Polkupyöräteline vaunun aisaan

TEVANA TERO 15.04.2007 22:16

Onkohan kellään tietoa, kun pitäisi saada 4-pyörää kulkemaan vaunun ja auton mukana.

GRÖNLUND JORMA A 15.04.2007 22:28

4 fillaria aisalla on liikaa. Ne ei siihen mahdu. Auton kuma ottaa kiinni käännöksissä pyöriin.

HAAPAKOSKI OSSI 15.04.2007 23:00

Miten onnistuisi teline molempiin päihin - pari perään ja pari aisalle. Tai auton kattotelineisiin pyörätelineet.

PALIN MATTI 16.04.2007 07:54

Ihan vaan asiaa käsittämättömänä kysyisin, mitä varten ne polkupyörät pitäisi ottaa asentovaunuretkelle mukaan? Piironkiautossa muutama polkupyörä on ihan ymmärrettävä ja joskus tarpeellinenkin, mutta asentovaunussa! Siinä vaunun edessähän on yleensä kiinnitettynä semmonen tarpeen vaatiessa irrotettava vetoauto, jolla varmaan saa hoidettua ne asiat, mitkä niillä neljällä polkupyörälläkin. Mielestäni pitäisi välttää kaikkea auton perässä vedettävää lisäpainoa. Varsinkin vaunun molempiin ääripäihin sijoitettuna se vaan lisää massan momenttivartta ja siten huojuntavoimaa. Jos pyörät on "pakko" saada mukaan, niin sitten pitää sijoittaa ne autoon.

ANTIKAINEN ESKO 16.04.2007 13:06

Koko taitettuna 56,5 x 54,5 x 25 cm, paino n. 11 kg (9,7 - 12,5 kg). Ota mittanauha ja mittaa koko. Katso www.effekta.fi -> Brompton

HAAPANEN TIMO S 16.04.2007 19:27

Kalleimman mallin hinnalla saa 16 kpl Jippo-taittopyörää Motonetista.

GRÖNLUND JORMA A 16.04.2007 20:07

No milläs ne sitten kuljettais?

HALMEENMÄKI JUHANI 16.04.2007 22:10

Vaunussa sisällä.

HAAPANEN TIMO S 17.04.2007 19:12

Matti Palinmainen venkoiluvastaus:"Eikös niille pyörille ole oikein oma paikkansa auton joka kulmassa."

PALIN MATTI 17.04.2007 19:23

Seetana, tethän alatta oppimmaan... :-))

PS: Toi sun ajatus ei oikeen "pidä paikkaansa", ku ainaski mulla on piirongisa jo pyörät niisä kaikisa kulumapaikoisa. Ei sinne ennään niitä mahu lissää! Ja sitäpaitti nyt on kysymys asentovaunusta. Siinä ei oo kulumisa minkäänlaisia pyöränpaikkoja. Pyöränpaikoista jos taas puhuttaan, ni niitä ruukattaan pittää paikkarasiassa. Eli siis sielä, misä on liimatuupi ja santapaperinpalaki! :-))

HAAPANEN TIMO S 17.04.2007 20:53

Justiinsa näin!

RAINETSALO KARI T 20.04.2007 22:34

Polkupyörä vaunumatkalle ei ole "pakko" vaan "mahdollisuus ja elämäntapa".Muodikas paikka pyörille myös asuntovaunuissa on nykyään takaseinä. Mennyttä aikaa pyörien kuormaamisessa sitä vastoin edustaa vaunun aisa. Vaunun ääripäiden kuormaaminen ei voi olla aiheuttamatta muuta kuin ongelmia veto-ominaisuuksiin. Olen kiertänyt asentovaunulla maanosaamme noin 20 vuotta. Paljon olisi jäänyt näkemättä ja kokematta jos emme näinä vuosina olisi polkupyöriä mukanamme kuljettaneet. Pyörät ovat matkan aikana olleet "epämuodikkaasti" vetoauton katolla. Pari pyörää painaa noin 40 kiloa. Tällainen paino sopii hyvin sallitun kattokuorman määrään eikä vaikuta merkittävästi yhdistelmän ajo-ominaisuuksiin. Pyöräilyn hyvin puoliin kuuluu se ,että kunto kesäloman aikana nousee. Huonoihin puoliin taas se,että helposti myös maksa-arvot nousevat. Näiden asioiden tasapainossa pitäminen vaatii luonteenlujuutta. JA SITÄHÄN LÖYTYY !!!! (Vaimoltani)

BÄRS RAINER 21.04.2007 09:37

Älä edes suunnittele aisaan laittamista... Jo pelkkä kuljetustelineviritelmä painaa kilotolkulla. Kun polkupyörä(t) tulevat vielä lisäksi, niin aisapaino nousee sangen helposti naurettavan korkaksi. Nimim. "kokemusta on"

Itse mietin joskus sitä vaunun takaseinää, koska sillä saisi hiukan tasapainotettua vaunuani, jossa on jonkinasteinen aisapaino-ongelma. Mutta se takaseinä ei ehkä ole kaikista tukevin paikka?

Joten kyllä auton katolla oleva teline on minusta se oikea paikka. Ajo-ominaisuudet eivät muutu eikä ees lisääntyneestä ilmanvastuksesta ole haittaa, kun se koppi siellä perässä kuitenkin raahautuu.

KORHONEN KARI 21.04.2007 11:49

Takaseinän kyllä saa kestämään pyörien painon mutta se taas lisää yhdistelmän pituutta.Omani on 3 cm yli 12m mutta kukaan ei ole tullut mittaamaan joten 12 olen ilmoittanut.Laivoissahan on yksi raja juuri 12m ja yli siitä sit joitakin kymppejä/m.Sitä vastoin automaattimittauksissa,esim.sillat,tietullit jne pituus maksaa.Tanskassa olisi siltamaksu ollut jonkinverran isompi jo siksi kun ajoin väärälle portille ja pituus mitattiin automaattisesti,vahti,onneksi,pyysi korttini ja otti "manuaalisesti" sen normaalin yhdistelmähinnan.Kiitin kauniisti.

SAIKKONEN ERKKI 22.04.2007 13:07

Mitenkäs ne pyörät vaunun sisällä, etteivät vaurioita.....??

BÄRS RAINER 22.04.2007 13:49

Joo, pituus on ongelma. Meillä on jo nyt vanhan diesel-mersun ja kaksiaksleisen soliskan yhteispituus 12,69m... Ja lisää tilaa haluttaisiin.

Yksi asia pitää kuitenkin muistaa takaseinän osalta:

Jos asuntovaunun takaseinää käytetään raskaiden tavaroiden kuljettamiseen, niin yhdistelmän vakaus huononee. Maallikkojärjellä ajateltunahan ison aisapainon kompensointi laittamalla jotain painavaa tavaraa vaunun perään on loistava idea.

Mutta nämä vaunun eri päissä olevan kahden painavan massan aiheuttama hitausmomentti aiheuttavat kuitenkin sen, että jos yhdistelmä lähtee heijjaamaan eli luikertelemaan, niin sen korjaaminen on paljon vaikeampaa. Kunnes ojanpohja ehkä hoitaa asian kuljettajan puolesta....

PALIN MATTI 22.04.2007 15:12

Oliskohan tämän kuvan tapauksessa ollu kysymys väärästä aisapainosta vai kokemuksen puutteesta? Tämä ruokakunta keskeytti tähän paluumatkansa viime kesäisiltä "herättäjäjuhlilta".

[IMG]http://i11.tinypic.com/2isimbt.jpg[/IMG]

VARTIAINEN JOUKO G 24.04.2007 10:53

Monta hyvää mielipidettä tullut vaunun lastaamisesta polkypyörillä. Itse yhdyn näiden perusteltujen varoitusten kirjoittajien mielipiteeseen ääripäiden kuormituksen lisäämisessä. Sellainen heiluri kun saa vauhdin niin siinä ei pahimmillaan pitele mikään ja hyvin seurauksena tuossa Matti P:n kuvalinkissä oleva tilanne. Itse aikanamme tientukkoina liikkuessamme sijoitimme taittorunkoiset pyörät joko farmarin takapaksiin tai yksinkertaisesti sisälle vaunuun. Pyörät kokoon taitettuina - tietty - ja hyvin toimi. Aina senverran jotain mattoa tai muuta pehmuketta löytyy joilla voi estää kaapistojen hankautumisvaaraa. Siis lähtökohta on se että niiden fillareiden tulee olla käyttöolosuhteiden mukaa valittu, siis taittuvarunkoisia ja muutenkin vähän tilaa vieviä. Pysyvät muuten sisätiloissa jopa siistimpinä kuin sään armoilla aisalla ja/tai perätelineessä. Ja eikun fillarit vaihtoon ja taittorunkoiset käyttöön. Toki välttävänä ratkaisuna menettelee se veturin kattotelineessä kuljetus.

RAUTIAINEN KARI 24.04.2007 19:08

Mulla oli Kabessa sellanen tellinki aisalla, ja kaksi pyörää kulki kivasti. No tossa Cabbyssä on sitten se persteline ja hyvin kulkee. Eihän se fillari paljon paina.

Jos painoja lasketaan niin esim 50 l vettä, toiset 50 harmaata vettä, pari kaasupulloa, grillit, ja telkkarit yms vermeet, Larsen kori.

Kenellä meistä vaunu on oikeissa painorajoissa. Kait sillä yhdistelmälläkin on merkityksensä, joitain yhdistelmiä ei rauhallisiksi saa millään, ja jotkut ei heilahda oikeen mistään. Pahempi liian pieni aisapaino on kuin pari fillaria, ja saahan sen painon tasattua kun siirtelee muuta kamaa taaemmaksi.

Ja käyttöolosuhteet, kyllä sieltä vaunulta käsin tuli saksassa ajeltua satoja kilsoja, ei sitä taittuvalla jopottimella viitti.

AROLA JOUNI 29.04.2007 10:54

Meillä on Hobbyn 500 KMFE ja neljä fillaria aina mukana, missä sitten liikummekin.

Vetoaisan päällä kulkee kaksi pyörää ja toiset kaksi vaunun takaseinässä olevessa telineessä. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut heilumisen tai huojumisen suhteen. Vaunussa on kylläkin kitkavetopää...

Polkupyörä on todella näppärä tapa liikkua!!! Kööpenhaminassakin ajeltiin kilometrin matka paikallisjuna-asemalle ja se oli todella kätevää! Ei tarvinnut etsiä parkkipaikkaa ahtaasta kaupungista ja ruokajuomaksi voi ottaa oluen tai viiniä.

Tulevan kesän Euroopan reissullekin fillarit lähtevät mukaan. Ne ovat oleellinen osa matkailuharrastustamme.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.