Li-ion akku hupiakuksi?

Rauno Riitinki 22.02.2020 09:54

Löytyisköhän yhtään rahakasta, joka olisi hankkinut vaunuunsa/autoonsa hupiakuksi tällaisen (vast):

https://www.pihatukku.fi/li-ion-akku-sunwind-200-ah

Hinta on järjetön, mutta silti hiukan kaihertaa....

Kokemuksia?

Seppo Suomi 22.02.2020 15:14

Kokemusta ei ole mutta sähköpyörän ohjekirjassa varoitettiin lataamasta akkua muulla kuin sen omalla. Mitenkähän nuo hupiakun laturit soveltuvat ko. akun lataukseen ?
@seppo
Samassa mainoksessa saisi yli 4kpl AGM akkuja samalla hinnalla.
Näitä saisi 5 kpl : https://www.amazon.com/12v-200ah-Solar-Power-Battery/dp/B00RPOI7F4

Toivo Koistinen 22.02.2020 18:35

https://www.electrotori.net/product/315/voltronic-agm-syvapurkausakku--200ah Olisko noisa hinnan lisäksi muta eroa, kun painossa, noit 27 killoo.
Tp

Teemu Eerola 23.02.2020 11:36

Saksalainen m- autolehti Promobil kirjoittaa laajassa artikkelissa " Modernien akunlatausjärjestelmien aiheuttamista ongelmista MB:n Sprinterin Euro 6 moottorisissa matkailuautoissa" Samoja ongelmia ei ole Ducaton kanssa. (Omalla google- tai muulla kääntäjällä voi tarinaa kääntää suomeksi, jos näkee vaivan).

Litium akkujen tarkan lataamisen takia MB on kehittänyt "akun hallinta järjestelmän"
BMS, mikä ei sellaisenaan sovellu kunnolla esim. m- autoihin, joissa on starttiakun lisäksi myös hupiakkuja. M- autoihin joudutaan lisäämään erillinen latausboosteri jotta myös litium- akut saisivat sopivan latauksen. Kun pyritään mahdollisimman vähäisiin päästöihin, niin ilman lisäjärjestelyjä "älyjärjestelmä" pysäyttää välillä laturin ja ottaisi starttiakulle virtaa hupiakusta, mikä puolestaan aiheuttaa ongelmia hupiakun käyttöön.

Li-on akkuja ei erityisemmin suositella myöskään veneisiin, koska niiden kanssa on tulipalonvaara, ellei latausprosessi ole hallinnassa. Vaikeaksi menee, kun on tottunut pääasiassa käyttämään edullisia ja hyvin hommansa hoitavia "normaaliakkuja". Hiton kalliin litium- akun kun voi tuhota
yhden kerran töppäyksellä latauksessa. Hyvä on se, ettei tarvitse!

https://www.promobil.de/tipp/moderne-batterie-ladesysteme-probleme-wohnmobil/

Pasi Hyttinen 23.02.2020 13:27

Ominaisuuksiltaan li-ioni akku on melkein joka saralla ylivertainen verrattuna muihin akkuihin. Mutta kylmänä lataamista ei kestä. Nykyään saa myös niitä missä sisäänrakennettu lämmitys. Näissä valmiissa li akkupaketeissa on sisäänrakennettu akunhallinta joka estää yli lataamisen ja alipurkautumisen. Ja katkaisee latauksen jos liian kylmä kannattaa kysyä myyjältä että varmasti on tämä toiminto. Kannattaa hankkia dc dc laturi jos tarvii ladata moottorin laturilla koska laturi voi ylikuumentua johtuen lithium akun isosta latauksen vastaanottokyvystä. Sitten se että jos käyttää akun loppuun niin virta katkeaa täysin koska akunhallinta suojaa akkua että ei purkaudu liikaa. Sitä ei samalla tavalla jännitteestä huomaa että alkaa olla lopussa koska jännite pysyy niin ylhäällä loppuun asti. Niin ja kapasiteetti (wh) on noin tuplasti agm verrattuna. Ja painaa vähän muihin verrattuna.

Timo Haapanen 23.02.2020 13:34

Minä ihmettelen miksi tälläinen akku pitäisi hankkia. Ainakaan mun käytössä sille ei ole mitään tarvetta.

Tulevaisuudessa nämä varmaankin tulevat yleisesti käyttöön ja alkuvaiheen ongelmat saadaan hallintaan.

Teemun jutussa on kyse starttiakusta ja sen virranhallinnasta päästöjen vähentämiseksi. Ducato teki tietoisen valinnan eikä ole (vielä ) lähtenyt tähän juuri siksi kun on alan suosituimman perusajoneuvon valmistaja.

@timppa


Painohan se on ainoa tekijä mikä puoltaa hankintaa koska nykyakuillakin saa kapasiteettia lisäämällä akkujen määrää.
muokattu: 23.2.2020 13:39
Pasi Hyttinen 23.02.2020 14:00

Joo jos ei ole akuston painolla väliä tai verkossa kiinni aina kun ei siirry niin ei ole kannattavaa. Mutta jos aurinkopaneleilla lataa enemmän niin on hyvä siinä mielessä että latautuu nopeammin aivan täyteen. Sama kun ajelee niin latautuu nopeammin täyteen verratuna muihin akku tyyppeihin. Mitä maailmalta lukenut lithium akkujen kestoon niin vaikuttaa hyvältä. Siellä paljon myynnissä näitä akkuja jotka ollut jossain teollisessa käytössä 5-10 vuotta ja yleensä noin 75% uuden kapasiteetista vielä jäljellä. Ja arvion mukaan vielä 10 vuotta ainakin normi käyttöä kestää riippuu käytöstä tosin.

Teemu Eerola 23.02.2020 14:08

Mielipiteitä: Saattaahan se li-ioni akku olla monilta ominaisuuksiltaan ylivertainen, vaikkapa hinnaltaan kymmenkertainen saman Ah- luokan lyijyakkuun verrattuna -kun kyseessä on tavallista matkailuautoa käyttävän tarpeet, mutta ei hifistelyyn taipuvan unelmat . Kuitenkaan li-ion akku ei ole edes "lopullinen sana" nykyisellään tulevaisuuden (sähkö) tai yleensä autojen ja muiden liikennevälineiden fossiilisten polttoaineiden korvaajaksi. Jotain simppelimpää pitää kehittää.

Löytyykö mineraaleja riittävästi, paljonko tulee autopaloja ja yllättäviä totaalitilttejä tapahtumaan, kuinka hinnat kehittyvät ym. jos kuvitellaan sähköautojen määrän lisääntyvän taivaisiin. Poliitikot saati tavalliset Ihmiset eivät tajua, miten suuresta lukumäärästä on kysymys, jopa alueilla joissa vasta siirrytään mopoista autoihin. Sitten niihin rakkineisiin pitäisi löytää helposti latausvirtaa kaikkialta missä liikutaan. Pitää varautua yllättäviinkin, kalliisiin akustojen uusintoihin. Miten jälleenmyyntiarvo kehittyy suhteessa akkujen uusintaan. Synnytetäänkö kuvitelmissa lopulta vain paljon kallista kertakäyttöromua hyvää tarkoittaen mikä on myrkkyä ilmastolle sekin? Bisnesmiehet tekevät hyvää tiliä hallitusten ja veronmaksajien avustuksella.

Globaalin ilmastovouhotuksen ratkaisussa ollaan menty eteenpäin pari senttiä, jos koko matka on kilometri. Paljon puhetta ja populismia. Olkoon, että akkujen kehityksessä on edetty huimasti, mutta liikenteen päästöjen hallinnasta vasta taivastellaan. Ja liikennehän on vain pieni osa koko ilmasto-ongelmasta.


Kun vielä eletään ns. vanhaa aikaa, niin jo n. 200 Ah lyijy-hupiakuilla selviää talvellakin ilman lisälatausta jopa viikon. Silloin pitää vaan valita m- autoon vähän virtaa kuluttavat järjestelmät.
muokattu: 23.2.2020 14:14
Timo Haapanen 23.02.2020 14:49
Pasi Hyttinen

Joo jos ei ole akuston painolla väliä tai verkossa kiinni aina kun ei siirry niin ei ole kannattavaa. Mutta jos aurinkopaneleilla lataa enemmän niin on hyvä siinä mielessä että latautuu nopeammin aivan täyteen. Sama kun ajelee niin latautuu nopeammin täyteen verratuna muihin akku tyyppeihin. Mitä maailmalta lukenut lithium akkujen kestoon niin vaikuttaa hyvältä. Siellä paljon myynnissä näitä akkuja jotka ollut jossain teollisessa käytössä 5-10 vuotta ja yleensä noin 75% uuden kapasiteetista vielä jäljellä. Ja arvion mukaan vielä 10 vuotta ainakin normi käyttöä kestää riippuu käytöstä tosin.

No mun kohdalla on niin että en ole sähköä ostanut matka-autoon lähes kymmeneen vuoteen. Paneleita on 370W ja kaksi tavallista akkua varastona.

Vuosia on ollut matka-ajat huhtikuu ja loka-marraskuu. Matkat suuntautuvat etelään joten valoa riittää. Näissä olosuhteissa ei sähkö ole loppunut koskaan, sen tiedän että akut ovat aika harvoin aivan 100% täynnä mikä olisi niiden keston kannalta hyvä asia. Tavallisen akun viimeiset lataantumis prosentit vievät todella pitkän ajan.

Mitenkään en saa itselleni perusteltua siirtymistä uuteen teknologiaan vielä pitkään aikaan.

@timppa

Joni Helminen 23.02.2020 17:11

Kunhan nykyisestä AGM akustosta aika jättää tai kapasiteetti tippuu liian pieneksi aion upgradea LiFePO4 akustoon. Nykyinen akusto kestänyt reilu tuhat sykliä, mutta kapasiteetistä on yllättävän paljon jäljellä.

Winstonin 12V, 36kWh akusto ja BMS 1850 eur, 100A 230V laturi 350 eur, akusta-akkuun laturi 60-100A 200 eur. Asennustarvikkeet satasen luokkaa.

BMS:ssä on alhaisen lämpötilan katkaisu, eli jos jonkun takia akut olisi pakkasen puolella ei niitä ladata ennenkuin lämpötila nousee. Trumasta vedän yhden ulostulon akkujen viereen, jonka saa tarvittaessa auki, jotta saa akut lämmitettyä.

Litiumin hyvä puoli on myös se, että kestävät huomattavasti enemmän syklejä kuin esimerkiksi AGM, joten lopulta hinta per sykli tasaantuu ajan kanssa.

Toivo Koistinen 23.02.2020 18:43

Kai se on tämä akkuhoma, sähköautoilu vaiheesa, suunnilleen kun minun tietämiskoneen käyttö, että ainoa minkä tiijän varmast, ettei sitä saa lyödä
Porakoneissahan tuo lilo on jo olut, kuten taannoin hiliharjaton sähkömoottori, joka niihin tuli.
Mihin sitten tuon kaiken kehitys johtaa, ja millon, jäänee tulevien karavaanien mietteiksi.
Mutta olen tuumannu, kun autojen koot kasvavat, nin jos akkukapasiteeettia tarvitaan, varmaan sillon niihen painokin sanoo.
Nythän perinteisten autojen kantavuus on jo parin kolmensadan kilon huiteilla, niin painon hallinta on jo omansa.
Se on sama, kun kahtelin netistä akkuna ostoksia, nin oli kaupan lähes viistonninen kolmiakseli auto, ja 2,3 litran mylly.
Kovasti kaikki muuttuu vanhan lankapuhelin, ja patteriration kasvatin mielestä.
Tp

Harri Halinen 23.02.2020 19:35

Litium vaikuttaa Suomen talvipakkasissa mainiolta ainakin pihavalaisimissa. Virtaa riittää hyvin siinä kun muut akut hyytyvät vastaavissa ledivalaisimissa. Koko "talven" ovat toimineet hienosti. Valotehothan ovat pieniä n. 30 W ja paloajat lyhyitä verrattuna matkailuvälineen hupiakusta vaadittaviin tehoihin. Mutta kyllä hinnat halpenevat myös isompiin akkuihin.


Kaikki riippuu litiumin saatavuudesta tulevaisuudessa koska menekki on valtava.
muokattu: 29.2.2020 12:34
Rauno Riitinki 23.02.2020 21:12

Tuo Sepon kommentti Li-Ion akkujen latauksesta on varmaan täyttä asiaa. Väärällä latauksella akun saa äkkiä pilalle.

Timo ihmetteli miksi tuollainen akku pitäisi ylipäänsä hankkia. Ei pakko olekaan, mutta tavoitteena on päästä mahdollisimman hyvin maasähköstä riippumattomaksi. Ja vaunu kun kyseessä, lisäpainoa ei paljoa voi kerryttää (enää).

Aurinkosähkösysteemi asennetaan kevään aikana, se on selvä, mutta jos sattuu joskus oikein valoisia päiviä, olisi kiva saada mahdollisimman paljon sähköä talteen.

Nyt olisi kyllä jonkun neropatin aika keksiä sellainen akku joka on kevyt, pienikokoinen, kapasiteettia tuhottomasti, tuvallinen, pitkäikäinen ja hinta kohdillaan. Sen keksijän ei tarvitsisi koskaan enää herätä herätyskelloon.

Timo Haapanen 23.02.2020 22:53

Tiedätkö Rauno mikä oikea määrä paneleita katolle? Vastaus on: niin paljon kuin mahtuu. Sillä pärjää jo aika pitkälle.

@timppa

Kaj Nyyssönen 27.02.2020 17:32

Osta tesla saat kaupassa mukana ison akkukapasiteetin ja valmiin latausjärjestelmän. Auto vaan paalattavaksi.
Uusin yhden hupiakuun syy oma huolimattomuutta n. vuosi sitten. Lisäsin akkuvettä silloin ja unohdin laittaa korkit kiinni, tämä tuhosi 4 vuotta vanhan akun.

Matkailukäytössä paras akku on starttiakku johon voi lisätä vettä, tärkeä ominaisuus kun kun katolla on aurinkokennot.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.