Kompurakaappi inventterin kautta??

Veijo Viini 07.07.2019 16:11

Moi, täällä ollutkin näistä juttuja mutta ei oikein sitä mitä nyt hakisin ja täällä kuitenkin viisampia näissä sähköasioissa mitä itse olen.... :)

Eli onko kukaan toteuttanut kompura kaappia inventterin kautta autoon,itse vaihdettiin kuljin tollaseen retkeilyautoon ja siinä kompura kaappi mutta auttamattoman pieni heti jos 2-3 päivää viettää "metsässä" ja ongelmana ollut kaapin "reikä leveyden ja syvyyden suhteen mutta nyt olisi löytynyt kaappi joka passaisi reikään.
eli kaappi olisi tuo https://www.electronic-star.fi/Koti-Keittioe/Kodinkoneet/Jaeaekaapit/Beerkeeper-jaeaekaappi-92l-energiatehokkuusluokka-A-3-tasoa-hopea-hopea.html#

Kysymys viisaimmille minkälaisen inventterin tarvisi väliin?? ja akku kapasiteetti on 160amp autossa ja katolla 120w paneeli joka tuottaa suhteellisen hyvin,vanhalla kaapilla ja lämmityksellä ei ole ollut probleemia kolmessa päivässä ilman muita latauksia. Ja sitten vielä kuinka paljon tuollainen tavan kompura hörppää startatessaan?? eli kai yksinkertaistettuna kysymys kuinka paljon enemmän tuon inventterin kautta kuluttaa tavallinen kaappi verrattuna suoraan 12v kaappiin ??
Tulipa sekasta mutta jos joku ymmärtäisi....

Matti Asikainen 07.07.2019 17:16

En ole kaappien asiantuntija, mutta jos12 Voltin kompressorikaappi on sähköteholtaan sama kuin 230 Voltin kaappi, niin jälkimmäisen tapauksessa akkuvirtaa kuluu enemmän, koska invertteri ei toimi pyhällä hengellä, vaan vaatii sähköä omaan toimintaansa. Luulisin, että akkusähkölle suunniteltu kompressorikaappi on taloudellisempi. Jos kaappia käytetään myös verkkovirralla, on 12 V=/230 V~ muuttajan omakäyttöä varten tarvittavaa tehoa kyllä riittävästi käytettävissä.

Veijo Viini 07.07.2019 17:30

Joo,näin itsekkin päättelin että inventteri syö siinä sivussa,itsellä on iso inventteri autossa mutta se satunnaisessa käytössä ja päällä ainoastaan kun käyttää sitä,paneelista kiinni kun ei tarvetta mutta tässä jääkaapissa inventteri kokoajan päällä periaatteessa jos ei pihalla parkissa seiso. Ja tämä juurikin askarruttaa kuinka paljon nostaa kulutusta ja paljonko sitten haukkasee aina kun kaappi käynnistyy......ja tosiaan kun ei tahdo noita 12v kompurakaappeja mitoiltaan sopivia löytyä kun tuo leveys max 48.5cm ja syvyys max 45cm, korkeus kyllä menee ja mahdollista 140cm asti ja kun hakusessa tollanen 90-110 litrainen kaappi.
Tuo linkin kaappi lähes ihanne mitoiltaan kun reikääkään ei oikein voi muutella syvyyden ja leveyden puolesta.


nykyisessä kaapissa ainoastaan tuo 12v ja se toiminut ja virta riittänyt hyvin ja kylmänä hyvinkin mutta 50 litranen ja vielä pakastelokerolla eli joka päivä melkein kaupassa juostava.
muokattu: 7.7.2019 17:32
Timo Haapanen 07.07.2019 17:54

Millaisia kulutuslukemia siinä alkuperäisessä kaapissa on? Tässä uudessa vuosikulutus on ilmoitettu olevan 110 kWh. Se ei kyllä paljon kerro autokäytössä mutta jotain siitä voi päätellä.

Waecon 110 litrainen kuluttaa 3A mutta käyntiaika jää Janhosen Matin laskelmien mukaan 1/3 aikaan kokonaisuudesta. Mattilisä pois niin olisiko todellinen kulutus n. 1,5 A kokoaikaisesti laskettuna. Aivan arviolta invertterin häviö päälle niin kahdella ampeerilla voisi mennä. Siis 48 Ah/vrk.

Luulisi 500 W:n invertterin riittävän, kokemuksia ei ole.

Aikamoista arviointia tämä kyllä on.

@timppa


Jaaha, Veijo ehti väliin. Invertteri siis on jo.
muokattu: 7.7.2019 17:56
Veijo Viini 07.07.2019 18:31

Joo,inventteri on jo mutta siinä tuo "tyhjäkäynti" jo amppeerin luokkaa ja on 1500/3000w laite niin ehkä tuohon käyttöön turhan iso... en muista ulkoa nyt ton dometicin,kirjat autossa mutta haen jossain vaiheessa. mutta Timolta tulikin jo suuntaa antavaa kulutusta......ja pikkasen se tippuisi jos hommaisi pienemmän inventterin jonka lepotilan syönti pienempi....kiitoksia tähän astisista....sellainenkin vaihtoehto hyppäsi mieleen jos vaihtisi tuohon linkin kaappiin 12v romppeet sisään...toki se sitten teetettävä jollain ammattimiehellä...ajatuksia on :)

Teemu Eerola 07.07.2019 23:33

Tämä ei ole mitenkään viduilua, mutta olen kokeillut kotioloissa yhden korealaisen Samsungin täysmittaisen "invertterikaapin " ongelmat. Tarkoitatte tietysti erillistä invertteriä, joka 12/230 V muunnolla käyttäisi kompressorikaappia. Saattaahan siinä olla järkeäkin jos on esim. hysteerinen kaasu- jääkapista tai yleensä pyrkii kaasun käytöstä eroon m- autoilussa.

No, se koti- invertterikaappi jäähdytti ulkokuorellaan, joka oli jopa niin kuuma paikoin, että poltti kättä. Kesällä se oli "lämpökaappi" ja sain vakuutusyhtiöltä sen korvattua oikeaan ja toimivaan kompressorikaappiin. Sorry tämä OT. Ei koskaan sellaista ( eikä muutakaan E- Koreasta).

Jos erilaiset muut kuin kaasujääkaappi- sovellutukset olisivat matkailuvälineissä yleisesti mielekkäitä, niin niitä olisi varmaan markkinoilla vaihtoehtoina. Kaasulla kaikki toimii kokemuksen mukaan hyvin ja kaapit ovat edullisia. Kaasun vuotojen ym. ongelmien varalta on herkkiä hälytyslaitteita. Aurinkosähköäkään ei saa kuin osan vuotta, mutta jääkaappi on sisätiloissa ja kompurakaappi vie paljon akkutehoja myös talvella ja pimeään aikaan. Toki asiahan ei minulle kuulu pätkääkään.

Veijo Viini 08.07.2019 08:44

Joo,ennen ollut aina kaasu/12v/230 kaappi aikaisemmin ja nyt tässä nykyisessä ei muuta olekkaan kuin tuo jatkuva 12v ja suht lyhyellä kokemuksella siihen erittäinkin tyytyväinen vaan ainoa ongelma tuo koko ja ja paikka mihin isomman saa koska "aukkoa" ei voi levittää eikä syventää. "valmista" 12v kompurakaappia en ole ainakaan vielä löytänyt mikä sattuisi mittoihin,oli jo ajatus että siihen teettäisi kaapin mutta turhan hinnakkaaksi olisi sekin tullut. tuo aloituksessa oleva kaappi mitoiltaan sopiva,ainut tosiaan tuo toimivuus inventterin kanssa ja sitä kautta "sähkönsaanti" ja tosiaan jos jollain omakohtaista kokemusta ratkaisusta tai muuten "faktatietoa" niin avittaisi tässä ongelmassa ....
Sellainenkin tässä tullut mieeen että täytyy kysäistä jostain kylmälaiteasentajalta miten olisi rittäisikö vanhan kaapin koneisto tuohon linkissä olevaan ja vastaako tarkoitustaan sellainen projekti. kaikki avoinna vielä kunhan isomman kaapin saa.

Tapani Pokkinen 08.07.2019 12:16

En lähtisi muuttamaan invertteriä pienemmäksi, kompura vaatii käynnistyessään paljon virtaa vaikka käydessä ei paljoa kuluta, vaaii siis hetkellisesti tehoa. Meillä autossa on 100l normi pakastin ja se ruokitaan panelien kautta. Otimme hupiakun pois kuljettajan penkin alta ja ostimme taakse akselin päälle 225ah akun. Paneleitakin toki on lisätty, mutta se riittävän suuri akku tasaa hyvin sähköntarvetta. Pakastinta käytetetään tietty vain kesäaikaan, mutta se joutuu marja ja kalasaaliiden takia käymään hyvin paljon, väliin lähes yötä päivää. Agrikaattia en ole edes harkinnut ja joskus syksyn sadekeleillä joudumme käyttämään auton moottoria lisälataukseen. Akkukapasiteettiä lähtisin ensimmäiseksi lisäämään.

Veijo Viini 08.07.2019 13:57

Eli Tapanin kokemuksen pohjalta tuo inventterin kautta voisi toimiakkin....jos laittais ton kaapin tilaukseen ja jos ei sitten syystä tai toisesta toimisikaan niin vaihtaa siihen sitten 12v romppeet,näky saksasta saavan täydellisen konepaketin alle kolmen sadan niin ei toi hintakaan vielä siinä vaiheessa hyppää.....akku kapasiteettiä pystyy nostamaan kuten lisätä katolle ainakin 100w lisää paneeliakin jos tarvetta mutta jos ajatellaan että nyt ollaan tolla kompurakaapilla pärjätty kolme päivää ilman muita kun paneelin latausta niin vaikka tuo inventteri systeemi veisi sen 20-30% enempi virtaa niin pitäisi pari päivää pärjätä metsässäkin ...kiitos kaikille kommenteista ja toki vinkkejä voi laittaa jos on ja kokemuksia....

Ari Kuusisto 08.07.2019 16:25

1000 watin invertterin väkevällä kaapeloinnilla vaatisi vähintään käynnistyspiikin takia, muuten jännite tipahtaa ,niissä tietysti laitekohtaisia eroja luvatussa ja reaalitehossa.Invertterejä on jo sellaisia jotka tunnistaa kuorman ja käynnistyy automaattisesti.

Matti Asikainen 08.07.2019 16:33

Jos kuitenkin syvyydestä olisi mahdollisuus tinkiä 25 mm, niin aurinkopaneelikaupasta löytyy 475 leveä 80 litran kaappi. Kuvan perusteella se kyllä taitaa luovuttaa lämmön ulkokuorensa kautta, joten ei varmaan sovellu upotusasennukseen. Pakastelokeroakaan siinä ei ole.

Tämä kauppa kertoo myös, että invertterin tulee olla teholtaan vähintään kolminkertainen kaappiin nähden, että käynnistys onnistuisi. Invertterin omakäyttöteho ilmoitetaan prosentteina maksimitehosta, joten se hukkaa pajon ylimääräistä.

Veijo Viini 08.07.2019 17:13

Jep,tää menee nyt lähempään tarkasteluun ja puran vanhan pois ja sen alla olevan kaapinoven ja hyllyn missä entinen istuu koska kun kävin tutkimassa taas kerran ja nyt tarkemmin niin olen mitannut syvyyden kaapin yläpuolella olevasta jäähdytys ritilän välistä ja nyt huomasin että siinä kohtaa seinä "kaartaa" jo sisäänpäin eli jos tohon oikeasti saa syvyyttä vaikka 20-30mm lisää niin siihen käy waecon 90litr. kompurakaappi ihan suoraan muuta kun laskee hyllyä missä kaappi istuu alemmas sen minkä tarvitsee ja tietysti sitten alla olevan kaapin oven lyhentää....kappi olisi tuo ja helpoin ratkasu ongelmaan https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/ilmastointi,-keittiolaitteet-ja-ruoka/tuote/kompressorijaakaappi-dometic-coolmatic-mdc-90-12--24-v--485-x-830-x-475-mm/9951554/

Christian Rethmann 08.07.2019 18:10

Tuota invertteri+kotijääkaappi -yhdistelmää funtsin itsekin aikanaan kun oli suunnitelmissa omavalmiste, hommasin jo kaapinkin ja tein testejä (1000w kanttiaaltoinvertterillä) jonka tuloksia en enää muista mutta aijotulla ~200Ah akkukapasiteetilla ei laskelmieni mukaan pitänyt olla ongelmaa muutaman päivän parkittamisessa.

Vaan oikeastaan halusin tulla kertomaan vaihtoehdosta mitä me käytetään sillon kun on tarkoitus parkittaa pitempään. Mulla on edellisestä harrastuksesta jäänyt 20+ litran 12v kompurakaappi joka me otetaan silloin mukaan kun tarvitaan enemmän kylmätilaa. Toki se nyt sitten vie muutenkin vähäistä tilaa mutta apukuskin jalkatilassa se parkittaessa on eikä sillä tilalla ole juurikaan muutakaan käyttöä silloin. Lisäksi sen voi vaikka ensin käyttää tyhjäksi ja sitten sammuttaa, jos tuntuu että sähköä tarvii säästellä. Ja kun sitten lähdetään lyhyempään reissuun niin tuo jää kotiin.

Mainitussa edellisessä harrastuksessa mulla oli akkukapasiteettia 190Ah ja tuo kaappi jäi kerran kesähelteillä 4 päiväksi päälle eikä se aiheuttanut vielä minkäänlaista ongelmaa museodieselin käynnistykseen (ei ollut erillisiä 'hupiakkuja') joten sähkön kulutuksesta ei tarttee mielestäni ihan kauheasti huolestua.

Toivo Koistinen 08.07.2019 18:37

Näin Ruotsalais peltikuoren, josa oli omintakeinen ratkaisu tavaratilan lisänä.
Olivat pistäneet takaovet kiinni, ja sitten rakentaneet auton levyisen ja noin metrin korkean takaboksin, että se oli muotoiltu takaseinään ja tiiviste massalla saumattu pysyvästi kiinni.
Sekin hyöty siinä, etä takaovet olivat melkoisen murtovarmat
Minä olen miettiny samanmoista kahdella tapaa. Joko koukku, ja kuomukärry perään, tai semonen isompi boksi.
Kumpi vaan, niin ajatus oli laittaa varsinkin kärryyn sisään kiinteästi aggrekaatti, ja pakoputki ulos, jolloin se saakäydä siellä sisällä hiljalleen tarpeen mukaan kun virtaa tarvii.
Tp

Veijo Viini 09.07.2019 16:33
Veijo Viini 27.08.2019 16:51

No niin kaappi ollut paikallaan jo muutaman viikon ja täytyy todeta hankinnan onnistuneen 110%....viikon reissu oli norjan puolella autolla ja hyvin mahtui tarvittavat "omat eväät" mukaan ja vaikka 90% puskissa pisimmillään kolme päivää niin ei virtojen kanssa ongelmia,batterit 2x80amp ja 150w paneleita katolla.... ja sellanen kömmähdys kävi kun reissusta tultiin niin heti kaks pyöräsellä parin viikon turnee euroopassa ja autossa jäi jääkaappi päälle...no kun kotiuduttiin niin ilosesti hurrasi ja virtaa pattereissa että kyllä nämä aika "vähävirtasia" nykyään on,oli ollut sade päivää ja aurinkoa eli noilla virtalähteillä pärjää hyvin. Ja sitten toimivuus ja viileänäpito helteelläkin ihan toista luokkaa kun noissa vastuskaapeissa,suosittelen jos joku arvuuttelee kaapin vaihtoa.

Ari Kuusisto 27.08.2019 18:53

Jos tilaa on yksi mahdollisuus ostaa toinen kompurakylmäboxi.
Laadukkaammissa säädettävyys hyvä, Waego/Dometic nykyään.Kolmeportainen sammutus jos akkujännite liian alhainen ja lämmönsäätö jopa -22 pakkaseen .
Esim. DOMETIC COOLFREEZE CFX 35W näissä ohjaus jopa Wifillä. Allekirjoittaneella vanhempi malli menee -18 pakkaseen.Voi kuskata tarvittaessa pakasteita.
INVERTTERI vaan ei koskaan ole tauolla kuten kompura, eli virtaa kuluu aina jos ei ole laadukas invertteri joka käynnistyy kun havaitsee kuorman.
Eli hyötysuhde invertteriratkaisussa huonompi.

Ystävällisin terveisin Ari K.

Veijo Viini 27.08.2019 19:04

Joo mulla toi waecon 40litr. kompura kylmälaukku kompuralla mutta tossa retkeilyautomallissa rajottaa tila mukana kuskaamista,tosiaan sekin hyvä laite ja toimii 230/12/24v,entisessä kulki takatallissa aina mukana....nyt vaan kalareissuilla jos pitempään ja tarvii pakastaa...sillä nimittäin oikeasti pystyy pakastamaankin....

Timo Haapanen 28.08.2019 10:09

Jos tämän ostit mistä linkin laitoit niin siinä selvästi kerrotaan keskimääräiseksi virrankulutukseksi 45 W
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/ilmastointi,-keittiolaitteet-ja-ruoka/tuote/kompressorijaakaappi-dometic-coolmatic-mdc-90-12--24-v--485-x-830-x-475-mm/9951554/

Onhan se helkkarinmoinen 24/7 kulutus. Panelista tulee parhaimmillaan ehkä 7-9 A. Aivan akkujen tyhjentymisen rajoilla mennään koko ajan, mitään muuta laitetta ei kovin paljoa pidä käyttää.

Mutta mikäs siinä jos homma pyörii.

@timppa

Veijo Viini 28.08.2019 10:20

Juuri tuon kaapin laitoin ja tosiaan jäi päälle vahingossa kun parin viikon euroopan turneelle lähdettiin,en itse osaa noita kulutuksia sen ihmeemmin laskea enkä muuta mutta aurinkoinen päivä kun palattiin ja akut näytti mittärin mukaan täyttä ja kaappi oli kylmänä.....ja tosiaan norjassa kolme päivää putkeen puskassa autoa käyttämättä ja oli yöllä lämmitystä päällä ja valoja normaalisti jne. toki aurinkoa riitti kahtena päivänä kolmesta ja ei ollut ongelmia sähköjen kanssa,nämä ihan käytännön kokemuksia lyhyeltä ajalta tällä kaapilla,toki mietin alussa akku kapasiteetin lisäystä mutta ainakin vielä riittää...no talvellakin liikutaan niin sittenhän sen näkee riittääkö vai ei.......kuvassa kappi reiässään...


Toki tossa kahdessa viikossa kaappia ei avattu kertaakaan eli ei varmaan kompura käynnyt niin tiheään kun "käytössä" ollessaan.
muokattu: 28.8.2019 10:26
Toivo Koistinen 28.08.2019 13:54

Kun laitoit tuon kaapin, ja kaasuhan jäi pois, niin mitä teit nille tuulettus luukku aukoille auton ulkoseinässä.
Tp

Ari Kuusisto 28.08.2019 21:10

Dometic sivuilta:
Kompressoritekniikka
CoolFreeze CFX 40W
Virrankulutus x keskimääräinen käyntiaika (48 W / 12 V = n. 3,75 A) 3,75 A x 22% ’
Virrankulutus 1 Ah/h, ’ 24 Ah/päivä
22% keskimääräinen käyntiaika, ympäristön lämpötila 32 °C ja laitteen sisälämpötila 5 °C
Ymmärtäisin että taukoa on tällöin 78% vai kuinka .
Kompuroita 12V valmistetaan tuskin kovin montaa mallia, käyntiajat riippuu tilavuudesta ja eristeestä.
Kylmäboxissa 40 wattinen koneisto melko varmasti sama kun 40W kaapissa.
Jos aurinkopaneelit tuottaa 7-9 A voivat aurikopaneeleista tietävät kommentoida paljonko voi päivän aikana tuottoa olla arviolta.
Kaikesta voisi äkkiä päätellä että paneelit Veijolla taitavatkin riittää hyvin?
Paneeleista ei ole henk.koht. kokemusta.

Veijo Viini 29.08.2019 08:27

Tässähän olikin kompurakaappi aikaisemminkin,mutta onnettoman pieni mutta omaa tyhmyyttä alussa kun mittailin minkä kaapin siihen saisin ja sillä tota inventteriä kyselin mutta sitten tarkemmin tutkittua tohon kävikin suoraan tuo isompi kaappi kun korkeutta oli mahdollista lisätä,eli ei tuossa ollut tuuletus ritilöitä alunperinkään.

Toivo Koistinen 29.08.2019 08:57

Kiitos vastauksesta. Sillä kyselen, jos kun aikanaan tuossa kaappi otta lopputilin, niin miten siinä pitäisi menetellä, jos laittaa sähölle uuden kaapin, kun muuta kaasuhomma ei sitten jääkkään, kun hella.
Että varmaan kai pittää sulkea kokonaan ne aukot kylesssä.
Tp

Timo Haapanen 29.08.2019 10:09
Ari Kuusisto

Dometic sivuilta:
Kompressoritekniikka
CoolFreeze CFX 40W
Virrankulutus x keskimääräinen käyntiaika (48 W / 12 V = n. 3,75 A) 3,75 A x 22% ’
Virrankulutus 1 Ah/h, ’ 24 Ah/päivä
22% keskimääräinen käyntiaika, ympäristön lämpötila 32 °C ja laitteen sisälämpötila 5 °C
Ymmärtäisin että taukoa on tällöin 78% vai kuinka .
Kompuroita 12V valmistetaan tuskin kovin montaa mallia, käyntiajat riippuu tilavuudesta ja eristeestä.
Kylmäboxissa 40 wattinen koneisto melko varmasti sama kun 40W kaapissa.
Jos aurinkopaneelit tuottaa 7-9 A voivat aurikopaneeleista tietävät kommentoida paljonko voi päivän aikana tuottoa olla arviolta.
Kaikesta voisi äkkiä päätellä että paneelit Veijolla taitavatkin riittää hyvin?
Paneeleista ei ole henk.koht. kokemusta.

Kyllä 150 W:n panelista tulee huipputilantessa 8-9 A mutta päivän tuotto riippuu täysin pilvistä, varjoista ja päivän pituudesta. Mahdoton sanoa mitään oikeaa lukemaa.

Minusta tuo 1A kuullostaa pienelta kulutukselta, Janhos Matin kertoman mukaan käyntiaika on n. 1/3 kokonaisajasta.

Onko jääkaappi sitten panelin käytön päätarkoitus, se on asia erikseen, muualle ei juuri riitä 150 W:n sydeemillä.

@timppa


Mun kirjoituksessa näkyy se että olen ehdottomasti kaasumiehiä. Paneleita on katolla 370 W mutta se tuotto käytetään muualle kuin jääkaappiin.
muokattu: 29.8.2019 10:13
Veijo Viini 29.08.2019 10:36

Nää sähköjutut ei ole mun ala mutta nyt puolipilvinen päivä ja kävin katsomassa tota säädintä mitä se antaa tälläsellä ilmalla mut mä mitään tosta ymmärrä..... :( ??

Veijo Viini 29.08.2019 10:40

jotain muita lukemia kait....

Timo Haapanen 29.08.2019 12:27

Ylemmassä kuvassa on ylinnä tuotetut kilowattitunnit jostain hetkestä alkaen. Ylemmän kuvan keskimmäinen luku merkitsee että akku on 100% täynnä. Alin luku kuormaa, mutta en tiedä miten vaikka mulla on sama säädin.

Alemmassa kuvassa ylinnä panelin avoimen kierron jännite ja keskellä latausjännite.

Tärkein puuttuu eli keskimmäiseen, missä nyt näkyy latausjannite vaihtuu seuraavaksi ampeerit. Siinä näkyy myös lämpötila jossain vaiheessa.

Käyttäjä ei tarvitse muita lukemia kuin latausjännitteen, ampeerit ja akun varaustilan. Seuraamalla numeroiden vaihtumista selviää asia.

@timppa

Veijo Viini 29.08.2019 16:14

Ok,iso kiitos,sehän se tietysti tärkein noi amppeerit,pitää mennä kyttäämään kun ne tulee näkyviin,kiitois :)

Ari Kuusisto 29.08.2019 17:07

Dometicin käyntiaika on heidän esitteessä että saattaa olla optimistinen, mutta niinkun sanoin aiemmin kaapin koko ja eristeet vaikuttaa kun vertailee esim.40-45wattista kompuraa.
Tapaan kikkailla että pudotan ajon aikana tai maasähköissä kiinni ollessa kaapin lämpötilan 2 asteeseen sitten jos jää akustojen varaan säädän 6 asteeeseen. Menee suht kauan ennenkun kompura käynnistyy.
Tietysti huomioiden kylmätilojen sisältö.


Seppo Suomi 29.08.2019 21:15

Tuolla on vähän paremmin ymmärretty asia kun suomalaisessa käännösesitteessä: https://www.frigolab.eu/motor-homes-and-caravan-refrigerators/328-mdc-90-dometic-coolmatic.html
@seppo
PS. Olen edelleen sitä mielä ettei kylmää saa kun kompuralla. Siksi kotikaapitkin siirtyi 60 v. sitten pois absortiosta.

Tapani Pokkinen 30.08.2019 01:44

Täällä ruottissa taas kuuhailen ja juur laitoin noin 12kg filettä pakkaseen, 100l pakastin toimii aurinkkosähköllä. Ja jos ei 3 panelia riitä niin pan moottorin hyrräämään ja taas riittää potkua. Hyvää syksyä. Huomenna vaihteeksi Meton pyyntiin ja lauantaina hirvimetälle, toki karhu olis haaveena.

Toivo Koistinen 30.08.2019 06:37

Tuli ajatus noista nykymalin asuntoautoista, joissa on jo valmina se sähkökaappi.
Että meillä kotona aika-ajoin pitää kiskoa kaappi kolostan, jotta sen taustan voi siivota päällikö, ja samalla sinne sisältä tulevaan vesiastiaan on kertyny vettä, ja aikas ruman näköstä.
Että miten, kun kaasujääkaapisa kertyy vettä sinnne astiaan, mikä pitää ulkoluukun kautta pistaa aika-ajoin, miten sen veden kanssa siinä kaapissa, pitääkö sitä ottaa välillä pois, vai mihin se johdetaan, vai onko sinne jokin luukku sinne taakse oltava.
Tp

Veijo Viini 30.08.2019 09:09

Mulla ei ainakaan mitään luukkuja tai muuta,entinen kaks vuotta kolossaan ja nyt vaihdon yhteydessä pois ja pikkasen pölyä kerääntynyt ei muuta,vettä ei kyllä näkynyt missään eikä "vesikuppeja"....oli oikeastaan yllättävänkin puhdasta,sen verran jätin kaapeleihin pituutta että ruuvit irrottamalla voin vetää kapin ulos kun putsailla tarvii.....vois sanoa että varmaan vielä huolettomampikin tuo kompurakaappi verrattuna vanhaan.... sanotaan näin että en varmaan vaikka auto vaihtuisi vielä tästä kompurakaapista enään luopuisi. Ongelmia oli edellisessä ton vastus/kaasukaapin kanssa tuolla eteläeuroopan helteillä,kroatiassa ja portugalissa kun retkeiltiin....portugalissa ei alle 8 asteen saatu millään ilveellä kaappia ja sama oli myös ihan tossa euroopan helteissä kun lämmöt pyöri 30 asteen tietämillä....ja kaappi oli huollettu ja putsattu juurikin ennen reissuja... mutta yksilöitä varmaan nekin....ja itse käännyn Sepon mielipiteeseen mutta Timppa taasen kaasun puoleen ja varmasti kummatkin mielipiteet oikein,riippuu mikä kellekkin sopii mutta toivotaan kaikille viileitä kaappeja ja lämpösiä ilmoja :)

Veijo Viini 30.08.2019 09:16

Laitetaas vielä että tuollaisen ostin saksasta kun oman kaapin tehot ei tahtoneet riittää ja tolla tosiaan pystyy pakastamaankin ja hyvä lisä jos tarvii enemmän "kylmätilaa" https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/waeco-coolfreeze-cfx-50-kylma-ja-pakastuslaukku

Timo Haapanen 30.08.2019 16:38
Veijo Viini

Ok,iso kiitos,sehän se tietysti tärkein noi amppeerit,pitää mennä kyttäämään kun ne tulee näkyviin,kiitois :)

Jos sulla on tilanne missä akut ovat 100% ja vaikka latausjännite on esim. 14,6 V ei ampeereita synny ellei ole kulutusta. Veikkaan että n. 0,1 A menee kuvan tilanteessa, akku on täynnä eikä viisas säädin anna sen kiehua.

Sen sijaan jos akku on vajaa ja kulutusta on enemmän kuin panelin laskennallinen maximi watteina näkyy säätimessä sen hetkinen panelin tuotto ampeereina.

Tämän säätimen KWh mittaukseen en ole perehtynyt koska en tee sillä tiedolla mitään. Varmaankin se aloittaa uuden mittausjakson jos paneli ja akut ovat välillä olleet irti. Akkuja ei saa kytkeä irti jos paneli on tuotannossa.

@timppa

Veijo Viini 30.08.2019 18:28

Juuri näin Timppa,ihmettelinkin kun näytti vaan 0.1amp latausta ja aurinko pilkisteli .....taas olen viisampi ton kanssa,kiitos taas,nyt jo oppinut ton mittarin lukemisenkin....ja tuo hyvä tieto tulevaisuutta ajatellen ettei paneeli saa tuotanossa esim akkuja vaihtaessa.....

Timo Haapanen 30.08.2019 20:04

Ellei kuormaa ole latausjännite laskee lopulta ylläpitojännitteeseen n. 13,7 V ja ampeerit pysyvät lähes nollilla.

@timppa

Toivo Koistinen 30.08.2019 21:07

Kuinka ne on mitoitettu noissa peltikuorissa nuo jännitteet, ja amppeerit, että ne riittää sen kaapin käyttöön, eli kuinka kauan se auto voi olla paikallaan, ennekun on pistettävä kone pyöriin, ja lataamaan akkuja.
Eli minkä kokoiset on akusto, ja laturin teho. Käsittääkseni ne on alunperin rakennettu toimimaan ilman aurinkopaneleita, ja aggrekaatteja.
Sillä kyselen, jos joskus kaappi sammuu, niin millasilla eväillä sitten muutos sähkökaappiin.
isonkin akuston painohan ei ninkään haittaa, koska jos kaasule jää vain hella, e se tarvi kun pikkupullon, ja lämmityshän on jo valmis, eli käytännössä akusto ruokkii lähes yksinomaan kesäaikana kaappia, ja iltasin töllöä, mikäli se sattuu näkymään.
Tp

Timo Haapanen 31.08.2019 10:19

Tuolla Sepon linkissä kerrotaan Dometicin kaapista: Silent and suitable for use with solar panels. Hiljainen ja soveltuu käytettäväksi aurinkopanelien kanssa.

Ja jos se kuluttaa 1,5 A on yksi 100 Ah:n akku tyhjä puolentoista vuorokauden kuluttua ellei mitään muuta kulutusta ole. Sen jälkeen pitää tätä yhtä akkua ladata n. vuorokausi ennen kuin se on oikeasti täynnä.

@timppa

Toivo Koistinen 31.08.2019 11:32

Timo Tuo sinun kertoma selittänee sen ilmiön, että perinteisissä asuntoautoissa toimi kaasu kaikessa, koska niitä käytetään enemän asumiseen, ja paikalla leireilyyn.
Niissä sitten riittää se akusto siihen asumiseen kuten valoihin, ja muuhun oheislaitteisiin
Eli nuo sähkökaapit, ja muu ei kaasuun perustuva on peltikuorten asia, koska ne mielletään kulkemiseen enemmän kun paikalla asusteluun.
Kompurakaapin ja muun käyttöön akku riitää yönseudun, ja kun matka jatkuu, latautuu akku.
Tp

Tapani Pokkinen 31.08.2019 15:20

Täällä menee tavaraa pakastimeen, paneleita katolla 460W ja akkuja nyt 385 ah.

Tapani Pokkinen 31.08.2019 15:21

Täällä menee tavaraa pakastimeen, paneleita katolla 460W ja akkuja nyt 385 ah.


Ei näköjään onnistu korvesta kuvien lähetys.
muokattu: 31.8.2019 15:25
Veijo Viini 31.08.2019 20:11

Toivo varmasti jäljillä käyttötarkoituksessa,tosin meillä esim. kalareissuilla ollaan "puskissa" se pari vuorokauttakin mutta tosiaan tuo talviaikahan tulee näyttämään ainakin meillä tarviiko akkuja lisäillä.... tilan puute "tärkeille" tavaroille enemmin itseä huolettaa tässä peltiautossa =D mutta siihenkin suunitelmia kun nyt boxi pyörätelineessä niin pyörät jää pois mutta ajatus että vetokoukku ja siihen sitten rakennellaan boxille kääntyvä teli että saa takaovet tarvittaessa auki :) mutta siitä sitten enempi.....siitä olisikin taas palstan tietäjille kysymyksiä mutta jos siitä oma avaus niin ei tämä sotkeennu :)

Timo Haapanen 01.09.2019 14:22

Täällä menee tavaraa pakastimeen, paneleita katolla 460W ja akkuja nyt 385 ah.

Tuollaista akustoa voi ladata 40 A:n virralla mutta lopullinen, viimeisen 20% täyttö saattaa viedä 3-4 päivää koska sinne ei mene kuin muutaman ampeerin virta. Pärjäähän sitä sillä 80 % täytölläkin mutta akkujen ikä jää lyhyeksi.

@timppa

Tapani Pokkinen 03.09.2019 08:13

Autossa on taka-akselin päällä aina 225ah akku paikoillaan ja ostin sen 4v sitten oulun Akkutalosta, hyvin toimii edelleen. Lisää akkuja laitan reissuun erikseen, etenkin näin syksyllä, mutta touko, kesäja heinäkuulla riittää hyvin pelkkä 225ah akku kun taivaan virtaa riittää. Inventterissä on myös tehokas laturi ja sitäkin hyödynnän kun on mahdollisuus maasähköön. Ja jos akkut heikkenevät niin niitä saa uusia kaupasta.

Tapani Pokkinen 03.09.2019 08:19

Tälläistä suljua pakkaseen.

Tapani Pokkinen 03.09.2019 08:58

Onnistuukohan nyt?

Liitetiedostot

20190901_094523.jpg
Tapani Pokkinen 03.09.2019 09:01

Suht rasvaisia.

Liitetiedostot

20190831_175330.jpg
Tapani Pokkinen 03.09.2019 09:03

Hyvin kesti nokasta roikottaa.

Liitetiedostot

20190830_222815.jpg
Tapani Pokkinen 03.09.2019 09:05

Tää rasvamaha tuli jopa punnittua, 1240g

Liitetiedostot

20190828_202059.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.