Mitä mieltä jääkaapista?

NIITTYARO TAPANI 10.06.2007 18:46

Paljonko ympäristön lämpötilaa alempana pitäisi auton jääkaapin pystyä itsensä pitämään kaasukäytöllä. Eli jos lämpötila on +35C voiko edelleen odottaa jääkaapilta +5C lämpöistä maitoa? Millaisia kokemuksia porukalla on?

HAAPANEN TIMO S 10.06.2007 22:14

Kokemuksia on kaapeista vuosimalliin-02 asti.Yksikään kaappi ei ole pystynyt yli 23 asteen(en taaskaan muista kuinka tällä asteen merkki tehdään) lämpötilaeroon.

MIKKONEN MATTI 11.06.2007 10:10

Lukuisilla uudehkoilla vuokra-autoilla aloittaneena luulin, että taskulämpimät eväät kuuluvat kaasujääkaappielämään, mutta vm-90 Matkaajan Upo-jääkaappi muutti käsitykset. Tässä parina kesänä olleet 30 asteeen hellejaksot on pärjätty ilman natkujuustoja ja jos säädin unohtuu sytytyksessä liian isolle, ovat kurkut ja lenkit kohta kohmeessa. Onkohan sillä osuutta, ettei kaapista ole ritilöitä ulos.

WILHELMSSON LEIF 11.06.2007 11:10

Olen 05 autolla 2 kesää pyörinyt Euroopassa ja kuuma on ollut en ole huomannut mitään poikkeavaa maito ja muut tavarat normaali kylminä en edes ole ajatellut että ei toimis. Johtuukohan se auton ilmastoinnista autossakaan ei ollut kuuma.

PINOLA OLLI P 11.06.2007 11:39

Kyllä se 20 astetta on likimain oikea.Uudehkolla Dometic:lla on juuri näin, kun autossa on 30 astetta niin lähempänä kymmentä on kaapissa. Kun taas yöllä viilenee niin myös kaappi kylmenee samaa tahtia.

RISTIMÄKI MARKO 11.06.2007 11:51

Jou. Sitä saa olla 90 mallin solkussakin varovainen ettei kurkut joskus jäädy kaapin alaosassa jos säädin lipsahtaa liian kylmälle.

NIITTYARO TAPANI 11.06.2007 16:11

Olen itsekin päätynyt noin 20C lämpötilaeroon kaasukäytössä. Ero on aivan liian pieni jos nämä globaalit uhat toteutuvat ja ilmasto eli lähinnä kesät tästä huomattavasti lämpenevät. Täytynee siirtyä maidosta piimään, se kun on jo valmiiksi hapantunut.

Tässä aikani kuluksi testaillessani olen huomannut myös ainakin oman kaappiyksilöni olevan tehokkaampi 230 verkossa, se kun kykeni lähes 30 asteen eroon.

Kaapin tietotarrassa on ilmastoluokka (climate class) SN tarkoittaakohan se SNow ympäristöä?

LAHTI ANTTI 11.06.2007 20:51

Vaunussani on E-lux´in kaappi v. -90 ja kyllä siellä ainakin kaasulla pysyy hyvin se 30° ero ulkoilmaan. Näistä nykyvaunuista/autoista sitten en tiedä. Vielä ei ole Suomessa ollut niin lämmintä, että olisi joutunut jääkaapin laittamaan täysille säädöistä.

VARTIAINEN JOUKO G 13.06.2007 10:07

Käynnistä "Järjestelmätyökalut" kansiosta "Merkistö" ohjelma ja valitse taulukosta asteen (°) merkki. Kopioi se muistiin ja liitä kirjoitusblogi ikkunassa tekstin joukkoon. Näin sen tulisi toimia - joka nähdään kun lähetän tämän kommentin omasi jatkoksi ;)

PALIN MATTI 13.06.2007 10:27

Jostaki ihimeestä on iskostunu ihimisile päähän. ettei absobtiokonneistoinen jääkaappi muka pystys pittään ku 20 asteen lämpötilaeroa uluko- ja sisäpuolen välilä. Mistä tämä tämmönen käsitys on tullu? Mulla on piirongisa semmonen jenkkikaappi, misä on se 20 l pakastinosa siinä päälä. Joskus on ollu ulukolämpötila +32 ja sisälä pirrongisa +36. Silti on pakastimesa mittari näyttäni -18 astetta (kaheksantoista astetta pakkasta). Jääkaapin puolela on tuoloin ollu lämpöä +4 astetta. Sääin on aina ollu uuesta alakaen keskiasenosa. Toimii niin hyvin, että en oo uskaltanu siihen koskia :-) Kaappi toimii verkkovirrala aina ku maholista. Ajon aikana on aina akkuvirta päälä ja pas... siis puskaparkisa kaasu.

Jotenki tuntus, että semmoset kahenkymmenen asteen kaapit kannattas käyttää huolosa. Alakasivat sitte toimimmaan nekki.

PINOLA OLLI P 14.06.2007 13:04

Yli 25v kokemus ei ole tuonut kohdalleni yhtään sellaista kaappia kuin Paliinilla.Huollolla ei asia korjaannu.Kaappi ei vain kykene(niinkun ei entinen mieskään)Kun kerran jo käyttöohjeessakin lukee esim;että "pakastinosa" ei ole mikään pakastin vaan juuri ja juuri kykenee pitämään pakasteet jotka on sinne jäisinä laitettu jäässä!

PALIN MATTI 14.06.2007 14:58

Mulla ei valitettavasti luje ohojekkirjasa mittään semmosta. Täsä mun kaapisa on semmonen erillinen omala ovela varustettu pakastinosa, missä kyllä voi pakastaakki. Eli jos sinne illala jotaki sulana laitat, ni se on aamula jääsä! Ei tietenkään mittään hirvenruhoja sinne kannate alakaa tukkimaan. Kaappi on Dometic RM 7601. Ihan hyvin on aina pelanu.

HAAPANEN TIMO S 14.06.2007 19:20

Kaikki ne Upot, E-luxit ja Dometicit on ihan samanlaisia toiminnaltaan.On teillä erikoisen hyviä kaappeja,auotaankohan niitä ovia muuten kuin mittarinlukua varten.Mulla tahtoo ovi käydä sen taajemmin mitä kuumempi ilma on.

PALIN MATTI 14.06.2007 19:32

No ei tietenkään niitä auota. Helevatta siinähän kulus vaan kalijaa ja ruokaa, jos menis jääkapinoven avvaamaan. Ruuat ja kalijat säilytettään tieteski erillisesä kylymälaukusa!

Ja miten sie luulet, että net pärjää tuola lämpimäsä keski- ja eteläeuroopasa, vaikka niilä on sielä autoissaan ihan samat vermeet ku meiläki täälä kylymäsä ja karusa pohojolasa?

HAAPANEN TIMO S 14.06.2007 20:00

Nyt tars jonkun vastata joka on oikein helkkarin kuumassa ollu.Ite oon 36° kärvistelly, kaapissa 13° astetta.Joo,se oli alt ja sit 248,siitähän se°synty.

KORPPI SEPPO A J 14.06.2007 20:29

Anna Matti noitten iteppäisten olla uskosaan autuaita. Meillä, sinulla ja minulla on ilmeisesti lähes ainoat oikeat jääkaapit. Enpä muista merkkiä ( todenäköisesti kuitenkin joku Dometic-malli), mutta toimii niin kuin sinunkin. Pakastelokeron kannessa on kaksi tähteä, mikä tarkoittaa miinus 12-asteen pakkasta. En ole mitannut, mutta tavarat jopa jäätyvät, eivät ainoastaan säily jäätyneenä. Isossa kylmäosastossakin jäätyvät, jos termostaatti pannaan kylmimpään asentoon. Onkohan nuilla muilla edes termostaattia? Sitten tuo 20-asteen ero saattaa tulla siitä, kun nuo kylmälaukun mainostajat kertovat laukun pystyvän pitämään tuon eron.Mutta eihän net olekaan JÄÄkaappeja. Ei kun oluita jäähdyttämään. &:>)

LAHTI ANTTI 14.06.2007 21:00

Samat kaksi tähteä on mulla jääkaapin pakastelokeron kannessa, vaikka on 17 v. ikää kaapilla. Hyvin ovat jääkuutiot yms. jäätyneet siellä. Ei moitteen sanaa.

BRAITHWAITE WILLIAM 14.06.2007 23:16
Moi!

Niin kuin joku kirjoitti toimii kaikki auto/vaunu jääkaapit samalla periaatteella (imeytys). Eroja on kuitenkin toiminnassa paljon. Minulla on nyt Electrolux kaappi, jossa on vuosi sitten vaihdettu uusi koneisto. Viikko takaperin oli ulkona lämpötila +26c ja sisällä ilmastoinnista johtuen vain +24c. Minulla on jääkaapin sisällä pieni pullo, jossa on pirtu/vesiliuos. Pullon sisällä on lämpömittarin anturi. Jääkaappi oli koko ajan säädetty täysille ja tuotteiden eli pirtuvesipullon lämpötila vaihteli ollen aamulla +2 ja iltapäivällä + 6C. Minulla on myös mitta-anturit höyristinputken ritilöiden välissä ja pakastelokerossa. Niistä pystyin päättelemään, että termostaatti ei katkonut virtaa ollenkaan. Eli kaappi toimii helteelläkin jos pitää sitä koko ajan täysillä. Jääkaapin takana pyörii myös pieni puhallin joka poistaa lauhduttimen lämmön ulkoilmaan. Edellisessä autossani oli myös samanlainen jääkaappi, mutta helteellä oli kyllä vaikeaa saada ruuat säilymään tarpeeksi kylminä, varsinkin kun autossa oli julman kuuma sisällä, koska ei ollut ilmastointilaitetta.Olen elämäni aikana huoltanut ja rassannut monen kaapin polttimot ja pyöritellyt kaappeja ympäri vaihtelevilla menestyksillä. Joskus toimenpiteet auttavat ja joskus taas ei. Tiedän kokemuksesta, että kaapeissa on huomattaviakin eroja iästä ja kunnosta riippuen. Sellaisessa kaapissa, jossa on vain pieni pakastinlokero ja sen sivuun jatkuu pakastimesta höyristinputki jääkaapin puolella olevan lämmönkeruuritilän taakse on höyristinputki liian pieni ja sen vuoksi enemmän tai vähemmän helteellä kaapit ovat tehottomia! Jos jääkaapissa taas on leveä pakastinlokero on pakastimesta tuleva höyristinputki pakastinlokeron alla ja koko jääkaapin levyinen, tällöin kaappi on kunnossa ollessaan tehokkaampi. Tunnen parikin kaveria, joilla on 80 luvun vaunut ja molemmilla Upon jääkaappi leveällä pakastinlokerolla ja lokeron alla on iso höyristinritilä. Heidän molempien kaappeja ei voi edes helteellä pitää täysillä, koska ruuat jäätyy. Aina ei siis jääkaapin ikäkään ratkaise miten se toimii. Ps. Kerroin, että jääkaappini sisällä on kolmen mittarin lämpötila-anturit, ei niitä todellakaan niin montaa tarvitse olla, mutta minun piti vuosi sitten todistella auton minulle myyneen autoliikkeen kanssa kuukausi kaupalla, että jääkaappini ei todellakaan toimi kunnolla ja takuuseen kuuluu vaihtaa jääkaappiin koneisto. Ostin auton Elokuussa 2005 ja koneisto vaihdettiin vuoden päästä syyskesästä 2006, lukemattomien korjausyritysten jälkeen. Kuinka ollakkaan jääkaappi ei kylmennyt vieläkään tarpeeksi ja sitten siitä vasta ihmettely alkoi. Juttelin jääkaapin asentaneen henkilön kanssa ja hän vakuutti, että koneistoa ei voi laittaa väärin paikoilleen ja hän kertoi vielä poistaneensa höyristinritilän takana olevan eristeenkin, jotta höyristinputkesta lämpö pääsee tehokkaammin johtumaan. Kuinka ollakkaan hän poisti lämpöä siirtävän massan ja siksi kaappi ei toiminut. Laitoin uuden massan ja johan alkoi toimimaan. Että sellaisia asentajia! T. William.

WILHELMSSON LEIF 14.06.2007 23:31

Tuota juuri ajattelin että kyllä kaappi toimii jos se on kunnossa.

BÄRS RAINER 14.06.2007 23:35

Tuo Williami ansitsee kyllä kunniateekkarin maininnan.

Tulee auttamatta mieleen - vaikka eri tapaus onkin - stadin legendana pyörinyt katsastumiehen valitus, että "teekkarit kun tuovat niitä rotteloitaan katsastukseen, niin niillä on kaikki rakennepiirustukset sun muut kaaviot mukana ja yrittävät todistaa, että juuri noin tämän pitääkin toimia."

EEROLA TEEMU J 14.06.2007 23:51

Ja yksi samanmielinen lisää. Kokemus perustuu puoleentusinaan eri merkkisiä matkailujääkaappeja yli 30 v ajalta. Kaikki ne on parhaimmillaan jäähdyttäneet n.30 astetta yli ympäröivän ilman. Pakastinpuolikin on aina sentään krogijäät valmistanut. Useimmat on toimineet parhaiten verkkovirralla, jotkut oikein hyvin myös kaasulla (paikallaan), mutta useimmat heikosti 12 V:lla.

Joskus parannusta on tullut kääntämällä kaappia ylösalaisin tai "korsteenia" putsaamalla, mutta parhaita keinoja on ollut ilmanvaihdon parantaminen. Nykyinen 4400 -sarjan Electrolux taitaa olla paras, koska sillä saa tarvittaessa helteilläkin jopa maidon jäätymään jääkaappiosastolla.

IPATTI VEIKKO 15.06.2007 11:25

KAnnattaaskohan puhdistaa poltinpesä ja pakoputki, sielt ´se vika useimmiten löytyy. Jos otat kaasuputken irti palopesästä, älä hukkaa sitä pientä kuperaa súutinta. Jos sä haluet räjäytyskuvat kaapista niin skrivaa e-mailisi niin saat ne.

Toinen konsti on laittaa jääkaapin taakse pieni tietokonepuhallin, joita ssa caravanliikkeistä ja niissä on vielä termostaatti mukana eikun 12 v ja sitten puhallin toimii termarin ohjaamana.

NIITTYARO TAPANI 15.06.2007 14:06

Olen ensin puhdistanut ja sitten uusinut polttimen suuttimineen, pakoputken olen myös rassannut siellä ollut "mutkapelti" mukaan lukien. Myös puhallin on toiminnassa silti noin 20 asteen lämpötilaero barrieri vaan olevan voimassa kaasulla. Olen nyt lähtöhommissa ja toivon viileää kesää ja tiuhaan töpseleitä.

HAAPANEN TIMO S 15.06.2007 16:47

Kyllä minunkin kaapit aina on huollettuja olleet.Tietysti on eri asia mitata lämpö aamulla viileämmässä yössä levänneen kaapin sisuksista kuin illalla täydessä tohinassa.

VAINIO RISTO K 11.07.2007 13:51

Mikäs pitää tämän nappitermostaatin lämpötilarajat olla sitten? Sulkeutumislämpötila / avautumislämpötila? Valmiina löytyy ainakin +30/20°C, +50/35°C ja +60/45°C lisäksi vielä ainakin +70/55°C. Kyseiset termarit maksaa noin 6€ ja toimiva puhallin löytyy omasta takaa, joten ei ole tarvetta ostaa esim. Dometicin omaa "kallista". Onkos joku mittaillut kaapin takana olevaa lämpötilaa / ulkolämpötilaa samalla? William on ilmeisesti mittaillut, mutta ei sanonut lämpötilaa siellä kaapin takana.

BÄRS RAINER 11.07.2007 14:56

En minä ole mitannut lämpötiloja, mutta kannatan kyllä järjestelmän rakentamista itse, koska silloin saa valita hyvän puhaltimen.

Meillä on tehdasvalmisteinen puhallin jääkaapin takana, ja se tuuletin on aivan liian äänekäs.

TERVO JARI 11.07.2007 19:22

laitepuhallin joka on varustettu "sisäisellä" termostaatilla, se säätää automaattisesti puhaltimen nopeutta ympäröivänlämpötilan mukaan, niitä käytetään tietokoneiden koteloissa ja virtalähteissä.

Se lämpötila on sopeva jota semmonen puhallin pyrkii termostaattinsa avulla ylläpitämään.

Jos kotosalla on vanha kompuutteri menossa mappi ööhön, kaiva sen sisuksista semmonen. Sen tunnistat siitä että "keskiöstä" pilkistää semmonen pikkunen monivärinen "tinni" ja kun kytket siihen 12V:n jännitteen (katso + ja - oikein, ei pyöri väärin kytkettynä) se ei pyöri "täysillä huutaen" vaan pyörii "rauhallisesti" kun lämmität "tinniä" lisääntyy kierrokset . . .. .

Jari

LIIMATAINEN HANNU 11.07.2007 19:36

Jääkaappi pysyy kunnossa ja pelittää kun vaihtaa kulkimen parin vuoden välein uuteen!;-) Ei tarvitse rassailla eikä kiukutella lämpöisistä juomista tai ruokatarvikkeista! KJON! Tällaisia kokemuksia.

TERVO JARI 11.07.2007 21:17

Älä rienaa Liimis . . . .

Jari

LIIMATAINEN HANNU 11.07.2007 21:31

Huumor huumor, Jari!

TERVO JARI 11.07.2007 21:37

Jees I know . . . ;-)))

Jari

Minu huumori, huono huumori ;-)))

BÄRS RAINER 11.07.2007 23:01

No enpä osannut tuotakaan tietää, vaikka olen jo kohta 30 vuotta tietokone(ohjelmien) ja PC-romppeiden kanssa pulannut...

Olin ajatellut isoa, hitaasti pyörivää matala-dB puhallinta asentaa ja käyttää entistä termaria.

Lämpötilan mukaan säätyvä puhallusteho on hieno juttu. Pitäisiköhän tuotakin hiukan puukottaa auki - se kaapin putkeen liimattava termari on kuitenkin varmaan paras, koska putkihan siinä kuumenee ja pitää jähdyttää.

Miksi IHMEESSÄ matkailuvaunissa ja autoissa kaikki tekniikka on sitä niinkuin melkein kivikaudelta olevaa äänekästä ja huonosti säätyvää romua, josta revitään kova hinta? Satelliitissa minä ymmärrän idioottivarman tekniikan käytön huolto-ongelmien takia (tämä on muuten ihan totta), mutta eikö yhdelläkään matkailuvälinetehtaalla osata laittaa esim. digitaaliohjattua jännitteenvalvontaa niin, ettei läppärillä tai telkkarilla saa milloinkaan akkua tyhjennettyä niin paljon, että vaunu jäähtyisi? Kaikki jätetään käyttäjän ongelmaksi, vaikka ratkaisut eivät olisi kalliita.

Ja ihan kuin nuo matkailuajoneuvot nyt mitään halpoja olisivat esim. autoihin ja atuoissa olevaan tekniikkaan ja hienomekaniikkaa verrattuna... On siinä huonosti saumatulla styroksilla hintaa.

LIIMATAINEN HANNU 12.07.2007 10:08

Me too, meinaan että huonokin huumori parempi kuin ei ollenkaan huumoria! KJON!

VAINIO RISTO K 12.07.2007 11:55

Joo, hakisin termostaatin, jos kyseisissä liikkeissä niitä olisi!!! Vaan, kun ei ole ainakaan täällä Järvenpää / Hyvinkää alueella. Eivät oikeastaan edes tiedä mistä on kyse, kun kyselin näistä putiikeistä. Ainoa minkä olen löytänyt on Partcon tuoteluettelosta netistä. Purettavaa konetta ei ole, mutta puhallin löytyy ja hiljainen. Ajattelin laittaa siihen termostaatin niin ei tarvitse katkaisijaa laittaa. Ja termostaatti juuri siihen putkeen kiinni ja puhallin jäähdytysrivan alle kuten Dometicin omakin pitää laittaa eikä luukkuun.

TERVO JARI 12.07.2007 20:08

Kiitos kannustuksesta . . .

Täällä Alatalossa WLAN pelaa ulkosalla juuri ja juuri . . .

Jari

HAAPANEN TIMO S 17.07.2007 08:41

Nyt Budapestiin testaamaan. http://www.foreca.fi/Eurooppa/tasmasaa/Budapest

HAAPANEN TIMO S 17.07.2007 08:59

Katos vaan,wetteri lupaa pari astetta enemmän.http://wetter.rtl.de/europa/uebersicht.php?id=12843&ort=BUDAPEST

SMAL KARI J 23.07.2007 12:56

Hei! Minulla on ollut ongelmia matkailuauton jääkaapin; Electrolux RM 4401 kylmänä pysymisen kanssa. Olen nuohonnut viimeksi vuosi sitten polttimen ja suuttimen. Nyt taas on ryhtynyt oikuttelemaan - so. lämpötila kymmenen asteen huiteilla ihan tavallisena kesäpäivänä = alle 20 astetta.

KYSYMYS KUULUU: Mistä saa ostaa jääkaappiin (Oulun seudulta) uuden polttimen suuttimineen tai edes pelkän suuttimen? Muistaako joku, kuinka poltin on kiinnitetty kaasun tuloputkeen? Olisiko polttimen vaihto parasta jättää Tukesin hyväksymän liikkeen tehtäväksi?

TUOMI JYRKI S 23.07.2007 18:26

Minulla esiintyi saman tyyppinen ongelma viime viikolla vaunussa (kuten joskus aikaisempinakin vuosina hellekesinä). Vaunu seisoi paikoillaan, etuteltta kiinni ja ulkona + 24. Oltiin vuorokausi poissa, etuteltta oli tietenkin kuin sauna ja vaunussa sisällä +37. Jääkaapissa + 11. Jääkaappi on huollettu/korjattu perusteellisesti keväällä ja täysin kunnossa, vaunu mallia 2000.

Suurin virhe, josta kyllä heti aikanaan huomautin myyjälle, on, että jääkaappi on sijoitettu väärin eli "auringon puolelle" t.s. vaunun oven puolelle. Kukapa vaununsa parkkeeraa siten, että ovi olisi pohjoisen puolelle. Eli vaunun parkkeeraan aina siten, että ovi on tietenkin auringon puolelle eli etelään tai länteen. Ja silloin jääkaappikin on väärällä eli lämpöisimmällä sivulla. Edellisessä vaunussa jääkaapin sijainti oli päinvastoin eli oikein. Näinhän jääkaapin asennusohjeessakin se kehotetaan asentamaan.

Illalla myöhään jääkaapin lämpötila sitten laski +4:ään tehokkaan tuuletuksen jälkeen. Se jääkaappikeksintö taitaa olla E-lux.

HAAPANEN TIMO S 23.07.2007 19:43

Jäähtyykö se muilla energioilla hyvin? Kaasuputki on 10mm helalla polttopäässä kiinni,voi olla helkkarin lujassa.Suutinhan on siinä heti putken päässä.

SMAL KARI J 02.08.2007 10:32

Jäähtyyhän se jääkaappi verkkovirralla oikein kunnolla, joten kylmäaineen puutetta ei varmaankaan ole? Akkuvirralla en ole edes kokeillut koskaan. Luulempa, että kaasupuolen poltin/suutin on joko tukossa tai "hilseen" peitossa. Sytyttäessä kuuluu lupaava tuhahdus, joten aivan tukossa ei suutin ole. MILLAISESTA LIIKKEESTÄ SUUTTIMIA VOI OSTAA! Caravankauppa? AGA? Muu?

TOIVONEN MARTTI 02.08.2007 15:42

Luulisin että yksi lähde ('Jostaki ihimeestä' jne) voisi olla nuo peltierelementillä toimivat vehkeet joista yleensä luvataan vain tuo max 20 asteen lämpötilaero. Siinäkin on monella tekemistä.

Kunnollinen kolmitoiminen jääkaappi pitää kyllä kutinsa 40 asteessakin, se on koettu Italian kesässä. Tietokonetuuletin on kyllä jäähdytysritilässä asennettuna ja sen kun piti pyörimässä niin sai halutessaan jääkuutiot iltaviskin sekaan. Kaappi on pieni electrolux ja ikää sillä kai on 27 vuotta. Viimeiseen 10 vuoteen ei ainakaan ole irrotettu tai putsattu.
mot

HAAPANEN TIMO S 02.08.2007 17:21

Missähän päin Suomea sen kaupan olis paras olla.

KORHONEN KARI 02.08.2007 18:02

Ei sitä suutinta tarvitse muuta kuin puhaltaa puhtaaksi,ei se voi mennä niin tukkoon etteikö sitä pienellä neulalla(tarvittaessa) auki saisi,varoen ettei reikä suurene.Sehän on se pieni muutaman mm halkaisijaltaan oleva kuppi jonka keskellä on se pieni reikä.Putki kun irtoaa niin se suutinkin saattaa tipahtaa sieltä rungon sisältä,irrallinen kappale kun on.

TERVO JARI 02.08.2007 19:14

jos et usko käy tukesin sivuilla tutustuun informatioon.

Noin vinkiksi vaan . . .

Mutta jos olet kuiteski päättänyt itte operoida, ota huomioon se että jos sun vaunus palaa, voi palaa muutama vaunu vierestä, tulee kalliiksi, niin jos säästyt hengissä roihuista . . .

Ei noi hommat kummosia oo mutta kun "pelataan" kaasun kanssa kantsii jättää ammattilaisen huoleksi, ei se niin kallista oo kun vastineeksi saat turvallisesti käyttää kaasulla jääkaappias . . .

Jari

NIITTYARO TAPANI 02.08.2007 20:26

Kun ja jos yrität sitä reikää avata mekaanisesti niin älä käytä nuppi/hakaneulaa. Jos käytät suurenee alumiinisen suuttimen reikä helposti ja olet taas keksinyt puhalluslampun/liekinheittäjän (kokemusta on, jouduin vaihtamaan alkuperäiseen). Jos et saa reikää auki esim. hienolla kuparilangalla osta uusi suutin, vanhasta viisastuneena ostin keväällä, maksoi 8 eeroa. Turussa ainakin Huoltoliike Nukari myy kyseisiä osia, itse ostin sieltä. Jos et asu täällä päin (Turun seudulla) niin uskon lähimmän karavaaniliikkeen tietävän mistä saa.

HAAPANEN TIMO S 03.08.2007 16:20

Suuttimen reikä on todella pieni.Jos sitä mekaanisesti rassaa, melko varmasti koko muuttuu.Silmin katsoen ei huomaa minkäänlaista eroa esim. suuttimen no:12 ja no:14 välillä,vakka ne ovat eri kaappityypistä.

LINNAMÄKI LEA 14.01.2010 09:21

lea.linnamaki (a) gmail.com
Mulle saat räjäytyskuvat lähettää. Tässä pitää oppia kaikkia niksejä käyttämään, kun aika kuluu ja laitteet vanhenee ja pääosin olen aina yksin matkassa kuitenkin viikkokaudet.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.