Palosammutin!

MYLLY JORMA 18.02.2009 11:40

Meinas katsastuksessa tulla pakit kun palosammutin oli vuoden vanha. Katsastaja antoi armon käydä ja päästi läpi jos heti käyn tarkistuttamassa sammuttimen. Mutta eikös se helevatin katsastaja voi siinä samassa tarkistaa sen sammuttimen kunnon kun tiiraa niitä muitakin laitteita, vai mistä on kysymys? Ja missä niitä tarkastetaan? Kaupassa uusi maksaa 15 euroa, mutta tarkastettava ja leimattava se on sekin.

NYYSSÖNEN KAJ 18.02.2009 12:09

kokeile tällä linkillä http://www.teloos.fi/gsearch/default.asp?search=palosammutin%20huolto&cmd=adsense&x=22&y=26&searchwhere=net

hakukenttään "palosammutin" tai "palosammutin huolto"

Lisäksi puhelinluettolon keltaiset sivut

HAAPAKOSKI OSSI 18.02.2009 12:37

Sille sammuttimelle pitää tehdä "huolto" vähintään vuoden välein, jotta sen voi tietää olevan toimintakunnossa. Huoltoja tekevät sammutinhuollot, joita löytyy joka kaupungista.

Missä katsastus teki noin pahan virkavirheen - ei vaunulle/autolle saisi antaa leimaa, jos sammuttimessa ei ole tuoretta leimaa (alle 1v)

Ootko varma, että se 15€ sammutin on riittävä vaunu/autokäyttöön?

AHOLA JARI 18.02.2009 13:00

Kannattaa kysyä paikalliselta palolaitokselta tekevätkö sammutinhuoltoa. Ainakin meilläpäin ovat edullisimpia...

NIEMINEN RAIMO 18.02.2009 13:38

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/38DDC357-01D6-4A0A-9F77-87C22F97E657/0/20482082007Matkailuajoneuvojennestekaasujasähkölaitteidenvaatimuksista.pdf Uudessa sammuttimessa tarkastusajankohta määräytyy laitteen valmistusajankohdan mukaan. Niinkuin AKE:n sivuilta on todettavissa. @rami

MIKKONEN MATTI 18.02.2009 14:12

Ja kun ostat sammutinhuollosta saat leiman ostopäivälle. 10 vuoden jälkeen on ostettava uusi.

TERVO JARI 18.02.2009 16:44

ostaa uutta sammutinta, vanhan voi koeponnistuttaa, tosin alle 12kg:n sammuttimelle se tuskin on kannattavaa mutta mahdollista se on . . .

Kopio:

Ja kun ostat sammutinhuollosta saat leiman ostopäivälle. 10 vuoden jälkeen on ostettava uusi.

Kopio loppu.

Jari
HALMEENMÄKI JUHANI 18.02.2009 16:46

Eli sammutin pitää tarkistuttaa joka vuosi, vaikka vaunuissa katsastuksen yhteydessä tarkistus todetaankin tehdyksi vain joka toinen vuosi. Sammuttimen tarkistus on usein aivan pelleilyä, eli tarkastaja kopauttaa pytyn kylkeen pari kertaa kynällä (se kertoo onko aineet vielä irtonaista eikä umpipaakkuna pohjalla), kurkkaa ettei letku/suutin ole muusia ja että mittari on vihreällä. Tästä kyykytyksestä saa maksaa 5-10e sekä vaivan. Uusia sammuttimia saa tosiaan jo alle kahdella kympillä, myös matkailuajoneuvoon kelpaavia. Niissä on valmistusleima, joka kertoo tuoreuden eli heti ei tarvi tarkistuttaa. Ja kymmenen vuotta valmistuksen jälkeen ei tarkastus enää riitä vaan se säiliö pitää vaihtaa aineineen uuteen. Mutta se ei kannata näissä pienissä. Itse olen ostellut joka toinen vuosi uuden sammuttimen, ja vanhoja on nyt autotallissa, autossa ja kotona. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Lopuksi karseana esimerkkinä siitä että määräykset eivät ole kaikille tasapuolisia kuva VR'n sammuttimesta viime kesältä:

[URL]http://www.aijaa.com/v.php?i=3627571.jpg[/URL]

Yli kymmenen vuotta vanha sammutin, mutta niin se vaan kelpaa tuohon käyttöön pelkällä tarkastustarralla...

HAAPANEN TIMO 18.02.2009 17:14

Ei aukea mulla, mutta vauhdilla katsojaluku nousee.

NIEMINEN RAIMO 18.02.2009 17:30

Sama tauti @rami

AHOLA JARI 18.02.2009 18:07

http://www.aijaa.com/v.php?i=3627571.jpg

NYYSSÖNEN KAJ 18.02.2009 18:08

samoinkaj

KÄRKI KAARLO 19.02.2009 07:55

vuoden välein on leimattava. tulee ratsiassa sakot jos näin ei ole. käytin juuri omani. paloasemalla.niin ja onhan se aika huvittavaa kun on mmonenkymmenentuhannen matkailupeli ja sammutin ei oo tarkastettu.

KALLIOINEN TAPIO 19.02.2009 08:37

Olen täysin samaa mieltä, sammuttimien tarkastus on täyttä pelleilyä, minä itse pystyn tarkastamaan sammuttimen vähintään yhtä hyvin kuin mitä nyt tehdään. Systeemi on pelkkä rahastusautomaatti. Mielestäni säännöt pitäisi uusia niin että sammutinta ei tarvitsisi tarkastaa mutta se ei saisi olla kuin 4v vanha eli uusi sammutin aina neljän vuoden välein. Vanhat olisi uuden oston yhteydessä palautettava jolloin ne huollettais perusteellisesti ja uudelleen myyntiin. Minun mielestä tuo olisi toimivampi ja järkevämpi systeemi.

MYLLY JORMA 19.02.2009 13:00

Kiitos vastauksista, viisastuin heti roimasti. Eikun paloasemalle, kun on tuossa vieressä. Asuntoautossa olevaan telineeseen ei mahdu isompaa pulloa, ja Kärkkäisellä maksaa sen runsas 15 euroa. Muuten kauanko saa uudella pullolla ajella, ennenkuin on eka "katsastus"?

NYYSSÖNEN KAJ 19.02.2009 13:34

Yksi vuosi siitä kun pullo on VALMISTETTU saa käyttää ilman leimoja. Rautakauppojen myymät pullot ovat usein jo ylivuotisia ostaessa!

AHJOS TIMO 19.02.2009 14:59

Minulla on säädösten mukainen seinään kiinnitetty 2 kg:n sammutin apukuljettajan istuimen takana. Vaihdoin sen hiljattain samanlaiseen, jossa on tuore tarkastusleima. Samalla hinnalla olisi Lidlistä saanut saksalaisen 6 kg:n sammuttimen, jossa on kyllä valmistajan päiväys, mihin saakka sen luvataan toimivan, mutta ei sitä suomalaista tarkastusleimaa eikä se sovi siihen paikkaan. Aiemmissa henkilöautoissani pidin aina sellaista Lidlin 6 kg:n sammutinta tavarasäiliössä.

LATOVEHMAS TIMO 19.02.2009 17:29

tämä nyt on tältävuodelta myöhässä olevaa tietoa, mutta seurailkaapa paikkakuntienne paikallislehtiä. Näin helmikuussa vietetään aina 112 päivää paloasemilla. Täällä ainaskin paikallisella oli kaiken muun toiminnan lisäksi sammuttimien tarkastus...jonka tarjosi paikallinen pankki : ) kuluja ei siis itselle lainkaan...kunhan vaivautui paikalle.

HUOVINEN SIRPA 19.02.2009 19:38

Matkailukulkineissa ja veneissä sammuttimet tätyy tarkistuttaa joka vuosi, mutta esim. vanhainkodeissa, virastotaloissa ym paikoissa, missä on automaattiset paloilmoittimet ja vaaditaan käsisammuttimet, tarkastusväli onkin joka toinen vuosi. Mistäköhän moinen johtuu? Onks nää veneilijät ja karvanaamarit tärkeämpiä ihmisiä? Esko

TERVO JARI 19.02.2009 20:24

asuntoautossa/vaunussa/veneessä/työkoneissa sammutin joutuu tärinälle ym sellaiselle alttiiksi joka pakkuunnuttaa/tiivistää jauheen ja vuodollekkin se on alttiimpi edellämainituissa käyttötarkoituksissa kuin jossain virastossa tai vanhainkodissa, niisäkin laitoksissa ehkä "sisäinen" kontrolli pelaa, talkkari ohimennen vilkaisee et onko "viisari vihreellä" . . .

Siinä syitä noin ensalkuun . . .

Tuossa tuli mieleen sellanen, Onko porukassa "moto" urakoitsijoita ? Vaaditaanko metsäkoneissa usemmin sammuttimen tarkistus kuin kerran vuodessa ? ? Muistikuva on vaan jäänyt että vaadittaisiin 2 kertaa vuodessa, toisinsanoen puolenvuoden välein ? Voin olla hyvinkin väärässä . . .

Jari
HAAPAKOSKI OSSI 19.02.2009 22:22

Jaa, Kärkkäisellä???

Ylivieskassa viet sen sammuttimen osoitteeseen Turvatalo Ylivieskan Lukko, josta Tulipoijes hoitaa sen huollon ja palauttaa samaan paikkaan.

Oulussa taas löytyy vaikka Sammutinhuolto Moilanen P. osoitteesta laakeritie 7

Jos uuden haluat, katso vaatimukset ennen ostoa:

Matkailuajoneuvossa pitää olla yksi vähintään 13A 55B C luokkaan kuuluva pakkasen kestävä sammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyyteen kiinnitettyyn telineeseen. Käsisammutin pitää tarkastaa matkailuajoneuvoissa vähintään vuoden välein (Sisäasiainministeriön asetus käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta 17.11.2005)

Ossi

HUOVINEN SIRPA 20.02.2009 20:45

Huono selitys, ei se jauhe tärinässä paakkuunnu, pikemminkin pysyy "ilmavana". Sitäpaitsi tänäpäivänähän on käytössä vesitäytteisiä sammuttimia, joista vesi tulee paineella tosi hienona sumuna,joka ei sotke paikkoja, kuten jauhesammutin. Esko

EEROLA TEEMU 20.02.2009 21:58

Ihan sama tuli mieleen. Eiköhän tässä jatkuvassa tarkastuksessa ole kyseessä rahastus. Esim. 50 000 putelia a 10 euroa tekee jo 500 000 euroa per vuosi liikevaihtoa yhteensä! Aikamoinen kuluerä koputtelusta tai enintään muutaman minuutin hommasta per puteli. Sinne takahuoneeseen se tarkastaja aina hetkeksi menee, tulee takaisin muutaman minuutin päästä ja lätkäisee uuden leiman. Kassan kautta ssitten vaan.

TERVO JARI 20.02.2009 22:09

täytteinen toimiikin pakkasessa hyvin . . . ;-)))

Mitä paakkuuntumiseen tulee, kysäseppäs asiaa putelintarkastajalta, ehkä "yhtyy" mielipiteeseeni ?

Jari
HUOVINEN SIRPA 21.02.2009 00:23

Harvemmin pakkasessa sammuttimia käytellään, ei ainakaan vesitäytteisiä, niinkuin jotkut voisivat käyttää,(tervo?) mutta se siitä. Mä oon ollut putelintarkastajan kanssa tekemisissä viimeiset kakskytviisvuotta, ja aina löytyy pientä hienosäätöö.. Esko

Tuli vaan mieleen, miks halonisammuttimet kiellettiin EU-ssa, Tervoltahan tulee vastaus, kuin apteekin hyllyltä,?#! Esko

HUOVINEN SIRPA 21.02.2009 00:34

Eerolan Teemulle voin sanoo, että rahastustahan se on, tuo puteleitten tarkastus. Lähes kolkytvuotta duunin puitteissa asiaa seuranneena ja mukana olleena,niin naputteluahan se on ja pölynpyyhkimistä sekä mittarinnäyttämää, paitsi jos pönttö on 10-vuotta vanha,nykyisin, niin puteli menee ponnistukseen/vaihtoon Esko

KNAAPI JUHA 21.02.2009 09:57

Ei siihen Tervon Jaria välttämättä tarvita... Mutta jos haluat jatkaa tuota Jarin näykkimistä niin sitten.

Minä puolestani luulen, että pakkasessakin käytetään sammuttimia, jos on tulipalo.

Nuo vesisumusammuttimet taitavat olla lähinnä lämpimien verstas-ja hallitilojen sammuttimia.

Halonisammuttimen kaasutäyte on samaa sukua kuin freoni, vaikea ympäristöongelma.

En sitten vaan tiedä, minkäasteinen siihen verrattuna on tämä Venäjän tundralta löytynyt pulppuavan ilokaasun ongelma. Luulisi, että haloni ja freoni jäisivät pahasti varjoon pelottavuudessa.

HUOVINEN SIRPA 21.02.2009 11:29

Ei mulla tarvis Tervoo oo näykkiä, hänen tyylinsä kirjoittaa vaan oikein kerjää sitä.Se siitä, en näyki enää.

Muuten tätä vesisumujärjestelmää käyttää mm. puolustusvoimat uusimmissa paateissaan. Esko

KNAAPI JUHA 21.02.2009 11:38

Joo, ihan okei!

Toi vesisumu on varmaan tosi hieno systeemi juuri esim. veneissä. Useimmiten palo syttyy kai käyvästä dieselmoottorista. Voi vaan kuvitella,mitä sille koneelle tapahtuu, kun se imaisee sammutusjauhetta itsensä täyteen. Myöskin veneelle voi jauheesta tulla vahinkoa vaikka kuinka paljon.

Olis siinä halonissa ollut paljon järkeä ja ei kai niitä paloja nyt niin kauhean usein esim. veneissä syty.

HUOVINEN SIRPA 21.02.2009 15:44

Pahempiakin myrkkyjä, kuin haloni, on tälläkin hetkellä liikenteessä. Halonihan on sukulaissuhteessa voimakkaasti näihin freoneihin, MUTTA suurtakohan hyötyä näitten aineitten kiellolla loppujen lopuksi on tämän Telluksen jatkumon kannalta?! Esko

MANNILA HEIKKI 21.02.2009 16:30

Jos oikein muistan halooni kiellettiin ainakin laivoista ja veneistä(poikkeus armeejan kalusto)sen takia,että se syrjäyttää hapen.

Laivoissa (palon)/palohälytyksen sattuessa osastojen väliset vesitiiviit/palo-ovet sulkeutuvat ja ilmastointi sammuu sekä palopellit menevät kiinni.

Happi loppuu !

NYYSSÖNEN KAJ 21.02.2009 16:46

Ompas tämä n yt kuuma peruna.

Mutta kun muistaa että vain joka kolmas palosammutin tilaston mukaan toimii niin ei viitsi hurratakaan!

nähnytkaj

NYYSSÖNEN KAJ 21.02.2009 16:57

Periaate on pelasta edes muutama!

HUOVINEN SIRPA 21.02.2009 17:07

Hapen "poistoonhan" se halonin sammutussydeemi perustuu. Muistan vaan tossa kaheksankytluvun loppupuolella,kun olin huoltsikkana Pasilan Virastokeskusessa ja tehtiin kaverin kanssa kuukausittaista yhteystestiä,silloiseen palokuntaan, niin kaveri painoi väärää painiketta, ja kellarissa sijaitsevassa ATK-keskuksessa olevat halonipullot laukesivat, syntyi melkoinen hullabaloo.Kun mentiin siihen tilaan, puhekin oli niinkuin Mikki Hiirellä,ennenkuin saatiin asia selvitettyä Esko

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2009 10:54

Oliskohan siksi että se rahastustarkastus ei ole mikään tae toiminnasta? Veikkaan että tehdasuusi halpa smmutin toimii paremmin kuin vajaa 10v "tarkastettu"? Ja tiesittekä muuten että se freoni on samankaltainen sana kuin heteka tai stefa eli tuotemerkki joka on laajentunt tarkoittamaan kaikenmerkkisiä vastaavia tuotteita.

MYNTTINEN ARI 23.02.2009 17:39

Kokeileppas jättää vesipullosi autoon 10 asteen pakkasella.Taitaa tulla jäähilettä.Vesipulloja ei ole tarkoitettu ulkokäyttöön.

MYNTTINEN ARI 23.02.2009 17:45

tässä oli joku aika sitten TM testi sammuttimien huollosta ja siinä todettiin lopuksi että joillekkin pulloille ei oltu tehty huollossa yhtään mitään.Hiilidioksidi pullot ovat tulleet ja ne ovat todella siistejä ne eivät sotke.

HUOVINEN SIRPA 23.02.2009 17:52

Onhan noita hiilidioksidipulloja ollut jo iät ja ajat, enkä toisekseen ole tarjonnutkaan vesipulloja ulkokäyttöön. Esko

PALIN MATTI 24.02.2009 06:30

Miksikä ei vesipulloja vois käyttää ulukosala? Eikös ole oikeen muotia nykyjään, että nuorila on vesipullot mukana lenkilä käyessään ja ylleesä joka paikasa misä net pyörii. Aina otettaan vesihörpyt välisä. Parempi se vesipullo on ulukosalaki, ku vaikka kossupullo. Siis nuorila. Karavaanarit on erikseen.

Mie piän kans, että ylivoimasesti suurinta ossaa maapallon vesivarannoistaki säilytettään ulukona. Miksi ei vettä sais sitte pullotettunaki kulettaa ulukona?

)

KALLIOINEN TAPIO 24.02.2009 08:28

Ja sitten pieni kysymys, KUINKA MONI ON JOUTUNUT KÄYTTÄMÄÄN SAMMUTINTA JA ONKO TOIMINUT??

HALMEENMÄKI JUHANI 24.02.2009 18:00

Paloharjoituksissa kyllä. Meinaa olla rohkeus lujilla kun pitää mennä sen verran lähelle palopesäkkeen juurta ennen suihkaisua että kulmakarvat korventuu. Ja sitä ainetta ei tule kuin hetki, eli pitää onnistua heti.

SUOKKO OIVA 24.02.2009 19:01

Olen käyttänyt sekä harjoituksissa että tositilanteessa. Pitää olla kunnon "puteli" niin sillä jo saa jotain aikaankin. Kakskiloset on vain lainpykälän täyttämista varten.

HUOVINEN SIRPA 25.02.2009 12:53

Paloharjoituksissa ja tulityökursseilla on tullut käytettyä useampaan kertaan. Myös tositilanteeseen olen joutunut pari kertaa ja aina on pullo toiminut. Toinen tositilanne oli vanhainkodissa, jossa työskentelen, televisiopalo.Mennessäni huoneeseen TV oli jo ilmiliekeissä ja asukas ihmetteli, että mikä hätänä,vaikka huone oli katosta alaspäin n. 1,5m:n korkeudelta mustan savun peitossa. Sain palon tukahdutettua jauhesammuttimella parilla suihkauksella ja palokunta oli paikalla n. viiden minuutin kuluttua siitä, kun automaattinen paloilmoitus oli tullut hälytyskeskukseen. He myös hoitivat jälkituuletuksen. Esko

ASIKAINEN MATTI 03.03.2009 11:31

Kerran reissussa huomasin tienposkessa henkilöauton, jonka konepellin päällä oli tuli ja jäähdytinsäleikön yläreunasta työntyi tulenkieleke. Koppasin 2 kg:n sammuttimen mukaani ja tuikkasin suihkun keulasta konepellin alle. Lieskat sammuivat siihen. Sitten varmistuttiin vielä pelti aukaisemalla, ettei alla ollut piilevää tulta. Palokuntakin tuli viimein paikalle ja olisi täyttänyt sammuttimeni, jos olisin kerinnyt lähteä paloasemalle. Sammuttimeni huollettiin sittemmin palokohteen auton vakuutuksen kustannuksella. On kuitenkin syytä varmistua, että kohteella on palovakuutus!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.