DOT -leima?

KNAAPI JUHA 07.11.2015 10:28

Olen ymmärtänyt, että normaalisti leimassa on nelinumeroinen koodi, joka tarkoittaa paistoviikkoa ja -vuotta.

Kleberin tekemissä renkaissa löytyi kirjaimet DOT mutta vain kolme numeroa: 268. Oliskohan noilla ranskalaisilla oma systeeminsä tuossakin? Ja mites jos viikko olisi kakkonen?

AHJOS TIMO 07.11.2015 11:03

DOT = Department Of Transportation = USA:n liikenneministeriö. Renkaan valmistusaika ei ole siinä kohdassa vaan erillisen rinkulan sisällä ja vain renkaan toisella puolella. Jos renkaat on laitettu vanteille niin, että merkintä jää sisäpuolelle, sitä ei näe renkaiden ollessa auton alla.

KNAAPI JUHA 07.11.2015 11:38

Peräkkäin ovat ja rinkulassa nuo kolme numeroa.

TURUNEN HEIMO 07.11.2015 12:01

Aivan liian vanhat renkaat. Kolmea numeroa käytetään ennen vuotta 2000 valmistetuissa.

NIEMINEN HEMMO 07.11.2015 12:08

Juurikin näin eli luultavasti 90-luvun lopun renkaat. Tyyppimerkintä vielä toisi tarkennusta.

KNAAPI JUHA 07.11.2015 14:26

Nastarenkaat on Kleber Kapnor II tai olisko 11. Koko on 185X70X14. Renkaat nayttää melkei käyttämättömiltä, nastat kaikki tallella ja nastat eivät ole edes kuluneet vinoiksi.

Taitaa mennä isolti tappion puolelle kun ostin siistin ja ruosteettoman vanhan Lagunan kaksilla renkailla. Maksoikin pahalainen 150€.

TURUNEN HEIMO 07.11.2015 17:22

Dot kertoo että valmistettu viikolla 26 1998 eli kesä-heinäkuun vaihteessa.

ROSTEN MIKA 07.11.2015 17:57

No Juha, eipä siinä kaupassa kyllä isoa tappiota tullu, vaan se 150€ (pelkkää tappioo)ellei sitte tullu hakukuluja ?

Ehe ehe Mika

AHJOS TIMO 07.11.2015 18:17

Katsottekohan te nyt varmasti oikeaa merkintää? Esim. minun nykyisissä renkaissa on merkinnän "DOT DVP9" lähellä soikion sisällä "07078", mutta valmistusaika on aivan eri paikassa soikion sisällä muodossa "0515", mikä tarkoittaa vuoden 2015 viikkoa 05.

BACKMAN JUHANI 07.11.2015 19:51

Olin tossa käymassä rengasliikkeessä ja oli juttua valmistuksesta ja sanoi että ei väliä koska vamistettu jos ei ole auringossa maannu vaan on säilytetty esim: sisälla niin ei pääse kuvumaan eikä haurastumaan että näin ?

TURUNEN HEIMO 07.11.2015 19:52

Kysessä on renkaan tekijän omia koodeja esimerkiksi missä tehtaassa tehty ja koodi rengaskoolle. Nämä ei tietenkään ole yleispäteviä, kullakin valmistajalla omia merkintöjä. Soikion sisällä tieto valmistusajankohdasta. .

HALME MARTTI 07.11.2015 21:17

Terve Juha!

Nyt ne kustannukset vasta alkavat,kun olet Lagunan hankkinut. Samaa luokkaa, kuin "muurahaiskarhulla" ajamisesta aiheutuneet.

Osanottoni ja anteeksi. "vaatturi"

KNAAPI JUHA 07.11.2015 22:56

Nyt iskit kraatari kirveesi kiveen. Tyttärelle ostin harjoitusautoksi ja lupasi raukka itse vasfata ylläpidosta.

Kas kun olet tuolla muistilla noin vanhaksi hengissä säilynyt.

KAASINEN PERTTU 08.11.2015 08:51

Hyvä kauppa saahan siitä 1500e kun vie romutukseen sen jälkeen kun itse kyllästyy siihen!

NIEMINEN HEMMO 08.11.2015 09:15

Juu, ja renkaat voi hyödyntää itse ;) Hyvät kaupat teit.

TURUNEN HEIMO 08.11.2015 10:05

Kyllä se rengas ikääntyy ihan itsestääkin, ei se tarvitse siihen aurinkoa joka toki auttaa siinä. Tietenkin rengasmyyjä vähättlee asiaa kun ja jos varasto ei ole ihan tuoretta. Kuitenkin normaalin käyttöiän puitteissa sillä ei ole merkitystä. Jossain maissa renkailla on ikärajoite esimerkiksi 10v. Tökkää katsastukseen tai matka loppuu ratsiaan.

NYYSSÖNEN KAJ 14.11.2015 11:44

Kumi on juoksevaa nestettä joka kovettuu hapen ja lämpötilan yhteisvaikutuksesta (vulkanoituu).

Jos varastosta puuttuu joka happi tai lämpötila kumi ei vanhene. Sellaiseen varastoon ei ole menoa kuin avaruspuku päällä.

Minä perin auton johon oli talvirenkaat Nokia NR2 joilla ei oltu ajettu lainkaan. Ne oli säilytetty pimeässä kellarissa 13 vuotta. Kun ensi kerran laitoin ne auton alle ne olivat pidoltaan kuin teroittamattomat luistimet. Sademärkä asvaltti oli kuin liukkaan ajon harjoittelurata.

NIEMINEN HEMMO 14.11.2015 12:19

Kyllä se rengas kovettuu iän myötä, toiset nopeammin kuin toiset. Renkaiden kumiseoksissa vain on eroja. Minulle tuli kerran vastaan Goodyearin kesärenkaat, jotka kymmenvuotiaina olivat kuin kiveä. Rengaskoneella ei mitään toivettakaan, että irtoaisivat. Rälläkkä hommiksi meni. Silloin päätin, että tuon merkkisiä ei minulle koskaan tule. Ehkäpä on ihan asiaa tuo suunnitteilla oleva 10-vuotis määräaika renkaille, jonka jälkeen romutukseen. Ainakin tuon kokemani merkin kohdalla asiaa. Renkaissa vaan on eroja ja säilytyskin vaikuttaa kovettumisnopeuteen, josta johtuen tasapuolisesti homma ei tule toimimaan. Suomessa ajetaan muutenkin surkeilla rengastuksilla ja ennakointia tuskin lainkaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.