Matkakopin ylläpitolämmitys talvella?

VILJAVA TAPIO 11.09.2008 16:26

Oli vähän vaikea keksiä otsikkoa... kysyisin siis, mikä olikaan sen sähkölämmittimen eteen kytkettävän termostaattikapistuksen nimi, joka mittaa ulkolämpötilaa ja huolehtii siitä, että sisälämpötila pysyy aina pari astetta lämpimämpänä? Ja missä sellaista kapinetta on myytävänä?

SAARNIO MAURI 11.09.2008 18:56

Lämpötilaerotermostaatti.Vuonna 2001 sitä myi Annikki Virtanen ky, Metsäpekkalantie 4 Lahti Puh 03-7352058.

TERVO JARI 11.09.2008 20:52

http://www.wexon.com/luettelo/index.php?page=51

Fantini Cosmi

Trafag DTS 35 Trafag DTS 45

Tuota voit tiedustella lähimmästä sähköliikkeestä, he myös kertovat onko tuo todella sopiva tarkoitukseen ja tekevät myös tarvittavat asennukset . . .

Kerro myös että kyseinen "kampe" löytyy Wexonin luettelosta . . .

Voivat tehdä sellaisen "loodan" jossa tuo termari sijaitsee, loodan toisessa "päässä" pistotulppa toisessa pistorasia, kesällä kun tuota ei tarvi, voit laittaa autotallin hyllylle odottamaan seuraavaa tarvetta . . .

Jari
KORPPI SEPPO A J 11.09.2008 21:29

Minäkin katselin ja mietin joskus tuollaista lämpötilaerotermostaattia (huh), mutta ihan hinnan takia, päädyin ajastimeen. Se vaatii vähän työtä, mutta kun auto on tuossa pihassa 10 metriä ovelta, niin voin tarvittaessa laittaa käsinkin sen päälle. Siis lämmittimen ja tarvittaessa.

Esim. aamulla kun lämpötila on noussut jonkun verran, niin sisätilalämmitin pariksi tunniksi päälle ja ilma kiertää ja pysyy kuivana.

Hauskaa talvea, kuivalla vaunulla.

PALIN MATTI 11.09.2008 23:19

Mitä varten pitää olla kaksoistermostaatti, tai termostaatti yleensäkään? Riittää, kun sinulla on säädettävä lämmönlähde, jonka asetat sellaiselle teholle, että 4 asteen lämpötilaero säilyy.

Asuinosan rakenteiden K-arvohan (lämmönjohtokyky) on vakio. Se ei muutu miksikään ulkoilman lämpötilan vaihdellessa. Lämmittimellähän tarvitsee tuottaa vain se lämpömäärä, mikä sillä 4 asteen lämpötilaerolla vuotaa rakenteiden läpi ulos. Ja kun tämä vuoto on vakio, riittää lämmönlähteeksikin vakioteho. Ei sitä tarvitse millään termostaateilla säädellä.

Esimerkki: Jos esim. 500W lämpöteho pystyy pitämään +10 asteen ulkolämpötilassa vaunun sisällä +14 asteen lämpötilan, niin ilman kylmetessä vaikkapa - 25 asteeseen, jaksaa se sama 500W teho ylläpitää sisällä -21 asteen lämpötilan. Miksi siis sitä tehoa pitäisi säädellä jollain termostaatilla?

NYYSSÖNEN KAJ 12.09.2008 09:22

Matin tapaan minulla oli viime talven yli lämmitys päällä.

Lämmitin: 600W öljytäytteinen termostaattiohjattu (Tarjoustalo tarjous lämmitin) Termostaatti oli säädetty minimiinsä.

Silloin kun tarkkailin lämpötilaeroa oli se n. 2-5 asteen välillä. Ulkolämpötila vaihtelee jolloin ero vaihtelee muutoksen aikana.

VILJAVA TAPIO 12.09.2008 09:55

Oot Matti ihan oikeessa. Tuossa on vain se ongelma, että olen arvellut tulevani toimeen vain n. 100 watin keskiteholla, enkä ole missään nähnyt alle 450-wattista lämmitintä. Sen pitäisi vielä olla puhallin, jotta ilma kiertäisi, pistelämmitin todennäköisesti ei aikaansaa riittävää ilmankiertoa. Tietysti voi laittaa, kuten joku neuvoikin, isompitehoisen lämmittimen ja katkoa sitä ajastimella niin että saa haluamansa keskitehon. Siinä on kuitenkin tuohon termostaattiohjattuun versioon verrattuna semmoinen huonommuus, että ulkolämpötilan laskiessa se lämmittää tavallaan turhaan, ja ulkolämpötilan noustessa kun pitäisi lämmittää koko ajan niin ajastin rajoittaa tehoa vaikka ei pitäisi.

TUOVINEN PENTTI K 12.09.2008 11:13

En itse ole huomannut mitään negatiivista, vaikka automme seisoo ulkona ja ajamattomana talven.Kuukauden välein lataan akkuja, koska auton akun lataus laskee.Pari kertaa talven aikana siirrän autoa puolisen metriä renkaiden takia. Patjat sekä istuintyynyt on koko talven autossa. Jos pidät lämmitystä;turhaa energian tuhlausta.

EEROLA TEEMU J 12.09.2008 11:51

Olen täsmälleen samaa mieltä Pentin kanssa. Mitä iloa niistä parista lisäasteesta on? Jo 200 W lämmitin vie sähköä liki 5 kWh vuorokaudessa ja talvikaudessa 500 kWh. Yli 30 v m- autoilun aikana ei lämittämättömyydestä ole seurannut mitään näkyviä haittoja.

PALIN MATTI 12.09.2008 12:03

Laita Tapsa sinne 100W hehkulamppu palamaan. Jos ei riitä, niin laita toinen kans. Niitten taakse pieni sähköfläkti ilmaa kierrättämään.

VILJAVA TAPIO 12.09.2008 13:54

Tämä on mahdollinen ratkaisu, mutta ei poista tuota mainitsemaani ongelmaa suurien lämpötilanvaihteluiden kohdalla.

Pentille ja Eerolle (vai ketä ne nyt oli): Siitä parista asteesta on se ilo, että kosteusongelmista ei tarvitse kantaa huolta. En minäkään ole huomannut ongelmia, mutta minä olenkin lämmittänyt koko kopin asumislämpöön asti parin viikon välein ihan vain kosteuden torjumiseksi. Tällä minilämmityssysteemillä ei tarvitsisi.

SINIMAA JANI 21.09.2008 22:00

Jatkuva lämmitys talvella, jos autoa/vaunua ei käytetä taitaa olla kirjaimellisesti harakoille lämmittämistä. Eiköhän home ongelmien estämiseksi riitä kun laittaa sisään pari kosteuden kerääjää, silloin tällöin tuulettaa ja muutaman kerran talvessa lämmittää kuivaksi (jos on mahdollista). Patjat yritän saada lämpimään talveksi.

Ainakin oma alkovi auto alkaa kasvamaan jääpuikkoja lämmittäessä, kun ulkolämpötila on nolan kieppeillä. Kastepiste muodostuu ulkopintaan ja lumet alkavat sulamaan jääksi. Pitäisi puhdistaa huolellisesti lumesta ja lämmittää kunnolla, että olisi hyötyä homehtumisen kannalta.

HAAPANEN TIMO S 22.09.2008 17:49

Eikös se välillä lämmittäminen ole kaikkein turhinta hommaa, ehkä vahingollistakin.

Yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella uskallan sanoa ettei hometta tule kylmään vaunuun tai autoon, mitään ylimääräisiä tuuletuksiakaan ei tarvita. Jääkaappi on syytä pestä hyvin, sinne tulee hometta.

Patjat ja petivaatteet säilyvät myös, sekä hammastahna ja dödö.

Akun kengän irroitan, koska nykyinen auto kuluttaa hupiakusta johonkin. Epäilen sähkörapun olevan jonkinlaisessa valmiustilassa, sitähän ei päävirtastakaan saa hengettömäksi. @timo

NYYSSÖNEN KAJ 23.09.2008 10:07

Olen kokeillut lisää Tarjoustalon 600W öljytäytteisellä lämpöpatterilla. koska sen termostaatti on kiinni lämpimässä patterissa niin termostaatti ennimmäkseen mittaa patterin ja ympäristön lämpötila eroa.

Kun säädin termostaatin puoliväliin niin autossa pysyi n. 2:n asteen ylilämpö ulkoilmaan nähden. Minun autossani tämä tarkoittaa 2*125W/tunti tehon kulutusta ja jos tällä teholla sen jättää talven yli päälle --> marraskuu - huhtikuu 15pv niin se tekee:

165 päivää lämmitystä 6 kWh/päivä 990 kWh talven yli 0,20€/kWh 198€ kuivanapitokustannus talvelta.

Yhden asteen lämpötilaerolla saavutetaan varmaan yhtä hyvä tulos puolta pienemmällä kulutuksella.

PS! Testatessa lämpötila vaihteli välillä +3 - +10 astetta. Termostaatin rakenteesta johtuen kun mennään pakkaskeleille +/-0 - -15 astetta aluelle tulee termostaattin säätää pienemmälle ettei lämpötilaero kasva.

Patteri maksoi Tarjoustalossa 2006 39€

KALLIOINEN TAPIO 24.09.2008 22:45

Tuo lämmittäminen on totaalisen turhaa touhua ja rahan tuhlausta. Sisälle kosteuden kerääjä ja joku pikku luukku raolleen tai kerran kuussa kunnon tuuletus. Ei home iske kuivaan vaunuun/autoon.

PENTTINEN URPO 25.09.2008 19:54

Se mikä on turhaa lämmittämistä on laskennallinen juttu. Minun oma laskutoimitus osoittaa taas toista. Viime lämmitys kautena kului rahaa melko tarkkaan 200€ ja sillä rahalla ei tehdä mikään laista kosteusremonttia vaunuun/autoon. Minulla on vaunu säilöttynä telttaan milloin ei olla kulunpäällä.

KALLIOINEN TAPIO 25.09.2008 20:44

200€ vastaan n. 10€, eli tolla rahalla saa kosteuden kerääjäpaketin vai mikähän se on nimeltään.

NYYSSÖNEN KAJ 26.09.2008 16:08

Minä siirrän auton talvisäilytykseen Algarveen eikä maksa kahdelta kuin 10 000€ puolelta vuodelta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 26.09.2008 20:36

Mistähän syystä kukaan ei ole vastannut kun olen kysellyt paljonko sillä kerääjällä saa päivässä vettä kasaan?

Oli minullakin aikoinaan sellainen kosteudenpoistaja autossa ja siihen kertyi 3kkssa ehkä desi sulaneiden hiutaleiden lisäksi.

Lopetin sen pallon käytön hyödyttömänä. Auto on seissyt kylmänä, paitsi jos sillä on lähetty liikenteeseen.

Minulta saa neljä pussia ainetta jos joku tulee hakemaan Keravalta.

Jättäkää jääkaappi päälle pariksi päiväksi, ovi ja pakastelokeron luukku auki niin saatte kosteutta pois enemmän kuin niillä kosteuspalloilla kuukaudessa.

Toinen tapa on kuivata sisätilat, tyynyt yms. on lämmittää kalusto talvipakkasella ja tuulettaa sitten kunnolla lämmennyt ilma kosteuden kera ulos.

Kenellä on kalustoon tullut kosteusvahinkoja sisältä päin ilman seinien vuotoa? Epäilen niitä samaan sarjaan kuin kaasuryöstöt, niihinkin osa uskoo. Jos epäilee tyynyjen homehtuvan niin ne kannattaa asetella ilmavasti.

Nämä nykyiset matkailuvehkeet kun ovat sen verran tiiviitä ettei ulkona oleva sadekaan paljoa haittaa. Lisäksi niissä on läpituuletus kunhan poistaa lumet katolta tuulettavien kattoikkunoiden ympäriltä.

HYTTILÄ ESKO O 26.09.2008 20:45

Lähetän esim torstaina tekstarin vaunulle jolloin menee lämpö päälle, kun perjantaina menen vaunulle niin lämmin vaunu, kuivine petivaatteineen odottaa. Vessaakin voi käyttää normaalisti, se ottaa huuhteluveden samasta säiliöstä missä on normaali käyttövesi. Sehän on tyhjennettynä poissaoloaikoina tietenkin.Eikä esiinny kosteusvahinkoja eikä homehtumista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.