli sellainen.

VENNOLA HARRI 28.05.2007 11:44

Niinpä Jari! Vaihtoehtoja tässä etsinkin ja esitin ;-)

NYYSSÖNEN KAJ 28.05.2007 16:22

Niitä mittareita on myynnissä melko montaa merkkiä mutta normaalisti tukkurit eivät myy kuluttajalle koska niiden asentaminen on kuluttajalta kielletty.

Digi mittari vaatii kotelon, 2-napaisen (nolla ja vaihe) vikavirta suojan ja kaksinapaisen johdon suojan (nolla ja vaihe). Näiden hankinta ohi sähkömiehen (ellei sukulainen) saa aikaseksi että sähkäri veloittaa nimikirjoituksesta ja työstä sen katteen minkä hän olisi saanut tukkurilta.

Omatoimisuus tässä ei kannata. Jo jatkojohdon teko vaatii että tekijä VARMASTI tietää mitä tekee. Yhdellä leirintäalueelle kaveri teki itse tällaisen uuden jatkojohdon mutta laittoi pistokkeet (uros) molempiin päihin. Jos hän olisi kerinnyt käyttää sitä olisi han tai sivullinen voinut saada kuolettavan sähköiskun. Seurasin häntä autolle koska epäilin virhettä hänen selostuksensa perusteella. Katsoin parhaaksi tehdä itse kaikki roikien liitokset uusiksi mitkä autossa löytyi!

EEROLA TEEMU J 28.05.2007 19:59

Olen täsmälleen samaa mieltä, että mitään riskiä ei saa ottaa. Toisaalta ei kannata myöskään maksaa "turhasta" vaikka nyt "digitaalisuudesta", koska kaikki mittarit ilmoittavat lukemansa numeroilla; myös 10 eurolla sähkölaitokselta ostettu tarkistettu mittari. Tehtaissa suurimman osan sähkölaitteiden kytkennöistä tekevät maallikot/metallimiehet ja -naiset. KUITENKIN kaikkien työn tarkastaa lopulta sähköalan ammattilainen, jonka vastuulle myös jää, että laite on käytössä turvallinen.

Koska vieras työ maksaa paljon, kannattaa yrittää -jos vain mahdollista ja haluaa säästää kuluissa- jakaa tehtävät siten, että tekee itse ns. mekaaniset työt kuten "tilan raivaus", "mittarin kiinnitys" jopa "johtojen vedon". Sähköalan luvat omaava ammattilainen tekee sitten kytkennät.

Jos tämä ammattilainen on tuttava tai asennusliike suostuu järjestelyyn, voi taitojen puitteissa tehdä enemmänkin. Pääasia on, että kytkennät tarkastetaan ja mitataan ennen "luukun sinetöintiä" ja vastuut on selkeästi luvat omaavalla ammattilaisella ja työstä jää "dokumentti".

IPATTI VEIKKO 28.05.2007 20:30

Niissä vanhoissa mittareissa on vielä tosi vanhoja 5 Ampeerin mittareita ja myös 10 ampeerin. Laakerit saattavat olla jo kuluneita ja monasti ajan mittaan alkaa kuulua kaikenlaista ylimääräistä ääntä mittarista. Ei siinä auta mittarin kolistelu eikä muukaan. Ääntä on joko siedettävä ja tehtävä jotain. Mutta suomalainen säästökonsti on se "kun euron säästää, satanen menee". Din kiskosta mittari on helppo ottaa uuteen vaunuun, niissähän alkaa olla jo valmis paikka sellaiselle. Digimittari on helppo asentaa hyvin nähtävään paikkaan josta se on helppo lukea. Lisäksi se ei vaadi maadoittamista kuten metellikuoriset mittarit. Muuten, oiskohan jokaisen syytä tarkistaa oman kaluston mittari "onko se todella maadoitettu ja asennettu palamattomalle alustalle", veikkaan monelle yllätystä.

EEROLA TEEMU J 28.05.2007 20:49

Jokainenhan tekee mittarinsa kanssa niinkuin tykkää, ei siinä mitään. Sähkölaitosten myymät kunnnostetut 1- vaihemittarit ovat laakereiltaan ja muutenkin hyväkuntoisia eikä tämä tieto perustu mihinkään mutu- tuntumaan. Museoikäisiä mittareita ei tarvitse hyväksyä eikä niitä edes myydä asiakkaille. Mittareita ei ole poistettu käytöstä huonokuntoisuuden vuoksi vaan siksi, että asiakkaat ovat siirtyneet käyttämään 3- vaihemittaria.

Jos kWh- mittarista joutuu asennuksineen maksamaan satoja euroja, niin aika paljon pitää sähköä käyttää että saa joskus mittarin kuoletettua. Jos epäilee, onko mittari oikein kytketty, niin parasta on silloin käydä ammattilaisen pakeilla.

VENNOLA HARRI 28.05.2007 20:59

Hyvän asian otit esiin Kaj!

Omassa tapauksessani katsoin järkevämmäksi hankkia uuden auton DIN -keskukseen, jossa 2x10A automaattisulakkeet ja vikavirtasuoja sekä tilaa tuolle mittarille suoraan "tukkurilta" edullisemmin (niiden ostaminenhan ei ole kiellettyä - vain asennus).

Sähköasennusoikeudet omaava veljeni tekee kytkennät. Itse en niitä halua ottaa vastuulleni, vaikka ehkä osaisinkin - ammattilainen on kuitenkin aina ammattilainen!

Toin tässä ketjussa esiin lähinnä sen että kannattaa noissa hankinnoissa (muissakin kuin tässä kWh-mittariasiassa) kurkistaa mitä on mahdollista hankkia EU-alueelta ehkä myös edullisemmin kuin täältä.

Vielä kaikille muistutukseksi mitä sähköasennuksia ITSE SAA TEHDÄ:

http://www.sahkoala.fi/kohderyhmat/pienrakentajat/itse_tehtavat/fi_FI/omat_sahkotyot/

ja näin yritetään pysyä hengissä ;-)

HAAPAKOSKI OSSI 28.05.2007 21:03

Jos otat mittarin pois Din kiskosta vaunua myydessä, miten varmistat kotelon turvallisuuden jatkossa - jos se on ollut samassa kotelossa automaattisulakkeiden ja vikavirtasuojan kanssa? Tekijä vastaa vahingoista tässäkin tapauksessa, jos joku saa sähköiskun.

IPATTI VEIKKO 29.05.2007 20:00

Minkääslainen digimittari vaatii toimiakseen vain vaiheen ja nollan.? Laittaas malli ja tyyppi minullekin. Pienin tarvittava johtomäärä on ollut 3 ja useimmiten 4. Peltikuorisessa niitä tarvis 5

NYYSSÖNEN KAJ 29.05.2007 21:18

Kahden johdon mittari: ABB Mini Meter 32A EE 20

VARIS VESA 30.05.2007 08:19

Toinen vain nollan ja vaiheen vaativa mittari löytyy tuolta. http://www.finnparttia.fi/index.htm.

VENNOLA HARRI 30.05.2007 09:33

Kyllä noissa palamattomasta muovista tehdyissä yksivaihemittareissa riittää kun vain mitataan sitä kulutetun energian määrää ja sehän saadaan selville kytkemällä vaihe ja nolla mittarille. Suojamaalla ei tuossa ole mitään virkaa.

Tässä vielä tuon CarloGavazzi'n EM1DIN -mittarin tekniset tiedot ja sivulla kaksi yksivaihekytkennän kaavio (suora kytkentä): http://217.56.53.219/pdf/FI/EM1DIN.pdf

NYYSSÖNEN KAJ 30.05.2007 15:44

Korjaan!! Kyllä se ABB:N mittari on kolmen johdon mittari myöskin, eihän sitä kWh:ta pysty mittaamaan ilman että myös jännite mitataan;

Teho (Wh) = Virta (I) kertaa Jännite (U) kertaa Aika (h)

Virran mittaaminen vaatii kaksi johtoa kuten myös jännitteen mittaus näistä yksi johto voidaan yhdistää. Empä tullut miettineeksi vaan katsoin kytkentäkuvasta josta 0-johto oli jäännyt pois. PS! kWh:n (k) tarkoittaa että tulos näytöllä on jaettu 1000:lla. 1 kWh= 1000 Wh.

RAPO MARKKU T 30.05.2007 23:44

Vaatiko mittari(esim Valmet Y 47), joka on kokonaan koteloitu metallikoteloon ja varustettu ulkopuolisilla kiinnityskorvakkeilla, myös vielä palamattoman alustan?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.