Kallein caravan-osa?

Tapio Pankka 30.03.2022 18:41

Heitetääns tähän väliin vähän kevyempi aihe.
Eli: minkä caravanosan tai -varusteen olet havainnut suhteellisesti kalleimmaksi ostaa?
Itse pidän noita kaasulieden ritilän silicon-tulppia suhteellisen kalliina (tuotteen
ominaisuus / valmistuskustannus huomioiden). Neljän tulpan hinta 12-16€. Valmistuskustannus korkeintaan 1eurosenttiä/kpl.

Timo Haapanen 30.03.2022 20:26

Painoon suhteutetuna Truman kortti 400 € / 0,1 kg. on aika kallis.

@timppa

Arto Friman 30.03.2022 20:30

Aika kalliita oli jääkaapin ritilöiden kiinnitystapitkin. En tarkkaa hintaa muista mutta 4 kpl pussi oli yli kympin joku vuosi sitten.

Tapio Pankka 30.03.2022 21:52

Kallis on tuokin kun vertaa esim. televisioon, jossa samaan hintaan on moninkertaisesti tekniikkaa ja älyä.


Siis tuo Timpan mainitsema kortti.
muokattu: 30.3.2022 21:53
Seppo Suomi 30.03.2022 22:15
Tapio Pankka

Heitetääns tähän väliin vähän kevyempi aihe.
Eli: minkä caravanosan tai -varusteen olet havainnut suhteellisesti kalleimmaksi ostaa?
Itse pidän noita kaasulieden ritilän silicon-tulppia suhteellisen kalliina (tuotteen
ominaisuus / valmistuskustannus huomioiden). Neljän tulpan hinta 12-16€. Valmistuskustannus korkeintaan 1eurosenttiä/kpl.

Samaan sarjaan kuuluu ne kuminastat hellan lasikannen reunoihin. En muista paljonko maksoivat mutta luulin että ostin jotain huumeita.

Esko Kulmanen 31.03.2022 17:06

Itsellä meni 3010 alde(valmistusvika jota takuuaikana vähäteltiin ettei tarvi korjata)Kun paheni niin että
alkoi tosissaan vuotamaan,sama myyjä Tampereella ilmoitti että takuu on mennyt ja lämmitin maksaa
2700€+työtä päivä n 1000€.Onneksi eivät ehtineet ennen kuin reilun kuukauden kuluttua.Kysyin Porista
ja sanottiin että n 1100€.(luulin että lämmitin )Tilattiin homma seuraavalle viikolle.Yllätyin kun autoa nou-
taessa lasku oli tuo 1100€ kokonaisuudessaan ja kaasulaitteet oli ponnistettu myös.Ei kannata Laukata
Tampereella,tosi ylihintaista ja huonoa hoitoa kun oireili jo takuuaikana.

Veli-Matti Salminen 01.04.2022 07:41

Caradon/Hymerin ulko-oven lukon jousi. Suomesta ei löytynyt , eBaysta 53e. Osan paino gramma-pari.

Arto Friman 01.04.2022 20:09

Hyvä että löytyi. Hobbyyn ei saanut kun koko lukon ja hinta n. 200€

Veli-Matti Salminen 05.04.2022 08:24
Arto Friman

Hyvä että löytyi. Hobbyyn ei saanut kun koko lukon ja hinta n. 200€

tosin se jousi on nyt niin hyvässä jemmassa, ettei löydy mistään :-)

Jorma Rantaoja 19.01.2023 18:31

Vetokoukku

Heikki Ikonen 19.01.2023 23:33

Vihreä siirtymä. Mitään ei oo tilalle mutta soivia "itu hippien mielestä myrkyllisiä" pelejä vainotaan liikkumista rajoittamalla - ohjataan viemään paalaamoon, kele :/ H
Tulispa pakkanen ja ta....


En vastusta v-siirtymää, mutta vastustan tapaa ja hoppua. "Paalataan" toimivia autoja, puretaan tarpeellista infraa ennen kuin on uutta järkevää tarjolla. Tämä jos mikä on järjetöntä rahan tuhlausta, varsinaista "pika muotia". Kallis kilo hinta.
muokattu: 20.1.2023 05:49
Toivo Koistinen 20.01.2023 06:54

Vihreä sirtymä poliitikoilla on sitä jatkuvan talouskasvun jumalan nokanalla konttaamista. he eivät voi sanoa, että ainut päästötön kilometri on ajamaton kilometri, koska se ei ole sen jumalan pään silitystä.
Mihinkäs niitä autoja tarvi tehhä, jos ei niiitä tarvi. Toisaalta miksi hävittää hyvät 2000 luvun autot kierrättää ne paaliin, tai Afrikkaan, ja kaivaa malmia ja tehhä uusia samanmoisia, kun noihin 2000 luvun autoihin voi muuttaa sisuskalut millaseksi haluaa.
Esimerkkinähän oli kaasulada aikanaan. pelasi bensalla, ja kaasulla nappia kääntämällä, mutta laki kelsi sen. Samoin 90 luvulla kun kaveri muutti tojotakorolan vetypolttokennoksi, mutta ei saanut katsastettua.
Tästä politiikasta kertoo Ohisalon kommentointi, miten pitää lopettaa fossiilisen öljyn käyttö maantiellä, mutta toimittajan kysyesa, miten lentoliikene.
Nose ei kuulu ohjelmaan.
Radiosa oli jonkun tekemä laskelma. Jos ostaa nykyisen bensa-auton 20 000 öörillä tai sähköauton 40 000 öörillä niin jos ajaa 10 000 vuodessa, pitää aja nykysilä bensan hinnoilla 16 vuotta, jotta kuluttaa sen 20 000 ööriä.
Tp


Ainiin kallein karavaani osa on uusi matkailuauto Sadala tonnilla minä tekisin tuosta latoseisojasta millasen haluaisin, ajelisin lopun ikää ja löpörahaa jäisi vielä arkun ulukopuolelle
muokattu: 20.1.2023 06:57
Vesa Varis 20.01.2023 12:04

Jos puhutaan caravan varusteista, niin hydrauliset tukijalat ovat kyllä törkeen kalliit, mutta samalla myös törkeen hyvä lisävaruste.

Tapani Pokkinen 20.01.2023 12:22
Vesa Varis

Jos puhutaan caravan varusteista, niin hydrauliset tukijalat ovat kyllä törkeen kalliit, mutta samalla myös törkeen hyvä lisävaruste.

Nuukuus on ikävä ominaisuus, ja ikäväkseni kerron käyttäväni vieläkin kiiloja, tunkkeja ja jopa pölkkyjä rungon alla kun haluan autoni juuri tiettyyn paikkaan saada.
Jos vaikka seuraavaan autoon kehtaisi luopua siitä nuukuudesta.
Edesmennyt Aino, jolta kerran talo ostettiin, tuumasi myöhemmin kerran kahvipöydässä. " minua ovat nuukaksi moittineet, mutta sinä se vasta visu olet "
Kyllä tuota on tullut jälkikäteenkin naurettua, vaikka oikeassahan tämä rouva oli.

Petteri Haverinen 22.01.2023 09:40

Eilisen messupäivän perusteella uudehkon auton vaihto uuteen olisi varmasti ollut se kallein ostos.
Nykyinen 1,5 vuotta velaton matkavehkeen vaihto samanlaiseen uuteen, jolloin väliraha jotain 50 000€.
Uuden hinta 127 000 sisältäen firman hinnoittelemat lisävarusteet n 15 000€ (Markiisi, pyörätelinen, aurinkopaneeli, invertteri ja multimedia navi) saattoi olla lisävarustehinnassa mukana myös ilmastointi.
Sitten se raaka totuus, kun nykyinen vm 2021 ja tämä nyt uusi vm 2023 seisovat vaihtoauto rivissä vierekkäin, niin onko hinnan ero 50 000€ vai kuitenkin vain max 5 000€.
Omassa on nuo ylläolevat varusteet ja vähän muutakin meille tarpeellista, mut onpas hinnoittelu lähtenyt käsistä.. tai sitten minulla ei ollut autokuumetta…


Kun seisovat 5 vuoden päästä vaihtoauto rivissä…
muokattu: 22.1.2023 09:41
Toivo Koistinen 22.01.2023 11:19

Ninhän se on. Mitä kaikkea voit sillä 50 000 öörillä tehdä. Ajaa 10-20 vuotta ilmasilla löpöillä melekiin, Pitää se kaikinpuolin huollettuna, ja timmikunnossa.
Kuten itsekkin varmaan totesit, eisiinä uudessa ole sen kummempaa sisälä asunnossa mitä sulla nykysessä.
Tämä sama pätee henkilöautopuolella. Jos ostan vastaavan kakslitra diiselin tai sähköpelin, ja paalaan tuon, niin maksan siittä 40 000-50 000 öörin huiteilla.
Olen meleko vanaha mies, etä kerkiin syöttää sille tuohon 5,4 kulutukseen löpönä sen rahan. Saan sillä huoltaa korjautta viat niinkun tähänkin asti, ja vaikka sähkövehkeet pistää kuletamaan sitä.
Auto kestää halutessa miehen iän, mutta jatkuvan talouskasvun jumala suuttuu.
Tp

Timo Haapanen 22.01.2023 17:57
Petteri Haverinen

Eilisen messupäivän perusteella uudehkon auton vaihto uuteen olisi varmasti ollut se kallein ostos.
Nykyinen 1,5 vuotta velaton matkavehkeen vaihto samanlaiseen uuteen, jolloin väliraha jotain 50 000€.
Uuden hinta 127 000 sisältäen firman hinnoittelemat lisävarusteet n 15 000€ (Markiisi, pyörätelinen, aurinkopaneeli, invertteri ja multimedia navi) saattoi olla lisävarustehinnassa mukana myös ilmastointi.
Sitten se raaka totuus, kun nykyinen vm 2021 ja tämä nyt uusi vm 2023 seisovat vaihtoauto rivissä vierekkäin, niin onko hinnan ero 50 000€ vai kuitenkin vain max 5 000€.
Omassa on nuo ylläolevat varusteet ja vähän muutakin meille tarpeellista, mut onpas hinnoittelu lähtenyt käsistä.. tai sitten minulla ei ollut autokuumetta…

Eipä noita juuri kannata vaihdella ellei bisnestä tee. Jos auto on väline matkailuun ei oikeaa vaihtotarvetta kovin usein tule. Käyttöarvo ei muutu miksikään.

@timppa

Toivo Koistinen 22.01.2023 19:12

Käyttöarvo nimenomaan, ja kun siihen on tottunut, ja nähnyt mitä se tarvii, niin kohentaminen mieluisemmaksi, ja käytännöllisemmäksi on helpompaa, kun muistaa mikä se väliraha olisi ollut.
Aurinkopanelia, aggrekaattia, vaikka mitä jos halua. samoin jos sisustusta haluaa muuttaa niin vie autojen sisustajalle, ja teettää työn, ellei itselläse kay.
Se on tosiaankin vain auto.
Tp

Tapani Pokkinen 22.01.2023 20:07
Toivo Koistinen

Käyttöarvo nimenomaan, ja kun siihen on tottunut, ja nähnyt mitä se tarvii, niin kohentaminen mieluisemmaksi, ja käytännöllisemmäksi on helpompaa, kun muistaa mikä se väliraha olisi ollut.
Aurinkopanelia, aggrekaattia, vaikka mitä jos halua. samoin jos sisustusta haluaa muuttaa niin vie autojen sisustajalle, ja teettää työn, ellei itselläse kay.
Se on tosiaankin vain auto.
Tp

Sehän se ja kun on viimein saanut kaiken rakennettua mieluisaksi niin silloin tahtoo autokuume jostain tarttua, kuin tääriinki ja minkä teet, sama ruljanssi taas uudelleen
Mutta oma harrastus se matkamökin rakennus, ehostaminenkin on.

Petri Ahonen 23.01.2023 16:51
Heikki Ikonen

Vihreä siirtymä. Mitään ei oo tilalle mutta soivia "itu hippien mielestä myrkyllisiä" pelejä vainotaan liikkumista rajoittamalla - ohjataan viemään paalaamoon, kele :/ H
Tulispa pakkanen ja ta....

Kait olet jo käynyt allekirjoittamassa kansalaisaloitteen tuon älyttömyyden korjaamiseksi?
Kansalaisaloite. fi

Petri Ahonen 23.01.2023 16:59
Petteri Haverinen

Eilisen messupäivän perusteella uudehkon auton vaihto uuteen olisi varmasti ollut se kallein ostos.
Nykyinen 1,5 vuotta velaton matkavehkeen vaihto samanlaiseen uuteen, jolloin väliraha jotain 50 000€.
Uuden hinta 127 000 sisältäen firman hinnoittelemat lisävarusteet n 15 000€ (Markiisi, pyörätelinen, aurinkopaneeli, invertteri ja multimedia navi) saattoi olla lisävarustehinnassa mukana myös ilmastointi.
Sitten se raaka totuus, kun nykyinen vm 2021 ja tämä nyt uusi vm 2023 seisovat vaihtoauto rivissä vierekkäin, niin onko hinnan ero 50 000€ vai kuitenkin vain max 5 000€.
Omassa on nuo ylläolevat varusteet ja vähän muutakin meille tarpeellista, mut onpas hinnoittelu lähtenyt käsistä.. tai sitten minulla ei ollut autokuumetta…

Kannattaa vaihtaa vähän uudempaan, ei uuteen. Välillä voi löytää "helmen", kun joku on joutunut lopettamaan reissut, syystä tai toisesta. Toki yksityiseltä on helppo ostaa, mutta minne sen "wanhan" hukkaa? Sitä kun yrittää myydä yksityiselle, saa helposti joko huonon hinnan tai wanhan vaihdossa. Eli, unohda koko vaihto juttu, kyllä se kuume pian helpottaa.

Heikki Ikonen 23.01.2023 19:10

Petri, Vahva Kyllä - vielä puuttuu yli 45 000 nimeä, hop hop, vai onko ny kaikki hyvin :/
Ostin käytetyn MB / Flairin -07. Mulle kelepaa hamaan h...n, mytistelkää pieneksi nyytiksi ja tuhkatkaa meät samaan purkkiin, se on minun ekoteko. Tieten viher vassut kieltää vielä senki.
"Möhkön" pääoma kustannukset tällä hetkellä n. 6% oletuksella -huomenna paalaamoon, luulisin kuiten vielä että mennään toinen 350 000km. Nimim. Kerralla mieluinen. ;) H


"Asiatuntijoiden" laskelmien mukaan arvon alenema on Suomessa 10-14%. :( Möhkö ei ole enää möhkö vaan tästä lähin "Helmi" ;) H
muokattu: 24.1.2023 05:10
Toivo Koistinen 23.01.2023 19:30

Miäpä sitä autola uuniin, pitävät porvarina, eikäse sinne mahu. Auto paalaamon, ja kiertoon, ukko uuniin, ja sillalailla ekoa.
Toivottavasti Rovaniemen uuniin tulee lämmön talteenotto, nin voi samalla lämmittää kaupunkia. Olen sitte loppuunastikka ekomies
Pittää vaan muistaa ottaa vihta mukkaan, ettei tarvi koputella uunin luukkua, eikä mene hyvä lämmin hukkaan, kuten eräs kaveri, ja kun aukasivat luukkua, kyseli. Ei sattus kellään olemaan vihtaa.
Jooninse on, että ajelee tuolla samala, ja jos kynsiä hiillostaa puuhata, niin purkaa sisustaa, ja rakentelee uusiksi.
Täällä aikanaan, liekö vieläki kaverilla semmonen niitä ensimmäisiä puoli indekroituja, oliko hobby 600.
Kastu seinät, niin purki ulukopeltiä myöden asunnon, ja rekenteli uudestaan omalla mallilla. Maalasi vielä koko auton päältä.
Oli meilläkin kerran pari vuokrala, ja oli onnistunut sisustusmalli siinä. Mutta hän on senverta kätevä, että tekee vaikka ihimisen toisen sisälle
Tp

Arto Friman 25.01.2023 19:50

Hinnoissa on nuo mökkien osat. Kysyin Pro caravanista Rapidon asuintilan oveen sisäpuolen muoviverhoilua tommoinen prässätty muoviklisu ja hintaa lähes tonni. En tilannut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.