Ilmajouset

KERÄNEN KAUKO 11.03.2014 13:44

Onko kenelläkään kokemuksia ilmajousista puoli-integroituun autoon? Olen tässä miettinyt, mutta ei se vaan valkene tyhmällä päällä. Pitää kysyä viisaammilta.

KOISTINEN TOIVO 11.03.2014 16:50

Minkälaisia mietteitä sulla on. Niitähän on eri tasoisia. On omalla kompuralla, manuaali painesäädöllä, ja automaatisella. Sitten on paineakku systeemillä, jossa paine otetaan ulkopuolelelta esim huoltamolta. haluatko rautajousien lisäksi lisäjousiksi, vai aivan pelkillä ilmajousilla auton takapään, kuten alko. http://www.vallilantakomo.fi/fi/Ilmajouset%20kevyt/ Tuossa on osote, mistä hintoja, jos aiot olevaan autoon laittaa. Itsellä ei kevyen liikenteen ilmapalloista kokemusta kun koeajoista. Kuulin kerran myyjältä, että talviajossa ei alko ole parasta, koska siinä on takarattaat etusia leveämmällä, niin sose, ja lumikeleillä perä vaeltaa kahtaalle etuveto autossa. Raskaalla puolella on ilmajousi tätäpäivää, ja oma kokemus kyllä on hyvä. Toivopoika

AHJOS TIMO 11.03.2014 17:34

Tässä toinen sen alan asiantuntijaliike:

http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_6_Jousitus

SUOMI SEPPO 11.03.2014 19:56

Tulisi ne Lahden messut nopeasti niin sivujen päivitykset velmistuisivat ;-D

KERÄNEN KAUKO 11.03.2014 20:32

Itse asiassa Fiat-alustaiseen rautojen lisäksi ja kompura mukana. Ei ole alko-alustainen. Auto on vasta tilattu...

Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2014 klo 20:33:26 Tuota Vallilaa meinasin

YLISUUTARI JOUNI 23.05.2014 11:49

En tiedä joko Kauko on itse ehtinyt ilmajouset autoonsa laittaa, mutta meillä viikon päästä asennetaan taakse ilmajousisarja kompressorilla. Joten reilun viikon päästä alkaa kokemuksia kertymään. Toivottavasti enimmäkseen positiivisia ;)

Auto, johon nuo asennetaan on nimenomaan viime vuonna uutena ostettu puoli-integroitu Carado T 448 Fiatin omalla matalalla alustalla.

JANHONEN MATTI 23.05.2014 12:57

Ilmajouset apujousina on positiivinen asia. Ilmajouset vain kantaa kuormaa, muuta ominaisuutta niillä ei ole. Palkeiden paineet säädetään kuormituksen mukaan ja omalla kompressorilla varustetussa mallissa se voidaan tehdä vaikka ajon aikana.

Kokeilemalla eri paineilla ja kuormituksella, palkeiden oikea paine löytyy aika äkkiä.

Jos autossa on mekaaninen EBL-venttiili joka säätää takajarrujen jarrutehoa kuormituksen mukaan, kannattaa tarkistaa, että ei nosta perää lastattuna niin ylös, että takajarrujen jarruteho heikkenee. Asiansa osaava lisäjousien asentaja tietää kyllä tämän. Tästä venttiilityypistä on tullut lähes viraton ABS-jarrujen myötä, mutta paikallaan se on oltava, jos se on autossa uutena ollut..

.EBL-venttiiliä on myös sähköisellä ohjauksella, jolloin ABS-anturien välittämillä signaaleilla säädellään sen toimintaa.

KESKI-KORPELA HANNELE 23.05.2014 14:34

Aloittaja kysyi kokemuksia, niitä minäkin haluaisin. Tekniikkatiedot ,toiminnan ja hinnan saa myyjiltä mutta mikä muuttuu kohtalaisen kovan hinnan vastapainoksi auton käytöksessä. Pehmeneekö kyyti koloissa ja ja huonolla tiellä, tiestä johtuvat äänethän ovat ikävä riesa kovilla paineilla ajettaessa. Eli muuttuiko auto ja miten kun vaihdettiin ilmajousiin? Heikki

YLISUUTARI JOUNI 23.05.2014 16:19

Yksi hyvä syy ilmajousien asentamiseen on se, että niiden avulla voi tarvittaessa säätää perän korkeutta n. 5 cm korkeammaksi vakiosta. Tässä Caradon mallissa peränylitys on sen verran huikeata luokkaa, että jyrkempiin luiskiin ajettaessa saattaa alkaa perän palkit raapimaan maata, joten noiden avulla saa hieman lisää pelivaraa. Eikä siitäkään tietysti haittaa ole, jos kuormansietokyky hieman paranee ilman, että perä maata viistää, kun taas kesällä ajellaan Euroopasta kotiin päin jokunen viini- ja olutpullo takatallissa ;)

Vaan viikon päästä ollaan jo viisaampia tuon suhteen. Kerron kyllä sitten kokemuksista täällä ja varmaan matkapäiväkirjassakin: http://kaikkienkaveri.blogspot.com

ASIKAINEN MATTI 23.05.2014 16:19

Jos haet kyydin pehmeyttä ja hiljaisuutta, niin renkaita vaihtaessasi ota 225/70R15 renkaat 215-leveiden camping-renkaiden sijaan. Niissä paineet ovat 4,1/4,5 Campingien 5,0/5,5 sijaan, Sitten kärsii jo ajaa hiekkateilläkin. Jos laitat lisäilmajouset niin jossain vaiheessa joudut kuitenkin ostamaan uudet renkaat. Jos ajat yli 3,5 tonnin koknaispainolla, niin ilmajousihankinta voisi olla puolustettavissa, muuten lähtisin liikkeelle ensin renkaiden vaihdosta, ainakin jos niiden hankinta alkaa olla ajankohtainen.

TORKKO JUHANI 23.05.2014 17:05

Kaksi vuotta sitten päivitin 6 vuotta ajetun dukato alustaisen kulkineeni jousituksen Suomen Vaunuosalla Klaukkalassa. Kyllästyin tien poikittaismurtumien kohdilla kuuluneisiin "kolahduksiin" ja taakse asennettiin avuksi omalla kompressorilla olevat ilmajouset . Samalla vaihdettiin taakse uudet iskarit ja eteen vahvemmat kierrejouset. Auton ajettavuus koheni kertaheitolla ja huonokuntoisen tienpinnan melu on nyt siedettävää kun terävät iskut ovat poissa.

YLISUUTARI JOUNI 23.05.2014 17:35

Jokaisen autonvaihdon yhteydessä on matkakoti muuttunut hiljaisemmaksi ja mukavammaksi. 2013 vuosimallin Ducato-alustainen Carado Fiatin omalla matkailuautokäyttöön tarkoitetulla alustalla on jo ihan kohtuullisen hiljainen ja kolisee kyllä tuntuvasti vähemmän kuin esim. viisi vuotta vanhempi edeltäjänsä siitäkin huolimatta, että edellinen auto oli hieman kalliimman merkin integroitua mallistoa ja siten sen pitäisi olla "laadukkaammin" tehty.

Eli jos meno tuosta vielä ilmajousten kera vähääkään hiljenee, niin ei passaa valittaa kyllä yhtään. Ensimmäiset kokemukset asuntoautoista ovat jostain 1990-luvun alun Fiat-alustaisista alkoviautoista, joissa melua riitti ohjaamossa sen verran, että juttelu oli lähinnä huutamista ja pieniä alustan kolahduksia ei edes huomannut sen muun jyrinän seasta.

Mitään maastoajoneuvoahan noilla ilmajousilla ei Ducatosta saa, joten niiden hyöty lienee suurin, kun autoon lyödään kunnolla kuormaa kyytiin ja pysytellään päällystetyillä teillä. Takatalliin kun tulee kuormaa kuitenkin toisinaan ihan kunnioitettavia määriä, joten silloin jousitusta on mukava päästä säätämään tarpeen mukaan.

JOKINEN ARI 23.05.2014 18:18

Kokemuksia ilmajousista: Meille oli taannoin auto john edellinen omistaja oli laitattanut ilmajouset. Tuntui kaamealta ajaa kun se kallisteli kuin kameli erämaassa. Syyksi löytyi se että jousien painneensäätö oli kytketty T-kappaleella yhteen että voi säätää molennat jouset kerralla, eli kaarteissa ilma pääsi aina jousesta toineen vapaasti. Kun jouset laitettiin niin että molemmilla oli oma venttiili auto muuttui ihan erilaiseksi ajaa. Lisäksi pystyi tasaamaan painoeroa kun siinä oli kaikki raskaat samassa reunassa. Siis tarinan opetus : Katsokaa että kummallakin jousella on oma letku.

JANHONEN MATTI 23.05.2014 19:26

"Jos laitat lisäilmajouset niin jossain vaiheessa joudut kuitenkin ostamaan uudet renkaat." Varmaan näin, mutta ilmajousilla ja renkaanvaihdolla ei ole suoraa syy-yhteyttä toisensa kanssa. Renkaiden ominaisuudet ja paine määrää paljonko rengas kantaa ja jouset määrää paljon jouset kantaa. Liian heikot jouset yhdistettynä heikkoon iskunvaimennukseen voi johtaa nimismiehen kiharoissa jopa jousien resonanssiin.

Tuo T-kappaleen asentaja ei ole ollut penalin terävin kynä. Siinäkin tapauksessa, että taka-akseli on jäykkä, palkeet on laittava kahteen eri piiriin.

SALONEN MATTI 25.05.2014 11:50

Heips. Minäkin kaipaisin kokemuksia ilmajousista. Itsellä on ducatossa takana lisäilmajouset, joista tässäkin keskustelussa tuntuu olevan kyse. Kyllä lisäilmajousetkin paransi auton ajettavuutta, takapää nousi ja kallistelu väheni entisestään. Mutta ne ilmajouset, joissa ilma hoitaa jousituksen kokonaan niistä olisi mukava kuulla kokemuksia matkailuautoilijoilta.

JANHONEN MATTI 25.05.2014 12:10

Toivottavasti kokemusta löytyy. Toki sellaiset saa kevyempäänkin kalustoon, koska samoihin alustoihin joita käytetään asuntoauton alustana menee mm. pikkubusseiksi joihin asennetaan usein ilmajouset, jolloin kyyti paranee.

Suomessa on useitakin firmoja jotka noita muutoksia tekee. Kovin vain on tyyristä puuhaa. verrattuna lisäjousien asentamiseen.

TAIMIO REINO 26.05.2014 09:05

Menee ehkä off topic mutta mitä perän nosto vaikuttaa jääkaapin toimintaan kaasulla? Minulla kun HYMERissä (Ducato) laitettiin uudet lehtijouset taakse ja auton perä nousi 8 cm, tuntuu jääkaapin toiminta kaasulla huonontuneen. Kyseessä siis takakeittiö malli CAMP 544 -96.

JANHONEN MATTI 26.05.2014 09:38

Luen tuon niin, että vanhat jouset on korvattu uusilla jolloin kori on noussut 8 cm eli entiselle tasolle. Siitä taas voi vetää senkin johtopäätöksen, että jos korin nosto vaikuttasi kaapin toimintaan niin kappi ei ole toiminut silloinkaan hyvin kun auton on ollut uusi.

Toki siinä tapauksessa jossa kaappi ottaa ilmansa auton alta (kuten monissa Hymerin takakeittiömalleissa ottaa) ilmavirtausten muutos (suunta ja paine) voi olla vaikutusta kaapin toimintaan, jos kaappi on ajon aikana kaasulla. Jos jääkaapin poistoilma poistuu takaseinän aukon kautta, niin myös pyörätelineellä olevilla pyörillä ja vallankin jo on peitetty on vaikutusta auton perässä tapahtuvaan pyörteilyyn.

Jos kaapin ilmanotto on auton alta niin kannattaa tarkistaa jääkaapin ilmanottoaukon metalliritilän puhtaus. Alkuperäinen "hiiriverkko" on vähän liiankin hienosilmäinen ja saattaa pikku hiljaa tukkeutua. Onpa sitäkin nähty, että auton alustaa on suojattu ja suoja-aineella töhritty suojaverkko lähes tukkoon. Teräsharjalla ritilän voi puhdistaa.

HAAPANEN TIMO 26.05.2014 10:01

Reino taitaa tarkoittaa kaapin kallistumista. Takakeittiöautossa kaappi kallistuu etu/taka suunnassa eikä sillä pitäisi olla ko. määrässä lainkaan vaikutusta toimintaan. Teoriassa sivusuuntainen kallistus voisikin vaikuttaa, mutta ei sekään noin pienillä astekulmilla.

Jostain muualta kannattaa vikaa hakea, asiayhteys on satunnainen.

@timppa

TAIMIO REINO 26.05.2014 10:31

Taustakertomuksena tuohon: HYMERissä roikkui hantin puoli alempana ja tarkoitus oli jousipajalla tasoittaa auto alkuperäiseen tasoonsa ja samalla jämäköittää jouset alkuperäiseen jäykkyyteen. Jonkun informaatiokatkoksen takia sinne laitettiin lisälehti ja auto nousi sen 8 cm. Kuten Timo totesi, ei taida olla syynä jääkaapin huonoon toimintaan. Ajattelin vaan, että jos jääkaappi kallistuu eteen päin, kaasuliekki osuu pakoputken seinään ja näin heikentää toimintaa.

HAAPANEN TIMO 26.05.2014 15:19

Kallistuminen sivusuunnassa haittaa siksi että neste ei kierrä niin hyvin kun putkien nousukulma muuttuu. Venekaapeissa on huomattavasti jyrkempi nousu, ja ne toimivat hyvinkin vinossa.

@timppa

YLISUUTARI JOUNI 31.05.2014 22:01

No nyt on reilun parinsadan kilometrin verran kokemusta lisäilmajousista Fiat Ducato-alustaisessa puoli-intregroidussa autossa ja ainakin näin ensituntumalta nuo hollantilaiset ilmapussukat tuntuvat parantavan yllättävän paljon suuntavakautta ja auto kulkee todella tasaisesti tuulesta, ohituksista ja urista välittämättä. Eipä silti, että auto olisi aikaisemminkaan tuntunut erityisen heijakkaalta, mutta VB Semiair-ilmajousipaketin asennuksen jälkeen auto ja ajettavuus tuntuu kuitenkin selkeästi paremmalta. Paketti asennettiin autoomme Kokkolassa Caravanlandialla ja siihen kuuluva kompressori mahtui sopivasti kuljettajan penkin alle sähköblokin taakse. Paineita pääsee säätämään vaikka vauhdissa kätevästi suoraan kojelaudasta ja kuljettajan penkin sivuun laitettiin vielä mahdollisuus manuaaliseen täyttöön, jos kompressori jostakin syystä ei suostuisi toimimaan. Kevyellä kuormalla noin 0,6 barin paineet tuntuvat olevan aika kohdillaan, mutta raskaamman kuorman ja sopivien paineiden yhteisvaikutusta pitää vielä testailla enemmän.

Kesäloma on onneksi edessä heti juhannuksen jälkeen ja tarkoitus on taas lähteä jonnekin etelämmäs Eurooppaa kiertämään, joten lisäkokemuksia alkaa kertymään monenlaisista olosuhteista, joista tulee varmaan kirjoiteltua enemmänkin matkablogiin: http://kaikkienkaveri.blogspot.com

Tuossa muutama valokuva paketin asennuksesta.

KERÄNEN KAUKO 31.05.2014 22:24

Kiitos tiedoista. Meille tulee auto ens viikolla maahan ja suoraan Jousitakomolle. Siellä asentavat pallot ja kompuran. Sitten se tulee vasta tänne luovutukseen/vaihtoon. Mielenkiinnolla odotan...

JANHONEN MATTI 01.06.2014 10:04

Tuskimpa petyt ratkaisuusi. Sitten vain hakemaan kokeilemalla eri painoilla oikeista säätöjä. Kun sinulla on kompuramallia, niin sekin on helppoa kun säätämisen voi tehdä ajon aikana.

KERÄNEN KAUKO 18.06.2014 10:08

300km ajokokemuksella olen tyytyväinen että otin ja kompuralla voi säätää tarvittaessa...

Ari Mönttinen 23.01.2022 12:34

Hei tosi hyviä vinkkejä mutta onko tuoreempia? Laittakaa pliis rempan hintatiedot mukaan.

Timo Haapanen 23.01.2022 14:46

Mulla ollut neljä vuotta säkit alla. Ajattavuuteen ei vaikutusta mutta auton saa normaalikorkeuteen ja sitä voi parkissa hieman kallistella sekä nostaa perää jos on tarvetta. Mulla ei ole ajossa pusseissa kuin 0,5 bar painetta.

SMW:n satsi maksoi ebayssa 350 € ja asensin itse, reilun päivän touhusin niiden kanssa kotipihassa.
Linkeissä kuvia.
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080362.jpg

https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080371.jpg

https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080366.jpg

https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080368.jpg

https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/497650/p1080373.jpg

@timppa

Ari Jokinen 23.01.2022 18:45

Jos haluaa ajettavuutta parantaa kannattaa uusia samalla iskarit.
Ainakin Fiatin alkuperäiset on aika pompottavat.
Tämä Suomalainen toimii:
https://www.vallilantakomo.fi/b/suomen-vaimennin/SV/

Toivo Koistinen 30.01.2022 11:13

Muutaman vuuen on olu nyt lisälatit rautajousiin taakse, ja en moitittavaa löydä. Perä nousu alkueräis tasolle, ja on pysynny siellä, ei vastaa akseliin enää ne vaimennuskumit.
Tukeva on ei kallistele. Tosin korkeuden säätöjä, leirilä ei saa kun pyöräkiiloilla, mutta ne on yleensä aika tasamaita, etä hyvin on pärjänny.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.