PC:n lisänäyttö m-autossa

ESKOLA PENTTI E 28.03.2007 09:14

Millaisia kokemuksia teillä löytyy m-auton kojetaululle sijoitettavista lisänäytöistä? Projekti on ajatusasteella ja muutama seikka hieman askarruttaa lisänäyttöä valittaessa. Ajatuksissa olisi laittaa 8...10" kosketusnäyttö läppärin lisänäytöksi ja sijoittaa se kuljettajan kannalta sopivaan kohtaan kojetaulun yhteyteen. Ensimmäisenä tulee mieleen kosketusnäytön käyttökelpoisuus karttaohjelmakäytössä? Seuraavana mieltä askarruttavana kysymyksenä on näytön kirkkaus. Millaisella kirkkausarvolla pärjää kirkkaassakin päivänvalossa? Vai olisiko kuitenkin käytön kannalta parempi käyttää "perinteistä" lisänäyttöä ja sen yhteyteen vaikkapa langaton näppäimistö ja hiiri? Jos joltain löytyy kokemuksia, niin otan avoimin mielin niitä vastaan, myös hyvät näkemykset ovat toki tervetulleita. Ellet halua vastausta näkyviin tälle palstalle, niin lähetä se "pentti piste eskola at kolumbus piste fi". Kiitokset etukäteen!

KORHONEN KARI 28.03.2007 11:38

Hankin parivuotta sitten lisänäytön läppäriini ja kuvanhan se näytti.Kuva vain oli niin pieni että vaikeuksia oli karttaa seurata,eikä ollut sitä puheohjausta karttaohjelmassani.Päädyin toiseen ratkaisuun,rakensin läppärille pöydän ja säätöjalan jonka sijoitin kardaanitunnelin kylkeen,sopivalle korkeudelle.Ei haittaa vaihteiden käyttöä eikä ole minkään tärkeän nappulan edessä.Avattuna näytön yläreuna on tuulilasin alareunan tasolla joten eteen näkyvyyttäkään se ei haittaa.Päätä ei paljoa tarvitse kääntää karttaa seuratessa tai näppistä käyttäessä.Teline on helppo poistaa kun sitä ei tarvita.Samassa pöydänjalan kiinnikkeessä on lämpöpuhallin pakkasten aikana,ei pyöri vänkärin jaloissa.Tämä siis h-autossa joten m-autoon sen voi sijoittaa vielä helpommin,uskoisin.Asiasta löytyy kuviakin vaan en muista nettiosoitetta.

AIRIKKA ISMO 28.03.2007 14:21

Asensin viimekesänä em. "paketin" ja päivänvalossa sekä pimeällä lisänäytöstä sai aivan hyvin selvää.Pelkällä langattomalla hiirellä pärjää aivan hyvin,tuolta apuohjelmat-helppokäyttötoiminnot-onscreen näppäimistön laitoin vaan valmiiksi "alapalkkiin" Näyttö kannattaa ostaa suoraan vga-liitännöillä tai menee "taisteluksi" jos yrittää s-vhs liitännän kautta ja rca:lla kytkeä,kaikki näytönohjaimet ja läppärit ei tue tuota liitäntää. Intelin ohjain muistaakseni ei pelaa s-vhs komposiitti liitännälläkään.... Tuolta netistähän saa sitten ladattua ohjelmia jos läppärin ja näytön "kloonaus" menee postimerkkiasteelle.Tuosta seuraavasta linkistä kun asiaa lueskelee niin saattaa tulla viisaammaksi noista liitännöistä. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/90564

MELLANEN PEKKA 29.03.2007 08:19

Olen useamman matkailukauden käyttänyt http://kuvablogi.com/nayta/292108/ mukaista näyttöä Ducaton kojelautaan asennetussa telineessä. Teline on 2mm alumiinista väännetty, tukeutuu alhaalta raharengin ja kojelaudan lokeron pohjaan, sekä ylhäältä kiinnitetty kojelaudan yläpintaan. Näyttö on tavallinen halpis Acer:n 17 tuumanen! toimistonäyttö, valovoima riittää erinomaisesti,on paljon parempi kuin esim. läppäreissä, ja on tosiaan kestänyt Fiat:n tärinät, tuen rakenne on hiukan joustava. Kakkosohjaaja hoitaa pc-käyttöä, joten kosketusnäyttöä en ole harkinnut. Näyttö ei koostaan huolimatta peitä käytännössä yhtään näkymää ulospäin ja karttaohjelman opastusta ja näkymää voi seurata päätään kääntämättä. Näytölle virransyöttö tulee invertterin kautta. Yö -käyttöä varten kätevintä on luoda väri- ja valoisuusprofiilit näytönohjaimen asetuksiin. Ihme kyllä, kutsumattomat vieraatkaan ei ole kiinnostuneet näkyville jääneistä vermeistä, vaikka Italiassakin on käyty, hälytin on kyllä autossa.

KOIVULA TOMMI 31.03.2007 16:41

Mulla on 8" kosketusnäyttö Hiacessa, näkyy erinomaisesti myös auringonpaisteessa.

http://dy.fi/kjs

Käytettävyys esim. iNav iGuidance -ohjelmiston kanssa on kuin tomtomia käyttäisi. Langaton näppis tuli hommattua mutta WinXP:n "on-screen keyboard" toimii ihan tyydyttävästi silloin kun on pakko jotain kirjoittaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.