Kysymys Garmin navigaattorin asennusohjeesta

AHJOS TIMO 30.07.2015 19:02

Aion vasta huomenna aamulla asentaa autoon keväällä ostamani Garmin Camper 760 LMT-D navigaattorin. Ei ole ollut aiemmin sellaista ajoa, missä navigaattoria olisi tarvinut. Asennusohjeessa neuvotaan, jos sen kuvan oikein ymmärrän, kiinnittämään GPS-antenni tarralla tuulilasiin siten, että sen johto kulkee tuulilasin sivureunan suuntaisena tuulilasin yläreunaan 200 mm päässä tuulilasin sivureunasta. Eikö se johto ole silloin aika pahasti kuljettajan näkökentässä? Oletteko te muut asentaneet sen sillä tavalla.

Liitän tähän kuvan kyseisestä ohjeesta heti kun saan sen skannatuksi.

AHJOS TIMO 30.07.2015 19:11

Tässä edellisessä viestissä lupaamani kuva kyseisestä asennusohjeesta. Ja sitten jatkokysymys: Eikö navigaattori saa GPS-signaalia kunnolla, jos rikon tuon ohjeen 200 mm sääntöä ja sijoitan sen lähes antennijohdon tuulilasin reunaan?

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2015 klo 19:12:20 piti olla: ... ja sijoitan sen antennijohdon lähes tuulilasin reunaan?

TURUNEN HEIMO 30.07.2015 19:43

Kaipaako se erillistä antennia?

AHJOS TIMO 30.07.2015 19:47

Sitä haluaisin kysyä niiltä, joilla on kokemusta. Itselläni ei ole. Se antenni oli siinä virtajohdossa kiinni jo tehtaalta tullessa, mutta toki sen saa siitä irti revittyä.

HAAPANEN TIMO 30.07.2015 19:48

Mun käsittääkseni ko. piuha ei ole GPS-antenni, vaan liikennetiedoitusten antenni. Itsellä aina maannut irrallisena kojelaudalla ja toiminut erinomaisesti.

Se johdon pää tahtoo jäädä kiinni lämppärin ritilöihin ja tippua sinne, mutta ei sekään haittaa mitään. Suomessa ei liikennetiedoituksia tule lainkaan.

@timppa

VALTONEN MARTTI 30.07.2015 19:49

Timo, olen tässä itsekin painiskellut uuden jo viime vuoden keväänä hankkimani Garmin 2595 LMT navigaattorin käyttöönoton kanssa.Tuo laite on niin herkkä edelliseen verraten että saa GPS signaalin jopa kerrostalon sisään parin metri päässä ikkunoista kun edellisen kanssa oli mentävä parvekkeelle.

No tuo oli sivuun varsinaisesta asiasta.

Luueln että sinulla on väärä käsitys siitä antennijohdosta. Minun käyttöojeeni mukaan se on liikenne radiotiedotuksia varten eikä vaikuttaisi navigointiin mitään.

Eli sen voisi kai jättää vaikka pois jos ei halua liikennetiedotuksia laitteeseen.

Tässä vaiheessa olen siinä käsityksessä.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2015 klo 19:50:50 No joo siellä olikin välissä jo muiltakin vastauksia jotka vahvistavat omaani käsitystä.

TERVASMÄKI MARKKU 30.07.2015 20:04

Kylläpähän Suomessa tulee liikennetiedotteita tämän tästä Garminiin.

eläimiä tiellä edessä olevat tietyöt/kapeat kaistat liikenneonnettomuudet Nuo muutamat nyt mainitakseni. Se vaatii siis juurikin tuon ketjussa mainitun antennijohdon paikallaanolin. Sehän tulee (ainakin mulla) tupakinsytkärijohdon välissä olevaan pitkulaiseen "mötikkään". Irrallaa kojelaudalla mullakin se pyörii ja hyvin toimii.
AHJOS TIMO 30.07.2015 20:11

Kiitän nopeista vastauksista! Kun kaksi arvostettua asiantuntijaa antoi toisistaan tietämättä yhtäpitävän lausunnon kyseisestä antennista, pidän tätä asiaa loppuun käsiteltynä. Irroitin sen antennijohdon virtajohdosta ja laitoin takaisin myyntipakkaukseen. Näköpiirissä ei ole matkaa ulkomaille.

En muuten löytänyt itseltäni mitään muuta tuota antennia koskevaa ohjetta kuin edellä tänne skannaamani kuvan, joka on pienen paperilapun ainoa sisältö. Sen kummallakaan puolella ei ole mitään selittävää tekstiä Kääntöpuolella on sellainen kuva, missä antennijohto on tuulilasin keskellä. Ihmettelen kovasti, jos sellaiset asennukset hyväksytään katsastuksessa. Itse olin tuon navigaattorinkin suhteen niin varovainen, että käytin autoni katsastuksessa tällä viikolla ennen navigaattorin asennusta, vaikka aikaa olisi ollut melkein marraskuun loppuun. Kyllähän se 7 tuuman näyttö jotakin ajomaisemasta peittää. Mulla on siinä jo 5 tuuman näyttö peruutuskameralle ja yläpeilissä 2 tuuman näyttö eteenpäin suunnatulle kameralle.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2015 klo 20:13:29 Markku Tervasmäen viestiä en ollut vielä nähnyt kun tämän kirjoitin. Kiitos siitäkin! Täytyy ehkä sittenkin harkita asiaa vielä uudelleen.

HAAPANEN TIMO 30.07.2015 20:18

Puolitoista vuotta olen ollut pois tien päältä, hyvä sitten jos tiedoituksia alkaa täälläkin tulla.

@timppa

AHJOS TIMO 30.07.2015 21:43

Pitääkö siinä navigaattorissa tehdä joitakin asetuksia niiden liikennetiedotteiden saamiseksi vai tapahtuuko kaikki täysin automaattisesti?

TERVASMÄKI MARKKU 30.07.2015 21:54

No, se antennijohto pitää tietty olla. Asetuksista täpätään päälle, oliko se nyt "tieliikennetiedotteet" (tms.)

KOIVISTO ESA 31.07.2015 07:42

Moro

Minä olen pitänyt sitä johtoa imukupeilla kiinni tuulilasin alareunassa, missä se ei häiritse yhtään. Liikennetiedotteet ovat löytäneet perille aivan hyvin. Kannattaa käyttää sitä, koska ilmoittaa ruuhkista ihan hyvin myös täällä Suomessa. Ohjeet ovat ohjeita.

LAINE MARKKU 01.08.2015 16:06

kyllä liikennetiedotteita Suomessakin tulee, esim ruuhkaa edessä ..km, tietöitä, elämiä tiellä yms joten ei se piuha siinä tuulilasin edessä olevalla tasolla haitaksikaan ole.

TURUNEN HEIMO 01.08.2015 19:14

Totta liikennetiedotteita tulee joskaan niistä ei ole ollut vielä varsinaista hyötyä. Minun 760 antenni on virtajohdossa.

HYTÖNEN RAIMO 01.08.2015 21:50

Virtajohdossa se antenni meikäläiselläkin on (nuvi 2598) ja ihan hyvin pelittää.

VALTONEN MARTTI 05.08.2015 00:26

Ovat muuten selvästi lyhentäneet virtajohtoa tässä 2595 mallissa. Kai se liikenne radion antennijohto on pitänyt jostain "säästää" saas nähdä miten riittää hyvään "piiloasennukseen" jos ei niin näkyviin sitten

AHJOS TIMO 05.08.2015 08:47

Tein itselleni sellaisen asennuksen, että tupakansytyttimen viereisestä 180W pistorasiasta lähtevä virtajohto haarautuu tuulilasin tuntumassa ja antaa virran sekä navigaattorille että peruutuskameran näytölle ja jälkimmäisen kautta myös peruutuskameralle.

AHOLA JARI 05.08.2015 09:27

Garmin Nüvi 2689LMT.ssä ainakaan tarvitse tehdä yhtään mitään TMC -toiminnan (tai BT.n) käyttöönottamisen tai -poistamisen suhteen. Jos on saatavilla käynnistyksen jälkeen, herää henkiin tai ei (kuvake harmaana). Sama koskee vaikka sääpalvelua (Smartphone -linkin kautta).

Virtajohto on tuossa mallissa pitkä. Pidän sitä (integ, tmc-antenni) aika huonosti esillä kun molemmissa autoissa Nüvi on imukupilla kuskinoven sivulasissa. Virtajohdossa ainoa "löysä" b-pilari/kojelaudan kulmassa, jotta johtoa riittää ovenaukaisuun. Muutoin se kulkee ovitiivisteen huulen alla piilossa kuskipenkin tai kojelaudan alle (toisessa autossa). Toimii kuitenki..

Hyödynkö koko tmc.stä, on aika joviaali kysymys matkailuharrastuksessa - onko informaatiosta haittaakaan. Oikeastaan eniten tiedosta on apua ihan normi/tutuilla työmatkareiteillä. Ajoaika on "päässä" kokemustuntumalla - aikataulu sen mukainen. Ne poikkeavuudet oleellista tietää. Siksi käytän navigointia tallennettuihin kohteisiin useastikin päivässä. Kolme painallusta näytöltä auton käynnistyksen jälkeen kun laite käynnistyy autom.

Tmc:n toimivuus ulkomailla on hyvin vaihtelevaa (olemattomasta himppu parempaan mitä Suomessa)). En ole muissa Eu-maissa kokenut siitä olevan hyötyä kuin Saksassa. Hyvää tuossa systeemissä on esim. radion RDS-tiedotteisiin nähden, on se, että ne ovat suomeksi (jos laitteen käyttökieli on Suomi) kaikkialla.

VALTONEN MARTTI 08.08.2015 19:11

Oikeessa olin. 2595 mallin johto on lyhyempi kuin vanhan 200 mallin. Ei riittänyt vaan piti eri reittiä asentaa. Jää näkyviin nyt jonkin verran.

Mutta toinen juttu sitten, mitenkähän tuossa saa pois sen pimputtelun joka ilmoittaa että ajat ylinopeutta? Laitoin näytöltä mykistyksen mutta se mykisti myös varoitukset peltipoliisista.

Onko joku asetus löydettävissä mistä se onnistuu? Ihan heti en keksinyt sitä.

AHOLA JARI 09.08.2015 20:31

^ Kuva kertoo varmaan enempi kuin pari sanaa..

AHJOS TIMO 09.08.2015 20:42

Erinomainen opastus - kiitos siitä! Miten te saatte nuo näytönkuvat talteen ja tietokoneelle?

PS: Sitä vain ihmettelen, että minulla tuo "Nopeushälytysäänet" ei ole ollut ruksattuna, mutta silti on aina kuulunut äänmerkki, kun nopeus on vahingossa ylittänyt sallitun.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.8.2015 klo 21:12:44 Olen näköjään joskus osannut ottaa noita näytönkuvia, koska minulla on niitä navigaattorin muistissa, mutta nyt en enää muista, kuinka sen tein enkä löytänyt 24-sivuisesta käyttöohjeestakaan neuvoa siihen.

NIEMINEN RAIMO 09.08.2015 21:57

760 manuaalista löytyy tuo kohta,joka on liitteenä.Näytön kuvat voi avata missä tahansa kuvaohjelmassa.

rami

VALTONEN MARTTI 09.08.2015 22:10

Ahola, kiitos. Alkoi valjeta homma.

AHJOS TIMO 09.08.2015 22:17

Paljon kiitoksia Rami nopeasta vastauksesta! Yritin vaimoni kanssa löytää ratkaisua, mutta emme löytäneet. Dokumentoin sen vielä tähän muillekin tiedoksi ja että löydän sen uudelleen, kun se taas unohtuu:

Tuo Ramin liittämä ohje on Käyttöoppaan sivulla 18 / 24. Navigaattorin näytön asetusten kohdassa "Kuvaotos" joko on ruksi tai ei ole. Jos siinä on ruksi, näytöllä on koko ajan pieni kameran kuva. Kun sitä napsauttaa, näytön kuva tallentuu navigaattorin muistiin Screenshot-kansioon PNG-muotoisena tiedostona. Sieltä sen voi sitten USB-kaapelilla kopioida tietokoneelle.

NIEMINEN RAIMO 09.08.2015 22:49

Lisäisin vielä tuohon kuvaotokseen sen,että ainakin 2595 tämän toimen joutuu tekemään joka kerta kun laite sammutetaan.Siis mikäli haluaa kuvavalmiuden näyttöön.

rami

AHJOS TIMO 10.08.2015 09:34

Garmin Camperissa kameran kuva tuli näytölle myös aamulla käynnistyksen jälkeen, vaikka laite oli yön sammutettuna.

AHJOS TIMO 10.08.2015 19:23

Tämä kuva todistaa edellä sanomani todeksi, sillä tätä näytönkuvaa en olisi voinut ottaa, ellei kamerakuvake olisi ollut ruudulla heti kun navigaattorin käynnistin:

HAAPANEN TIMO 29.09.2015 09:46

Tuli ostettua. Harvoin mulla käy niin että joku vehje alkaa kutittamaan mutta nyt kävi niin. Joskus pari kuukautta sitten luin uudesta Garminista ja nyt se ostettu, ei auttanut mikään.

Tälläinen https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/tien-paalla/autonavigaattorit/2015-mallit/nuvicam-lmt/prod168822.html

Paljon täysin uusia ominaisuuksia ja vahvistaa käsitystäni ettei erillislaite koskaan jää kännykän jalkoihin.

@timppa

JANHONEN MATTI 29.09.2015 10:59

Olen aina ollut tuota mieltä

Navit on naveja ja kännykät kännnyköitä.

AHOLA JARI 29.09.2015 13:13

Tuossa @timpan valinnassa on monta hyvää/uutta ominaisuutta. Tosin kyse omalta kantiltani kyse "yhdistelmälaitteesta" - nimittäin, jos olisin nyt ostamassa navia ja autokameraa tai/ja peruutuskameraa. Noihin se nüviCam kykenee - valintani olisi myös tuo. Ehkä yksi puute jäisi b/t HF taitaa uupua?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.09.2015 15:17

Kyllä siinä on Hands Free

"Synkronoi Bluetooth®-laite, kuten älypuhelin, nüviCam-kameran kanssa, jotta handsfree-puhelut onnistuvat sen integroidun mikrofonin ja kaiuttimen kautta. Voit turvallisesti säilyttää puhelintasi hansikaslokerossa, taskussa tai laukussa ja silti soittaa ja vastaanottaa puheluita irrottamatta käsiä ratista tai katsetta tiestä."

Itse olen harkinnut merkin vaihtoa jahka aika jättää Tomtomista, kun sen uusissa versioissa ei ole enää HF mahdollisuutta.

Timma saako tuohon Garminiin omat POI paikat näkymään samoin kuin se näyttää esim. ravintolat?

AHOLA JARI 29.09.2015 17:51

Ok.

HF-puutteen takia hylkäsin keväisen päivitykseni yhteydessä Tompan.. ..ja kaikki tosiaa ihan "kädet-ratissa" - homma toimii puheohjauksella; homma alkaa sanalla "äänikomento", seuraat vain näyttöä ja lausut 'toiveesi'.. Osaa hyvin suomea.

Kyllä Garminiin saa omat POI ihan siinä missä muihinkin - siitä erikseen joskus.

Lisäksi hakee netistä mitä haluat Smart Phone -linkillä (Foursquare -haku) tulokset saa suoraan kohteiksi, soittaa, jne.. samoin säätiedot (TomTom Sääpalvelu jostain syystä tapettiin) kohteessa, reitillä, paikassa, halutussa kaupungissa,, Ainoastaan "rajoitettu nopeus" (mielivaltainen ajonop.valinta) puute tomppaan nähden reittisuunnittelussa. Toisaalta erikoinen lisä; track-logi - voi tarkastella ajotietoja, esim. gps-nopeustietoa..

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.09.2015 20:11

"Kyllä Garminiin saa omat POI ihan siinä missä muihinkin"

Juu, olen minä parille kaverille niitä POI paikkoja lisännytkin, mutta en ole saanut niitä näkymään kartalla, listalta löytyy kylläkin.

HAAPANEN TIMO 29.09.2015 20:24

En osaa vielä sanoa mitään. Kaikissa tähän asti mulla olleissa Garmineissa POI:t näkyvät silloin navigointi on päällä, mutta aika lähelle pitää olla zoomattuna.

@timppa

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 10:51

Nyt on laitetta kokeiltu ja siirretty vanhasta Dēzlistä suosikit Garmin Expressin ja Base Campin avulla uuteen.

Kaikki on muuttunut. Ääni on kahdesta miesäänestä valittavissa ja puhetta on tullut valtavasti lisää, kadunimet mainitaan koko ajan.
Tavaraa on vehkeessä sisällä 7,8 Gt, kokonaistila on 14 Gt.+ tyhjä korttipaikka. Kameran tallenteet ovat omalla kortillaan ja toinen korttipaikka on tyhjä.

Kaistavahti toimii pienen kokemuksen mukaan kohtalaisesti, HF pelaa erinomaisesti, samoin äänikommennot. Kuuden tuuman terävä näyttö on komea katsella.

Virrankulutus on noussut, laturi on nyt 2 A kun vanhoissa oli vain 1 A, eli vanhojen navien latureita ei voi hyödyntää, vaan johdon joutuu vaihtamaan jos vaihtaa navin autosta toiseen. Samoin teline on nyt erilainen. Magneettiteline on riittävän tukeva. Magneetti on sekä navissa että telineessä siten että ne toisiaan hylkien suuntaavat navin oikeassa asennossa paikoilleen.

Dēzliin verraten puutteina auton mitat, maaston korkeus ja mäkien nousuprossat näin äkkiseltään. Muuten aivan uuden sukupolven laite, todella hieno peli.

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 12:41

Kun asensin omaa Garmin navigaattoriani autoon, kokeilin sen sijoittamista ensin yhteen paikkaan tuulilasia. Sitten totesin, että sitä pitäisi nostaa hiukan ylemmäs, mutta en saanutkaan sitä enää tuulilasista irti. Se on ajamisen kannalta kyllä sopivalla korkeudella, mutta sormi ei mahdu sen alle painamaan sitä nappia, jolla navigaattori on tarkoitettu irroitettavaksi autotelineestä. Joudun repäisemään sen aina irti siitä, missä navigaattori on pallonivelellä kiinni jalustassaan.

Onko jollakin tiedossa niksi, kuinka telineen saisi irti tuulilasista. Käyttöohjeessa sanotaan siitä asiasta vain, että irroittaminen on erittäin vaikeaa, eikä anneta mitään neuvoa.

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 12:53

Liimasitko sen muovilätkän lasiin, vai puhutko pelkästä imukuppitelineestä?

Mun käsittääkseni se erillinen liimattava muovi on tarkoitettu imukupin alustaksi jos haluaa pitää navia vaikkapa kojelautaan kiinnitettynä.

Pelkkä imukuppi pysyy tuulilasissa mainiosti ja sen saa irti vääntämällä sormin pientä kupin reunassa olevaa muoviuloketta kunhan on ensin vapauttanut vivun jolla imu saadaan aikaan.

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 13:14

Se muovilätkä ja imukuppisysteemi olivat tehdaspakkauksessa jotenkin keskeltä kiinni toisissaan enkä saanut niitä irti toisistaan. Mulla on nyt se muovilätkä liimalla kiinni tuulilasissa ja sen päällä se imukuppisysteemi. Mutta ei se ole siinä imuvoimalla vaan imukupin imupinnan ja muovilätkän välissä on jopa rako. Ne ovat kiinni toisissaan kiekon keskeltä. Vaikka otan navigaattorin pois siitä pallonivelestä ja kuinka painelen sitä imukupin painiketta, en saa edes sitä imukuppiosaa irti siitä lätkästä, puhumattakaan että liima irtoaisi tuulilasista.

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 13:41

Puhummekohan samasta asiasta. Mulla on halkaisijaltaan 87mm kovaa muovia oleva n. 3 mm:n paksuinen kiekko jossa on toisella puolella liima ja toisella puolella suojamuovi. Tämä on tarkotettu liimattavaksi kojelaudalle tms. paikkaan jossa imukuppi ei pidä. Tämän kiekon pinnalla imukuppi toimii. Käyttöohjeen varoitus vaikeasta irrottamisesta koskee tätä kappaletta.

Pehmeähköä muovia oleva imukuppi on tarkoitettu suoraa lasiin asennettavaksi vivusta kääntämällä. Syljestä ohje ei puhu mitään, mutta kun nuolaistulla sormella pyyhkäisee imukupin reunaa niin se pysyy oikein hyvin lukuunottamatta tilannetta jossa aurinko kuumentaa mustan imukupin lasia vasten olevan pinnan tolkuttoman kuumaksi.

Nyt en tiedä millainen sun systeemi on ,mutta mulla on ylimääräinen imukuppi/pallo yhdistelmä jos sellaista tarvitset.

Voisitko ottaa valokuvan siitä kiinnityksestä?

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 13:48

Kiitos Timppa avuntarjouksesta. Palaan asiaan illemmalla valokuvan kanssa. Nyt en ole kotona enkä autossa.

AHJOS TIMO 05.10.2015 19:41

Nyt minulla on tuore valokuva ja kaksi videota, kaikki samasta kohteesta eli autoni navigaattorin kiinnityksestä tuulilasiin. Korostan vielä, että suurta ongelmaa tähän ei liity. Kiinnitysteline tuli vain sen verran liian alas, että joudun irrottamaan sen aina pallonivelestä, mikä selvästikään ei ole ollut suunnittelijan tarkoitus.

Tuulilasissa on siis lujasti liimalla kiinni pyöreä levy, jonka keskeltä lähtee tappi imukuppitelineen sisään, mistä en ole saanut sitä irti. Videolla heilutan sitä imukuppitelinettä sormella. Se osoittaa, että sen kiinnitys ei perustu imuun.

PS: Tämän viestin mukana ei voikaan näköjään ladata pientäkään videotiedostoa. Lataan sen jonnekin muualle ja lisään linkin sitten tämän viestin perään.

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 19:48

Kyllä nyt on käynyt niin ettei tuota pehmeää muoviosaa olisi pitänyt liimata lasiin. Sen on tarkoitus kiinnittyä lasiin vain imukupin voimalla.

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 19:50

Yritän vielä ladata tänne suoraan kamerasta edellisessä viestissä mainitsemani hyvin lyhyen videon.

AHJOS TIMO 05.10.2015 19:53

Timppa, ymmärsin kyllä heti, että imukupin pitäisi olla lasia vasten, mutta en ole vieläkään keksinyt, kuinka olisin saanut sen irti imukupin edessä olevasta levystä.

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 20:01

Ei se lähdekkään ehjänä irti. Tarkoitus on toimia näin: Vipu käännetään niin että teline löystyy ja sitten sormella nostetaan siitä pienestä kielestä iimukuppi lasista irti. Kiinnitys päinvastaisessa järjestyksessä pieni sylkisipaisu imukupin reunassa.

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 20:15

Mutta kuuluuko sen liimalevyn olla imukupin ja lasin välissä kuten se minulla nyt on? Ellei kuulu, niin kuinka olisin saanut sen liimalevyn irti imukupista?

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 20:20:57 Vai olisiko sen liimapinnan päällä ollut ohut muovikelmu jättää poistamatta, jos on tarkoitus käyttää imukuppikiinnitystä eikä liimausta?

Käyttäjän lisäys viestiin 5.10.2015 klo 20:21:53 ... pitänyt jättää poistamatta ...

HAAPANEN TIMO 05.10.2015 20:49

Ei sulla ole lainkaan liimattavaa levyä. Kuvassa on lasia vasten pehmeä imukuppi.

Liimattava levy on kivikova ja halkaisijaltaan 87 mm. Imukupin halkaisija on n.60-70 mm. Ei ole tässä käsillä mitattavaksi.

Olet sittenkin toiminut oikein, muovikelmu pois ja kuppi lasille. kyllä se irtoaa kun nostelet siitä kielekkeestä. Ei siinä mitään liimaa ole ellet ole laittanut.

Sulla ei ole tainnut olla paketissa lainkaan sitä liimalevyä, siitä tämä väärinkäsitys.

@timppa

AHJOS TIMO 05.10.2015 21:18

Paljon kiitoksia Timppa tästä opastuksesta!!!

En todellakaan ole levittänyt siihen liimaa, mutta kun ensimmäistä kertaa sovitin sitä tuulilasiin eli olin vasta etsimässä sille sopivaa paikkaa, se tarttui heti tuulilasiin niin lujasti etten saanut sitä siitä enää irti, vaikka olen sitä vipua ja kielekettäkin yrittänyt käyttää. Olen pitänyt irrottamista toivottamana sen jälkeen, kun luin käyttöohjeesta kohdan "ILMOITUS: Kiinnitysliiman irrottaminen on erittäin hankalaa asennuksen jälkeen."

Yritän taas huomenna irrottaa sen telineen tuulilasista ja kiinnittää sen sitten hiukan ylemmäs, että sormi mahtuisi käyttämään navigaattorin rungossa olevaa irrotuspainiketta eikä tarvitsisi aina repäistä sitä irti pallonivelestä.

AHOLA JARI 06.10.2015 10:08

Ihan yhdenkäden otteella pitäisi imukuppiteline irrota (kuva);

peukalolla painaen telinettä läsiin, ja peukaloa vasten kammeten keskisormi avaa imukupin jousen, ja etusormi nostaa imukupin kielekkeen reunaa pois lasista..

Siitä se lähtee kun pienen alun saa.. Ihan ensimmäisellä kerralla, imukupin suojamuovin irroitukseen jälkeen, saattoi olla avistuksen tiukemmassa lasissa kun imukuppi oli aika "märkä" muovin pehmikeaineista (tehtaan toimesta).

Itse nüviin tulevan kiinnikkee voi pyöräyttää 180 ast ympäri, eli laite lähtee painalluksen jälkeen irti, joko yläreunasta kallistaen (kuva)ja alaspäin 2mm laskien, tai palloniveleen tulevan osan pyöräyttäen; alareunaa kallistaen ja 2mm ylös nostaen.. Kiinnikettä voi painaa sormella sivusta kun voimaahan se ei vaadi. Niinkuin kuvista näkyy, itse pidän laitetta sivulasissa; ei ole näkökentässä tiellä, helpompi operoida ajaessa; selkä kiinni selkänojassa ja käsi saa tukea ovesta, hf:n ääni selkeämpi, näyttö ei kiiltele samalla tavalla, näkyy apukuskillekin.. jne..

AHJOS TIMO 06.10.2015 19:47

Tänään se rakenne tuli minulle täysin selväksi, sain imukupin irti tuulilasista ja kiinnitin sen uuteen paikkaan sen verran korkeammalle, että sormi mahtuu nyt navigaattorin alle painamaan sitä nappia, jolla navigaattori on tarkoitus irrottaa telineestään.

Edellisessä autossani oli ylimääräinen, matkustajan käyttöön tarkoitettu sisäpeili, joka oli kiinni tuulilasissa imukupilla. Siinäkin imukupissa oli tuollainen kiinnitysvipu, mutta lasia vasten oli selvä kuppi. Tässä on lasia vasten tasainen levy, jota en ymmärtänyt imukupiksi vaan luulin sitä liimalevyksi.

Hassua, että imukupin sulkemisvipu on ollut minulla koko kesän AUKI-asennossa ja vaikka olen ties kuinka monta kertaa repäissyt navigaattorin irti telineestään, se on aina irronnut siitä pallonivelestä eikä kertaakaan tuulilasista. Olin kyllä yrittänyt vetää sen pyöreän levyn nipukasta sormivoimin, mutta vasta tänään riuhtaisin siitä tongeilla, jolloin se levy irtosi tuulilasista.

Vielä kerran paljon kiitoksia neuvoista ja valokuvista!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.