Kaasupullojen mitat!

LAHTI RISTO K. 09.06.2008 11:15

Hei! Tulipa ikävä ylläri matkailuauton vaihdossa. Auton hankintapaikka suomalainen maahantuojaliike, mutta kaasupullokaapin mitat on Saksan pullojen mitoilla. Yhdelle 11 kg:n teräspullolle ja hoikalle 5 kg:n pullolle. Suomessa ei saa hoikkaa pulloa tietääkseni kuin Heinola Karavaanista. Auto on uusi Hobby 555. Kesällä pärjää ja talvellakin kun on tarkkana, ettei ainoa pullo pääse tyhjenemään. Yritin kohtalaisen käsillisenä miehenä tehdä pikku remppaa kotelossa korottamalla toisen pullon sijaa 40 mm jotta se menee nurkkaan kokonaan. Tulos oli se, että 20 mm leveyttä luukun oveen lisää ja toinen 11 kg teräspullo olisi soljahtanut toisen kaveriksi ihan kylki kylkeen. Elikkä se siitä auton muuten paremmasta talvivarustuksesta. Voisiko joku konsultoida tässä mittaongelmassa? Onko joku toinen törmännyt ongelmaan, vai olisiko pitänyt lukea prosyyrit tarkemmin? Luulin, että kaikissa Suomeen maahantuoduissa autoissa on tuplapullo varustus!

SUOMI SEPPO S 09.06.2008 17:00

Mikäli korkeudessa on varaa niin alu pullot taitaisivat juuri sopia. t. seppo

LAHTI RISTO K. 09.06.2008 19:52

Alupullot sopisivat. Yksi iso ja toinen pienempi. Ne vain ovat tietämäni mukaan häviämässä ja kalliita täyttää ja käyttää. Saantikin vaatisi hyvää muistia ja tarkkaavaisuutta. Järkevin tapa kaiketi pitää teräspulloa pääpullona ja pientä ja hoikkaa alua ns. varapullona. Vapaa-aika tarviketalon saksankielisessä luettelossa on kaasupullojen kuva, jossa on normaalin kokoinen teräspullo vierellään hoikka 5 kg:n pullo. Hobbylla vissiin luullaan, että Suomessa myydään yleisesti sellaisia? Harmittaa kun autoa mainostetaan Truman uudella suurella pannulla Suomiautoksi ja kaasuresursseissa on tuo kotelon ahtaus!

HAIMAKAINEN JUHA 10.06.2008 07:05

Minä ratkaisin ongelman siirtämällä varapullon säilytystilaan.. ;DD ja jos haluut olla tarkka osta se mittari mikä näyttää kaasunmäärän...niin ei lopu yöllä kesken kun vaihtaa jo ajoissa!!

HAAPAKOSKI OSSI 10.06.2008 07:40

Kannattaa pulloja siirrellessä muistaa se, missä pulloa saa säilyttää - ihan oman turvallisuuden vuoksi - takatalli sängyn alla ei ole oikea paikka.

Lainaus AGA:n sivulta:

Nestekaasun säilytys Asuinhuoneistossa ja maanpäällisessä autotallissa nestekaasua saa säilyttää enintään 25 kg, esim. kaksi 11 kg:n pulloa. Suurin sallittu pullokoko on 11 kg. Nestekaasupulloa ei saa säilyttää ullakolla, kellarissa eikä maanalaisissa tiloissa. Nestekaasua ei myöskään saa säilyttää matkailuvaunujen, veneiden, sosiaalitilavaunujen tai vastaavien sisällä samassa tilassa, jossa yöpyy ihmisiä.

Varastoi pullo aina pystyasennossa paikassa, jossa se ei pääse kuumenemaan eikä ole alttiina mekaaniselle vahingoittumiselle. Nestekaasupullot tulee varastoida lukittuun tilaan tai muuten sellaiseen paikkaan, johon asiattomilta on pääsy kielletty. Nestekaasupullojen varastointi- ja säilytystilan tulee olla asianmukaisesti tuulettuva.

LAHTI RISTO K. 11.06.2008 12:28

En voi muuta kuin suunnitella pullokotelon isontamista taaksepäin muutamalla sentillä. Silikonia uusiin saumoihin, jotta tila pysyy tuuletettuna "ulkotilana" edelleen. Siihen remppaan ei lienee asetuksilla sanomista?

HAAPAKOSKI OSSI 11.06.2008 17:22

Asia taitaa olla itsestäänselvyys, mutta kirjoitanpas varmistukseksi. Tarkasta, ettei silikoonissa ole vahingossa etikkaa matkassa (saniteettisilikoonit), ettei ala alumiini syöpymään. Liimamassat ja butyylimassa olisi siksi turvallisempia valintoja.

WIDENÄS TOM 15.06.2008 11:50

Terve, Saman "ongelman" kanssa ollaan oltu nyt jo toista vuotta. Ostin Saksasta (Bauhaus) pienen 5 kg pullon ja sitä on nyt käytetty varalla. Kerran on tarvinnut vaihtaa täyteen ja se taisi maksaa siellä Lybeckissä n. 7 euroa. Myyjäliike kertoi, että Kipparikaravan Helsingissä myy näitä pieniä pulloja Suomessa. En ole itse asiaa todennut. Näillä on menty nyt jo yli 40 tkm, meillä auto on käytössä ympäri vuoden ja lämmöt päällä jatkuvasti, joko sähköllä tai kaasulla. Terveisin TW

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.