Matkailu Suomessa

Anitta Lindblom 19.05.2020 16:11

Leirialueet suljettu. Kävimme henkilöautolla katsastamassa Suomen teiden kuntoa. Ei houkuttanut. Itse pidämme nk. kaupunkien lähellä olevista "leirialueista", palveluineen. Metsää näemme tarpeeksi olohuoneen ikkunasta ja pari saunaakin on kotona. En yhtään ihmettele suomalaisten matkustushalua tuonne muille maille. Taitaa olla hinta/laatukysymys myöskin vaikuttaa käyttäytymiseen.

Aija Nenonen 19.05.2020 17:22

Suurin osa niistä ”kaupallisista” leirintäalueista auki jotka olisivat muutoinkin tähän aikaan vuodesta auki. Sfc yhdistyksen alueista osa on rajannut jopa osalta oman yhdistyksen jäseniltä pääsyn alueelle jos ei kausipaikkalainen. Eli yhdistyksen mielestä on jäseniä ja Jäseniä.

Kari Korjamo 19.05.2020 20:29

Kyllä me vaimon ja 2 koiraa startataan 1.6 reissuun ensi auton ostaneina ja intoa täynnä uusiin seikkailuihin. Vaikka maalla asumme metsää ja järviä riittää niin halu nähdä kotimaata ja tutustua samanhalun tunteviin ihmisiin on upeaa. Ei tarvi kellon kanssa kulkea vaan rauhassa ilman suunnitelmaa. Ajetaan ja katsotaan mihin päädymme päivän päätteeksi. Kaikille oikein upeaa kesää ja muistakaa turvavälit.

Toivo Koistinen 20.05.2020 06:25

Hienoa Kari. Ota vanhan miehen neuvo vastaan.
Menkää liikukaa, nauttikaa. Tehkää kaikkea mistä unelmoitte, nin vanhana ei tule mieleen. Ai perhana tuo jäi, koska se voi sillon olla myöhäistä.
Korona tulee, korona menee, mutta elämä jatkuu. Kyllä ne leirit aikanaan aukeaa. Norja sitten kun sinne pääsee on hieno matkailumaa myös. Mutta kotomaassa on paljon kateltavaa.
Muistu kultareunasena oma ensi reissu. Niin se on teilläkin aikanaan.
Tp

Tapani Pokkinen 20.05.2020 09:07

Jaa, että tämmöisiä tarvikkeita?
Kyllä se on silti niin jotta oma maa mansikka ja muu maa mustikka. Toki aina on ollut niitä hienoja ihmisiä joille oma maa ja kansa ovat jotain niin " vulgaaria " ja nyrpistäen halajavat sitä parempaa, mitä ikinä se onkaan?
Tiedä johtuuko se vanha muu maa sanonta jo kaskiajasta, silloin kun kaskettiin tuli kaskipalon jälkeen monesti mansikka kasketulle maa-alalle ja se mansikkaamaa oli siis omaa kaskettua maata. Omin käsin onneen pätee vielä tänäkin päivänä, monellakin tapaa.

Vaan Topi, hienoa, erittäin hienoa!
KORONA TULEE, KORONA MENEE, MUTTA ELÄMÄ JATKUU
Ensin ihmiset peloteltiin yötäpäivää jatkuvalla koronarummutuksella ja nyt sitten ihmetellään kuinka osa kansasta on niin turkasen peloissaan?
Sanoisinpa, että vuosituhannen paras kusetus.

Perttu Kaasinen 20.05.2020 13:21

Edelleen pelotellaan +70 ja riskiryhmäläisiä jopa yhdistysten omilla alueilla ottamasta kontaktia toisiin,eikö se jo pikkuhiljaa täytä syrjintä kriteerin,meidänkin piti siirtää reissaamiseen lähtö loppukesään, koska me emme tykkää nukkua missään puskassa!

Timo Haapanen 20.05.2020 17:49

Kyllä se vaan on niin Perttu ettei ole pelottelua varoittaa yli 70-vuotiaita tartunnasta, se on aika suurella todennäköisyydellä hengenmeno. Vaikka olisi hyväkuntoinen vähenee vastustuskyky olennaisesti. Yhdistyksen alueilla ei ole sen turvallisempaa kuin muuallakaan, joukkuesaunoihin ja grillikotiin ei kannata mennä.

Suomen tieverkosta. Meillä on päällystettyjä teitä n. 50 000 km. Jos on ajellut pienen lenkin ei pidä tehdä kovin yleistäviä päätelmiä.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 20.05.2020 18:00

Taitaa kuitenkin ajomatka leirille olla vaarallisempi, kuin itse leirillä olo.
Liikenteessä kuolee ja loukkaantuu vaikeasti yli 1000 ihmistä vuodessa.

Toivo Koistinen 20.05.2020 18:52

Elämä, se hassu tapahtuma matkalla kalmistoon.
Niin kuolemahan on väistämätön, on sitten vaan mikä on sen aiheuttaja. Liikenne, tartunta, vai joku muu.
Kuitenkin jos haluaa elää, niin turhien riskien ottoa ei kannata harrastaa, vaikka minulla on uskomus, että jokaisella on kohtalonsa.
Pitää reissailla siten, että mahollisuus tartuntaan on pieni.
Nykyset asuntokapineet kodin omaisine varustuksineen suo maholisuuden siihen aitoon karavaaneiluun, eli vapauteen menä, ja yöpyillä matkalla vaikka levähys alueella.
Tämä aika, ja kesä on tämä, mutta jos elämä suo, kesiä tulee, mihin maailma, ja ihmiskunta siten menee, on eri asia, mutta sitä on turha miettiä.
Eletään.
Tp

Tapani Pokkinen 20.05.2020 22:45

Joo näin se mennee, korona tulee ja korona tappaa. Onhan tämä hirmuinen tauti tappanut jo ihan 300 ihmistä suomessa. On se vaan vallan hirmuinen luku, vaan enemmän minä niitä kroppia, Hartmanninkadulla availin. Silloin oli helppoa laittaa niille availtuille uudet ajatukset päähän
Vanhat aivot rooppiin ja selftoffista uudet ajatukset päähän ja langalla taas paketti kiinni.
Silloin ei aina lopullinen kuolinsyy tutkimuksissa selvinnyt, mutta kas kummaa nyt varmasti ne 300 ihmistä on kuollut ihan varmasti juuri Covid 19 eikä sattumalta kenties muusta syystä johtuvaan keuhkokuumeeseen?

Totta se on, monenmonta karavaanaria kuuluu siihen riskiryhmään.
Kaikki te yli 75v jotka olette syöneet ja juoneet kuin syöttöporsaat ja jättäneet liikunnan niille joille se kuuluu, te olette siinä riskiryhmässä, jos ja kun te nyt tartunnan jostain satutte saamaan.
Lisää vaan sikaa, sokeria, suolaa, punaista lihaa.
Siitä se lähtee ja älkää nyt viinaa unhoittako.
Kajoon! ja ylipainelaitteet nukkuessa jokaiselle ihan oikialle kunnon karavaanarille.

Toivo Koistinen 21.05.2020 07:14

Vaikka olisi luonnollista, että tauti tappaisi vanhat, ja sairaat, ynnä vammaiset, kuten jänisrutto, ja kettu hoitaa jäniskannan.
Siitä huolimatta miten kovia poikia me ollaan, nin kuolema on ihan jokaiselle henkilökohtainen asia. Toiset odottaa sitä, ja toiset pelkää.
Tämä on monelle vanhukselle ollut raskas aika, kun ei ole hoitokodisa saanut tavata omaisiaan, eikä tahdo ymmärtää miksi, kun aattele, että vaikka toisivat taudin, niin parempi kuolla onnellisena niinsanotusti omaisen syliin.
Mutta ku se tauti on voinut tulla, ja tartua muihinkiin hoitolan asukkeihin.
Elikkä sillä asialla isottelu ei ehkä kuitenkaan kannata.
Karavaanareiden ruoka, ja juomatapoihin en enää ota kantaa, koska jokaisen oma asia miten elää.
Tp

Timo Haapanen 21.05.2020 09:52

''Kaikki te yli 75v jotka olette syöneet ja juoneet kuin syöttöporsaat ja jättäneet liikunnan niille joille se kuuluu, te olette siinä riskiryhmässä, jos ja kun te nyt tartunnan jostain satutte saamaan.''

Kyllä tämä virus on selvästi vaarallinen vanhemmalle väestölle oli syöttöporsas tai ei. Kuolemantapauksia olisi helposti kymmenkertainen määrä ellei täällä rajoituksia tehtäisi.

@timppa

Mauri Laukkanen 21.05.2020 10:34

Saatapi olla niinkin ,kun suurin osa kotonaan kuolleista ovat olleet sairaita,siis eivät
perusterveitä ikäihmisiä ,niin sehän on normaali kuolema.
Ja onhan tiedossa jos tulee kova influenssa aalto,niin kuolleita voi olla enemmänkin
mutta kun se on eri asia kuin korona.
Eli ei ole kaikki niin kun väitetään ja lietsotaan joukko hysteriaa,kuolemalla,se on tehokas tapa,jospa politiikassakin ois yhtä hyvä argumentti kuin kuolema.

Perttu Kaasinen 21.05.2020 10:38

Luin aamulla Ruotsin keskustelua että siellä ei halutakaan kaikkia vanhoja hoitaa teholla,vaan lääkitään morfiinilla kivuttomaksi ja samalla autetaan kuolemaan.
Muistuttaa jo eutanasiaa,joten ollaankin tyytyväisiä näihin rajoituksiin joita voisi tähdentää enemmänkin myös nuoremmille.

Toivo Koistinen 21.05.2020 10:47

Tässähän on vastakkain korona kuolema, ja yritysmaailma, jos karkeasti jaetaan.
Yritysmaailma vaatii tukea lujaa, kun rajoitukset joita hallinto jopa meitä vanhoja suojellakseen, ja hoitokapasiteettia säästääkseen antaa, ja näin kaataa yrityksiä.
Olet oikeassa Mauri siinä, että kausi influenssa tappaa enemmän, mitä tämä tauti tähän mennessä.
Mutta entä jos se olisi käsitelty kuten kausi influenssa, eli ei mitään rajoituksia maailmassa, paljonko sillon olisi kylmennyt porukkaa.
Nämä ovat pohdintaa, ja sikäli jopa ei ajankulua, vaan täysin turhaa. Parempi ootella kesää, ja katsoa miten asiat on, ja elää niiden mukaan.
Tp

Timo Haapanen 21.05.2020 10:58
Mauri Laukkanen

Saatapi olla niinkin ,kun suurin osa kotonaan kuolleista ovat olleet sairaita,siis eivät
perusterveitä ikäihmisiä ,niin sehän on normaali kuolema.
Ja onhan tiedossa jos tulee kova influenssa aalto,niin kuolleita voi olla enemmänkin
mutta kun se on eri asia kuin korona.
Eli ei ole kaikki niin kun väitetään ja lietsotaan joukko hysteriaa,kuolemalla,se on tehokas tapa,jospa politiikassakin ois yhtä hyvä argumentti kuin kuolema.

Joukkohysteria on tässä helkkarin hyvä asia, suomalainen paksukallo ei hevin usko mitään. Ainakin minä toivon että hysteria auttaisi eikä toista aaltoa tulisi. Etäisyys ja käsien pesu, paljon muuta ei tarvita.

@timppa

Tapani Pokkinen 21.05.2020 11:19

Totta on jotta olen ollut jo useamman kerran aika pahasti laukalla ja ylittänyt melko pahasti hyvän maun rajat.
Turha on tuulimyllyjä vastaan taistella. Kyllä me kaikki kuollaan.
Hallituksen toimet, rajoitukset, karanteenit ovat olleet silti todella naurettavia. THL ja Huoltovarmuuskeskus ovat yhdessä hallituksen kera näyttäneet kuinka heppoisilla kyvyillä meitä johdetaan.
Toki parhaansa ovat tehneet, ainakin julkisuudessa patsastelun taidossa ja siinä, että ovat saaneet osan kansasta hysterian partaalle.
Pian, aivan pian Covid 19 lähtee eksponentiaalisesti kasvamaan, siis pian ihan pian. Ja jollei se nyt lähdekkään niin se toinen aalto, tai kolmas, jos vaikka se neljäs aalto on sitten todella hirmuinen.

Nyt tämä Covid 19 on tappanut 300 ihmistä.
Vuosittain meillä kuolee noin 55.000 joka vuosi, noin 4800 ihmistä joka kk.
Tänä vuonna kokonaiskuolleisuus on näinä kuukausina ollut hieman normaalia pienempi.
Rasva, sokeri, suola, ylensyönti, alkoholi kera lääkkeet ja yleinen liikkumattomuus vie ihmisiä järjettömän paljon enemmän ja liki koko ajan ennenaikaiseen kuolemaan.

Olkoon tämä aihe osaltani tässä.
Rouva puuhaa naattiensa kanssa kasvihuoneessaan. Kohta lähdemme kotijoelle, jokavuotiselle kanoottiretkelle.
Kuun alusussa 76 täyttävä kalakaverini tulee hakemaan ruottiin taimenia ja rautuja narraamaan.
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Elämä on laiffii.
Ei se valtakunnanpelle Nykänen niin tyhmä mies ollutkaan?

Timo Haapanen 21.05.2020 15:21

Tämä ensimmäinen aalto oli siis ''väärin sammutettu'' Kuolleitakin oli vähän, olisiko se liittynyt näihin hallituksen naurettaviin toimiin.

@timppa

Toivo Koistinen 21.05.2020 16:31

Hallitusten Timo Hallitusten. Tämä on maailman laajuinen juttu, kuten pandemioilla on tapa. Luulempa, että vaikka meillä Suomessa tehtäsiin mitä, niin sen vaikutus on varsin pieni maailman laajuisesti.
Lentiliikenne alakaa kun aikansa kestää, ja jos aaltoja on, niin ne leviää. Taudit itse sitten päättää millaisena.
Muten miten olisi pitänny asiat hoitaa, onkin satasen kysymys, ja kenen mielestä.
Tp

Esa Ojala 21.05.2020 19:30

Tervehdys pitkästä aikaa!
Täällä on näköjään ajankohtainen keskustelu käynnissä.. pitääpä itsekkin jotain kirjotella..

Oma kokemus koronan rajoituksista on ihan positiivinen. Mikäs tässä on ollessa, posti ym. rahtarit tuovat tilatut tavarat niin ulkomailta kuin kotimaastakin kotiovelle. Lähikauppias tuo ruokalähetyksen kolmen viikon välein, kotiovelle senkin. Videopuhelut hoituvat tuttavien kesken jne...
Ihan hyvä siis tämä koronasta meuhkaaminen. Sairastaminen ja kuolleisuus vähentyneet, eikö se ole hyvä asia?
En minä ainakaan halua lähteä härnäämään koronaa itselleni ja sitten sitä tartuttamaan jollekkin, joka saattaa siihen menettää henkensä. Varsinkaan kun mitään pakollista tarvetta ei ole kylille mennä.

Ja mitä tulee noihin Pokkisen mainitsimiin elintapoihin, niin niistä puuttu tupakointi. Siitä pitäisi myös lietsoa enemmän "hysteriaa", tappaahan tupakointi vuosittain lähes 5000 suomalaista. Ja täysin itse aiheutettu! Taitaa olla pienempi paha syödä pizza oluen kanssa silloin tällöin... joskus jopa hampurilainen :D
Mitenkäs on Pokkinen, ethän vainkaan tupakoi urheillullisena ja terveet elämäntavat omaavana miehenä? ;D

Erkki Pellikka 22.05.2020 09:32

Milloin ne elämää murtavat rajoitukset tulee. Onhan tämä jo nyt vaikeaa. Ei ole päässyt kirjastoon, eikä kauppahalliin kaffeelle. Vähempikin jo masentaa.

Tapani Pokkinen 23.05.2020 09:55

Esa Ojala, oikein muistit.
Olen kuin tuurijuoppo. Tupakkia, savukkeita, piippuakin ja myöhemmmin liki pelkkää sikaaria on tullut pössyteltyä jo vuoskymmenet. Pisimmät lakot ovat olleet noin pari vuotta ja taas on vanha rakkaus voittanut vihan. Nyt olen ollut sikaarilakossa syyslomasta lähtien, siitä kun kävimme naapuriltasi jauhoja ja kauroja ostamassa.
Ja mitä tulee urheiluun, olen kuin kuka tahansa suomalainen mies, entinen kilpaurheilija hamaasta nuoruudesta.
Tuo 5000 tupakkikuolemaa on liki 10% kokonaiskuolleisuudesta ja siten varmasti vain laskennallinen tilasto-arvio.

Itse en vaikka keuhkoahtaumatautia niin hirmuisesti pelkää, isän puolelta on alttius verisuonitukkeumaan enemmänkin kuin todennäköistä.
Kukaan täällä ei tiedä päiviensä määrää ja se on varsin lohdullista muille kuin heille jotka sen asian konkreettisesti ihan itse päättää.
Kuun alusta ruottiin kalaretkelle ja taas on tupakki, sikaarilakko uhattuna?

Liitetiedostot

20180716_202228.jpg
Harri Halinen 24.05.2020 17:41

Kun pandemiaan kuolleiden ihmisten ikä ilmoitetaan siten kuin ilmoitetaan, niin laskekaapa miten yli yli kuollut 35 vuotias tai 70 vuotias vaikuttaa ilmoitettuun pandemian kuolinikään. Tavoitteellista infoa kuten moni muukin informaatio jo asiassa.

Veli-Pekka Merikallio 24.05.2020 18:50

Taaskaan ei mene oikein jakeluun tuo Harrin juttu, en njummarra ajatustasi.

Jos ilmoitetaan, että 90% kuolleista on yli 70-vuotiaita, loput on alle 70-vuotiaita.

Noita luokitteluja voi tehdä kymmenen, viiden tai vaikkapa vuoden kohorteissa.

Mediaani-iällä ei ole mitään merkitystä ja tuskin sitä kukaan tarjoileekaan.


Niinpä, "Matkailu Suomessa", noh, voihan se olla tarvikekin, se palvelu.
muokattu: 24.5.2020 18:52
Harri Halinen 25.05.2020 09:33

Asiat selviävät kun laskee "valtion kaavalla".
Ehkä voisin sinulle yksinkertaistaa: 62 vuotiaasta tulee koronaan kuollessaan keskimäärin 84 -vuotias.


PS. Jos et huomannut kirjoitussarjan sisältö vaihtui jo monta kirjoitusta aiemmin toiseen aiheeseen. Mutta pääasia lienee että pääsee sanomaan oman mielipiteensä toisten kirjoituksista kun itse ...
muokattu: 25.5.2020 09:35
Seppo Suomi 25.05.2020 11:52

Tuo on sitä korkeampaa matematiikkaa jota tuskin Ojalakaan osasi aikoinaan ?

Toivo Koistinen 25.05.2020 14:42

Kai se on tuo koronakuolleisuus laskenta noita karanteeneja, ja hoitotarpeen mietintää varten.
Näyttäisi tauti hiljenevän, jotenka alkavat rajoituksia purkaan.
Kuolemahan on sikäli, että kun se on tapahtunut, on ainakin pääosan esittäjän osalta suunnilleen sama mihin sitä kuoli. Media tietysti kertoo oman osansa asioista, ja haluaa tietää miten kävi
Sitten katsotaan miten jakossa. Käsitykseni on, että vanhusten suojelu on lähinna hoitokapasiteetin takia, ei ninkään hejän eliniän jatkamisen kannalta tärkeä..
Tp

Harri Halinen 25.05.2020 14:43

Seppo, ei se vaadi suurta matemaattista tietoa tai lahjakkuutta mutta sillä saa asiat näyttämään toiselta kuin todella kuolleen ihmisen ikä jonka tiedän olevan faktaa eikä muuta.

Veli-Pekka Merikallio 25.05.2020 15:54

Kerropas nyt Halinen se "valtion kaava", kun tunnut sen tietävän, mulla ei hajuakaan tuollaisesta kaavasta, sen sjaan tilastotietoahan toimitetaan esim. Hesarissa päivittäin ympäri maailmaa.

Ja jollet huomannut, tuo edellinen kommenttini oli ensimmäiseni tässä ketjussa, joten en ole ollut tilaisuudessa esittää mielipidettäni aiemmin aiheen muuttumisesta.

Onpa oikein aikuisen miehen tyylillä vihjailua, ...."pääsee sanomaan mielipiteensä, kun itse....".
Mitähän tuokin mahtanee merkitä aikuisten keskustelussa. Jottako mielipiteen ilmaisemiseen pitää kysyä lupa sulta (älä unta näe) ja "kun itse...", mitä? Mitä sä äijä kieroilet, sano suoraan, jos sulla jotain sanottavaa on.

Mutta panehan nyt se "valtion kaava" esille, osataan puhua mahdollisesti samasta asiasta.
Ja jos tuolla tökeröllä mediaaniesimerkilläsi aiot jotakin esittää, kirjoitin tuolla jo aiemmin, että sillä ei ole mitään merkitystä, eikä sitä kukaan missään käytäkään.

Harri Halinen 25.05.2020 17:15

Tee joskus itsekin ajattelutyötä älkä odota valmista. Jos ei selviä käytä hakuja niin selviää.
Jos olisit tutustunut siihen mitä ketjussa kirjoitettiin, etkä vain luota otsikon teemaan, niin oli auennut sekin asia miksi kirjoitukseni oli siinä missä se oli.
Tökerö esimerkki taas koetti saada sinut tajuamaan mistä on kyse. Jollet ymmärtänyt, on varmaan paljon muitakin asioita joita et ymmärrä.

Toivo Koistinen 25.05.2020 20:11

Kuolleet on kuollu, ja siinä se, olivatpa sitten mikä tilaston osa tahansa, ei se niitä kiinnosta enää.
Mutta nyt on kotomaan matkailuyrittäjien kesä, jos osaavat asiansa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75a76f3-5c4d-4f4d-8d15-306dae5312ad
Kaikella on kaksi puolta, vain kolikolla kolme.
Tp

Tapani Pokkinen 25.05.2020 22:51

Mutta jos ja kun kotimaassa lähdette matkailemaan niin muistakaa kuitenkin se; kuinka pohjoisen suomen ihmiset huusivat liki kaikilla kanavilla, että älkää tulko tänne tautia levittämään, terveydenhuoltomme ei kestä teitä?
Matkailkaamme muutoin tässä kauniissa kotimaassa, vaan olkoot ne pohjoisen ihmiset ihan rauhassa keskenänsä.
Itse aijon olla rikkuri ja lähden viimeistään sunnuntaina viettämään naapurineljännestä. Tai toiselta kotimaaltahan se jo tuntuu.
Ruotsi on hieno maa ja kansasta ei pal pahaa sanaa. Norjalaisista en enää niin välitä, alkaa olemaan raha ja kusi noussut päähään, että liki joka kulmalla on niitä norskien öykkäreitä.
Käyttäytyvä ihan kuin me suomalaiset ennen Neuvostoliitossa ja sitten myöhemmin Eestissä.

Toivo Koistinen 26.05.2020 08:35

Kyllä tässä matkaillaan, jos tauti suo, sekä pohjoisessa, että eteläsäkin, koska ihmisiä täällä asuu jokapuolla.
Jos somen kirjotuksia lukkee, niin ei saa syyvä, ei juuva ei kulkea, ei oikeastaan tehhä mittään iliman kirjuuttajien lupaa.
Vaan kun ei välitä niistä, nin hyvin pärjää. Sitä jokainen joutuu ihte elämänsä elään.
Tp

Harri Halinen 26.05.2020 09:48

Toivo, ehkä eläviä kiinnostaa muukin kuin manipuloitu tieto.

Toivo Koistinen 26.05.2020 11:01

Kyllä. Nimenomaan kiinnostaa, mutta siinä on, että kun siinä tiedossa on usein sen tiedon hankkijan omaakin mielipidettä mukana, ja kun sen sitten tiedon saaja lukee, tai kuulee, niin miten hän sen käsittää.
Miten tieto muuttuu matkalla.
Sehän onkun jokin miljardin valovuuen päässä olevan galaksin kuva teleskooppiin
Ratiossa naiset keskusteli tulevaisuuden asumisesta, kun lapoin pottumuussia naamaan.
Kertoili tutkija, että tulevaisuudesa halutaan ehkä pois kaupungeista jopa kauemmas esikaupunkia, eli muodostuuko eräänlaisia turvallisen elämän saarekkeita joihin väestöä muuttaa asumaan...
Mitä tuohon sanoisi..
Tp

Veli-Pekka Merikallio 26.05.2020 16:05

Halinen, kyllä sun "valtion kaavojasi" on mahdoton kenenkään valkoihoisen ymmärtää, jollei niitä avaa lukijoille.
Onko se todellakin mahdotonta, kun kyse on kuitenkin keskustelusta, avata omaa ajatteluaan, jos siitä lukija ei saa mitään tolkkua. Koskaan kuullutkaan mistään "valtion kaavasta".


https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=valtion+kaava Tuolla sun hakusanallasi löytyy tällaista. Liittyy kaavoitukseen ja maankäyttöön. Että se siitä kaavasta, diipadaapaa koko juttu.
muokattu: 26.5.2020 16:09
Timo Haapanen 26.05.2020 17:25

Mutta jos ja kun kotimaassa lähdette matkailemaan niin muistakaa kuitenkin se; kuinka pohjoisen suomen ihmiset huusivat liki kaikilla kanavilla, että älkää tulko tänne tautia levittämään, terveydenhuoltomme ei kestä teitä?
Matkailkaamme muutoin tässä kauniissa kotimaassa, vaan olkoot ne pohjoisen ihmiset ihan rauhassa keskenänsä.
Itse aijon olla rikkuri ja lähden viimeistään sunnuntaina viettämään naapurineljännestä. Tai toiselta kotimaaltahan se jo tuntuu.
Ruotsi on hieno maa ja kansasta ei pal pahaa sanaa. Norjalaisista en enää niin välitä, alkaa olemaan raha ja kusi noussut päähään, että liki joka kulmalla on niitä norskien öykkäreitä.
Käyttäytyvä ihan kuin me suomalaiset ennen Neuvostoliitossa ja sitten myöhemmin Eestissä.

Toivottavasti ymmärrät Ruotsista tultuasi pysyä kaksi viikoa karanteenissa. Se asia on voimassa ja täällä asuvat hartaasti toivovat ettei sieltä virusta tänne enempää tuoda.

@timppa

Tapani Pokkinen 26.05.2020 20:51

Voi teitä koronauskovaisia.
Tulkoon kukin uskollaan autuaaksi.

Tapani Pokkinen 27.05.2020 04:59

Voi tätä unettomuutta.
Sanotaan, että isien pahat teot saatetaan kolmanteen ja jopa neljänteen polveen?
Täällä linnut sirkuttaa ja meri makaa pläkätyynenä. Se saa ajatukset erääseen kevääseen kun tien keikkatyötä, yökkönä Marian sairaalan Lauttasaaren osastolle, kuolevien saattohoito-osasto. Silloin kävimme työkaverini kanssa väliin parvekkeella tupakalla ja erityisesti eräs käynti on jäänyt mieleen.
Olimmme antaneet eräälle lähdössä olevalle potilaalle sen viimeisen kipupiiikin ja hyvästelleet hänet matkalleen, sinne jonnekin?
Noh olimme kirjanneet kuolinajan ylös ja lähdimme savuille sinne parvekkeelle, ennen kuin alamme lakoonisiin töihimme.
Silloin oli maaliskuu ja mereltä painosti kostea, sakea sumu. Mutta miten osasi Särkiniementiellä mustarastas laulaa niin kauniisti. Eipä pysty Tuonelan joutsen pienen rastaan kanssa kilpasille, ei ainakaan laulutaidoillaan.
Toki molemmilla on hommansa ja niin se vaan mennee ja niin se on aina mennyt.
Ja se mennyt on aika paljon selkeämpi kuin mikään tuleva.

Harri Halinen 27.05.2020 11:20
Veli-Pekka Merikallio

Halinen, kyllä sun "valtion kaavojasi" on mahdoton kenenkään valkoihoisen ymmärtää, jollei niitä avaa lukijoille.
Onko se todellakin mahdotonta, kun kyse on kuitenkin keskustelusta, avata omaa ajatteluaan, jos siitä lukija ei saa mitään tolkkua. Koskaan kuullutkaan mistään "valtion kaavasta".

Tuo kaava opetetaan peruskoulussa. Siinä kunkin joukon suuruus ja koko vaikuttaa annettavaan keskiarvoon.
Selvyydeksi vielä, että se matemaattinen tapa ilmaista keskiarvoa joka ei mielestäni sovi valtion käyttämään ilmaisutapaan.
Muitakin ilmaisutapoja on mutta eivät noin vääristäviä, kuin käytössä oleva julkaisutapa kuolleista.
Jos et löytänyt ilmaistua laskentatapaselvitystä tuskin vaikka löytäisit et ymmärtäisi sitä.


Haepa vaikka sanalla mediaani. Jos haet sanalla valtio, tuskin löytyy.
muokattu: 27.5.2020 11:27
Veli-Pekka Merikallio 27.05.2020 20:28

Lässyn. lässyn, noin käy kun yrittää olla viisaampi kuin onkaan, menee farssin puolelle.

Sen verran sulle voin näin kahden kesken paljastaa, että aikoinani kirjoitin pitkän matematiikan laudaturin yo-kirjoituksissa ja Yliopistossa jatkoin harrastusta logiikan opinnoilla (prof. Oksala).

Vaan ehkäpä sulle riittää nuo prosentit ja mediaanit, itse olen enempi kiinnostunut esim. integraalimatematiikasta ja funktioista. Näissä korona-jutuissa riittävät pelkät frekvenssit eri puolilta maailmaa (juuri nyt hirvittää tuo Ruotsi ja Brasilia, Venäjältä ei saatane todenmukaisia lukuja).

Toivo Koistinen 28.05.2020 09:03

Aikamiehet elekää kehata turhaan. Järkeviä olette molemmat, onhan sitä tärkiämpääkin puhumista.
Mikään tilasto, tai muu lokaritmi ei koskaan pysty tarkkaan kertomaan, oliko kuoleman syy korona, vai jokin muu sairaus joka aiheutti lähdön, ja auttoiko korona sen noutajan saapumiseen minkäverran, tai kuinka kauan olisi kyseinen henkilö ilman koronaa elänyt
Kuolema on elämän päättyminen, ja se saapuu jokaiselle vieraaksi aikanaan. Tämä on fakta, eikä muutu muuksi vaikka miten tilastoisi.
Johan se savolais ukkokin aikanaan, kun oli tämä terveiden elämäntapojen pohjos karjala kurssittelu. Luennoitsija kehui, miten monta prosenttia säästyy kuolemalta näillä opeilla.
Ukko tuumasi. Mejän kylällä se voan tahtoo olla tuo kuoleesuus vielä melekosen satarosenttista laatuu, miten käänee jatkossa.
Tp

Harri Halinen 28.05.2020 09:58

Kun ei V-P pysty nälöjään järkevää tekstiä tuottamaan vaan arvostelee toisten tekstiä. Erittäin tyhmää ja ala-arvoista käytöstä minun mielestäni.
Jos on osaava matematiikassa ei pitäisi keskusteltava asia paljoakaan tuottaa ongelmia aina kyselyihin saakka.
Toivo, näihin keskusteluihin voisi olla parempi ottaa itse asiaan omine ajatuksineen kantaa ja tuoda se esille eikä arvioida toisten kantoja.

Veli-Pekka Merikallio 28.05.2020 17:39

Harri, järkevyys on aika vaikeasti mitattava suure, itse en siihen kykene, sullahan tuo taito näkyy olevan hallussa.

Kriittisesti hölynpölyyn suhtautuminen ei sen sijaan ole mitenkään tyhmää ja ala-arvoista, pikemminkin päin vastoin.

Keskusteluhan on juurikin sitä, että esitetään kysymyksiä ja vastakysymyksiä, joo-joo ja hyvää päivää kirvesvartta, ei ole keskustelua.

Noh, tämä ei puolestani ole kyllä enää mitään keskustelua, joten good bye Harri ja lämmintä alkukesää ja ajatuksia.


Toivo, nämähän on kevyitä kenttäharjoituksia ja mahdollisen dementian ehkäisyä, silkkaa hupia ja diipadaapaa.
muokattu: 28.5.2020 17:40
Harri Halinen 28.05.2020 18:53

Keskustelu on sitä että kerrotaan asiasta oma mielipide, ei niinkään tartuta toisen esittämään mielipiteeseen vain mainitsemalla ettei itse ymmärrä tai väitä toisen mielipidettä vääräksi koska se on mielipide ei välttämättä edes koko totuus keskusteltavasta asiasta. Usein asioihin liittyy muita tekijöitä jolloin kokonaisuus ei tule edes esille.
Jos mielipiteessä on todettavissa virhe, se on syytä korjata, mutta vain olemalla eri mieltä verraten sitä toisen mielipiteeseen ja vielä ilman perusteita on arvoton.
Tämä on minun mielipiteeni kirjoitusten oikeasta/väärästä keskustelusta/kirjoittelusta.

Kaj Nyyssönen 28.05.2020 21:01

harrin kanssa samaa mieltä mikä ei suinkaan tarkoita että olisin jonkun muun kanssa eri mieltä. meillä ei ole sentään twiter käytössä joka paljastaa koska banaanivaltion päämies valehtelee. niinkuin lehtitiedon mukaan nyt on käynyt.

Veli-Pekka Merikallio 29.05.2020 18:18

No voi hyvä isä kuitenkin, jottako keskusteltaessa jostakin asiasta ei voisi olla eri mieltä, mitä sä oikein höpötät.

Mielipide, silloin kun se on selkeästi esitetty, on aivan eri asia kuin jonkin asian/faktan esittäminen.

Asioistakin voi esittää oman mielipiteensä, jolloin se muuttuu mielipiteeksi.

Ja jokaisella on oikeus olla mitä mieltä tahansa, asiasta tai mielipiteestä, ei todellkaan ole oikeaa tai väärää mielipidettä. Keskustelu on sitä, että esitetään erilaisia mielipiteitä, monologi on asia erikseen, se ei ole keskustelua. Se on yksinpuhelua. Ei pitäisi olla ylivoimaista logiikkaa. Jauha nyt vielä jotain, itse lopetan.

Harri Halinen 29.05.2020 19:26

Kellehän tuo edellinen kirjoitus oli tarkoitettu keskusteluksi?

Seppo Suomi 30.05.2020 08:16

Näinhän me matkaillaan sopuisasti Suomessa. Onneksi täällä "tarvikkeet" palstalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.