SecuMotion/Duocomfort (kaasun paineen säädin/pullonvaihtaja)

BRAITHWAITE WILLIAM 26.02.2009 17:32

Minulla on erilainen näkemys caravanliikkeen asentajan kanssa em. laitteiden asennusohjeissa mainituista sijoituksista. Asennusohjeet löytyvät kehäcaravantukun sivuilta/"asennusohjeet" (SecuM sivu 5. ja DuoComfort s.4 )Asentajan mielestä paineen säädin on asennettava pulloventtiilien tasolle tai alemmaksi, kun taas oma tulkintani on päinvastainen. Eli mielestäni periaate on se, että laitteet pitää asentaa venttiilien yläpuolelle, sen vuoksi, että kaasu ei pääse nesteenä säätimeen, jolloin se kaasuuntuisi vasta matalapainepuolella ja paineen säädin ei kykenisi säätämään painetta oikeaksi. Asenteleeko kysisen liikkeen asentaja em. laitteita väärin vai olenko minä oikeassa? Jari Tervo tai muut asiantuntiat miten tulkitsisitte asian? Eikö kaasu mene ylöspäin ja neste alaspäin :)) T. William.

TERVO JARI 26.02.2009 17:49

nostaa kädet pystyyn, ei kokemusta moisesta . . .

Joten jatkakaa . . .

Mutta linkin laitan käyttiksille:

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/SecuMotion.pdf

Tulkitkaa siitä . . .

Jari

Ps. Kiirus nyt muihin hommiin . . .

TERVO JARI 26.02.2009 18:04

Kopio:

Säätölaite on asennettava siten, että säätimen tulo on vähintään pulloventtiilin tasolla.

Asennus pulloventtiilin yläpuolelle vaikeuttaa kaasun pääsyä nestevaiheessa alipainealueelle, ennen kaikkea ajon aikana.

Kopio loppu.

Tuossa pari suoraa kopiota, joista käy selville valmistajan/jälleenmyyjän mielipide oikeasta asennuksesta, kuvaa ei tänne voi siirtää mutta sekin on noissa käyttöohjeissa.

Jos on asennettu noin kuin kuva kertoo, oikein on . . .

Kuka tietää noiden kaikenmaailman "härpäkeiden" "sielunelämää" joten on uskottava mukana seuraavia ohjeita, valitettavasti . . .

Jari

BRAITHWAITE WILLIAM 26.02.2009 18:50

Ohjeessa huutomerkillä varustetussa tekstissä sanootaan juuri noin. Se on käännös Saksan kielestä ja sen vuoksi käsittääkseni vaikea tulkita. Tuo ohje tarkoittaa mielestäni sitä, että säätimen asennus vähintään pulloventtiilien tasolle (Mielummin yläpuolelle?)vaikeuttaa nestemmäisen kaasun pääsyn varsinkin ajon aikana ( kun neste pullossa heiluu) säätimeen. Säätimeenhän kaasu ei saa tulla nesteenä!! Katsoessasi DuoComfortin (pullonvaihtajan)asennusohjetta s. 4. tulevat kaasuletkun suoraan siihen ja ovat paljon pulloventtiilejä ylempänä. Eli en vielä tyydy tähä Jarin tulkintaan, vaan lisää tietoa/tulkintaa olisi kiva saada! T. William.

HAAPANEN TIMO 26.02.2009 19:14

Aivan kotelon katossa on tehtaan jäljiltä uudessa Dethleffsissä, eipä se muuten nesteen pääsyä vaikeuttaisi: http://picasaweb.google.fi/TimoHaapanen2/Paineensaatimet02#5301979029936635090 @timo

TERVO JARI 26.02.2009 20:40

Oikeastaan tyhmää kysyä, mutta kysympähän kuitenkin:

Millä korkeudella on kaasupullon liitin suhteessa tuohon SecuMotion/Duocomfort`tiin ?

Kuvassa ( linkissäsi ) kun se ei käy ilmi, tosin jos pullot ovat tuossa samassa tilassa, ne eivät voi olla tuon asennusohjeen esittämässä korkeudessa ( ovat väh. 15 cm alempana ), mutta kun näitä vermeitä on niiiiiiiin moneen lähtöön ei ole poissuljettu sekään että pullot olisivat kuiteski asennusohjeen "korkeudessa" . . . esim. vieressä tila jossa on "katto" korkeammalla . . .

Ruoditaan nyt kun on aloitettu . . .

Mitä tulee tuohon asennusohjeeseen, niissäkin on "lapsuksia", mutta useimmiten takuut ei pelaa jos asennus on tehty ohjeitten vastaisesti, olkoonkin että asennusohje voisi olla käännetty eri kielestä virheellisesti, liike on kuitenki vastuussa asennuksesta . . . Tosin asennuksia tuolla kaasupuolella saa tehdä vain kaasuasennusluvat omaava asentaja/liike . . .

Jari

HAAPANEN TIMO 26.02.2009 21:01

Näpäytä nuolta ja katso seuraava kuva. Tuo ei ole Secu, vaan vastaava, sisäisellä letkurikkoventtiilillä varustettu hyväksytty säädin.

BRAITHWAITE WILLIAM 26.02.2009 21:22

Eikö asiaa voisi ajatella itse myös järjellä ilman, että katsotaan pelkästään asennusohjeita jotka on kääntänyt varmastikkin kielitaitoinen ihminen, mutta ilman alan teknistä osaamista. Kaasupullossa on nestemmäistä kaasua josta osa on kaasuuntuneena (täydessäkin pullossa) pullon ylä osassa. Tuo kaasu pitäisi mennä paineensäätimelle, jotta se voisi alentaa paineen 3-26 barin paineesta 30 millibariin Kaasu on varmasti tarkoitettu menevän säätimelle kaasun olomuodossa. Jotta kaasu ei siirry nesteenä pullosta pitää kaasunsäätimen tulon tai pullonvaihtajan tulon olla kaasupullon nestepinnan yläpuolella, eikä alapuolella! Näin minä asian ajattelen ja mieltä askarruttaa se miten firmojen kaasuasentajat laitteet asentavat. t. William.

TERVO JARI 26.02.2009 21:40

Juu oliha sielä useampikin kuva . . . Ja kuva kertoo enempi ku tuhat sanaa . . .

Sattuuhan sitä . . . Mullekki . . .

Jari

KIMPPA PENTTI 26.02.2009 23:16

Yks tyhmä taas kyselee,jotta miten sitä kaasua sieltä pullosta tulee nesteenä kun pullo on pystyssä ja pullon yläosassa kaasu on kaasuna eikä nesteenä,vai meinaatteko että se nesteytyy uudestaan siellä letkussa jos se menee alemmaksi kuin pullon nestepinta?

AHONEN AULIS 26.02.2009 23:19

Milläs korkeudella se nesteen pinta on siellä pullossa.Eihän se saa olla ihan täynnä,ettei se poksahda.Tulisiko siitä sitä korkeus eroa riittävästi.Näin minä mietiskelin.Terv:AA.

BRAITHWAITE WILLIAM 27.02.2009 00:24

Viittaan alkuperäiseen kysymykseeni,Siihen kaivataan vastauksia. Nehän auttaisi sekä laitteiden asentajia ja käyttäjiä. Pari viimeistä "heittoa" ruokkivat jotain mikä ei mene minulle jakeluun!! Ottaisitte selvästi asiaan kantaa!!! Jos rahkeet riittävät!! Typeryyttä Maailma on täynnä, sitä minä en ainakaan täällä kaipaa.

BRAITHWAITE WILLIAM 27.02.2009 00:36

Eli tarkoitan vaan sitä, että kaipaan vastauksia enkä "tyhmiä" kysymyksiä!!. T. William.

LAINE RAIMO 27.02.2009 09:55

William, mielestäni olet täysin oikeassa. Ohjeen mukaan SecuMotion pitää asentaa pulloventtiilin tasolle tai yläpuolelle, jotta nestekaasu nestemäisessä muodossa ei ajon aikanakaan pääse läikkymään laitteeseen.

KNAAPI JUHA 27.02.2009 10:25

Minäkin ajattelisin, että terveellä järjelläkin voi ainakin pohtia asiaa,vaikkei kasuasentajan pätevyyttä olisikaan. Kylläkai laillistetulle kaasuasentajallekin voi ajatusvirheitä tulla. Virheitä tulee sydänkirurgeillekin.

Tuo Haapasen Timo on ottanut sydämenasiakseen kaasupullon venttiilit ja kysellyt tarvittaessa jostain TUKES:ista saakka tulkinaohjeita. Pitäisi saada nyt Timo asialle ja sitten, jos niikseen on - kaasuasentaja täydennyskoulutukseen. Kysymyksessä on erinomaisen vakava turvallisuusasia.

TERVO JARI 27.02.2009 14:24

Miettikääpäs tuota ajan kanssa,

Kopio:

Asennus pulloventtiilin yläpuolelle vaikeuttaa kaasun pääsyä nestevaiheessa alipainealueelle, ennen kaikkea ajon aikana.

Kopio loppu.

Mikä ihmeen alipaine alue ?

Vaikuttais että pitäis olla noinäkkispäissään ajateltuna näin:

ASENNUS PULLOVENTTIILIN ALAPUOLELLE VAIKEUTTAA KAASUN PÄÄSYÄ NESTEVAIHEESSA HALUTULLE ( 30mbar ) ALUEELLE, ENNENKAIKKEA AJON AIKANA.

Mitäs olisitta mieltä ?

Olisko tuossa "järkee" ?

Onko mistään saatavissa Saksankielistä käyttistä ?

Onko porukassa Saksaa "tarpeeksi" osaavaa että voisi tulkata sieltä suoraan Suomeksi ?

Jari

KNAAPI JUHA 27.02.2009 15:00

Onpa kyllä uhkarohkeata lähteä arvailemaan käännöstä näkemättä alkuperäistekstiä. Otan riskin kuitenkin.

Eikö tuo näyttäisi järkevältä, että asennus pulloventtiilin yläpuolelle estää nesteen pääsyn alennussäätimelle, ennen kaikkea ajon aikana.

SUOMINEN TAUNO 27.02.2009 15:04

Kyllä se saksankielisessä ohjeessakin on nimenomaan yläpuolelle, samoin englanninkielisessä. Ei tuossa mitään käännösvirhettä näyttäisi olevan, asennus ohjeen mukaan vaan.

TERVO JARI 27.02.2009 15:20

on sama kuin minun ISOLLA KIRJOITTAMA "pähkäily", mutta "toisinpäin" ajateltuna.

Jos laite asennetaan pulloventtiilin alapuolelle, on laitteen vaikea saada höyrystetyksi neste paineensäätimelle, MUTTA jos laite asennetaan pulloventtiilin yläpuolelle, valuu nestettä takaisin pulloon jolloin laitteella on vähempi nestettä höyrystettävänä paineensäätimelle ? ?

Olisko nyt "selväjärkisesti" esitetty ? ?

Vai haetaanko rautakaupasta isovyyhti paksua rautalankaa ja ruvetaa "taivuttaan" ?

Jari

PALIN MATTI 27.02.2009 16:37

Pittää nyt koittaa erottaa toisistaan höyrystin ja paineenalennin. Nestekaasulla toimivissa ajoneuvoissa nestekaasu otetaan pullosta nesteenä höyrystimelle, mistä se sitten syötetään moottorille. Matkailukulkimissa se kaasupullo toimii höyrystimenä ja sieltä se höyrystynyt nestekaasu johdetaan paineenalentimen kautta kulutuslaitteille. Siinä ei siis tapahdu enää mitään höyrystymistä liitäntäletkuissa sen enempää, kuin paineenalentimessakaan. Tässä paineenalentimen asentamisessa pulloventtiilin yläpuolelle on ilmeisesti kyse siitä, että pullossa ajon aikana vellova neste saattaa päästä roiskahtamaan nesteenä sinne liitäntäletkuun. Kun letkussa on ylämäki, niin se mahdollinen pisara valuu takaisin pulloon, eikä pääse sinne säätimelle höyrystymään. Näin siis luulisin asian olevan tässä tapauksessa.

HAAPANEN TIMO 27.02.2009 16:50

Se alipainealue siellä säätimessä on sellainen joka imaisee putken tyhjäksi letkun/putken rikkouduttua. Nesteenä säätimeen päässyt kaasu varmaankin estää tämän toiminnan, siksi aikaa, kunnes hörystyy.

Ja näin vaikeatoimiseen säätimeen jouduttiin siksi, että direktiiviin piti saada mukaan YK:n ECE-säännöksen vaarallisia aineita kuljettavien ajoneuvojen lämmityslaitteita koskevat määräykset. Nyt voi kuljettaa kranaatteja ja dynamiittia huoletta autossa, letkurikosta ne ei syty.

Kysyisin Williamsilta laskiko asentaja autosi kaasulaitteiden yhteiskulutuksen, ja laittoi sen mukaisesti 800g/h tai 1200g/h vai 1500g/h säätimen? Vai pistikö mutikassa isoimman?

Tässäkin menee homma hauskaksi, jos autossa on kaasun ulkoliitäntä. Silloin ei voi laskea lainkaan, vaan laitetaan suurin, ja koko hieno ajatus vesittyy.
@timo

BRAITHWAITE WILLIAM 27.02.2009 17:13
Tere!

Caravanliikkeestä tuli minulle postia jossa kerrottiin, että heidän saksankieltä puhuva kaasuasentajansa kertoi, että säädin asennetaan pulloventtiilien tasolle tai niiden yläpuolelle. Saksankielisestä ohjeesta asia kuulemma selviää. Kyseinen liike on asentanut laitteet oikein. Puhuin sieltä liikkeestä alun perin toisen kaverin kanssa jonka oletin olevan myös kaasulaitteiden asentaja, mutta näin ei ollutkaan asian laita. Hän vain tulkitsi suomenkielistä ohjetta minulle ja olimme tulkinnasta erimieltä juuri tuon säätimen asennuskorkeuden kanssa. Kehäcaravantukku saisi kyllä mielestäni selventää tuota ohjettaan. Kiitos vastaajille, eiköhän tämä nyt ollut tässä. T. William.

TERVO JARI 27.02.2009 17:40

ja tyhjentävästi . . .

Muutama pisara sielä laitteessa höyrystyy ja vielä voip pikkasen mennä vielä paineenalentimellekkin asti mutta "vastamäki" on hyvä jarru, joten pulloliittimen yläpuoli on hyvä paikka laitteelle . . .

Nestekaasutrukit on sitten asia erikseen . . .

Jari

HYTÖNEN REIJO 27.02.2009 22:07

Ja vielä JK na ihan ekaan kysymykseen: Muistelen,että nestekaasu on ilmaa raskaampaa ja painuu alas.Esim kaasuvaroittimet pitää sijoittaa lattian rajaan kuten häkävaroittimetkin.

tosin tulityö kurssista on het kohta 10 vuotta tai jotain.

Nimim.muistanko väärin

BRAITHWAITE WILLIAM 27.02.2009 23:43

Vastaus kysymykseen 1: Kyllä nämä nestekaasut ovat ilmaa raskaampia ja painuvat normaalissa ilmanpaineessa alaspäin, mutta ensimmäisessä kirjoituksessani viittasin pullossa olevaan kaasuuntuneeseen kaasuun. Kaasupullossa, kun on 3-16 bar paine, niin kyllä se menee letkua pitkin ylöspäin. Vastaus asiaan 2: Häkä on väritön ja hajuton hieman ilmaa kevyempi kaasu, joten varoitin kattoon eikä lattialle!. T. William.

NIEMINEN RAIMO 28.02.2009 08:42

Alla olevista kuvista selkeesti näkyy että asennus ei ole tehty asennusohjeen mukaan.Timo varmaan voi kertoa että onko Saksassa matalammat kaasupullot kuin Suomessa ? Vai olisiko tässä vain kaasupullokotelon korkeus jäänyt turhan matalaksi ?

http://picasaweb.google.com/Dangerousplay/CrashprotectionSystem?feat=directlink @rami

HAAPANEN TIMO 28.02.2009 08:42

Huomenet Superstarilta! Töpselipaikka aamiaisravintolassa, toimii erinomaisesti. Radio Suomi läppärissä hijaisella, aamun hesari vieressä, ehtymätön sapuskapöytä parin askelen päässä. Aurinko paistaa. Kaasupullossa ei ole yhtään ilmaa, kaasun paino ei vaikuta siellä. Paine sitä siellä työntelee, niin kuin William mainitsikin. @timo

BRAITHWAITE WILLIAM 28.02.2009 09:39

Haapasen Timolle vastaisin hänen aikaisempaan kysymykseensä: Ei nuo kaasun tulon sulkevat paineensäätimet ole täysin varmatoimisia esim. kolaritapauksissa, varsinkin juuri tuo 1.5kg/h vehje sulkee kaasun tulon vasta silloin, kun kaasuputki on leikkautunut puhtaasti poikki. Jos putki samalla vähän litistyy ei kaasuntulo välttämättä lopu. Jos käännän auton kyljessä olevan kaasun ulosoton venttiilin auki ja annan kaasun virrata vapaasti ulos ei paineensäätimen virtausvahti sulje kaasuntuloa. Irroitettaessa kaasuputki esim. jakotukilta niin vasta tällöin virtaa kaasu ulos niin vapaasti, että säätimen GSW-virtausvahti katkaisee sen. T. William

NYYSSÖNEN KAJ 01.03.2009 13:52

Mulla on päältäpainettavat pullot autossa ja niissä on säädin aina pullon kaulassa kiinni. Eli pullolta tulevan kaasun paine on jo 30mB enkä sitten tiedä voiko noita härveleitä käyttää lainkaan.

AHJOS TIMO 01.03.2009 21:25

Kyllähän sen pullon kaulassa kiinni olevan painoventtiilisäätimen voi korvata sellaisella painoventtiilillä, joka päästää täyden paineen lävitseen, ja alentaa painetta vasta vähän kauempana olevalla säätimellä. (Jos se oli tavoitteena. En tunne otsikossa mainittua laitetta ollenkaan.)

HAAPANEN TIMO 02.03.2009 16:49

Mutta ei tarvitse vanhoihin vehkeisiin muuttaa mitään.

Mun mielestäni juuri noin kuinka kaima kirjoitti, voi käyttää uusissakin autoissa painoventtiilipulloja jos haluaa. Jos painoventtiili kolaritilanteessa irtoaa, sulkeutuu pullossa oleva venttiili välittömästi. @timo

LAINE RAIMO 02.03.2009 18:08

Saksalaisissa autoissa on kuitenkin kielletty käyttämästä painoventtiilipulloja eikä saksalaisilla täyttöasemilla niitä myöskään täytetä tai vaihdeta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.03.2009 17:47

Kyllähän tuossakin vaihtaja on pullojen yläpuolella joten neste ei pääse letkuihin (tai se valuu takaisin).

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.