Komposiittipullon käyttö ???

LAINE SEPPO 13.06.2015 17:56

Olimpa vaihtamassa kaasupulloa kun tuli puheeksi että olen karavaanari. Älä vaan käytä komposiittipulloa liikenteessä, voit saada ison sakon. Ei kuulemma saa käyttää vaunussa eikä autossa maantiellä. On liian heikkoa materiaalia kolaritilanteessa. (???????). oli uusi asia minulle. Onko uusi asia myös teille, hyvät kanssakulkijat? Eikä kuulemma alupullotkaan kauaa ole enää kaupan. Mikähän olisi seuraava kevyt ja kestävä materiaali ??

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2015 klo 18:01:49 sillä rautapullon ja komposiittia painoerolla voin otta polkupyörän telineeseen eikä vaunun paino nouse vielä mitään.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2015 klo 18:03:21 Siis pitää olla rautapullon ja komposiitin erolla

AHJOS TIMO 13.06.2015 20:28

Onkohan se samaa komposiittia, mistä Formula 1:n kilpa-autojen korit on tehty?

LINDBLOM ALF 13.06.2015 21:02

Kaikkea höpöä. Komposiittipulloja käytetään nykyisin pääsääntöisesti EU-alueella. Suomessakin sallittua.

LAINE SEPPO 13.06.2015 22:32

No olin mielessäni samaa mieltä kun en ole missään muualla tuommoisesta pykälästä kuullutkaan. se kauluksen tiiviste kuluu käytössä herkäst ja alkaa vuotaa. Nuo cepsan vai oliko se nyt repsolin, espanjalaiset venttiilit jotka aukeaa neljänneskierroksen käännöllä ovat kyllä Euroopan parhaita. Kestävät paremmin käytössä kun Suomessa myytävät. Niissä on vielä letkunrikko pikasulku vakiona. eikä hintakaan ole este.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.6.2015 klo 22:39:40 Tarvii lisäksi 30mb paineensäätimen siihen jatkoksi vielä.

VALTONEN MARTTI 14.06.2015 00:41

Olipa mehevä juttu. Enemmän uskon joulupukkiinkin...

TURUNEN HEIMO 14.06.2015 11:15

Mitäpä tuota pähkäilemään, alumiinipullo painaa saman verran kuin komposiitti eli noin puolet teräspullosta. Komposiittipullolla voi olla hankaluuksia kylmässä kaasun höyrystymisen suhteen toisaalta se ei räjähdä palotilanteessa kuten alu tai teräs. Alumiinin saatavuus ei taida olla niin hyvä kuin muovi- ja teräspullolla. Lisänä on erinlainen venttiilitekniikka. Vielä Woikosken pullo on ihan erinlainen kuin Agan joskin tyylikäs. Näyttöpullo grillin viereen. Kumma ettei EU:n byrokraatit ole keksineet iskeä kaasupullojen venttiilisoppaan. Tai parempi niin, nynny Suomi suostuisi taatusti meille epäedulliseen ratkaisuun.

ANTTILA MARKKU 14.06.2015 12:49

Komposiittipullossa voi olla ongelma,ettei sitä saa kuin painoventtiilisenä.En tiedä mutta voi olla että painoventtiili alkaa vuotamaan kun vaunun liike saa pullon ja letkut liikkeeseen.

SAASTAMOINEN REINO 14.06.2015 13:04

Voikoski pulloja sai sivuventiilillä jo viimeķesänä

HAAPANEN TIMO 14.06.2015 13:05

Jos se olisi altis vuotamaan ei sitä enää olisi markkinoilla lainkaan.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2015 klo 13:07:59 Tässä hyvä painoventtiili http://www.tulikulma.fi/grillaustarvikkeet/kaasusaatimet/futur-pv-saadinsarja-p-7.html

Hyväksytty ajoneuvokäyttöön. Tarkoitettu vanhempiin kuin -07 mallisiin autohin ja vaunuihin.

HYTÖNEN RAIMO 14.06.2015 15:10

Ja mikähän ero mahtaa olla painoventtiilisen teräs- ja kompopullon kiinnitysosassa - nehän ovat jetsulleen samanlaisia? Niitä myös käyttää (sekä teräs- että kompopulloja) koko lomaileva grillikansa - jopa pienessä sievässä - eikä tiettävästi yksikään ole vuodon takia jymähtänyt.

Itse käyttänyt painoventtiilisiä kompopulloja matkailuautossani jo usean vuoden ajan - ilman ongelmia - ja aion käyttää jatkossakin. Itse asiassa niillä on keveyden lisäksi toinenkin etu sivuventtiipulloon verrattuna - monen kiroama muovisinetti irtoaa helposti alaosastaan hatun kiinnityslangoista vetämällä, jonka jälkeen sen lähtee kivuttomasti hatusta ylöspäin nostamalla.

Ja tuo pakkasessa toimivuuskin lähinnä naurattaa. Käsittääkseni kaasu on ihan yhtä kylmää teräs- ja alumiinipullossa kuin kompopullossakin, jossa sille luvataan toimivuus 40 pakkasasteeseen saakka. Minulle se on ainakin riittänyt.

HAAPANEN TIMO 14.06.2015 15:33

Kyllä siinä pakkahommassa perää on. Lasikuitu johtaa paljon huonommin lämpöä kuin metalli ja pullo jäähtyy käytössä itsestään joten kylmän on johduttava pullon kuoren läpi pois.

Kysymys kuitenkin todella kovista pakkasista ennen kuin alkaa vaikuttaa. Lisäksi kuvittelisin ongelman olevan lähinnä vaunumiehillä koska autoissa pullokotelo on aika usein melko lämpimässä paikassa.

Omassa autossani vain kotelon lattia ja ovi ovat kylmää vasten, neljä sivua pelkällä vanerilla eristettynä lämpimistä sisätiloista. Mulla on mittarikin kotelossa ja muutaman asteen pakkasella on pullokotelossa vielä kymmenen plussaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2015 klo 15:33:58 pakkashommassa

ANTTILA MARKKU 14.06.2015 16:16

Siinä Voikosken pullossa,jos sitä saa sivuventtiilillä,ei löydy muualta kuin Voikosken myymälästä.Toiseksi se ei kelpaa vaihdossa muissa kaasun vaihtopisteessä kuten AGA pullot joita on useimmilla kaasua myyvällä jopa varastossa.Paitsi ettei AGA tee komposiittia sivuventtiilipullona.

AHJOS TIMO 14.06.2015 20:59

Markku Anttila kirjoitti: "En tiedä mutta voi olla että painoventtiili alkaa vuotamaan kun vaunun liike saa pullon ja letkut liikkeeseen. "

Tuo melko yleinen epäluulo perustunee siihen näkemykseen, että liitos on lujempi, jos se on "jengoiilla" kiinni. Mutta siinä painventtiilipullossahan on pullon kaulan sisällä sulkuventtiili, joka antaa kaasua pullosta ulos vain silloin, kun sitä venttiiliä painetaan piikillä ylhäältä alaspäin. Jos pullon päällä oleva laite, jonka sisällä se piikki on, on niin huonosti kiinnitetty, että laite irtoaa pullosta, silloin kaasun tulo pullosta lakkaa itsestään, koska pullossa olevan kaasun paine sulkee sen pullon kaulan sisällä olevan painoventtiilin. Sellaisinahan ne pullot ovat myyntivarastoissakin. Pullon kaulan sisäinen rakenne estää varastossa kaasun vuotamisen.

TURUNEN HEIMO 14.06.2015 22:02

Metalli- ja komposiittipullon toiminta pakkasessa perustuu kaasukauppias ja -valmistaja AGAn väitteseen joka nyt on ilmeisesti ihan palturia. Tässä kyseinen sivu: http://my.aga.fi/nestekaasu/#slide=3 Onneksi täällä on tuo väite nyt kumottu ja voi turvallisin mielin käyttää pakkasella myös komposiittipullosa olevaa kaasua.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.6.2015 klo 22:25:33 Venttilisysteemiin en ota kantaa sillä meidän autoimme puteleissa on sivukiinnitteiset ja grilleissä painoventtiilit. Ainakin toistaseksi järjestely on sopiva meille.

VALTONEN MARTTI 14.06.2015 23:19

Ei sitä pakkasjuttua kukaan ole kumonnut. On fysikaalinen tosiseikka että komposiitti pullo toimii pakkasessa huonommin mutta kuten Timppakin aiempana toteaa ero on pieni. Kaasun ollessa hyvin vähissä tuo ero voi kuitenkin ratkaista alkaako paleltamaan.

Omia kokemuksia tästä ei ole joten puhun muiden suulla. Itse olen lähes vannoutunut alupullojen käyttäjä. En pakkasen vaan keveyden takia.

HAAPANEN TIMO 14.06.2015 23:34

Palturia ja palturia. Pakkasta pientä ja todella kylmää. Lämpimiä ja kylmiä pullokoteloita. Kaikkea löytyy maailmasta.

Ei se muutaman millin paksuinen lasikuitu nyt aivan tehokkaammasta päästä eriste ole. Se pullo nyt takuulla toimii melkoisissa pakkasissa, sentään -40° saa sisältö jäähtyä ennen kuin kaasun tulo loppuu.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 15.06.2015 11:45

Sen verran vielä kaasupullojen saatavuudesta, että painoventtiilisiä eräs- (ja komposiittipulloja) on saatavilla pienten kyläkauppojenkin myyntipisteistä, sivuventtiilipulloa niistä ei useinkaan löydy.

Ja mitä Timppa tuossa edellä sanoi Voikosken pullojen vaihtomahdolisuudesta pitää paikkansa. Toisaalta sen suurinkin malli on vakiopulloa (AGA) pienempi, vetää muistaakseni vain 8 kiloa kaasua.

ANTTILA MARKKU 15.06.2015 21:58

Kuten sanottu,en tiedä.Olisi kuitenkin mielestäni mahdollista että painoventtiili ei nouse riittävästi sulkeakseen kaasun virtauksen mutta tiiviste nousee senverran ettei se enään puristu pullon venttiilikaulan ympäri ja siksi vähän vuotaa?

AHJOS TIMO 16.06.2015 08:56

Aika epätodennäköistä tuokin. Eihän se pullon päällä oleva laite (useimmiten paineensäädin) siinä pelkän tiivisteen varassa ole, vaan se on lukittu siihen painamalla siinä oleva rengasmainen alaosa alas. Pullon vaihdon jälkeen lukitus suositellaan tarkastamaan nostamalla pulloa siitä. Jos pullo nousee ilman että paineensäädin irtoaa pullosta, se on oikein kiinnitetty.

ANTTILA MARKKU 16.06.2015 11:35

Antaudun.Epäilyttää vain miksi vaunuissa käytetään sivuventtiiliä koska pullokaapin korkeuden muutos on helpompaa kuin tarpeettomien sivuventtiilipullojen pitäminen valikoimassa jos ne eivät ole sen varmempia ja vuotamattomia kuin painoventtiilit.

AHJOS TIMO 16.06.2015 20:29

Nykyisin on kuulemma sellaisiakin paineensäätäjiä, jotka eivät lisää painventtiilipullon korkeutta, mutta aiemmin pullon + säätimen korkeus oli hyvin kriittinen asia monissa matkailuautoissa - varsinkin jos kaasupullokotelo on sängyn alla. Ainakin minusta on miellyttävämpää, jos sängylle voi istahtaa eikä siihen tarvitse hypätä tai kiivetä. Tuo argumentti puhuu siis sivuventtiilipullon puolesta. Samoin se, että painoventtiilipullon paineensäätimen paikalleen painaminen ja ehkä irrottaminenkin voi kuulemma olla kovalla pakkasella vaikeaa, kun se on niin tiukasti kiinni. Ei todellakaan ole pelkoa, että se siitä itsestään irtoaisi! (Itse käytän autossani pelkästään komposiittipulloja, joissa on painoventtiili, mutta en ole joutunut niitä koskaan kovassa pakkasessa vaihtamaan, koska autossani on naftalämmitys ja yksi pullo riittää talven yli.)

HAAPANEN TIMO 16.06.2015 22:21

Matala säädin on tuossa: http://www.tulikulma.fi/grillaustarvikkeet/kaasusaatimet/futur-pv-saadinsarja-p-7.html

Linkin kauppa ei huomaa mainostaa säädintä ajoneuvokäyttöön vaikka siinä on siitä hyväksyntä. Tiedän asian varsin hyvin koska itselläni on yksi juuri tuollainen säädin. Säädin tulee n.1,5 cm. komposiittipullon kahvojen yli kokonaiskorkeuden ollessa 605 mm.

Muistettava kuitenkin ettei tuo säädin ei käy ajoneuvoihin jotka on rekisteröity -07 jälkeen. Näissä uudemmissa on pelattava painoventtiiliadapterin kanssa, enkä sellaista ole matalana mallina nähnyt

@timppa

HAKALA SAMI 16.06.2015 23:53

Yhtään sivukierre-paineensäädintä en ole joutunut vaihtamaan vikaantumisen takia, painoventtiilisäätimiä kylläkin. Meillä on työpaikalla useampi ravintola, ja paljon kaasulaitteita noissa käytössä. Keittiöporukka tykkää painoventiillistä joten niissä pysytään, vaikka ne kuluukin käytössä ihan eri tavalla kuin sivukierre. Edellisviikolla oli just tapaus, jossa säädin näennäisesti lukittui, päästi vähän kaasua läpi mutta irtosi joko säätimestä nostamalla tai omia aikojaan. Eikä ollut ensimmäinen tapaus meillä.

HAAPANEN TIMO 17.06.2015 08:13

Vaihdettuanne ne ylemmässä linkissä olevaan uuteen malliin poistuu ko. ongelma. Säädintä ei saa auki eillei se ole kunnolla paikoillaan, eikä sitä ei saa irti ellei hana ole kiinni.

Kymmeniä vuosia käytössä ollut venttiilimalli on vihdoin saanut kehitysversion.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.