Öljytietoa

Jorma Mylly 22.04.2017 17:08

Pitäis kai vaihtaa öljyt, kun on niin mustaa. Onko täällä öljyasiantuntijoita?
Ohjekirjassa lukee että pitäisi käyttää jotain "Selenia 5W-30"-öljyä moottoriin.
Autossa on käytetty Castrol Magnatec 5W-40-nimistä ainetta. Onko tuolla väliä mitä sinne laittaa?
Vai pitäisikö pysyä samassa merkissä?

Toivo Koistinen 22.04.2017 20:39

Kai se ohjekirjan öljy lie, vaikka minusta tuo öljyhomma on semmonen suo, ettei alekirjottaneen järki ennää riitä.
opelin vien öljyhuoltoon, ja laitatan sitä magnetikkiä, kun siinä pitäisi käyttää dexos 2 öljyä, mitä sekin sitten lie se teksos kakkonen , kun niin tärkeää tuntuu olevan.
Toivopoika

Jarmo Välimäki 22.04.2017 21:23

Niin tokihan se auton merkki ois hyvä tietää,ja jos hiukkas suodatin niin vaatii kyllä kirjan mukaiset öljyt. , JV

Raimo Hytönen 22.04.2017 21:53

Öljyt (ja suodatin) tulee vaihtaa käyttöohjekirjassa mainituin välein, ei siinä sen kummempaa. Tuota Selenaa (italialainen öljymerkki) ei myydä Suomessa, mutta sen voi korvata muulla oikean luokituksen omaavalla öljyllä, mieluusti vielä viskositeettisuosituksen (5W30) mukaisella. Öljymerkillä ei ole paljonkaan merkitystä kunhan luokitus on oikea, ja jos ajaa vain kesäkaudella, halvemmalla SAE 10-30 öljylläkin pärjää oikein hyvin.

Nykyautoissa öljynvaihtoväli on yleensä yhtenevä määräaikaishuollon kanssa. Toisin sanoen jos haluaa pitää ajokkinsa aina moitteettomassa kunnossa, myös määräaikaishuollot tulee tehdä ajallaan ja ohjelman mukaisina.

Kai Ahonen 22.04.2017 23:33

"Nykyautoissa öljynvaihtoväli on yleensä yhtenevä määräaikaishuollon kanssa. Toisin sanoen jos haluaa pitää ajokkinsa aina moitteettomassa kunnossa, myös määräaikaishuollot tulee tehdä ajallaan ja ohjelman mukaisina."

Eipä noissa määräaikaishuolloissa muuta tapahdu kuin vaihdetaan öljyt ja filtterit, loppu on taskulampulla luuppaamista, ja ison laskun kirjoitusta.

Toivo Koistinen 23.04.2017 07:01

Määräaikaishuollot takuu akoina ovat olleet ainakin suolaista puuhaa merkkikorjaamoilla sen ohjelman mukaan.
Mutta näin vanhemman auton huolto kunnon korjaamolla ei maltaita maksa. meillä on hyvä paikka jossa Jopa minulla on käynyt, etten ole ilennyt työn hinnasta tingata, ja se on paljon, sen voi koko kylä todistaa.
Pitää katsoa paikallinen paja, ja saada hyvä asiakas suhde.
Minulla on käsitys, että viskositeetti jos esimerkiksi on ohje 5 w30, niin 5w40 tai 5w50 ei haittaa. Ylälukuhan on ettei kuumissa oloissa öljy ole liian juoksevaa.
Mutta nuo kirjain listat kun ohjeen mukaisia ovat, se riittänee.
Joskus ennen sanottiin, että kevyeen koneeseen liian raskaan koneen öljy lasittaa putket, liekkö totta, vai tarua.
Toivopoika

Juhani Halmeenmäki 23.04.2017 13:59

Jos nyt sen auton tiedot saisi, niin helpottaisi paljon.
Tai sitten kannattaa katsoa netin öljyluetteloista, mitä suosittelevat. Liki kaikilla öljymerkeillä on mallikohtainen luettelo netissä.

Raimo Hytönen 23.04.2017 14:44

Lienee hiivatti jos käyttöohjekirjassa Selenaa suositellaan.

Enkä aivan oikopäätä määräaikaishuoltoja luokittelisi pelkäksi valohoidoksi. Se toki on totta, että huolto perustuu öljyn- ja suodattimen vaihdon ohella vikamuistin antamiin tietoihin, mutta kyllä siinä tarkastetaan mm:ssa kytkin-, jarru. ja pesunesteet, valojen ja tuulilasinpyyhkimien toimivuus ja kunto, moottorin tyhjäkäyntinopeus jne riippuen aika paljon huoltoliikkeestä. Ja lopuksi huoltoneuvoja vielä selostaa mitä huollossa oikein tehtiin. Tämäkin tietysti vaihtelee ketjuittain. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että kun minulla vielä oli hiivatti jonka vaihdelaatikkoa merkkiliike yritti korjata liki kaksi vuotta siinä onnistumatta, huollon/korjauksen vaiheista ei kerrottu asiakkaalle halaistua sanaa.

No enää ei ole hiivattia (eikä tule), joten nämä huolet ovat taakse jäänyttä elämää - kop, kop...
Itse olen saanut hyvää ja asiallista palvelua Fordin ja Volkkarin merkkihuolloista. Tietysti merkkihuolto maksaa enemmän, mutta vastineeksi saa parhaan merkkituntemuksen lisäksi myös alkuperäiset vara- ja vaihto-osat (hiivatin huolto poislukien, johon menetin totaalisesti luottamukseni).

Hieman ihmetyttää tuo asenne hyvän huollon tarpeellisuudesta. Jos on varaa hankkia matkailuajoneuvo, pitäisi olla varaa myös sen kunnossa pitämiseen. Olisiko tämä osasyy tälläkin saitilla esiintyviin Fiatin lukemattomiin vikakertomuksiin, jotka vielä kumuloituvat sen heikkolaatuisen merkkihuollon johdosta???

Toivo Koistinen 23.04.2017 16:39

Ensinnäkin semmosta merkkiä ei ole, eikä tule, etteikö joku vika tule kellään koskaan.
Rolls roycen ehtona oli.
Jos autoon tule vika, on ehdottoman tärkeä ilmoittaa siittä valmistajan edustajalle, joka hoitaa auton huoltoon, ja se on kuljetettava umpinaisella huoltoautolla viipymättä pois tieltä, koska siinä ei saa olla vikaa.
Usein paha kello, ja niin edelleen.
Fiatinkin vikoja lie ei sen enempää keskimäärin, mutta koska se on määrällisesti eniten matkailuautojen alustana, muut merkin enempi marginaalisia, niin silloinhan niitä vikojakin on enemmän niissä alustoissa.
Kaksi fiattia on ollut meillä, 1,9, ja 2,8 koneella. Molemmat toimivat moitteetta, ja pitää sanoa, kun tuohon nykymopoon vertaa, niin se isompi koneinen oli AUTO.
Meidänkin ooppelia korjaitiin takuuseen uutena kolmesti, ennekun oppi tavoille
Ennen fiatin laatikko oli se murheen kryyni, mutta moni ajeli sillä satoja tuhansia, kun teki kaksi asiaa.
Laatikkoon ylitäyttö öljystä, ja riittävän tiheä vaihtoväli, sillon sen vikaherkän vitos akselin voitelu toimi, kuten ladassakin.
Toisena, mikä nykyäänkin pitää paikkansa. Ei koskaan alle 80 nopeuta viitosella. Vaihteet ovat käyttöä varten, kuten mummo totesi pölliauton kuskille pullanokka, ja molo aikana.
Anna minä sekotan sillä kepillä sitä pensaa, niin saat rauhassa keskittyä ohjaamiseen.
Toivopoika

Timo Haapanen 24.04.2017 08:34

Hiukkasuodatin Ducatoon sopiva edullinen luokitukset täyttävä öljy on tämä:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GMSaab-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

Täyttää kaikki muut luokitukset paitsi että on ASEA 3 kun Ducato pyytää ASEA 2. ASEA 3 täytää kaikki ASEA 2 vaatimukset paitsi polttoaineenkulutuksen osalta. Mun mielestäni Dexos 2 on silloin kuumassa päässä hieman paksumpaa ja siten jopa parempaa kuin ASEA 2 jota se Fiatin Selena on.

Itse käytän juuri tätä öljyä 2015 hiukkasuodatin ducatossa.

@timppa

Juhani Halmeenmäki 24.04.2017 17:04

ACEAn kanssa pitäisi kertoa myös se kirjain: A, B vai C. Tässä kohtaa lienee C2/C3 kyseessä?

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Eero Anttila 24.04.2017 21:27


TOTAL ELF
QUARTZ INEO ECS 5W-30
PSA-ryhmää varten kehitetty Low SAPS –moottoriöljy hiukkassuodattimien pitkän käyttöiän varmistamiseksi. Öljy on tarkoitettu bensiini- ja dieselmoottoreille, joissa on Fuel economy -teknologia. Soveltuu uudempiin Citroën- & Peugeot -malleihin ja täyttää niiden pakokaasujen puhdistusjärjestelmien vaatimukset.
ACEA C2, PSA Peugeot / Citroën B71 2290, täyttää Toyota n vaatimukset

Ei mene valinta ainakaan paljoa metsään. On vieläpä suhtkoht edullista.

Jorma Mylly 24.04.2017 21:30
Juhani Halmeenmäki

Jos nyt sen auton tiedot saisi, niin helpottaisi paljon.
Tai sitten kannattaa katsoa netin öljyluetteloista, mitä suosittelevat. Liki kaikilla öljymerkeillä on mallikohtainen luettelo netissä.

Byrstner Nexxo. Runko Fiatilta.

Veli-Pekka Merikallio 25.04.2017 10:00

Tuo Timpan mainostama hyvä öljy on nyt Puuilossa edullista, alle 20€ 5l pänikkä, ostoksille siis.

Timo Haapanen 25.04.2017 20:07

En minä tiedä kuinka hyvää tuo öljy on mutta mulle se kelpaa hyvin.

Tässä vähän lisää juttua siitä
http://www.nousurakenne.fi/nousurakenne09/liitteet/Acrobat-dokumenttix

@timppa

Toivo Koistinen 26.04.2017 08:14

http://www.castrol.com/fi_fi/finland/car-engine-oil/moottorioljy-tuotemerkin-mukaan/castrol-magnatec-brand/castrol-magnatec-product-range/castrol-magnatec.html
Millanen lie tuo öljy Toivopoika

Kari Kunnaala 26.04.2017 15:40

Parempihan tuo Magnatech on

Timo Haapanen 26.04.2017 18:09

Vaan en huomaa miltä ominaisuuksiltaan se on parempaa kuin Dexos. Viskositeetti on 5W-40 kun pitäisi olla 5W-30.

Volkkarin pumppusuutin lisäaineistusta siinä ei ole kun on VW 505 eikä VW 505.01 jota mun Transporteri pyytää. Mulle on kätevää kun sama öljy menee kahteen autoon.

@timppa

Juhani Halmeenmäki 03.05.2017 07:12

Siis tuo "CASTROL MAGNATEC 5W-40 C3" vai Magnatec-sarja yleensäkin? Eli ilmeisesti puhe vain yhdestä, vaikka noitakin on ainakin tusina erilaista, jollei tarkenneta mikä!!!
ACEA C3 tarkoittaa hiukkasloukkukelpoa, mutta ilman pa-säästöominaisuuksia. Verrattavissa runsastuhkaisempiin A3/B4. Eli ei mikään ihmeellisen moderni öljy, pääkäyttökohteet autoja ennen 2000.

"dexos2" on loukkukelpoinen C3 mutta ei pa-säästöominaisuuksia. Hieman modernimpi kuin yllämainittu Magnatec 5W-40 C3 mutta ei oleellista isoa eroa.

"Byrstner Nexxo. Runko Fiatilta." Unohtui vaan tärkeimmät eli mikä moottori, mikä ikä, onko loukku?

"TOTAL ELF QUARTZ INEO ECS 5W-30" on 5W-30 & ACEA-C2 eli loukulle & pa-säästöllä. Ja C2 on luokitus, jota Ducato-sukuiset autot käyttävät nykyisin noin vuodesta 2006 alkaen, kun tuli uusi korimalli. Tuo C2 on lisäksi päivitys, joka vaihdettiin suositukseksi myös alkupään autoille, joissa ei loukkua vielä ole. Tässä mainituista ääni tälle, joskin muutkin C2 5W-30 käyvät kunhan hinta on järkevä.

Matti Janhonen 03.05.2017 11:04

Luokitukset määrää, ei öljyn merkki.

Öljyteollisuus on aina koettanut differoida tuotteensa jos milläkin kirjanyhdisteillä ja hienoilla nimillä ja jotkut jopa uskoo niihin - ja maksaa.

Toivo Koistinen 03.05.2017 15:14

Vanahaan aikaan pistettiin koneeseen joko yksaste öljyä kelien mukaan, tai 10- 30 öljyä, ja kone pyöri.
Nyte pittää olla insnööri, että osa tilata huoltoon öljyn.
kaippa nuo koneet ovat sennverta hienohelmoja, että ne suuttuu, jos ei kumartele lähestyttäessä, kuten Sinuhessa kämmenet polviin, ja tarjoile hienonimisiä, ja nummeroisia öölejä suuhun.
No nytpä nähhään miten käy, kun kastroolin aine pistettiin sisälle, entisen molylitkun tilalle.
Toivopoika

Juhani Halmeenmäki 03.05.2017 17:10

Eipä ollut ennenaikaan katalysaattoreita, hiukkasloukkuja, hybridejä eikä polttoainetalouskaan ollut merkittävää. Moottorin välykset oli isoja, ja nokka-akseli lohkossa. Plus öljyt vaihdettiin liki samaan tahtiin kuin nykyisin tankataan.

Toivo Koistinen 03.05.2017 18:16

Totta tuokin, vaikka latassa oli jo kannessa nokat, ja mineraaliöljyillä melekeen 400 000, ja katsastuksen jäkeen vielä möin.
Niin se vaihtoväli, kun kohta puolensataa tuhatta, niin kyllä vaatii öljyltä noenpoistoa.
Mutta mitäpä jos sinne 5-10 000 tihittää, kuten meilläkin, kun se vuosittain kuitenkin pitää, niin mahtaako kaikki uhkailut olla mitä auton, ja öljyn valmistajat antaa.
Nykyautojen polttoaine talous kokonais kustannuksiin onkin sitten toinen juttu.
Toivopoika

Timo Haapanen 03.05.2017 18:45

Itse en 10 000 km:n vaihtovälistä luovu kun kustannukset alle 50€ ja kotona on systeemit vaihtoon. Aikaa menee puolisen tuntia, vähemmällä pääsee vaivankin puolesta kuin että veisi jonnekkin.

@timppa

Juhani Halmeenmäki 04.05.2017 06:58

Toivo: eihän sitä nokea enää öljyyn päästetäkään kuten ennen. Tiiviimmät pytyt, oikeampi seos, ja ne päästöt kurissa!

Toivo Koistinen 04.05.2017 17:52

Tuota Juhani, minusta kun kone on pyöriskellyt pari kolmesataa tuhatta kilometriä, niin arvelen siellä huohotusta syntyvän, ja eikös nyt pakokaasut kierrä ympäriinsä koneessa kun se kuuluisa pieru nahkahousuissa.
Väittäisin epäpuhtauksia tulevan enemmän, kun entivanhaan, kun huohotteli kone mäelle.
Entäpä raskaissa, kun se puoli miljoonaa on takanapäin, ja kohti ensimmäistä milliä porhalletaan
Vanhukseen vaihdoin öölit juuri, kun 180 000 tuli mitariin, niin mustaa oli mölylitku, ja huippuöljynä minulle sitä on myyty, aiemmin käytin heliksin ultraa.
Eikös ne taannoin tutkineet, että 90-2000 luvun isot koneet olivat kokonaispäästöiltään pienempiä, kun nämä viritetyt alle litraset, jotka samankokoisia autoja joutuvat henkihieverissä repimään mäenpäälle.
Tuo mejän 2 litranen hdi on 90 heposinen, ja nyt siittä samasta koneesta matkakulkimeen repii pösö 160 hummaniheitä.
Toivopoika


Niin jäi lisäämättä Männät, ja männänrenkaat tiivisteenähän siellä putkissä nytkyttelee samala mallilla edestakasin kun entivanhaan 1900 luvulla. Miten ne sitten nykyään 2000 luvulla sen tiiviimpiä. Minä kun mopoa poikassa viritin, ja pistin pyttyyn kumivasaralla ylisuuren männän, ja vaikka öljysin hyvin, ja vahvalla seoksella ajoin muka sisään, niin kilometrin päässä kuului jalkovälista NAU. Oli tiivis paketti
muokattu: 4.5.2017 17:56
Jarmo Välimäki 11.05.2017 18:08

Mitenkähän nuo Bilteman öljyt, asea a3 on mutta sopiiko hiukkassuodattimella olevaan Fiiattiin -07 . , JV

Juhani Halmeenmäki 11.05.2017 19:25

Toivo, tämä on sen verran takkuinen foorumi kirjoitella, että totean vain lyhyesti, että kyllä siellä pytyissäkin on tapahtunut paljon.

Jarmo, luepa 24.04.2017 17:04 viestini linkistä vielä mitkä ACEA-luokat ovat Low Saps eli hiukkasloukkukelpoja. A3 ei ole.

Jarmo Välimäki 11.05.2017 20:29

Niimpäsjuu, nyt meni perille mullekin. . JV

Timo Haapanen 11.05.2017 21:05

Tässä hyvä pätkä linkistä

''C1, 2, 3 ja 4 ovat ns. Low SAPS -öljyjä, joissa rikki, fosfori ja metallipohjaiset lisäaineet on pääosin korvattu uudemman teknologian lisäaineilla. Tämän Low SAPS -ominaisuutensa vuoksi nämä öljyt eivät vaikuta haitallisesti uudenaikaisten ympäristöystävällisempien moottorien pakokaasujärjestelmien toimintaan. Ohuita C1- ja C2-energiansäästö-öljyjä tulee käyttää vain moottoreissa, joihin ne on hyväksytty.

C1: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat.
C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.
C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.
C4: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat erittäin tiukat Low SAPS -rajat. Lähes sama Low SAPS -taso kuin C1:ssä, mutta polttonesteen säästövaatimus vastaa C3:a.''

Esim. mun autoni ei kuluta tippakaan öljyä niin hassulta tuntuu että öljystä jotain hiukkassuodattimeen menisi. Mutta mitä sitä pohtimaan kun hyviä öljyja on edullisesti saatavilla oikeallakin luokituksella.

@timppa

Jyrki Impiö 28.06.2017 20:36

Matkailuautoilla ajellaan sen verran rauhallisesti ja kaasuttelematta
, että sinne kertyy karstaa herkemmin kuin henkilöautoihin. Öljynvaihdon yhteydessä tehtävä moottorin sisäpesu pitää männänrengasurat puhtaana, öljynpaineella toimivat säätöyksiköt puhtaana, yläpään voitelun parempana ja öljyt pysyy pidempään kirkkaana. Se kauhukuva, että nämä vahingoittaa moottoria, voidaan nyt kumota. Suomessa on ollut viitisen vuotta myynnissä liuotin/alkoholivapaa puhdistusaine, jolla voi ajaa aiheuttamatta vahinkoa. Sillä säästetään moottoria, saadaan hevoset pysymään virkeinä ja päästöt pysyy kurissa. Lisäksi polttoainejärjestelmän puhdistusaine on suositeltava ja sellainen aine, jolla jumittuvat turbonsiivet pidetään toimintakykyisenä. Suosittelen harkitsemaan. En ala mainostamaan tämän enempää, mutta olen nähnyt vaikutukset, niin mielelläni jaan sen karavaanareitten kanssa. Soittamalla lisätietoa. 040-5129180

Timo Haapanen 28.06.2017 20:56

Mutta kun vaihtaa öjlyt 10 000 km:n välein paikat pysyy ihan sillä puhtaana.

Euroopan matkaaja vetää 400-500 kilsan päivämatkoja joko motarilla turbo punaisena tai sitten pienillä teillä jatkuvasti nopeutta muuttaen. Ei pysy karsta siellä ei.

Taisi kuitenkin olla myyntipuhe
https://www.ykkosvaraosakeskus.fi/yhteystiedot.html

@timppa

Heimo Turunen 15.07.2017 11:07

Uuden öljyn ei tarvitse pitkään mootorissa pyöriä kun se on mustaa kuten vaihdettukin öljy joten se ei taida kelvata vaihtokriteeriksi. Ajomatka sen enimmäkseen määrää ja olosuhteet joissa se tapahtuu. En väitä mutta luulen että talvi hangessa on koettelemus myös öljylle.
Öljyn luokitukset on edellä käyty kattavasti läpi ja eipä siitä sen kummemmin. Jos haluaa olla todella tarkka niin Fiatillä ja monella muulla merkeillä on oma luokitus öljyilleen ja joissain öljynassakoissa sellainen on merkitty. Ilmeisesti kuitenkin siinä on saatettu yhden tiedon alle luokituskokonaisuus.
Monet öljyt ovat kotoisin samasta pajasta, sanotaan esimerkiksi että Nesteen öljyt ovat Valvolinen ja tuskin Gm:llä on omaa öljynvalmistusta.
Minulla on sellainen käsitys Biltemasta että he teettävät tuotteensa mistä se varmimmin ja halvimmalla saa. Eli huomisen öljy ei ole samaa kun tänään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.