Komposiittipullon vaihtaminen täyteen

AHJOS TIMO 05.01.2009 18:04

"On vaan harvassa ne paikat josta saat pullon "täytettyä", mietippäs sitä. . . "

Kun tuolla tavaratorilla ei saisi keskustella, kommentoin tässä: Puuilo Oy vaihtaa tyhjän komposiittipullon täyteen lähes samalla kaasun kilohinnalla kuin teräspullon. Muualla, kuten ABC- ja Teboil-asemilla, komposiittipullon vaihto tulee kaasukiloa kohden selvästi kalliimmaksi kuin teräspullon, mutta vähäisen kokemukseni perusteella arvioiden pulloja kyllä on saatavana.

TERVO JARI 05.01.2009 18:32

noit: On saatavana, mutta harvassa, ja Puuiloja ei ole joka nurkalla . . .

Saavutettu hyöty katoaa kun kaasu on kaikki, mutta komposiitin vaihtaisivat päikseen teräksiseen mutta "takaisin päin" kauppa ei käykkään samalla tavalla . . .

Teräspulloja on "tyrkyllä" joka nurkalla, hinnat vaan vaihtelee . . .

Jari
AHJOS TIMO 05.01.2009 18:56

Yritän nyt itse sellaista käytäntöä, että toinen pullo on terästä ja toinen komposiittia. Ensisijaisesti käytän aina teräspulloa. Sen tyhjennettyä käytän komposiittipulloa varapullona, mutta vain siihen saakka, kunnes saan vaihdettua teräspullon täyteen. Komposiittipullo sopii erittäin hyvin juuri varapulloksi, kun siitä näkee, paljonko nestettä on jäljellä. Samoin se sopii ulkomaanmatkalla käytettäväksi täyttöpulloksi.

Teräspullon saa vaihdetuksi täyteen kaikkialla Suomessa heti seuraavana päivänä, joten komposittipulloa ei tarvitse kuluttaa kuin aamuyöstä aamupäivään. Sillä käytöllä se varmaankin riittää niin kauan, että reitille osuu Puuilon myymälä. Ainakin minulla, kun asun muutaman kilometrin päässä Vantaan myymälästä.

TERVO JARI 05.01.2009 19:14

oot ajatellu kaikki loppuun asti ja piste.

Toimiva sydseemi . . .

Onnittelut . . .

Jari
LAINE RAIMO 06.01.2009 01:24

"Ensisijaisesti käytän aina teräspulloa. Sen tyhjennettyä käytän komposiittipulloa varapullona, mutta vain siihen saakka, kunnes saan vaihdettua teräspullon täyteen. Komposiittipullo sopii erittäin hyvin juuri varapulloksi, kun siitä näkee, paljonko nestettä on jäljellä. Samoin se sopii ulkomaanmatkalla käytettäväksi täyttöpulloksi." Kiinnostais tietää missä ulkomailla oot saanu täytettyä komposiittipullon? Mulla on varapullona saksalainen alupullo sivukierteellä, joka painaa vain 5,1 kg ja sen voi täyttää tai vaihtaa lähes kaikkialla. Myös Saksassa. Ja sen saa myös käytettyä. Komposiittipullo on niin eristävää ainetta, että propaani/butaani suhteella 50/50 ei tule enää täydellisesti ulos edes +10 asteen lämpötilassa. Suomessa siis se jää aina puolitäydeksi butaanista. Ei hyvä!!

AHJOS TIMO 06.01.2009 09:00

"Kiinnostais tietää missä ulkomailla oot saanu täytettyä komposiittipullon?"

En ole ollut matkailuautolla vielä missään ulkomailla. Täältä lukemani perusteella päättelin, että komposiittipullo olisi paras itsetäyttöön huoltoasemalla, kun siinä ei ole ylitäytön vaaraa. Tietysti siihen tarvitaan ne tietyt adapterit yms.

"Mulla on varapullona saksalainen alupullo sivukierteellä, joka painaa vain 5,1 kg ja sen voi täyttää tai vaihtaa lähes kaikkialla. Myös Saksassa. Ja sen saa myös käytettyä."

Hyvä tietää tuokin vaihtoehto! Autossani vain on painoventtiili, mutta sehän on tarvittaessa helppo vaihtaa.

"Komposiittipullo on niin eristävää ainetta, että propaani/butaani suhteella 50/50 ei tule enää täydellisesti ulos edes +10 asteen lämpötilassa. Suomessa siis se jää aina puolitäydeksi butaanista. Ei hyvä!!"

Tuo ongelma koskenee vain ulkomaanmatkalta pulloon jäänyttä pientä butaanierää. Kun sen vaihtaa Suomessa täyteen pulloon, saa 100% propaania.

LAAMANEN OLLI 06.01.2009 10:30

asiasta poiketen onko tuo paino ventiili sallittu käytää autossa/vaunussa.minulla ainakin tieto että vaan kierrettävä sivuventtiili sallittu

KORHONEN KARI 06.01.2009 10:36

Tietosi on väärä. Ei ole missään direktiivissä määrätty millainen liitosventtiili pitäisi olla."Sivuventtiili"pullo on matalampi joten se mahtuu sille varattuun tilaan(yleensä)paremmin mutta jos painoventtiilipullo mahtuu myös niin siitä vaan.

LAAMANEN OLLI 06.01.2009 12:12

kiitos tiedosta.siis vaihdanpa paino venttiiliin kun on tilaa ja helpompi vaihtaa pullo

JUVONEN ESKO 06.01.2009 12:24

Painoventtiiliä on erittäin hankala vaihtaa ja kiinnittää pakkasella. Tämä johtunee siitä että muovikuori kutistuu 10 kertaa enemmän kuin teräs. Sitten kun on yrittänyt tarpeeksi kauan, eli kuori lämpenee paljaista käsistä, asennus onnistuu yht´äkkiä. Sivuventtiilillä varustettua on myöskin helpompi puhauttaa roskat tai mahdolliset jäätipat pois ennen asennusta.

HAAPANEN TIMO 06.01.2009 17:29

Kyllä siellä propaani/butaanipullossa 50/50 seoksessa on 10° lämpötilassa vielä 3kg/cm² painetta, tulee ulos komeasti. http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1508;14305;14311;14315

Ja täyttö tapahtuu tuon adapterin avulla: http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=343 Tähän tietty liitetään vielä tankkausadapteri. @timo

REINI SEPPO 06.01.2009 19:34
Onko jokin direktiivi jossa sanotaa että SAA käyttää!!!

Asia on kyllä ,mielen kiintoinen ja tarvitsee ehdottomasti tarkempaa laki tekstiä ja tuntemusta!!! Kv pullo tuli käyttöön korkeapaineen(primus pannut) takia ja turvallisemman kiinnityksen ja kauluksen joka suojaa törmäys tilanteessa!!! Nyt vain niitä laki tekstin pätkiä kehiin ennen kun pamahtaa! Vastaus taitaa löytyä kansallisesta kaasuasetuksesta(matkailuajoneuvot/ taukotuvat) EI ole varma tieto!! t.se

PALIN MATTI 06.01.2009 19:36

Pitää vain huomioida, että tuo +10° tarkoittaa pullossa olevan kaasun, eikä siis ympäristön lämpötilaa. Kun kaasua kulutetaan reilusti, esim lämmityslaitteessa, laskee kaasun lämpötila helposti reilustikin miinuksen puolelle jo tuossa +10° ulkolämpötilassa. Ja kaasun tulo ehtyy.

AHJOS TIMO 06.01.2009 22:08

Tuolla Teboilin sivulla sanotaan: "Pullon tai sisällön määrä ei vaikuta nestekaasun paineeseen."

Miksi sitten on vaarallista täyttää pullo siten, että siihen jää esim. vain 10% tyhjää?

REINI SEPPO 07.01.2009 11:10

Vastaus on kyllä samassa linkissä (teboi) 80% nesteenä ja 20% kaasuna j.n.e t.se

LAINE RAIMO 07.01.2009 11:48

Kuten Matti jo tuossa vastasikin paineen suuruuden ratkaisee pullossa oleva kaasun lämpötila. Pari viikkoa sitten lämmittelin aamulla autoa ja keittelin aamukahvia. Teräspullossa oli jäljellä Portugalissa täytettyä GPL:ää noin 5 litraa. Ulkolämpötila oli +9 astetta, mutta kuitenkin lämmitin pysähtyi ja ilmoitti kaasun olevan lopussa. kun avasin kaasukotelon näin, että noin 7 cm pullon alaosasta oli huurussa. Annoin auringon lämmittää pulloa ja puolen tunnin päästä pelasi taas lämmityslaitekin aivan hyvin. Jääkaappi ja liesi pelasi koko ajan. Vaihdoin pullon vasta 3 päivää myöhemmin. Näin tapahtuu käytännössä.

Saksalaisissa autoissa ei saa käyttää päältä painettavaa venttiiliä (kuten komposiittipullossa) eikä sellaisia myöskään täytetä saksalaisilla LPG-asemilla. Paitsi tietysti salaa itsepalveluasemilla, mutta kiellettyä se on!

AHJOS TIMO 07.01.2009 14:35

Siinä kyllä kerrotaan, että säiliöt ja pullot sisältävät 80 % nestemäistä kaasua ja 20 % kaasumaista. Mutta siinä ei kerrota, mikä tekee ylitäytöstä (esim. 90% + 10%) vaarallisen, jos kerran "pullon tai sisällön määrä ei vaikuta nestekaasun paineeseen" (kuten siinä ylempänä sanotaan). Toisaalla on kuitenkin varoitettu, että ylitäytetty pullo voi räjähtää.

REINI SEPPO 07.01.2009 14:51

vastaus on siinä viimmeisessä lauseessasi! t.se

PALIN MATTI 07.01.2009 16:27

Aivan oikein, pullon tai sisällön määrä ei vaikuta nestekaasun paineeseen. Ylitäytössä onkin kysymys siitä, että jos sinne pulloon ei jätetä sitä kaasutilaa pullossa olevan NESTEMÄISESSÄ MUODOSSA OLEVAN KAASUN laajenemisvaraksi, niin silloin ollaan heikoilla hangilla.

Neste voi siis ilman kaasutilaa lämmössä laajetessaan rikkoa sen pullon. Vladabuummm! Ja silloin mennään.

Parempi siis jättää se kaasutila sinne pulloon pelivaraksi sen nestetilavuuden mahdolliselle muutokselle.

Edelleen pitää siis paikkansa tuo reilu varoitus: Ylitäytetty pullo voi räjähtää.

AHJOS TIMO 07.01.2009 17:10

"Neste voi siis ilman kaasutilaa lämmössä laajetessaan rikkoa sen pullon."

Kiitos, tuo oli sellainen vastaus, jonka entinen fysiikan opiskelija ymmärtää.

HÄNNINEN JUKKA 07.01.2009 17:30

Nyt täytyy udella komposiittimiesten käsitystä varoventtiilistä, jonka tarkoitus on päästää ylipaine pullosta poijess. Sellainen venttiili on sivukierrepulloissa. Muutamasta sadasta miljoonasta varoventtiilillä varustetuista kaasupulloista muutama on haljennut muutaman vuosikymmen aikana. Näille tapauksille ei ole löytynyt selkeää syytä. Kaasupullo on erittäin turvallinen kapistus. Turvallisempi kuin lentokone liikenteessä.

HAAPANEN TIMO 07.01.2009 18:18

Jos se pullo on aivan täynnä, paine nousee 5kg/cm² jokaista nousevaa lämpötila-astetta kohden. Maanalaisesta säiliöstä aurinkoon, pari tuntia ja taivaalla on, kaasu nimittäin, voi olla muutkin.

HAAPANEN TIMO 07.01.2009 18:24

Kyllä ymmärrän, Raimo sen kulutuksen merkityksen pullon jäähtymiseen. Sullakin oli aika paljon menossa kun lämmitit ja taisit kahvitkin liedellä keittää.

HAAPANEN TIMO 07.01.2009 18:31

Onhan siinä painoventtiilipullossakin tietty varoventtiili, ei nyt pommeja sentään myydä. Näissä kaikissa varoventtiileissä vain on sellainen ominaisuus, että ne päästävät pullon tyhjäksi asti. On sitten herran hallussa syttyykö se vai ei, siitä tulee n.130m³ syttymisherkkä pilvi. @timo

EEROLA TEEMU 07.01.2009 18:58

Ja tuollaista jälkeä http://tt.com/tt/tirol/story.csp?cid=13422&sid=56&fid=21

HÄNNINEN JUKKA 07.01.2009 20:48

"Mörkö" se taas pelottelee kansanvalistajan sormi sojossa heristäen. Wynen-Gas firmalla on hallussaan 1960-luvulla kyljestään n. 10cm pituudelta haljennut ikivanha kaasupullo. Firman johtaja, Herr Wynen Jr. kertoi minulle aarteensa herättävän oikeutettua kauhua, sillä hän on kiinnittänyt pulloon omatekoisen kotiviritys-täyttöadapterin osoittamaan kaikille kaasun alati vaanivat murhaavat vaarat.-Ja tietty osoittamaan, että hänen ylitäytön estävillä mekanismeillaan varustetut 400 euron hintaiset kaasupullot ovat taatusti turvallisempia. Toinen tapaus sattui tunnelissa parisen vuotta sitten. Siinä halkesi myös hyvin vanha, jo vuosikymmenet tarkastamaton kaasupullo. Halkeamisen syistä ei ole päästy yksimielisyyteen. Näiden kahden tapauksenko perusteella pitää ihmisiä pelotella? Onhan se mahdollista, että kaasupullo voi räjähtää. On sekin mahdollista,jopa nähty, että New Yorkin kahteen WTC-tornitaloon iskeytyi kumpaankin lentokone tunnin sisällä. Euroopasta ei tunneta yhtäkään vammaan johtanutta onnettomuutta,joka olisi johtunut ylitäytöstä. (nyt kipinkapin etsimään kuukkelista joku tragedia, joka osoittaa kaasun ebolavirusta kamalammaksi peikoksi...) Suomessa kuolee vuosittain 1200 ihmistä kaatumisiin (ja putoamisiin). Kukapa välittäisi, oma vikansa kun kompuroivat. Mutta ai että sylki suussa sähisee, kun osaa sanoa, että kaasu voi räjähtää.

EEROLA TEEMU 08.01.2009 11:39

Aika outo kannanotto. Ottaa ilmeisen kovasti päähän kun palstalla jaetaan oikeaakin tietoa kaasuasioista. Tuossa vähän mallia kaasukeskustelun tasosta saksalaisfoorumilta http://forum.womoverlag.de/viewtopic.php?f=7&t=11079&p=100510

HÄNNINEN JUKKA 08.01.2009 13:48

Miten niin outo kannanotto ? Tosiasiaahan siinä vain oli. Harmittanee vain kiellon hyysääjiä ja vaaroista heristelijöitä kun faktoja ladataan framille, ja karavaanarit saavat kaasutarpeensa vaivoitta täytetyiksi. Ei tuommoisella tarpeettomalla pelon lietsonnalla ja vaaroista varoittamalla saa muuta aikaan kun peräpirtin mummolle pissat housuun. Tuo edellisessä kannanotossa linkkinä oleva keskusteluketju kertoo, että Hollannissa, Portugalissa ja muuallakin itse tankkaaminen on aivan normaalia ja yleistä.Itserakennettuja adaptereita löytyy sadoilta karavaanareilta, mutta ihan laillisiakin E-tunnuksin hyväksyttyjä täyttöadaptereita saa Suomestakin (ja toistaiseksi vain Suomesta): www.caravan-gasadapter.com . Nämä kaasuntäyttöadapterit ovat tuoneet isolle joukolle suomalaisia ja eurooppalaisia karavaanareita tervetulleen valon surullisen sekavaan ja mahdottoman mystiseen kaasupulloviidakkoon. Saksankielisen tekstin ymmärtäminen on harvojen herkkua, joten lisättäköön vielä, ettei edes Saksassa mikään laki kiellä kaasupullojen itsetäyttöä.

EEROLA TEEMU 08.01.2009 15:09

Saksassa ja Itävallassa on tavallisten kaasupullojen (joissa ei ole ylitäytön estolaitteita) itsetäyttäminen kiellettyä, myös hyväksytyillä adaptereilla. Hollannissa sitä saavat tehdä koulutetut henkilöt ja täytön aikana käytetään mm. vaakaa. Kaikki itsetehdyt adapterit ovat laittomia ja siten niiden käyttäminen on kiellettyä. Monissa maissa, mm. Saksassa on meneillään lainvalmistelu asiasta, mutta viranomaisten ja kaasunjakelusta vastaavien antamat määräykset ja vaatimukset ovat täysin päteviä. Myös huoltoasemilla olevia merkintöjä tai kieltoja pitää noudattaa. Se ei tee jostain menettelystä hyväksyttävää että monet rikkovat turvallisuusmääräyksiä.

En vaan ymmärrä miksi ulkomaille matkustaville pitää antaa väärää informaatiota vallitsevasta käytännöstä oli se nyt sitten mielestäsi vaikka kuinka typerä. Sinusta on tyhmää varmaan sekin, että aina kannattaa kysyä tankkausaseman henkilökunnalta lupa ennenkuin ryhtyy täyttämään tavallista kaasupulloaan omilla adaptereillaan missä maassa tahansa.

LAINE RAIMO 08.01.2009 15:52

Ei Saksassa pullon itsetäyttö ole kielletty. Monet tankkauspisteet jopa myyvät näitä täyttöadaptereita. Itse olen täyttänyt Saksassa lukuisia kertoja ilman minkäänmoisia kieltoja. Teemu onko sinulta joku kieltänyt Saksassa tankkaamisen?

EEROLA TEEMU 08.01.2009 16:58

Kukaan ei ole koskaan kieltänyt, sillä olen aina vaihtanut tyhjän pullon täyteen. Se on jopa halvempaa kuin ensin hankkia ylitäytön estolla varustettu pullo ja sen täyttäminen. Tuossa lisää asiaa http://www.husbilsklubben.se/forums/t26808/

HAAPANEN TIMO 08.01.2009 17:44

On se ylitäytön vaara ihan todellinen. Pullo voi vaihtua sellaiseen joka ei olekkaan aivan tyhjä, tai päätetäänkin arvioida kun on sopiva tankkauspaikka, tai ei vain toimita ohjeiden mukaan, yms.

Olen ennenkin kirjoittanut, että mielestäni aiemmin kun täyttöjä harrasti vain pienehkö asiaan paneutunut ja huolellinen porukka, homma oli hanskassa. Uskoisin tästäkin kirjoittajajoukosta kaikkien osaavan tankkauksen, ja tiedostavan myös vaarat.

Mutta jos adaptereita myydään kaikille kuin maitoa, evästyksenä vain ohje ettei saa täyttää täyteen, vahinkoja tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin. Verrataampa sähkölaitteisiin. Yritäppä myydä jotain laitetta sanoen -Älä sitten käännä tuota vipua, tai joudut hengenvaaraan. Suhtauduttaisiinko toisin?

Ihmisten järkevyyden ja arviointikyvyn varaan ei mielestäni voi tätä jättää.

HÄNNINEN JUKKA 08.01.2009 19:00

Ylitäyttö on vaara, mutta vain potentiaalinen, mahdollinen vaara. Olen jo osoittanut, ettei siihen vaaraan ole kukaan kuollut saatikka edes loukkaantunut. Nanoprosentin millituhannesosien kokoisesta mahdollisuudesta puhutaan, jos kaasupullo yleensä halkeaa, räjähdyksistä puhumattakaan.

Varsinkin tänä päivänä riittää taas kieltomaailman kiehtovaan labyrinttiin viehättyneille runsaasti päänvaivaa. Kaksi pikkutyttöä sytyttivät koulun. Romanit ammuskelivat toisiaan, kolme kuollutta. Tässäpä kielloilla herkutteleville pähkäiltävää; miten saisi sujuvasti kiellettyä pikkutytöiltä koulunsytyttämiset ja romaneilta sukuvihat...

PALIN MATTI 08.01.2009 19:14

Meinaakko, että nestekaasulla polttivat sen koulun vai tappoko net mustalaiset toisensa kaasupullolla? Niin ja oliko sitten komposiittipullo vai tavallinen peltinen?

EEROLA TEEMU 08.01.2009 20:14

Olkoon se vaara vaikka miten pieni, niin se on olemassa mm. syystä minkä Timo kertoi. Juuri siksi eri maiden viranomaiset ovat ryhtyneet ennakoiviin toimenpiteisiin. Eivät halua joutua selittelemään, miksi oli mahdollista, että jonkun huolimattoman tankkaajan takia ajoneuvo räjähti esim. tunnelissa tai huoltoaseman pihassa tankkiauton vieressä. Kun se kuitenkin on mahdollista.

Vaikket vallitsevaa käytäntöä hyväksykään, niin sinullakaan ei pitäisi olla mitään sitä vastaan että oikeaa tietoa levitetään. On aika nihilististä kohdistaa syytökset näihin ihmisiin. Kieltomaailmasta innostumisella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Toisaalta on erittäin arveluttavaa kirjoitella julkisesti voimassa olevien turvallisuusvaatimusten vastaisia "neuvoja". Onko se "suomalainen tapa", koska tuolla Ruotsin karavaanareitten ketjussakin ainoa "halveksiva" kirjoitus oli suomalaisen lähettämä.

HÄNNINEN JUKKA 08.01.2009 20:55

Mikään viranomainen ei ryhdy ennakoiviin toimenpiteisiin estääkseen minua nousemasta päivittäin vuoteesta. Minulla nimittäin vaara kaatua tai pudota. Suomessa kuolee vuosittain 1200 ihmistä kaatumisiin ja putoamisisiin.

Missä lie suhteellisuudentaju, sillä ylitäytön vaaraan eikä ylitäytön vaaran mahdollisuuteen ei ole kuollut eikä vahingoittunut yhtään ihmistä. Ei edes ylitäytön seurauksiin.

Tuo ruotsalainen keskusteluketju antaa hyviä linkkejä ja kannustaa sikäläisiä karavaanareita älyämään nestekaasun edut, jos kohta naapurissakin on paljon "asiantuntijoita", jotka neuvovat ensin vaarat ja kiellot ja sitten väittävät LPG:n olevan ruotsiksi propaania... (Lös Propan Gasol ?)

Tässäpä näitä tosiasioita riepoteltavaksi kieltojen maailmaan!

EEROLA TEEMU 08.01.2009 21:10

Seuraavien 100 v aikana ainakin 5 milj. suomalaista kuolee kuka mihinkin. Tosin sillä ei ole mitään tekemistä kaasumääräysten kanssa. Et myöskään tiedä kuinka monta ihmistä maailmassa on kuollut ylitäyttö- tai muihin kaasuonnettomuuksiin, vaikka niin väität. Kohdista energiasi tässä asiassa niihin jotka laativat mielestäsi vääriä sääntöjä tai ryhdy neuvomaan tyhmiä ruotsalaisia.

HÄNNINEN JUKKA 08.01.2009 21:54

Siinäpä suhteellisuuden tajua kerrakseen...

HAAPANEN TIMO 09.01.2009 18:30

Ei kai poijaat kannata riitelemmääm ruveta tämän takia. Asiat riidelköön, äijät ei. @timo

TERVO JARI 09.01.2009 19:17

tiin aikaiseksi, vai mitä ? . . .

Jari
SIRKIÄ MATTI 09.01.2009 19:46

Elisa.Net etusivun Uutis otsikko. EU:n kaasutarkkailijat aloittivat työnsä.

REINI SEPPO 09.01.2009 20:46

Turvallisuus vaatii kannan ottoja!! Joskus asian sivusta, mutta kuitenkin!!

PALIN MATTI 10.01.2009 17:11

"tiin aikaiseksi, vai mitä ? . . ."

??????

TERVO JARI 10.01.2009 19:35

entteriin . . .

Matti, lue otsikko, kun kirjoitat asiaan liittyvää otsikkoon, voit antaa jo siinä "viitettä" mitä sitten itse viesti pitää sisällään . . .

Kun etsit jotain tiettyä juttua/jutun sisältämää kommenttia olisi monesti sen löytäminen helpompaa kun otsikko sisältäisi jotain "omaperäisempää" kuin esim: re. re. re. re. re. etuteltta talvikäyttöön . . .

Esim. Otsikoksi: Kyllä se Isabellan talviteltta . . .

Ja viesti sitten "erikseen" . . . .

Kyllä tuolla "otsikoinnilla" löytyisi helpommin kuin re. re. re. re. re. etuteltta talvikäyttöön . . .

Eikö totta ? ?

Jari8
PALIN MATTI 11.01.2009 17:23

No mie koitan ymmärtää. Mie vaan oon tottunu siihen , että otsikko on jutun sisällön "nimi" ja että se varsinainen tarina kokonaisuuessaan kirjotettaan sitte sen alle alottaen isola alakukirjaimela. Tuo otsikon jatkuminen varsinaisesa tekstisä on niin outoa.

Mutta pittää yrittää orientoitua täsä sitte...

HAAPANEN TIMO 11.01.2009 20:55

Jatkan vielä vähän. Jos joku tekee vuosittain niin pitkiä reissuja että tarvitsee lisäkaasua, ei tankattava pullo ole kokonaiskustannuksiin verraten ollenkaan kallis. Sain tuolta toiselta osastolta (@murzi) hyvän esimerkkilinkin: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html Tuo 21,6 litrainen pullo maksaa 219€ Kaupanpäälle adapterit ja tankkausta helpottava sivuputki. Koeponnituksen aikaväli on 10 vuotta, vaikka 10v:n jälkeen hylkäisi pullon, kulut ovat 22€/vuosi. Kannattaisi harkita. @timo

HAAPANEN TIMO 16.01.2009 17:15

No niin. Pullo on tilattu, tuo 27/21,6 litrainen: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/rode-lpg-flessen.html Rahti oli todella edullinen, pullo luvattiin hintaan 244€ kotiovelle. Mukana kolme adapteria. Jos tämä menee suunnitelmien mukaan, on tässä hyvä systeemi muillekkin.Katsotaan... @timo

MURTO JUHA 18.01.2009 14:29

Hyvä @timo!

Uskon että teit hyvän ostoksen. Täyttö on todella halpaa hupia! Lisäksi, kun emme ole perheen kanssa ajossa matkavessalla niin meillä on takapihalla Cramerin grilli katoksen alla ja kärtsäilen siinä biffit ja HK:n bleut LPG:llä. Vielä kun asennutan sen kiinteän LPG-täyttöaukon autoon niin ei tarvitse enää pulloakaan nostella ulos täytön ajaksi (tässähän on tulossa todella laiskaksi).

@murtsi

HAAPANEN TIMO 18.01.2009 15:42

Ei vielä tiedä kuinka hyvä, rahti on epäilyttävän huokea, saa nähdä tuleeko. Tarjosin niin, että olisin noutanut terminaalista Turusta, mutta Ives Van Meenen lupasi kotiovelle 25€:n rahdilla??. Jos sen pullon joskus saan se tulee olemaan ainoana ulkomaan reissujen pullona seuraavat 10 vuotta, sitten se pitäisi koeponnistaa.

Tuolla linkissä näkyy 75€ maksavan "buittenvuller" metrin letkulla. Erikoista on kieli. http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-camper-motorhomes/fles_lpg_stako/vulslang-buitenvuller.html Jos auto on Suomen rekkarissa, niin mun mielestäni täyttöletku pitää irroittaa pullosta Suomessa. @timo

MURTO JUHA 19.01.2009 19:44

Kirjoitin muuten ensimmäisen kerran tästä LPG pullosta tälle foorumille kolme vuotta sitten kun olin pullon täältä Belgiasta ostanut ja Timo taidat nyt olla sitten tilastossa toinen asiaan innostunut. Tätä menoa meitä on v.2012 kolme LPG-pullon käyttäjää, tehdään sitten vertailuja. Toivottavasti nyt saat sen pullon halvasta rahdista huolimatta, affaire a suivre. Joo tuosta flaamin kielestä saa kyllä kirjoitettuna selvää mutta puheen kuuleminen tuppaa joskus naurattamaan. Meidän perheessä olemme asian ratkaisseet niin että vaimo puhuu flaamia ja minä ranskaa (minun ranskani naurattaa ainakin vaimoa). Hyvinhän se sinultakin tuo flaami sujuu ? Täyttöletku luultavasti vain kierteillä kiinni pullossa joten irroittaminen katsastuksissa yms pitäisi olla helppoa. Kerron systeemistä täällä heti kun olen saanut sen asennetuksi seuraavan huollon yhteydessä (ennen kesän reissuja kuitenkin)

@murzi

IPATTI VEIKKO 22.01.2009 21:37

Komposiittipullossa ole kaasuakin vähemmän kuin teräspullossa. Komposiittipullon koeponnistusrajoista en tiedä, mutta uskoisin niissäkin olevan jonkinlaisen tarkistusvälin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.