Onko kokemuksia taittuvista sähköpyöristä / sähköpyöristä?

Jukka Ruotsalainen 25.02.2018 19:07

Hei,
viime kesän patikoitiin ja tulevana kesänä olisi tarkoitus siirtyä polkupyörän päälle. Meillä on nyt taittuvat polkupyörät, mutta ajatuksissa siintää hiukan pidemmät pyöräretken ja sen takia tuli ajatus taittuvasta sähköpyörästä. Surffailin netissä ja näytti hintaa olevan helposti 1000 - 1500 euroa. Mutta Biltemassa näyttää olevan kokoontaittuva sähköpolkupyörä hintaan 699€. Pyörässä shimanon vaihteet (7), 7,8Ah akku ja 24 voltin moottori.

Kun tähän saakka on kulkenut ruisleivän voimin, niin ei ole ihan tuttuja nuo sähköpyörät. Onko kokemuksia Bilteman pyörästä?
Lisäksi yleisesti kyselen mitä sähköpyörän hommaamisessa pitää ottaa huomioon?

Kaikki ajatukset kelpaavat ja otetaan ilolla vastaan, joten antakaa viestien laulaa:)

Seppo Svärd 26.02.2018 09:09

Meillä on Verkkokauppa.com'sta hankitut 20" taittuvat sähköpolkupyörät ja hyvin ovat palvelleet. Hinta näyttää nyt olevan parannetulla mallilla n. 700€. Olen tehnyt myös kahdesta 28" (7-vaihteinen ja 21 vaihteinen) rakennussarjalla etuvetoiset sähköpolkupyörät ja ne on osoittautuneet aivan huippupeleiksi! Rakennussarja maksoi n. 600€ toimituskuluineen Englannista ja on todella hintansa arvoinen jos sinulla on entuudestaan kohtuukuntoinen normaalipolkupyörä ja se mahtuu mukaan reissuun. Sähköpyörä painaa jonkin verran enemmän kuin tavallinen joten auton takaseinään asennettu teline voi olla kantokyvyn rajoilla, jos sinne laittaa kaksi pyörää. Akun voi tosin ottaa pois kuljetuksen ajaksi. Vaihteita ei modattavassa pyörässä välttämättä tarvita. Hankinnassa on huomioitava akun kapasiteetti , jännite ja laatu, minusta 36V ja >10 Ah on hyvä. Moottorin teho vähintään 250W. Ajomatka on yleensä 35-50 km riippuen siitä, kuinka paljon käyttää avustusta. Sen verran voin vielä sanoa, että kyllä on hymy herkässä kun sillä lähtee ajelemaan, ylämäet ja vastatuuli ei tunnu missään.


Sitä sarjaa saa myös 20" pyörälle ja hinta näyttää nyt olevan n. 480€ + toimituskulut. Näissä sarjoissa on 13 Ah laadukas akku ja monipuolisempi ohjausyksikkö kuin halpispyörässä. Katso täältä, jos kiinnostus heräsi: https://www.electricbikeconversions.co.uk/categories/conversion-kits
muokattu: 26.2.2018 09:20
Urho Niskanen 26.02.2018 10:04

On kokemuksia kohta kahden vuoden ajalta, ajokilometrejä nyt hiukan alle 2000km.
Sgott merkinen, moottori ja elektroniikka bosch, nimellisjännite 36V. (ei taittorunko)
Alkujaan olin vähän skeptinen koko sähköavusteista systeemiä kohtaan, mutta ensikilometreistä lähtien kokemus on ollut hyvin positiivinen.
Yksi lataus keskitehoisella avustuksella riittää reilusti yli sata kilometriä, akun loputtua pyörä toimii kuten normaali pyörä.
Huoltona olen tehnyt ketjun rasvaukset pari kertaa vuodessa, mitään ongelmia sähkösysteemissä eikä elektroniikassa ole ollut, säätöjä ja näyttöjä on kyllä vaikka mitä.
Yksi ehkä merkittävin asia sähköpyörän rakenteessa on missä moottori sijaitsee, ehdoton ykkönen on keskiö,
etu- tai takapyörämoottoriset ovat rimpuloita, vähänkin enemmän ajavan kannattaa vertailla,harkita ja
hankkia laatu laite, ja nauttia matkanteosta.

Timo Haapanen 26.02.2018 11:27

Meillä on etupyörämoottoriset muunnossarjat olleet jo vuosia. Katselin netistä mutta niitä ei enää näy, kotimaassakin myydään vastaavia ja aika sopivalla hinnalla:

https://www.greencycle.fi/product/146/greencycle-250w-36v---eturenkaaseen

@timppa

Timo Haapanen 26.02.2018 11:50

Eihän tuossa ole akkua mukana, se myydään erikseen
https://www.greencycle.fi/product/5/samsung-sammakkoakku-36v-9ah

Meillä täsmälleen linkissä oleva akku kuului paketin mukaan ja koko paketti maksoi n. 350€ Kiinasta tilaavat ja tuplaavat hinnan.

@timppa

Timo Haapanen 26.02.2018 12:06

Ylemmässä kuvassa mun pyöräni. Alemmassa näkyy kierrettävä kaasukahva, poljinantureita en ole asentanut, kaasulla mukavampi ajella. Muunnossarja ostettu 2013.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 26.02.2018 13:06

Timppa, meneekö tuossa oman pyörän sähköistämisessä tavallisen tallaajan järki solmuun, kuinka hankala operaatio, mitkä mielestäsi minimivaatimukset tehoille, jotta suht pitkän matkan polkija pärjää?
Toisaalta, saattaisihan se olla siunauksellista ajella pelkällä lihasvoimalla, niin kauan kun sitä vielä on..........

Timo Haapanen 26.02.2018 14:24

Tuo mun sarja joita silloin tilasin yhteensä viisi satsia on mun mielestäni lähes plug and play. Se on 36 volttinen ja akku on 10 Ah. Moottoriteho 250 W. Riittää mutta mistään luvuista en tinkisi yhtään.

@timppa

Hannu Järvenpää 26.02.2018 21:36

Hei.
Meillä on 2 Bilteman taitettava pyörää ollut 3 vuotta,
hyvin on pelittänyt, menee pieneen tilaan.
Talvella ei käytössä, lataan akut kerran kuukaudessa.
tt. Hannu.

Sippo Nevalainen 27.02.2018 10:17

Minulla on ollut käytössä n. 6 v. Tunturin täyskokoinen Boschin laitteistolla varustettu sähköpyörä. Kaksi kesää taakseppäin hankittiin matkailuauton varustukseen nuo Verkkokaupan taittuvarunkoiset 2 kpl. Hyvin ovat palvelleet. Se vaan on todettava että näissä halvemmissa vehkeissä ei ajo tuntuma ole niin "mukava" kuin tuossa Tunturissa jonka reagointi voiman hallintaan on huippuluokkaa. Nämä halpikset ovat vähän äkkipikaisia ja vaativat enemmän ennakointia ja voivat joskus yllättää tottumattoman.

Sippo


PS. Se käyttömukavuus korreloi suoraan hintaan. Tunturin hinnalla saa kolme Verkkokaupan taittuvaa.
muokattu: 27.2.2018 11:28
Hemmo Lehtonen 27.02.2018 12:05

Moi!
Kyllä sähköpyörä on lyömätön varuste matkaillessa. Vaimon peli ollut käytössä jo 7 v. ja itsellänikin n. 4 vuotta.
Pyörät on 28" ja kulkee auton perässä pyörätelineellä. Etumoottorisia ja ovat toimineet erinomaisesti. Etumoottoriset vaativat vähemmän voimaa poljettaessa ja pyörä on kaksvetoinen. Vaihteet on napavaihteita ja ovat huolettomimpia kuin ulkovaihteet. Todellisuudessa 3 vaihdetta riittää hyvinkin sähköpyörään. Tulee käytettyä kuitenkin vain kahta vaihdetta!
Sähköpyörän ainoa miinus on paino, etenkin nostettaessa telineelle.

Terveisin Hemmo

Timo Haapanen 27.02.2018 12:43

Ei rakennussarjaakaan pidä halpispyörään asentaa. Itsellä DBS:n tukeva pyörä isäntäpyöränä. Seitsemänvaihteinen takanapa.
Mun mielestäni pyörän ei tarvitse olla poljinavusteinen, kaasukahvasta saa mukavasti säädeltyä poljinvoimaa tai ajetua tykkänään sähköllä. Joskus olen kokeillut niin parikymmentä kilometriä saa pelkällä sähköllä huoleti ajella.

@timppa

Urho Niskanen 28.02.2018 09:22

Täällä keskustelussa taitaa mennä sekaisin termit sähköavusteinen ja sähköpyörä.
Sähköavusteisessa pyörössä avustus saa toimia vain polkemista avustavana voimana, max.teho 250W,
ja avustamisen pitää loppua nopeuden mennessä yli 25km/h.
Jos pyörällä voi ajaa pelkällä sähkövoimalla, se ei ole enää normaali polkupyörä ja sitä koskee omat lakisäännökset, pitää esimerkiksi vakuuttaa.

Toivo Koistinen 28.02.2018 20:19

Muutaman vuuen olen pohtinu, mutten puhunu kotona tuota sähköpyörähommaa.
Päälliköllä on hyvä gresentin pyörä 26" mallia, ja ajettu meleken kymmenen kilometriä, ja vasta neljäkö vuotta vanha.
Että ainoa konsti ostaa sähkölaitteet, koska jos aikoo vaihtaa sen, niin eipä taida hintaansa haukkua.
Itse ajelen hänen vanhalla, kun se on hyvä, mutta hälle epäsopiva. Toisaalta kun polkee itse, on se paras kuntoilu, koska laiskkus pukkaa, jos aon mahdollisuus pinnata.
Mutta paljonkohan maksaa sähköistäminen keskiömoottorila, ja laadukkaalla sarjalla. jos vaikka se resentin.
Toivopoika

Timo Haapanen 01.03.2018 08:54
Urho Niskanen

Täällä keskustelussa taitaa mennä sekaisin termit sähköavusteinen ja sähköpyörä.
Sähköavusteisessa pyörössä avustus saa toimia vain polkemista avustavana voimana, max.teho 250W,
ja avustamisen pitää loppua nopeuden mennessä yli 25km/h.
Jos pyörällä voi ajaa pelkällä sähkövoimalla, se ei ole enää normaali polkupyörä ja sitä koskee omat lakisäännökset, pitää esimerkiksi vakuuttaa.

No, ottaa sitten vakuutuksen. Pykälät ei muutoksesta ( 01.01.2016 ) huolimatta olleet kovin fiksuja.
Vaikka avustus ei katkea on 250 wattisella kova työ jos ajaa yli 25 km/h, pyörä on raskas, paksurenkainen ja ajoasento pysty.
Hissulleen hurutellen polkematta ei sen kummempaa ole kuin polkienkaan. Mulla ainakin ylämäessä tulee sääli moottoria ja jalat alkavat liikkua. Avustaen akun riittävyys moninkertaistuu.

Potkulauta jossa on 1000 W:n moottori on 'kevyt sähköajoneuvo'.

https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet

@timppa

Seppo Svärd 01.03.2018 10:00

Ainakin Boschin osilla voi olla aika vaikea homma ja hintaakin tulee lähelle 2000€. Yksi keskimoottori sarja toimii niin, että kitkarulla pyörittää takarengasta, ei ehkä kovin hyvä systeemi? Etuvetoinen sarja on ehkä paras vaihtoehto ja helpoin toteuttaa sinun tapauksessasi.


Tämä oli vastaus Koistisen Toivolle
muokattu: 1.3.2018 10:05
Toivo Koistinen 01.03.2018 14:55

Seppo Svärd. Kiitos. Niin sitä olen pohtinu, kun toisaalta etveto on joidenkin mielestä ei niin hyvä.
Etupyörän paino nousee, ja onko se ajamisen kannalta paras.
Mutta onko se niin, vai vain kuvitelmaa
Mutta jos kunnon keskiveto noin kallis, on sillon jo valmin hankintako paras, ja koettaa myydä päällikön pyörä alta pois.
Toivopoika

Seppo Svärd 01.03.2018 17:13
Toivo Koistinen

Seppo Svärd. Kiitos. Niin sitä olen pohtinu, kun toisaalta etveto on joidenkin mielestä ei niin hyvä.
Etupyörän paino nousee, ja onko se ajamisen kannalta paras.
Mutta onko se niin, vai vain kuvitelmaa
Mutta jos kunnon keskiveto noin kallis, on sillon jo valmin hankintako paras, ja koettaa myydä päällikön pyörä alta pois.
Toivopoika

Meillä on 20" taittopyörät takavedolla ja 28" pyörät etuvedolla, minusta ne on ihan toimivia kumpikin. Etuvetoinen rakennussarja maksaa Suomeen toimitettuna Englannista n. 530€ (akku, laturi, pinnattu etupyörä moottoreineen ja muut osat). Suosittelen.

Juha-Matti Vanhatalo 09.09.2019 19:11

Sxt Velox taittuvat 16", sähköavusteiset pyörät. 18,6kg painoa ja magnesium runkolla kantavuutta 120kg.

Veijo Viini 09.09.2019 20:55

Meillä ollut jo varmaan kuus seittemän vuotta noi "halpis"taittopyörät,bilteman pyöriä katsottiin mutta ne etuvetosia enkä tykännyt mutta samanlaiset löytyi takavetosina ja nyt meni sitten "cdi box" toisesta niin ostin itselle vähän isoman ns. fatbike mallin joka myös taittofillari ja myös tätä tonnin luokkaa hinnaltaan. erittäin kätevät laitteet kun kummassakin vielä napin perässä "mopokaasu että polkematta menee. niillä taittuu reisussa sellaset parin kymmenen kilsan lenkit tuskattomasti että suosittelen. nappasin kuvat kulkimista liikkeen sivuilta kun en varastoon viitsinyt lähteä.... :)


Tuota "fatbikea" voin kyllä suositella ja kehua että todella mahtava fillari ajaa...
muokattu: 9.9.2019 20:59

Liitetiedostot

14273.jpg 16780.jpg
Tapani Pokkinen 10.09.2019 08:54

Mitä enempi ikää tulee niin sen tärkeämpää on rasittaa omaa kehoaan. Polkupyörän motorisointi sopii lähinnä nuorille. Tietty jos on jo omilla elintavoillaan saattanut itsensä Närpiölle niin voihan sitten jatkaa ylensyöntiään ja luulotella itselleen vaikka sen konepyörän hyödyllisyyden. Ei edes mihinkään sairauteen se oma liikkumattomuus ole mikään peruste.

Veijo Viini 10.09.2019 09:18

Tottahan tuokin ,itä Tapani kirjoittaa ja täytyy myöntää että omalla kohdalla esim.tuolla norskissa kun nyt viimeksi oltiin niin oma kunto olis loppunut kesken :) mutta emännällä kun tuo polvi ja lonkka leikattu niin on mahdollistanut nämä fillariretketkin tuolla reissussa hänellekkin.....että kyllä se sähkömankeli joissakin tapauksissa on ihan tarpeellinenkin laite.....ja juurikin pystyy pyöräilemään ja liikkumaan tämän vekottimen kanssa jopa kymmeniä kilometrejä,tavan fillarilla se ei onnistuisi........

Heimo Turunen 10.09.2019 09:54

Meillä on käytössä jo kolmannen polven sähköavusteiset ja niisä olemme satasanneet laatuun. Niissä on voimakas (70nm) moottori keskiössä ja akku joka riittää sadan tuolle puolen. Teline oli niille huoino paikka vaikka oli hissimallia ja talliin pakkaaminen kovin vaivalloista. Alkoi sopivan pyörän etsimenen ja päädyimme koeajojen perusteella sähköjopoihin. Tällä hetkellä ei ollut tarvetta taittuvarunkoisiin ja ajoltaan aika heikkoihin vermeisiin. Puuhasin talliin paikan (kuva) johon ne pakkaa hetkessä, toki ohjaustako pitää kääntää. Jopo on aika ketterä jopa mukava ajaa jos ei satu tilanteita mutta sen avustus on melkoisen alkeellinen kuten etunapavetoisissa yleensäkin, valheellisen ärhäkkä. Päinvastoin kun Kalkhoffissa polkemisen voima ei vaikuta avustuksen määrään. Nopeusalueita on kolme ja niitä se kulkee polki tai vain muka polki. lisäksi avustus ei heti höllää kun polkemisen lopettaa. Tosi typerä juttu. Jarrut on kohtalaiset, etujarru ja jalkajarru tosin ei ole sitä hienoa tuntua kuin Kalkhoffin hydraulisissa vannejarruissa.
Lisävarusteita hankin lisälukon, Jopo on haluttu ryöväyskohde, mittari joka kalibroituna hyödyllinen kapine ja tietenkin taittopolkimet. Alkuun ostoslistalla oli Kalkhoffin Sahel mutta kun Jopoja olisi saanut lähes kolme yhden hintaan, tosin Sahel olisi kulkenut latauksella parisataa kilsaa jos sillä nyt on autopyöränä merkitystä, Jopoa ei ole siinä vielä testattu mutta paljon vähemmän se on.
Sähköpyrä sopii vanhoille, kaverin äiti oli lähes jumissa kotonaan mutta suosittelin sähkistä niin kertoi että aivan uusi aika koitti, voi käydä lähes missä vain jonne muuten menemiset jäänyt.

Liitetiedostot

jopot.jpg
Ville Säynäjäkangas 11.09.2019 21:19

Ihmiset pelkäävät sähköpyöriä, koska luulevat pyöräilystä tulevan sähkömopoilua. Kaasukahvat kannattaa unohtaa ja sen sijaan asentaa poljinanturi, eli sähkömoottori toimii vain polkiessa. Tällöin kuntoilu ei vähene, vaan se lisääntyy, koska pyöräilystä tulee mukavaa liikuntaa. Vastatuulet muuttuu myötätuuleksi ja ylämäet alamäeksi. Pyörällä lähtee mielellään käymään asioilla tai ihan hupiajelulla, kun väkisin punnertaminen häviää. Sähkösarjaa tai -pyörää ostaessa tärkein kriteeri on akun koko, siis kantomatka. Litium akut eivät tykkää täyteen latauksesta, eikä tyhjäksi purkamisesta, eli akussa tulisi olla ylimääräistä kapasiteettia. Jos suurin osa ajoista on 25km lenkkejä, niin akun olisi hyvä olla 75km toimintasäteeseen tarkoitettu. Tällöin akkua ei tarvi ladata täyteen, eikä purkaa täysin tyhjiksi.

Itselläni on talvipyöräilyyn itse rakennettu sähköavusteinen kinneri. Se vasta mukava peli on ja aina riittää juttuseuraa kun missä vain pysähtyy.

Timo Haapanen 11.09.2019 22:57

Mitä enempi ikää tulee niin sen tärkeämpää on rasittaa omaa kehoaan. Polkupyörän motorisointi sopii lähinnä nuorille. Tietty jos on jo omilla elintavoillaan saattanut itsensä Närpiölle niin voihan sitten jatkaa ylensyöntiään ja luulotella itselleen vaikka sen konepyörän hyödyllisyyden. Ei edes mihinkään sairauteen se oma liikkumattomuus ole mikään peruste.

Siis.. Mitä vanhemmaksi tulee sitä turhempi on sähköavusteinen pyörä??
Entäpä jos se vain laajentaa pyöräretkiä? Miten sähköavusteinen tekee ihmistä liikkumattoman? Miten ihmeessä sähköinen sopii nuorelle ellei vanhalle?

@timppa

Toivo Koistinen 12.09.2019 07:03

Hyviä kommenteja tullut kiitos niistä.
Minä mietiskelin, kunluin yhtä asiaa kun puhutan sähköavusteesta, ja ilman avustusta.
Että onko sillä ajalla minkä ajaa merkitystä, vai sillä rasituksella.
Olen haaveksinu sähköä, kun on itsellä tuo iankaiken vanha päällikön hylkäämä kolmivaihe pyörä.
Sillähän ei mäet haitaa kun pistää ykköselle, niin se kyllä ne nosee, ja kolmosella jo matka taittuu.
Niin että jos on sähkö, ja puhutaan, että 25 -30 kilometrin lenkit menee mukavasti, ja mäet on myötäsiä, no itsehän senkin kuormituksen voi säätää.
Lähinnä kun en ole fysioasioista tietävä, niin kun tuolla vanhuksella ajelen 10-15 kilometrin lenkkejä, ja yleensä en vaihda näillä mäillä mitä tässä on pienemmälle, eli poljen isolla kaikki nuo mäet.
Syke nousee, tosin ei mittaria ole, mutta henkästyttää, ja alamäki antaa sitten huokasta.
Eli kuntoilun kannalta onko laadukas vaihdepyörä kuitenkin riittävä. Nythän mukavuuta tuo jousitetut pyörät, tai läskipyörät, ja vaihteitahan on napavälitykselläkin 7, saati ketjuvälityksillä kuin lie paljon.
Ketjuvälityshän on sikäli, että vaihteeet vaihtuu polkemisen katkeamatta.
Olen kuullu, että jopa automaatteja on maailmalla, niissähän ei virta lopu
En nyt puhu matkailussa käytettävästä pyöräilystä, joka lie enempi painottuu pitkiin lenkkeihin, ja maisemiin tutustumisisiin.
Tp

Tapani Pokkinen 13.09.2019 10:40

Niinpä, lumi on mustaa. Ensin istutaan auton ohjaamossa, sen jälkeen markiisin alla sian suolta grillaten. Sitten onkin aika siirtyä sähköpyörän satulaan ja tästä viettämään iltaa mukavaan pöytäryhmään, niin herkkuja kuin erinomaisia juomia nautiskellen. Ei ihme jos lääkedosetti pursuaa kaiken maailman pillereitä. Hyvää lomaa.

Heimo Turunen 13.09.2019 11:06

Suomessakin on tuhansin ihmisiä jotka ei aja autoa, syö lihaa, tapaa tuttuja tai aja sähköpyörällä ja kuitenkin ne sairastuu. Miten se on mahdollista? Käsittämätöntä.

Toivo Koistinen 13.09.2019 12:34

Ei siinä Heimo mitään ihmeellistä ole. Jokainen ihminen saa syntyessään taudin, joka johtaa kuolemaan.
On siten vaan eri ihmisillä se taudin kehitys eri tahtiin, mutta lopputulos on aina sama.
Luusormi koputtaa olkapäähän ja koputtaja sanoo. PISTÄPPÄ TYÖRUKKASET SIVUUN, JA LÄHE MATKAAN.
Tp

Tapani Pokkinen 13.09.2019 14:25

Kumpi nyt olikaan ensin, muna vai kana? Ikuinen kysymys kuitenkin on, et kumpi vaikuttaa enemmän, syntymässä saadut geenit vai oma elämäntapa. Ja oikeata tapaa elää ei ole, eikä tule. Juicekin sen oivalsi " ihminen on sitä mitä se syö " Asiasta voi saivarrella suuntaan jos toiseen, mutta sähköpyörä sopii nuorille. Täällä ruottissa ulkoilutan haulikkoa, vanha naavainen metsä on ylen komia, paha vain kun ei ole sähköistä kävelyavustinta joka auttaisi pahimpien murrakoiden yli. Vanhan pitää välillä istuutua paksun ikihankan juurelle ja antaa hien kuivua.

Veijo Viini 15.09.2019 11:57

Kukaan ei ole vielä keksinyt mistä esim.nivelreuma sikiää eikä siihen parannuskeinoa,toki helpotusta kyllä ja Tapanille sen verran että ei ihan nuoria olla ja liikkua halutaan ton liikkuvan bajamajan ajamisen jälkeenkin milloin kaupassa tai vaan huvipyöräilyä ja tuo sähköfillari on esim. meidän emännälle siinä jos nyt ei elintärkeä mutta välttämätön että ei ne asiat ihan yks oikoisia ole ja kun elämän tavat tiedän niin ei sairaus ole itse aiheutettu ainakaan elintavoilla....toki mielipiteitähän pitää olla erillaisia ja tässä kysymyksessä olen Tapanin kanssa hyvinkin erimieltä ;)

Toivo Koistinen 15.09.2019 16:27

Ikää kun kertyy, on hyvä että on apuneuvoja liikumisen helpottamiseen. Sähköpyörä on siinä oivallinen, että se autta siinä, kun omat voimat eivät riitä,
Se on kuten vaihdepyörä, mutta helpompi käyttää.
Tp

Tapani Pokkinen 15.09.2019 21:52

Sianliha on yksi homokystimisistä lihoista, samoin lajikumppani ihmisen. Jos nivelreuma runtelee niin juuri kaikki sikaa sisältävät valmisteet jättäisin ensimmäisinä pois. Mitä enemmän siirtyy puhtaaseen raakaravintoon niin sen paremminblogi ihminenKIN voi. Toki jos elimistön bakteerikanta on mukautunut yksipuoleiseenja teollis-sokeri-rasvaruokaan niin menee aika pitkään, että vatsaan ja suolistoon syntyy monipuolinen bakteerikanta joka pystyy hyödyntämään tuoreita kasviksia, marjoja, siemeniä ym. Älkää syökö pillereitä vaan mahdollisimman yksinkertaisesti valmistettua ruokaa.
Ja Toivolle sanoisin jotta jokohan olisi aika ostaa mopo?

Toivo Koistinen 16.09.2019 05:49

Täysin samaa mieltä Tapani. Monipuolinen ruoka, ja kasviksia on hyvä. Itse en pistä kun kalkkitapletin, ja kalanmaksa ööliä voiteluun, että alaleuka kerkiää liikkua puremisen mukana.
Sekun on kuulema minun syömistahti semmosta teollisen työn nopeutta, suunnillen samaa kun roska-astian tyhjennys jäteautoon
Oikeastaan vanhempana ei liha niin halutakkaan, kun rouvan tekemä porkkana pihvi on jopa parempi,
ja melekeen kalakeitto
Kaurapuuro parasta aamumysliä. Lintuja, ja muutya pienriistaa en ole ampunnu kymmeniin vuosiin.
Nivelreumaa ei vielä ole onneksi, mutta tuon rymistelevän elämänpolun tekemää nivel rikkoa on parin miehen eistä, ja siihen parasta on pikkupunttien nostelu, ja polkupyöräily, jotenka mopoa en vielä osta.
Löysin päällikön vanahaan pyörän tuolta navetan kätköistä uuden päällykummin, jonka taka vaihoin.
Siinä kun on se Ruotsalais kokoinen rengas, mitä ei enää tehdä.
Se kulukee vielä pitkään kolomella vaihteella
Tp

Ville Säynäjäkangas 16.09.2019 12:44

Minkä kokoinen Toivolla on ruotsalaiskokoinen rengas mitä ei tehdä?

Toivo Koistinen 17.09.2019 17:16

Se on 28 tuumannen, mutta muuta en muista. Siihen saa sopivan uuden kyllä, mutta hieman paksumman kummin.
Mulla on varastossa vähän ajettu tunturin nuorisopyörä kolmivaihteinen, 26 tuuman renkaila, joihin olen aatellu ostaa nastakummit, jotka laitaisi tuohon runkoon, jos alkaisi talvelakin noita polvia hoitamaan, kun näkyvät tykkäävän siittä polokemis hommasta.
Toinen on siten ostaa hyvä kuntopyörä, ja pyöräillä sisällä. Tosin varotelevat jotta usein se kuntopyörä jää enempi rokuliin, kuten tuo soutulaite, joka seistä tollotta tuossa seinän vieressä.
On muuten vähän käytetty laite.
Tp

Tapani Pokkinen 18.09.2019 08:23

Oikein Toivo, liikunta ei ole koskaan ruumiin myrkkyä, vaan se liikkumattomuus.

Jari Siltala 22.09.2019 20:38

Meillä nuo E.Bike Go Camp sähköavusteiset taittopyörät.Olemme olleet niihin erittäin tyytyväisiä ,varsinkin kun ne saa mahtumaan takatalliinkin.Veivät siellä hivenen tilaa muilta vermeiltä joten asennutimme autoomme pyörätelineen.Nyt olen käynyt kuolaamassa Prismassa 28 " tuumaista keskimoottorilla (Boch) olevaa isompaa pyörää jolla yhdellä latauksella voi ajaa jopa 100 km .Ei ole ollut hinnan kiroakaan .1600 euroa Tunturi merkkisestä pyörästä vaikuttaa edulliselta hankinnalta.Kuitenkin olen viikottain syksyllä elätellyt toivetta tuosta Ovh rahasta voisi hyvällä tuurilla saada vielä 200-400 euroa alennusta jos vanhat merkit pitävät paikkansa.Yhtä kaikki sähköavusteisesta pyörästä en luova niin kauan kuin henkeä pihisee ja jalat toimivat .Kelpo kapistus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.