Akku toisen rinnalle

KALLIOINEN TAPIO 10.02.2009 09:55

Moro vaanarit. Kertokaas, jolla kokemusta, voiko hupiakun rinnalle kytkeä toisen samankokoisen akun pelkät navat yhdistämällä?

SUOMINEN TAUNO 10.02.2009 12:29

Ainakin minulla on tällainen kytkentä. Teetin huollon yhteydessä nuo liitoskaapelit, mutta itse kytkin siihen sitten akun. Melkoisen paksuja kaapeleita ovat kyllä laittaneet.

Itselläni on molemmat tavallisia lyijyakkuja, mutta eivät ainakaan tarkalleen saman kokoisia.

EEROLA TEEMU 10.02.2009 13:52

Voi kytkeä. Ihanteellista olisi että akut ovat saman kokoiset (sama Ah- määrä) ja mielellään samanikäiset ja kuntoiset. Silloin ne latautuvat parhaiten molemmat. Liian isoja akkuja ei kannata kytkeä rinnakkain, sillä ne eivät silloin lataudu kunnolla. Nyrkkisääntö on että laturin pitäisi olla n. 10% tehoinen akkujen yhteisestä Ah- määrästä. Esim. 50 Ah + 50 Ah akkujen laturin pitäisi olla n. 10 A teholtaan. Tieto löytyy laturin kyljestä.

Paljon jo valmista keskustelua akun ympäriltä on käyty ja ne jutut löytää kun tulet tälle Tarvikkeet palstalle ja klikkaat otsikon alla olevaa "Viestihakuun" tekstiä. Kirjoita sinne ylempään lokeroon sana akku ja johan repeää.

SUOMINEN TAUNO 10.02.2009 14:32

Onko laturin teholla muuta käytännön merkitystä kuin latautumisaika? Itselläni on alkuperäinen laturi vaikka akkukapasiteetti on tuplattu. En edes tiedä, mikä laturin teho on.

EEROLA TEEMU 10.02.2009 21:55

Tuo 1/10 on suositusarvo, mutta tietysti pienemmilläkin latureila saa akun täyteen. Pitää vaan ladata pitemmän aikaa, niinkuin toteat. Jos kuitenkin latausaika jää toistuvasti liian lyhyeksi, niin akku jämähtää pikkuhiljaa toimintakyvyttömäksi. Pahimmillaan voi syntyä tilanne, että hyväkin akku jää alilatautuneena seisomaan pakkaseen ja jäätyy pilalle. Talviaikana tämän huomaa, kun akku sippaa josssain startissa. Syynä tietysti kylmyys, useat starttaukset, valojen ym. akun käyttö pienillä moottorin (kaupunki)kierroksilla. Lataus on kuitenkin toiminut hyvin vain lyhyitä aikoja mikä ei riitä käytön määrään.

Piirongin akulle voi käydä samoin. Kuka jaksaisi odottaa useita vuorokausia, että 3 A laturi täyttäisi tyhjentyneen 100 Ah akun tolppasähköllä, kun akkua samaan aikaan käytetään?

NISSINEN JUHA 11.02.2009 08:50

Eihän geeliakkua ja lyijyakkua voi laittaa yhteen vai voiko?

KALLIOINEN TAPIO 11.02.2009 12:22

Ajattelin että tämän toisen akun voisi viedä sisälle latautumaan kun auto ei ole käytössä. Autoa ei ole mahdollista kytkeä "piuhaan" kotiparkissa. En tiedä mitä haittaa muodostuu siitä että kytkee toisen akun puolksi tyhjään akkuun???

NYYSSÖNEN KAJ 11.02.2009 15:37

Se mitä tapahtuu sen jälkeen kun tuot tuon "sisällä" ladatun akun takaisin autoon on että rinnakainkytketyt akut tasaavat keskenään varaustilansa.

Eli täydenpi akku lataa tyhjempää kunnes varaustila on sama molemmissa. Tästä ei ole haittaa jos akut ovat samanlaiset.

Missään nimessä ei pidä kytkeä rinnan erityyppisiä akkuja, kuten geeli- ja lyjjyakku. Muuta kuin tilapäisesti.

IPATTI VEIKKO 20.02.2009 11:31

Ei kukaan kiellä laittamasta (omilleenhan saa tehdä mitä haluuaa), mutta ei kannata. Monta hyytelöakkua on pantu piloille lataamalla sitä lyijyakun laturilla. Joissakin latureissa on kyllä kytkin lyijy/hyytelö valintaa varten

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.