Navigaattori neuvoi väärin?

NIKOLA HEIKKI 22.01.2007 01:42

Työkaveri tossa kertoi lukeneensa lehdestä että navigaattori ois neuvonut väärin.Onko kellään kokemusta aiheesta?

TIKKANEN MIRJA 22.01.2007 08:39

Tyyppi joka osti meiltä vaunun ajoi meiltä metsätielle ja luojan kiitos heille ei käyny mitenkään. Kysyivät lyhimmän reitin Ouluun ja laite neuvoi heidät ajamaan erään metsätien kautta jota jotkut ajelee maasturilla...Eikä mikään lyhyt metsätie vaan kymmeniä kilometrejä =/ Soittivat sieltä metsästä ja sanoivat että navigaattori neuvoi sinne.

WILHELMSSON LEIF 22.01.2007 09:23

Yleensä se on käyttäjästä kiinni miten on asettanut navigaattorin esimerkiksi sorateiden esto ja ja auto kuormaautoksi tai sitten nopein tie.

TIKKANEN MIRJA 22.01.2007 09:50

Tää meidän tuttu oli laittanut lyhimmän reitin Ouluun. Lyhin reitti ei edes kulje sieltä metsäautotien kautta vaan ihan pikitietä. Hän oli tietääkseni käyttänyt aika paljon navigaattoria ja tuo oli eka kerta kun kävi heille noin.

KORPPI SEPPO A J 22.01.2007 10:46

Lehdessähän se oli.Oli tapahtunut muistaakseni Berliinissä, Saksassa kuitenkin. Navigaattori oli neuvonut raitiovaunutielle. Ilmeisesti ei ollut mitään asvalttia vastaavaa ja auto oli jäänyt kiinni. Noin tunnin katkos r-vaunuliikenteelle. Että ajellaan vaan sokeasti mihin navigaattori käskee.&:>)

IPATTI VEIKKO 22.01.2007 11:05

Paras konsti lienee estää moinen, tutustua laitteeseen perinpohjin ja luulisin kaikissa laitteissa olevan mahdollista tehdä reitti ja ajaa se näppäimien avulla ns "kuivaharjoitteluna" vaikka olohuoneen sohvalla. Ennen kaikkea tutustua ja tutkia kaikki laitteen tarjoamat keinot. Ei riitä että ostaa tänään ja aamulla lahtee matkalle.

NOUSIAINEN MARTTI 22.01.2007 11:21

Kyllä se saattaa neuvoa väärin ihan missä vaan. Ainakin Aavasaksa-Mellajärvi väli on harhaan johdettu. Tampereella saa olla tarkkana samoin Mäntyharjun seudulla.

KINNUNEN PERTTI J 22.01.2007 15:41

Kyllä niissä ihan selviä ja karkeitakin virheitä näkyy olevan. Viimeksi pari viikkoa sitten kaverini navigaattori (Nokian kännykkä + GPS-mokkula, ohjelmana Trackerin MyWay) neuvoi meitä Vammalan suunnasta Tampere-Turku-tielle tullessamme kääntymään vasemmalle, vaikka olimme Turkuun menossa. Päätimme jättää moisen ohjeen omaan arvoonsa eikä laitekaan kyllä pitkään nikotellut vastaan. Olisiko niin että nämä vasemmalle/oikealle -vaihtoehdot ovat ohjelmoinnin kannalta yhden vaihtoehdon (nolla tai ykkönen) takana, jolloin silkka näppisvirhe navigointiohjelmaa kirjoitettaessa saa aikaan näinkin radikaaleja virheitä.

KOSKELA KARI 22.01.2007 21:16

Parissa paikassa on Garminin Quest neuvonut ottamaan ja pitämään ennen risteystä vasemman kaistan ja sitten kääntymään risteyksessä oikealle. Toinen paikka on Säynetsalossa Jyväskylässä Muratsaloon käännyttäessä. Toista en muista.

Muutamaan otteeseen olen joutunut ajokelvottomalle reitille (onneksi ilman vaunua), kun kulkuneuvoksi on jäänyt edelliseltä käyttökerralta joko polkupyörä tai jalankulkija. Tuskin mahdollista kiinteillä navigaattoreilla (c;

Myös asetus Lyhin reitti löytää helpostikin metsäautoteitä, joita ei ole enää olemassakaan tai kelvollisia vain todellisille maastoajoneuvoille. Metsäalueille kun tehtänee karttapäivityksiä harvemmin eikä ilmakuvissa näy tien kunto.

Vaunun kanssa liikkuessa käytän joko kulkuneuvo asetuksessa kuorma-autoa tai linja-autoa, ettemme joudu liian pienille teille.

NIITTYARO TAPANI 23.01.2007 00:16

Navigaattoreiden kartat ja ohjelmat ovat ihmisten tekemiä. Tietysti niissä on virheitä aivan kuin Windowssissakin. Kun seuraavassa versiossa virheitä korjataan niin samalla tehdään uusia. Olen itse huomannut muutaman ja ottanut maalaisjärjen käteen sekä tehnyt oman pään mukaan. Järjen käyttö ei liene väärin vaikka navigaattoriakin käyttäisi. Muuten se on ihan kiva lelu mutten silti jättäisi karttaa ostamatta. Osasi se esim. serkkupojan uuteen tölliin Stavangerissa vallan mainiosti Joulukortin osoitteella. Kaikki vaan navigoimaan on se niin hauskaa.

SAARNIO MAURI 23.01.2007 00:23

Navigaattoreista puuttuu yleensä Karavaanareille sopiva ajoneuvoluokka, on vain henkilöauto ja seuraavana linja-auto, ainakin näin Garminissa. Esimerkiksi Saksassa on teitä jolla on 2.8 tonnin rajoitus (paikallinen pakettiautoraja) ja periaatteessa matkailuautolla olisi käännyttävä takaisin, ja linja-autovalinnan käyttö rajaa monta kivaa tietä pois käytöstä. Pitäisi olla 3.5 tonnin pakettiauto myös valittavana, se sopisi niin meille, kuin myös tietysti kevyemmälle ammattiliikenteelle.Garmin ohjaa ha-valinnalla joskus todella huonoille "kinttupoluille" jos kättää lyhintä reittiä. Ehkä laitteet kehittyy ajan myötä ja voimme ohjelmoida "sisään" auton todellisen tyypin,mitat ja painon ja laite "arpoo" näiden perusteella väylät.

KATEISTO EERO 23.01.2007 11:50

Minulla on viime kesänä hankittu navigaattori ja siinä Route 66- karttaohjelma. Kun asetan reitin kotoa Raisiosta mökille Merimaskuun Turku-Naantalintietä, navigaattori neuvoo joka rampista kiellettyyn ajosuuntaan ulos. Kyseinen Naantalin pikatie on ollut ainakin kymmenen vuotta käytössä. Ohjelma ei tunnu tuntevan lainkaan "kielletty ajosuunta"-merkkiä. Samoin on esimerkiksi Turussa ajaessani. Se neuvoo siitä vaan yhdesuuntaista väärään suuntaan, vaikka yhdensuuntainen katu on ollut käytössä kaksikymmentä vuotta! Nämä ovat tuttuja seutuja, joten en ole mennyt vipuun, vaan torunut väärin ohjannutta. Saa nähdä, miten käy ensi kesänä Saksassa. Pitääkö ottaa vanhat konstit käyttöön, eli vaimolle kartta käteen?

HÄLVÄ TEUVO 23.01.2007 12:57

Kyllä pitää apukuskilla olla varmuuden vuoksi hyvä kartta mukana. Nämä navigaattoreiden kartat eivät voi olla reaaliajassa. Laatutuotteinakin pidettyjen kartoissa saattaa olla puutteita. Minulla on Garmin Street Pilot 2620 ja siinä viimeisin päivitys kartoista. Tämäkin ryökäle yrittää toisinaan huijata. Ja, jos olet asettanut reitinasetannaksi "lyhin", niin taatusti laskee vaikka sata metriä lyhyemmän reitin ja ajattaa ihan kärrypoluille. Keski-Euroopan kaupungeissa oli kyllä lyömätön peli. Jos et tiennyt vaikka stellplatzin osoitetta se haki palveluista ihan kivutta. TeeHoo

TIKKANEN MIRJA 23.01.2007 13:13

Hyvä että tästäkin on keskustelua, varsinkin kun kerroitte että kannattaa laittaa linja-autoasetus päälle. Onneks näillä meidän tutuilla ei ollu vaunu perässä, eivät varmasti ois päässy pois sieltä metästä. Heillä oli syttyny siellä keskellä ei mitään polttoaineen merkkivalo palamaan, oli ollu jo melkein hätä käsillä =) Ja matkaa tuli yli 100 kilsaa lisää. Että noin.

TOIVONEN MARTTI 23.01.2007 13:27

Mites tuon 'väärin' tulkitsee? Joku tuolla kertoi että Route 66 ajattaa jossain kiellettyä ajosuuntaa. Se on TOSI väärin, semmoista kokemusta Navmanin kanssa ei ole tullut.

Tuollaisista pitäisi heti antaa palautetta laitteen valmistajalle ja sitä kautta kartta-aineiston tekijälle. Webin kautta se näkyy olevan helposti mahdollista.

Mutta että pitkin Eurooppaa siellä täällä oli uusia liikenneympyröitä tai sellaisia uusia risteyksiä mitä navi ei tuntenut, sitä ei oikein osannut pitää vääränä. Se on luonnollista ja siihen täytyy olla varautunut. Mutta Navman icn 530 mallissa on yksi iso puute ja se on juuri tuo kulkuneuvon tyypin määrityksen puuttuminen. Ajatti pakettiautolla jossain niin pieniä teitä että oksat raappi molemmilta puolilta kylkeä.

Vaimo meinasi itkeä kun haettiin Belgiassa iltamyöhällä Donkmeerin rannalla olevaa kämppäriä ja navi ajatti pimeässä 13 km pieniä teitä joilla polkupyöräilijätkin oli ahtaalla. Viimein mentiin jonkun polun poikki viritetyn narun läpi ja siinä vaimo vaati kääntymään takaisin. Ajoin eteenpäin ja 100 metrin päästä tultiin isolle tielle ja oltiin samassa perillä. Tavallista maantietä ajaen matka olisi navinkin mukaan kestänyt15 minuuttia vähempi.

Asetuksiin olisi pitänyt laittaa moottoriteiden suosiminen niin sitten ei olisi vienyt kinttupolulle. Kun en kuitenkaan halunnut että se laskee kaikki reitit moottoriteille niin tämä oli tulos.
Ei ne ole kovinkaan täydellisiä vehkeitä ja kannattaa etukäteen katsoa kartan avulla millaista reittiä vehje ehdottaa. Onhan se kuitenkin ajaessa iso apu kun ei tarvi miettiä risteyksissä ehtiikö lukea viitat ja suunnistaa oikein. mot

LAJUNEN MIKA 23.01.2007 13:35

Läppäriä käytettäessa etuna on , että näkee reitin etukäteen. Ja muutenkin kätevää kun näkymä on paljon laajempi kuin pienellä näytöllä. Tosin päivittäisessä käytössä paljon hankalampi käyttää ainakin henkilöautossa.

TOIVONEN MARTTI 23.01.2007 15:34

Totta tuo huomautus läppäristä. Meni aika monta kertaa kolmen viikon reissulla siihen että piti laittaa läppäri päälle ja katsoa millaisen reitin Autoroute 2006 suunnitteli. Sitten vain kertomaan naville että mennään tuota kautta niin on parempi. mot

KALLELA PENTTI 23.01.2007 17:56

Kyllä mun tomtom sekoilee välillä Helsingin keskustassa.... ainakin Unioninkadulla on jotain joka häiritsee navigaattoria ja neuvoo joskus kääntymään väärin..... Kokeilin ensin Sonya....en muista mallia mutta ns. kaukosäädinversio sekin ja olin menossa Espoossa pankkiin niin neuvoi n. 300 m väärään paikkaan..... näköyhteys tosin oli radan yli pankkiin..... eikä ollut ainoa virhe....

KATEISTO EERO 23.01.2007 19:40

Kyllä minun täytyy vähän selventää, kun perehdyin asiaan. Navigaattorini mukana tuli Route 66 Navigate 7-ohjelma eli Skandinavia ja Eurooppa. Kattavuus ja tarkkuus pohjoismaissa on 70-90%, mutta Saksa, Itavalta, Sveitsi, Ranska ja Brittein saaret näyttivät sataa prosenttia. Jos nyt ostaisin em. valmistajalta ohjelman, se olisi Route 66 Chigago 6000. Siinä pitäisi olla tuorein Suomen tiestö ja osoitteisto sekä Eurooppa lähes täydellisenä. Täytyy katsoa, saako tuohon seiskaan päivityksiä, jotta pärjäisi jatkossa sillä. Mutta maksaahan ne päivityksetkin. Siis varmuuden vuoksi apumiehelle kartta käteen. EK

TENKULA MATTI 04.02.2007 19:35

Nämä väärin nruvomiset on kartoissa olevia puutteita, eikä niistä koskaan päästä kokonaan pois. Tuo "lyhin reitti" -valinta kannattaa myös useimmiten unohtaa. Ja vielä kannattaa muistaa, että niissä paperikartoissakin on virheitä. Virheetöntä karttaa ei ole olemassa missään muodossa.

EEROLA TEEMU J 05.02.2007 20:30

Pistetään vähän bensaa liekkeihin ja povataan, että nämä orjalliset tekniikkaan luottamiset tuottaa eräistä liki invalideja liikenteessä. Siis niinkuin ylipäätään enkä tarkoita ketään erityistä ihmistyyppiä. Osassa outoja liikenneonnettomuuksia on jo nyt syynä esim. navigaattoritytön "neuvo tehdä uukkari", kun meni risteys pitkäksi. Pahimmillaan moottoritiellä ja joku sitä neuvoa noudattaa katsomatta edes peiliin!

Kateuksissani kirjoittelen, mutta toinen syy miksen ole laitetta hankkinut on että jotain on karttojen lukemisesta yli 40 vuodessa jäänyt mieleen ja onhan ne päivitykset aika kalliita harrastelijamatkaajalle. Kyllä karttakin voi "neuvoa" väärälle tielle kuten ystävällinen paikallinenkin. Kerrankin mentiin Alicantessa neuvon mukaisesti sellaiseen ränniin, että taakse syntyi ainakin kilometrin jono kun piti ottaa kukkaruukkuja pois ikkunoilta että saatiin "Camina" kääntymään paikallisten nostaessa auton peräpäätä risteyksessä vähän isomman kujan alkuun.

KALLELA PENTTI 05.02.2007 23:38

En mä navia hommannu lomailua silmälläpitäen..... on vaan huomattavasti helpompaa pääkaupunkiseudulla (ja muuallakin) ajella kun ei tarvi samalla karttaa selata..... eli ihan töitten vuoksi hankittu..... ja kyllä järjen käyttö on sallittua vaikka typy houkutteliski kaikenlaiseen..... ihmettelen lähinnä sitä U-käännösjuttua ku Suomessa se on kielletty niin miksei sitä ole poistettu ohjeistosta.....

PIETILÄ JUKKA S 06.02.2007 05:48

TomTom:n ääni sanoo: Käänny takaisin jos voit

PALIN MATTI 06.02.2007 13:05

Näin juuri! Järjen käyttö pitää olla sallittu, vaikka olis kuinka kallis ja hyvä navigaattori. Mun TOMTOM sannoo, että "Tee U-käännös heti kun mahdollista". Omalle ajattelulle siis annetaan sija! :-)

RAUTIAINEN KARI 06.02.2007 17:10

Navicore osas hienosti opastaa kääntymään stadissa päivärinnankadulta vasemmalle mannerheimintielle. Eihän siinä muuten mitään, mutta siinä tullee kuolema.

Päivärinnankadulta ei ole ikinä saanut vasemmalle kääntyä manskulle. Mutta näähän onkin vaan ehdotuksia eikä määräyksiä mitä se Taru juttelee. Italiassa se osas aika kivasti kyllä.

EEROLA TEEMU J 06.02.2007 17:27

Kunnia Navicorelle, mutta mites sitten italiaanolle kävisi samassa manskun kulmassa kun ottais ehdotuksen todesta? Idioottivarmaa laitetta lienee mahdoton valmistaa, mutta väärät neuvot voi tehdä pahimmillaan kipeää.

RAUTIAINEN KARI 08.02.2007 19:28

Ne on panneet sinne kulmaan liikennemerkin. Se kieltää kääntymisen, sano navicore ihan mitä vaan.

NIKOLA HEIKKI 08.02.2007 20:16

Vaimo neuvoi väärin,veikkaisin että kokemuksia löytyy yhtä paljon ja matkan teko on ollut hitaampaa.Muuten tutkikaapa niitä paperi karttoja,voitte yllättyä kuinka vanhoilla kartoilla sitä ajetaan.Tutuissa ympyröissä huomaa helposti navin virheet kun tuntee tiet.katselkaapa niitä paperi karttoja joita omistatte lähiseudulta onko siellä kaikki tiet.

KILPIÖ NIILO J 08.02.2007 21:27

Jokin aika sitten oli Nummelassa joku ulkomaaneläjä asunto- autoineen tietyömaan montussa kun navi oli käskenyt ajamaan sinne.

KÄLKÄJÄ UNTO 09.02.2007 04:15

Tervehdys vaan navigaattorien käyttäjät. Tuossa keskustelussa tuli jo selväksi se, että unohtakaa lyhin reitti asetus navigaattorista. On kokemuksia tosiaan pitkin metsäutoteitä ajamisesta, jostakin kumman syystä navigaattori lykkää aina ohjeet sellaisille teille kun on lyhin reitti käytössä. No kantapään kautta on mennyt kaaliin jota myös pääksi sanotaan, että nopein reitti ja käytä moottoriteitä asetus on ainoa oikea. Navman icn 520 muuten ihan OK vehje, mutta päivitykset saisi kyllä tulla tiuhempaa tahtia. Olen katsellut eri merkkien karttoja, ja melkein kaikissa on Tele Atlaksen pohjat, ja sitten merkit ovat muutelleet niitä omaan käyttöön sopivaksi luulen näin. Kyllä niissä puutteita on aika paljon, minullakin v.2005 kartat ja on jos minkalaisia reittejä jos lyhin asetus käytössä. T.Uppopallo

WILHELMSSON LEIF 09.02.2007 09:20

Ja jos asettaa esto soratielle niin autta kanssa aika paljon vaikka käyttää lyhiintä tietä.

KALLELA PENTTI 09.02.2007 18:55

Kyllä munkin tomppa kehottaa uukkariin juu......

KARHU JUHA 18.02.2007 16:45

-Kyllä tuntuu Tom Tom olevan melkolailla hukassa Varkauden ja Joroisen välisellä uudella tie osuudella,useamman kilometrin osuuden neuvoo aivan "päin seiniä".Kuinkahan usein noita ohjelmia päivitetään,ja onkohan maksullisia...JK.

HÄLVÄ TEUVO 18.02.2007 17:52

Jos äskettäin on tehty tieoikaisu niin vuoren varmasti herjaa"pois reitiltä" oikaisun kohdalla. Mulle sattunut viimeisimmänkin päivityksen kanssa jo pari kertaa.

TeeHoo

NYYSSÖNEN RISTO V O 18.02.2007 19:46

Garmin Nuvin uudessa karttapäivityksessä Joroisten ja Varkauden väli on jo oikein.

SALO SIMO 19.02.2007 18:39

Tässä vastaus suurimmalta karttojen valmistajalta kun kyselin päivityksistä: We NAVTEQ are database supplier to the system manufacturer, if you have any questions about the disk that is delivered with the navigation system, we advise you to contact the dealership. Our Q4 2006 database will be available for the system manufacturers for the future updates and not available yet for the current disk and it depends on the system manufacturer when they are releasing the newer updates with Q4 2006 datamapping.

HAAPANEN TIMO S 19.02.2007 20:29

Eiköhän kaikki tunnetuimmat navigaattorivalmistajat hoida päivitysasiat mallikkaasti.Täytyyhän asiakkaasta pitää kiinni.Lisätuotteiden myynti alkaa sekin olla tärkeä asia tehtailijoille,Garminilla myydään jo matka-ja kielioppaita laitteisiin.Navigaattorin hankinnassa kiertäisin halpatuotteet kaukaa.Jollei päivityksiä saa,purkki on aika pian viraton.

IJÄS MINNA 19.02.2007 20:51

ei ole mitään uutta, että neuvoo minne sattuu.....meitä se olisi vienyt yksi kerta metsäautotielle : / ja kyllä itse pitää olla selvillä, että mihin suuntaan sitä on menossa edes suurinpiirtein sillä meidän ystävä saattaa viedä ihan tolkuttoman pitkän reitin kautta vaikka asetukset on ihan jotain muuta.

LÄÄKKÖLÄ JUKKA 19.02.2007 23:17

Menin Oulunsalon lentokentälle.Annoin navigaattorille, etsi lyhin reitti.Ja kun Torniosta lähdettiin ajelemaan niin opasti huoltotielle joka meni lentokentälle.Melestäni navigaattori ohjasi aivan oiken.Ei kaikkista virheistä kannata syyttää navigaattoria.Ja usein näkee syyllisen peilistä katsomalla.Kesällä 2006 tahallani kokeilin Sonyn navigaattorin toimintoja.Annoin lyhintä reittiä,ilman moottoriteitä,ymm,ymm.Ja kas kummaa kun se osasi tehdä sen mitä olin asettanut laitteelle.Tämä oli tutulla 66 valtatiellä kun tultiin kohti pohjoista.Ja kyllä molemmat sai ohjaamaan metsäautoteille,mutta kun ei sinne menty,oli siis ohjelmointi kokeilut.Ja suosittelen että niitä tutulla reitillä kokeillaan.Kokenut kaikki tietää ja vaivainen kaikki kokee.

Korkeiden talojen varjossa signaali oli ajoittain heikko.Samalla vertasin Nokia 6600 Navigoren ja Sonyn toimintoja,ei ollut mainittavia eroavaisuuksia.

Terveiset Matti Palinille,nakotaan pikku kivillä kun tavataan.Merenkulku on minulta jäänyt 1994 vuonna pois,invataxi teki minusta kyytiläisestä invalidin.Ostaisin jalan jos olisi sellainen sopiva myynnissä,vasen jalka puuttuu polven uläpuolelta.

LÄÄKKÖLÄ JUKKA 19.02.2007 23:20

Edellisestä jäi pois toinen navigaattori jota kokeilin Sonyn kanssa.Laite oli Nokia6600 puhelimessa Navigore ohjelmisto. Terv Jukka

NIKOLA HEIKKI 19.02.2007 23:24

Pankaapa hyvät ihmiset niitä navigaattorin merkkejä tänne jotka neuvoo väärin.Mulla tomtom, ohjelmisto versio 5.210, kartta versio v605, ajattaa nopein reitti välillä Kokkola Raahe Kälviän kautta,päin vastoin ei?

LÄÄKKÖLÄ JUKKA 19.02.2007 23:46

MBnetin uutiset 15.2.2007: Tutkimus: Navigaattorin käyttö edistää liikenneturvallisuutta

Hollannissa julkistetun tutkimuksen mukaan satelliittinavigaatiolaitteen käytöllä on positiivinen vaikutus ajo- ja liikenneturvallisuuteen. Navigaattorin käyttö parantaa auton kuljettajan ajotyyliä, kun laitetta käytetään ajettaessa ennestään tuntemattomassa ympäristössä.

Navigaattorin käyttö parantaa kuljettajan reaktioherkkyyttä ja vähentää stressiä ajon aikana. Kuljettajilla, jotka eivät käytä navigaatiolaitetta, on raportoitu 12 prosenttia neemmän liikennevahinkoja verrattuna kuljettajiin, jotka käyttävät navigaatiolaitetta.

Tutkimus osoitti myös, että navigointilaitetta käyttävän kuljettajan tarvitsee pysähtyä liikenteessä 25 prosenttia harvemmin ja käyttää pysähdyksissä olemiseen 35 prosenttia vähemmän aikaa, kuin laitetta käyttämättömän.

Vähemmän stressiä ja rikkeitä

Navigaattorin ansiosta turhat käännökset harhaan ajon vuoksi vähenevät ja ajokäyttäytyminen paranee. Tutkimuksen mukaan navigaattoria käyttävä kuljettaja tekee puolet vähemmän pieniä liikennerikkeitä, kuten liikennemerkkien huomiotta jättämistä. Kuljettaja voi keskittyä ajamiseen eikä tien etsimiseen.

Parempi reaktioherkkyys ja vähemmän stressiä Tehdyn tutkimuksen mukaan navigaattorit parantavat kuljettajan reaktioherkkyyttä ja vähentävät ajamisesta aiheutuvaa stressiä.

Navigaattori vähentää myös kuljettajan näkemää vaivaa noin 20 prosentilla, kun suunnistetaan tuntemattomaan määränpäähän. Kuljettajan ei tarvitse ajon aikana tehdä mitään ylimääräistä kuten lukea paperikarttaa tai etsiä määränpäätä internetistä etukäteen ja tulostaa karttaa mukaansa.

Tukimus osoitti myös, että kuljettajat, jotka eivät käytä navigaattoria, tekevät 12 prosenttia enemmän liikennevahinkoilmoituksia vakuutusyhtiöille.

Tutkimus tehtiin Hollannissa tutkimuslaitos TNO:n toimesta syksyllä 2006.

Lähde Mikrobitti lehden uutisointi.

IJÄS MINNA 20.02.2007 07:39

mutta en olisi asiaa täällä ottanut puheeksi joe emme olisi asiasta varmoja.

IJÄS MINNA 20.02.2007 07:41

Jos en muista väärin niin navigaattori oli jo ostettaessa kiinni autossa......sellainen mankan yhteydessä oleva värkki.....olisko ollut joku Blaupunktin versio.....ei muista sen tarkemmin ulkoa.

PALIN MATTI 20.02.2007 10:22

Toinen hyvä esimerkki: TomTom ajattaa nopeimman reitin esim. Kolariin Tornion keskustasta lähdettäessä Ruåtsin puolta. Taas kun lähden kotoa, n. 2 km pohjoiseen keskustasta, niin mennäänkin sitten jo Suomen puolta. Saattaa vaikuttaa asiaan sekin, että Ruåtsissa on nopeusrajoitus 110 km/h siinä, missä Suomessa on 100 km/h. Näiden jokivarren teiden kunto on kuitenkin Suomen puolella parempi.

LÄÄKKÖLÄ JUKKA 20.02.2007 20:56

Tervehdys Matti.Olet oikeassa mitä esität kirjoituksesasi.Saman asian olen huomannut kahdella eri merkkisellä navigaattorilla. Mutta kyllä karttaa pitää lukea samalla kun matkustelee.Ei navigaattoriin voi täysin luottaa. Prisma ohjelmassa mainittiin auringonpilkuista.Kahdenvuoden kuluttua on taasen 11;sta vuoden jakso jollin navigaattorit sekoaa.Samoin on sähkölinjolle tulossa ongelmia. Mutta onko auringon pikut mahdollisia sekoittamaan jo nyt satelliitteja taivaalla.Siinäpä viisaimmille miettimistä. Mutta miten met kuljettiin ennen kun ei ollut navigaattoreita?Eikä karttaplottereita ollut merelle?Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.Tämähän on hyvä muistaa. Terv Jukka

RAUTIAINEN KARI 22.02.2007 19:43

Tuusulasta Oittiin mökille tuo mainio navicore neuvoi ajamaan tuusulantietä kehäkolmoselle ja hämeenlinnantietä riihimäki P liittymään josta oittiin. 92km ja 57minuuttia. Kun kysyi lyhintä, se ajatti pikkuteitä tuusulasta oittiin siten että 54km ja 59minuuttia.

Aivan oikein, kun se oletusarvoisesti hakee nopeinta, se olisi ajattanut kahen minuutin takia 38 turhaa kilometriä.

HAAPANEN TIMO S 22.02.2007 20:34

Taitaa noi kaikki vehkeet rakastaa nelikaista- ja moottoriteitä.Jos pistäisit vältettäviin motarit se hakis vielä kolmannen vaihtoehdon.

KORHONEN KARI 23.02.2007 11:25

Autoroute 2005 tykkää myös lautoista.Pohj.Tanska-Pohj.Espanja,nopein reitti; mantereella,nui niiku normaalin omaisesti,lyhin reitti;Ejsbergistä lautalla Lontooseen josta autolla Plymouthiin,sit lautalla sinne Epsanjaan(n.650 km).On se lyhin!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.