Sisätilan lämmitin!

MYLLY JORMA 11.02.2009 13:03

Eipä pyöri tuo sisätilan lämmitin 150 Watin invertterillä. Onko olemassa pienempitehoisia lämppäreitä jotka pyörisi/lämmittäisi tuon kokoisella invertterillä, vai ostaako suosiolla tehokkaamman invertteri? Osaisiko joku sanoa? Kaasua säästääkseen.

SUOMINEN TAUNO 11.02.2009 13:36

Ei taida sisätilan lämmitys onnistua käytännössä invertterillä. Muistelen, että joku on pohtinut invertterin käyttöä lohkolämmittimen kanssa. Lohkolämmittimen teho on 500-600 W ja sitä käytetään 1-2 tuntia kelistä riippuen. Kyllähän tuokin jo akkua rupeaa syömään. Itse käytän lohkolämmittimen kanssa 1000 W generaattoria, jos ei ole verkkovirtaa.

AHOLA JARI 11.02.2009 13:44

Öh, ymmärsinkö oikein - 230 VAC esim. 500W sisätilanlämppäriä ajattelit käyttää 150W:lla invertterillä? Defan lämppäreissä pienimmät tehot ovat n. 700W. Tuollainen ottaisi hupiakulta 73 A. Jääkös ajonaikana autonlaturilta tehoja muuhun tarkoitukseen lainkaan.

Tehot menevät jännitteistä riippumatta 1:1 tai mieluummin jos laskisi häviöihin vaikka 20% (1:0.8), jolloin 700W kulutuskoje tarvitsee 875W invertterin...

MYLLY JORMA 13.02.2009 11:18

Meikäläiselle nuo watit ja joulet on vähän hepreaa. Mutta olisiko sellaisesta lattialle laitettavasta lämmityskalvosta vaihtoehdoksi? Eli lämpenisikö tuolla invertterillä?

AHJOS TIMO 13.02.2009 11:38

Lyhyesti sanottuna: Akussa ei ole niin paljon energiaa kuin lämmitys vaatii. Sen vuoksi lämmittämiseen tarvitaan jokin muu energialähde, kuten kaasupullo, verkkosähkö, auton polttoaine tai polttomoottorilla toimiva generaattori.

MYLLY JORMA 14.02.2009 10:33

Tarkennukseksi vielä että tarkoitus olisi että systeemi toimisi ajaessa, moottori käynnissä. Sitten pysähdyksissä kaasu käyttöön.

KUNNAS TAPANI 14.02.2009 12:28

Jos tarkoitus on lämmittää sisätilaa ajon aikana, niin olisiko Kalori-lämmittimestä iloa.

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=29968729

TERVO JARI 14.02.2009 20:57

"puhallinlämmittimiä" ajoajanlämmittimeksi:

http://www.adita.fi/default.asp?file=97

Jari
HALMEENMÄKI JUHANI 15.02.2009 21:48

Ja nuohan ovat siis lisälämmittimiä, joissa kiertää se auton moottorin jäähdytysneste, ihan vaan lisätäsmennykseksi.

LEHTIMÄKI VEIKKO 16.02.2009 20:33

Lisälämmittimet helppoja asentaa. Oma kokemukseni on kotimaisesta maataistelukoneesta VALMETISTA. Siinä normaali vesikiertoa pystyi jatkamaan ainakin kolmen metrin kierrolla, jonka puolivälissä kuvatun kaltainen lämpökenno puhaltimineen oli. Semmonen vinkki, että Maaseudun Tulevaisuus tai Konevisti ovat hankinnassa oiva tietolähde.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.