hyvä 12v kahvikeitin

BÄCK OLLE 30.06.2007 12:34

Keitin joka meillä on niin hiton hidas, mutta se joka harmittaa eniten on että se ei lämmitä sitä kunnolla. Ymmärrän kyllä että se johtuu 12v järjestelmästä osittain. Mutta jos jollain on hyviä vinkkejä, niin olisimme kiitollisia.

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2007 15:24

Eipä kyllä ole 12V keittimiä kuin Hitaita ja Erittäin hitaita. Tämä johtuu että "parhaatkin" 12V keittimet ovat 280W tehoisia eli ottaa 23A virran akusta!

Vertaa kotikeitin tyypillisesti 1000W tehoinen (löytyy toki pienempi kuin suurempi tehoisia). Itselläni on Waecon tämä malli 24V versio http://www.waeco.com/en/261_521.php?PHPSESSID=38db7c8615f78bb172e35737b119567c tämäkin on hidas ja kestää niin kauan että keitetään ajon aikana ja pysähdytään vasta kun kahvi on valmis.

HÄLVÄ TEUVO 30.06.2007 15:30

Kaj on oikeassa. 12 v vehkeillä ei tee mittään. Me ollaan keitetty kaffeet valmiiksi termokseen matkapäiväkahveja varten jo aamulla sähköllä. Jos ei sähköä ole keitetään vesi kaasulla ja suodatetaan kaffeet kuppiin.

TeeHoo

BÄCK OLLE 30.06.2007 15:33

Mutta keittääkö se kuumaa kahvia? Siinä on minun isoin ongelma, kun vielä haluaa maitoa kahviin.

RAUTIAINEN KARI 30.06.2007 15:38

Ei ole olemassa hyviä 12V keittimiä. Eikä paljon muutakaan. Ainoo oikee on Moccamaster, tai sitte nokipannu.

Jos moccamaster pelaa 20 vuotta niin hinnalla ei mitään merkitystä. Eli jos automaattia pitää käyttää niin se. Nokipannu paras pannu.

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2007 16:26

Kyllä saa 12V kuumaa kahvia ja nopeasti seuraavasti: Ostat 1500W 230V invertterin jolle vedät 50--100mm2 syöttökaapelit akulta ja normaalin kotikeitin esim. 1000W tehoisen.

Kun keität kahvin muista pitää moottori käynnissä koska kahvikeitin ottaa akusta 88A virran eikä auto laturi anna kuin n. 50A joten osa energiasta otetaan kuitenkin akusta.

Tämä on se nopea tapa saada kuumaa kahvia nopeasti eikä nyt kovin kalliskaan. invertteri 250 - 350€ kahvikeitin 20 - 100€ kaapelit 20-60€. siitä vaan sanoi kylläkaj

VARIS VESA 30.06.2007 16:39

Me keitetään tarvittaessa kahvi joskus myös ajonaikana aggrekaatilla. On varmasti kuumaa ja hyvää.

RAUTIAINEN KARI 30.06.2007 19:16

Agregaatilla tehään virtaa. Keittimellä keitetään kahvia. Kahvinkeittimestä ei saa virtaa eikä agregaatista kahvia. Paas laittaen kuvaus miten agregaatilla tehtäs kahvia.

Se muuten 90 astetta onkin suorakulma eikä kiehumispiste.

SUOKKO OIVA J M 30.06.2007 20:13

Dimetyylikarbonaatin kiehumispiste on 90°, et varohan tätä ainetta käsitellessäsi tuota 90° kun se on olomuodoltaan vielä väritöntä nestettä ettei vaan pääse kiehahtamaan :)

RAUTIAINEN KARI 30.06.2007 21:20

Aivan, ja paineen vaikutus on huomioitava myös. Jos sitä sattuu koppinsa kanssa everestille niin kiehumispiste on paljon alhaisempi kuin 100C.

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2007 21:22

"Dimetyylikarbonaatin kiehumispiste on 90°," Oiva onko tämä se jota kutsutaan kansanomaisesti parkkihapoksi joka saa seisoneen kahvin maistumaan kitkerältä? Oppineiden mukaan se ei irtoa ennenkuin 92 asteen lämmössä. Eli nokipannu joka porisee vähintään 800metrin korkeudedessa yli meren pinnan ei irroita parkkihappoa.

KylläKaj ne viisaammat korjaa yliviisaat vanhentuneet tiieeerrooot?

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2007 21:33

Miksei lentokoneessa saa kunnon kahvia????

Koska 1600m painekorkeudessa ei kahvistas enään liukene kahviaroomit!!!

Mikäs on veden kiehumispiste 2 ATA paineessa ... noin 300 astatta!

RAUTIAINEN KARI 30.06.2007 21:51

Kiehumispiste Wikipedia Loikkaa: valikkoon, hakuun Kiehuvaa vettä Kiehuvaa vettä

Kiehumispiste on lämpötila, jossa liuoksen höyrynpaine vastaa ilmakehän painetta ja neste alkaa kiehua. Kiehuminen eroaa höyrystymisestä siten, että kiehumisessa höyryä muodostuu myös nesteen sisällä eikä vain pinnalla. Veden kiehumispiste on määritelmän mukaan 100 celsiusastetta eli 373,15 kelviniä normaali-ilmanpaineessa.

Veden kiehumispiste alenee, kun ulkoinen paine pienenee (vakuumitislaus) ja vastaavasti nousee, kun ulkoinen paine kasvaa (painekeitin). Esimerkiksi 900 mbar:n ilmanpaineessa kiehumispiste on 96,7 °C ja 1040 mbar:n paineessa 100,7 °C.

Kiinteän aineen höyrystymistä kutsutaan sublimoitumiseksi.

Tämä taas tarkoittaa sitä ettei mitään helevetin väliä koko jutulla. Larsen toimii aina !!!

NYYSSÖNEN KAJ 30.06.2007 21:56

Kari! Paitsi jos keität Larsenia!

EthänKaj

MYLLYRINNE KALERVO 30.06.2007 22:30

No kyllä veden saa kiehumaan 2 ata:n paineessa (= yksi at ylipainetta) jo noin 120 asteen lämpötilassa. Tuo 300 astetta kiehumapisteenä tarkoittaa n. 86 ilmakehän painetta. http://www.tut.fi/units/me/ener/kurssit/ENER-4080/hoyrynpaine.pdf

VARIS VESA 30.06.2007 22:54

Paas laittaen kuvaus miten agregaatilla tehtäs kahvia. Sanos se, ihmettelen itekkii iha sammaa. Välillä sielt tulloo pannukakkuu ja joskus jopa torttuu. kyl se o vaa ihmeelline peli tuo aggrekaatti.

PALIN MATTI 01.07.2007 08:55

Kyllä kaj, mie olen antanu joskus itelleni kertoa, että nykyaikasten matkustajakonneitten runkoja ei paineistettas ihan niin kovasti. Josaki tuola pinnalla FL350 (10 600 m) lentävän konneen matkustamo lentelee sentään öpaut 2700 metrisä. Tämä tarkottaa sitä, että kahavi sielä konneesa ei oo niinkään hyvvää, ku sie oot lullu. Ite en oo ikinä juonu kahavia lentokonneesa. Larseenia taas sitäki enemän. Kuiteski vain matkustamon puolela..:-)

MOUHU JUSSI 01.07.2007 09:05

Vesa" Ovat vaan kateellisia sulle tosta agregaatista.Se on hyvä kaveri reissussa.Tänäänkin Honda mukaan ja reissuun.Ja jos ahti suo niin illalla sähkösavustimella ja Hondan yhteistyöllä teemme pientä iltapalaa.Näin tänään sano JUSSI.

RAUTIAINEN KARI 01.07.2007 10:13

En tiä kateudesta, mutta mun aggregaatti ei osaa kaffea keitellä.

BRAITHWAITE WILLIAM 01.07.2007 12:19
Tervehdys!

Minäkin ostin aikoinaan 12v kahvinkeittimen ja huomasin kyllä heti, että sillä ei tee mitään. Nykyään keitän kahvit 230v keittimellä invertterin kautta. En kylläkään hankkinut invertteriä kahvinkeittoon vaan ilmastointia varten. Siihen asti tehtiin kahvit siten, että laitettiin normaalin kahvinkeittimen suodatinkuppiin/suodattimeen kahvia ja keitettiin liedellä vesi kiehuvaksi ja kaadettiin suodattimen läpi suoraan kuppeihin. Kahvi on tuolloin kuumaa ja hyvää sekä tulee suhteellisen nopeasti. T. Willim.

TYNYS HEIKKI 01.07.2007 12:40

Sopii kyllä vaunuunkin. Allekirjoittaneella vaunussa toinen akku (iso työkoneen starttiakku) joka latautuu ajon aikana vetoautosta 13 pin töpselin kautta. Tuosta kakkosakusta 50 neliöiset piuhat 1700 w kanttiaaltoinvertterille, josta vaihtokytkimen kautta syöttö vaunun omaan 220 v järjestelmään. Tuon ison akun latinki riittää reilusti yhden yön pysähdyksissä tarvittavaan 220 v sähkön tuottamiseen, kunhan nyt ei aleta sähköllä lämmittämään... Mikroaaltouuni toimii, kahvit kiehuu, pelaa emännän lämpörullat ja hiustenkuivaaja. Telkkari ja digi pelaa, kanttiaallosta tulee pieni häiriö kuvaan (3 ohutta vaakasuoraa viivaa). Saapi keitellä kahvit ja lämmitellä pullat vaikka tieposkessa taukoa pitäessä. Siivotessa voi käyttää pölynimuria. Ja kun tuo iso akku ei pyöritä mitään muuta kuin sitä invertteriä, niin ei tarvi pelätä, etteikö auto lähtisi käyntiin tai lämmitys hiipuisi.

BRAITHWAITE WILLIAM 01.07.2007 23:27

Vielä sanoisin Rautiaisen karille, että kuuluuko hyvään karavaanhenkeen se, että saivarrellaan selvistä asioista??(esim: keitän kaffet aggregaatilla!!)(Miten aggregaatilla keitetään kahvia?) Ihmiset täällä kysyy vilpittömmin mielin neuvoja asiaan, niin sinä alat suoranaisesti vittuilemaan asiasta!!! Minä olen täällä ainakin saanut moniin asioihin hyviä ja itseäni auttavia vastauksia ja myös toivottavasti jotain myös muille antanut. Ollaan kavereita ja käyttäydytään sen mukaan! T. Wiilliam.

PALIN MATTI 02.07.2007 09:34

Elä Vilijami hyvä ihan noin tosikkomaiseks heitäyvy. Jos joku vähän huulta paiskoo joukkoon, ni eihän se sitä faktaa silti miksikkään muuta. Ja mukavampihan näitä sivuja on lukia, jos saa välilä vähän nauraakki. Niettä löysää sie Vilijami ees vähän henkseleitä.

PS: En miekkään ymmärä miten jollaki akrikaatila kahavit keitettään. Kahavinkeittimelä, nokipannula, tai vaikka pakin kannesa se kyllä onnistuu.:-)

BÄRS RAINER 02.07.2007 10:35

Paljonko sinulla siinä työkoneen akussa on amppeeritunteja? Onko paljonkin yli 100? Sillä vain kysyn, kun minä tässä aprikoin vaunuun invertterin ja DC-DC-muuntimen välillä, että saisi kannettavasta telkkarin näkymään ilman roikassa oloakin. DC-DC-muunnin olisi aika paljon "kevyempi" ja helpompi ratkaisu.

Alkaa tympimään, kun alueilla maksaa sen 3 - 4 euroa sähköstä joka yö ja ainoa hyöty siitä on telkkarin näkyminen. No, pidemmillä saattaa olla mikrouunikin mukana.

TYNYS HEIKKI 02.07.2007 11:08

En ole ihan varma, oliskohan 115 Ah. Satasen suuruusluokkaa kuitenkin. Juttua lisää ja pari kuvaakin tuon muun tarinoinnin lomassa:

http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=696.0

LAHTI ANTTI 02.07.2007 11:43

Rainer. Eikö sulla ole kWh-mittaria vaunussa? Sen kautta kun alueilla ottaa sähkön niin tulee paljon halvemmaksi. Ei ole kuin perusmaksu (2€)+0,20-0,30€/kWh. Muuten on helposti se 3-4€/vrk.

BÄRS RAINER 02.07.2007 12:53

Joo, on kWh-mittari, mutta kaikki alueet eivät osaa myydä sähköä mittarin kautta....

Ja toki joskus, vaikka harvoin, yövytään ihan puskaparkissakin.

BÄRS RAINER 02.07.2007 12:54

Hienot on vehkeet!

Kenen purjehduslentokone on nimimerkin kuvassa? Kysyy ent. PIKiläinen jolle Räyskälä tuli tutuksi.

TYNYS HEIKKI 02.07.2007 16:47

Lappeenrannan Ilmailuyhdistyksen SZD 51 Junior OH-773. Allekirjoittanut sorvaamassa laskua syksyllä 2003.

PALIN MATTI 02.07.2007 22:19

Ennevvanahaan ku mie sorvasin laskuja, ni net toi aina tarjoilija...:-)

BÄRS RAINER 03.07.2007 00:02

No minä taas aikoinani opettelin alamäkilentoa ja ns. puolikkaita :-) Ja hiukan myöhemmin mutkamäkeä.

Ja kyllä niissä laskuissa oli sorvaamista. Sekä lentokoneiden laskuista että harrastuksesta johtuvista rahallisista.

PALIN MATTI 03.07.2007 00:38

Lentokonneisa onki ihan kauhiat laskut. Niitä varten on niihin laitettu semmoset laskusiivekketki. Aikonaan ihan ensimmäiselä moottorilennon auromystiikan teoriatunnila mulle opetettiin milla lentokone pyssyy ilimasa. Rahala!

Juha Karjalainen 07.09.2020 15:50

Voisikohan kahviveden lämmittää mikroaaltouunilla? Normi kahvinkeittimet vaativat tehoa 1000 - 1200 Wattia. Nuo tehot ovat monelle invertterille ja 12 V auton akulle liikaa. Mutta mikroaaltouunien lämmitystehoa voi säätää. Mitähän ottoteho lienee, jos mikron säätäis 600 W lämmitysteholle? Riittäisikö 12 V auton akusta potku? Ja veden lämpötilan voi sitten tarkistaa, ettei ole yli 92 C. Tai keittää kiehuvaksi ja lisää 1/10 osaa kylmää vettä sekaan ennenkuin kaataa kahvinpuruille suodattimeen.,

Seppo Suomi 07.09.2020 16:37

Ei taida onnistua pienehköllä invertterillä. Mikron tehonsäätö on yleensä laskennallinen teho. Tuo oma termini tarkkoittaa sitä että esim. 1000 W ottotehoisita uunia pätkitään 50%/50%. Näin saadaan 500 W vaikka uuni ottaakin pätkien 1000 W - 0 W
Nythän on parilla kympillä myynnissä pieniä 3-4 kupin keittimiä. Tuo meidän on 600 W tehoinen ja ihan hyvää kahvia tulee.

Timo Haapanen 07.09.2020 16:54

Mulla on tämä mikro
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/mikroaaltouunit/MAX38IX/whirlpool-mikroaaltouuni-max38-ix?gclid=CjwKCAjwtNf6BRAwEiwAkt6UQmnMA3cL6T8F312hIYqXfgvA8GcqRsmEpkoxsJHWp9hQvjgih_57_RoC9pMQAvD_BwE

Sen ottama 700 W ei kaada kahta 100 Ah:n akkua lähellekkään. Päiväsaikaan kun mun paneleista tulee suoraa yli 350 W ei kahden sapuska-annoksen lämmittäminen juurikaan tunnu akuissa.

Kahvinkeitin on 1100W ja sekin toimii hyvin, alkutiputuksen aika on kuitenkin lyhyt ja lämmitys tulee termostaatin kautta.

Iso vertti sinne sekä panelit+kaksi akkua ja nauttimaan vapaudesta.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 07.09.2020 18:44

Mikä siinä kahviveden keittämisessä kaasuhellalla on vikana? Meillä ainakin kiehuu hyvin ja saa kuumaa kahvia. Sähköäkään ei kulu kuin pietson kipinän verran.
Onko tässä kahvivesiongelmassa nyt jotain mitä en ymmärrä?

P.S. nykyään saa niin laadukkaita murukahveja, että hakkaavat huonot suodatinkahvit ja huonot keittimet mennen tullen.

Esa Ojala 07.09.2020 19:04

Minä myös ihmettelen, miten yksinkertaisesta asiasta voi tehdä noin hankalaa?? :D :D
Olen Villen kanssa samaa mieltä veden keittämisestä, kahvin mausta sitten voidaan olla erimieltä ;D

Timo Haapanen 07.09.2020 20:02

Pöönikahvi on parempaa kuin suodattamalla tehty. Mökillä teemme aina pannukahvia kaasuliedellä mutta se pannun putsaaminen autossa on hankalaa. Vetiset porot eivät oikein löydä paikkaansa.

Aika monet kotonakin tekevät kahvin verkkovirtakeittimellä, miksei sitten matka-autossa. Valunut suodatin nousee nätisti roskikseen.

@timppa

Seppo Suomi 07.09.2020 20:37

Sitten kun saat kahvinkeittimen niin ehdottomasti sitä suodatinkahvia.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01000
Nyt uskaltaa tehdä kahviplörönkin.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/kahviploro/5677694#gs.fimp2a

Esa Ojala 08.09.2020 06:18

Meillä vesi lämmitetään kaasulla kattilassa, vesi kahvisuppilon läpi termariin. Näin ei tarvitse ylimääräistä "härpäkettä" pöytätilaa viemään.
Eikä tarvitse olla isoa invertteriä...
Toki jokainen tekee parhaaksi näkemällään tyylillä ;D

Matti Asikainen 08.09.2020 12:01

Kannatta hankkia varusteensa niin, että pärjää 12 V:lla ja kaasulla.

Timo Haapanen 08.09.2020 16:26

No kannattaa kyllä. Pitäisi vaan jaksaa rakentaa autoa heti kun on sen hankkinut, aika hyvän saa reilun tonnin kustannuksella joten kokonaisuutena se ei ole paljoa. Tuskin kukaan on valittanut vehkeistä niiden hommaamisen jälkeen.

Petterikin varusteli kaksi autoa peräjälkeen kun eka menikin vaihtoon. Omani purin heti kun sen kotiin sain, vaimo oli kauhuissaan kun sähköjohdot roikkuivat ja pora lauloi reikää sinne sun tänne. Nyt on jo neljä vuotta kaikki pelittanyt hienosti.

@timppa

Kaj Nyyssönen 09.09.2020 11:21

se on vain jatkuvaa rakentelua kun noi karavaan varusteet eivät kestä auton käyttöikää.
Jääkaappi kerran vaihdettu koko koneisto ja kerran koko kaappi. Kaasulämmitin kolmas puhallin josta laakeri loppu toinen lämmitin jo menossa. Kolmas 24V kahvikeitin menossa. On niitä autonkin osia jouduttu uusimaan esim. laturi korjataan joka 200 000 km välein vimeaikoina vuosittain.

Hauskaa näpertelyä se vaan on

Toivo Koistinen 12.09.2020 17:18

Sitähän se tahtoo olla, vaikka nykybulkki autoissa aika vähäistä. Nekun ovat kokolailla valmiita, ja niiden muuttelu on haastavampi homma.
Lehellä oli kaasuton vaunu, ja induktioliesi, kompura kaappi. Käsitin, että se oli enempi tolpan juuresa yöpyvä.
Mihin kehittynee kehitys.
Meillä, kuten aiemmin Esa Ojala sanoi, vesi lämmitetään kaasuhellalla, kun se siinä se hella on, ja kaadetan, tai kaadan, koska minä olen sen suppilon lanseerannu termoskannun nokkaan, nin kaadan sen veden suppilon läpitte kennuun. Minun bravuurihomma
Siinäse, ja siittä sitä sitten vaihtelevasti juoda killitetään. Hyvä kannu, jo ollut mukana parikymmentä vuotta melekiin.
Tosin kalliilla ostimma, tosin antoi kyllä myyjä kaupantekijäisiä asuntoauton, ja puseron, jota vieläkin pidän vastoin parempaa tietoa, koska se on niin mukava.
Auto missälie.
Tp

Petri Ahonen 01.11.2020 13:23
Timo Haapanen

Mulla on tämä mikro
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/mikroaaltouunit/MAX38IX/whirlpool-mikroaaltouuni-max38-ix?gclid=CjwKCAjwtNf6BRAwEiwAkt6UQmnMA3cL6T8F312hIYqXfgvA8GcqRsmEpkoxsJHWp9hQvjgih_57_RoC9pMQAvD_BwE

Sen ottama 700 W ei kaada kahta 100 Ah:n akkua lähellekkään. Päiväsaikaan kun mun paneleista tulee suoraa yli 350 W ei kahden sapuska-annoksen lämmittäminen juurikaan tunnu akuissa.

Kahvinkeitin on 1100W ja sekin toimii hyvin, alkutiputuksen aika on kuitenkin lyhyt ja lämmitys tulee termostaatin kautta.

Iso vertti sinne sekä panelit+kaksi akkua ja nauttimaan vapaudesta.

@timppa

Tässä olen tutkinut elämää invertterin kanssa. Tämä ketju alkoi jo 2007, mutta ilmeisen ajankohtainen, kun vielä hengissä. Joku tuolla alussa heitteli ihan huuhaa tietoa invertterin asennuksesta ja tehoista. Mm. invertterin kaapeloinnin vahvuus lasketaan kaavasta: tarvittava virta x kaapelin pituus / 16, eli jos tarvitaan 200A virta ja akusta invertterille on matkaa 1metri, silloin kaapelin vahvuudeksi riittää 12,5mm2 eli kaupasta saa 25mm2. Jos haluaa pienentää tehohäviöitä kaapelissa saa toki laittaa 35mm2, mutta jonkun ehdottamat 60-100mm2 kaapelit on jo rahan tuhlausta.

Tähän Timpan viestiin hieman kommenttia tuosta Mikroaaltouunista. Usein sotketaan mikroaaltouunin ottoteho ja mikroaaltoteho. Minulla on kanssa 700W aaltoteholla oleva mikro, jonka ottoteho on 1250W. Minun 2000W invertteri ja 210Ah akusto on startissa todella tiukoilla, koska starttivirta on 250A tietämissä, startin jälkeen kulutus putoaa 106A. Sen sijaan vedenkeitin, jonka ottoteho on 2250W ja sen virrankulutus on 184A, pörrää ihan hyvin.

Timo Haapanen 01.11.2020 17:29

Totta puhut, kirjoitin ajattelematta loppuun asti. Invertteri on mulla 1500W Carspa ja mikro lähtee hyvin.
https://www.aurinkosahko.net/product/32/siniaaltoinvertteri-12v

@timppa

Petteri Haverinen 01.11.2020 20:39

Minulla on ollut tässä "harrastuksessa" ajatuksena tietty vapaus. Vapaus mennä ja tulla tai ihan olla vaan parkissa katselen maailman menoa. Meillä ei ole kahvinkeitintä, mikroa, eikä telkkaria as.autossa, hieman epäilen mahtaako edes tulla hankittua noita. Mutta on kyllä inventteri, 2 hupiakkua sekä aurinkopaneeli, tankkikaasupullon lisäksi. Tuntuisi ihan oudolta lähetä reissuun ilman ed.varusteita. Jotenkin murukahvi ja Grameringrilli sekä Omnia on kiva "mauste" reissussa. Ei olla vielä kaivattu ns kotikeittiön varausteita, sillä ne kuuluu sinne arkeen...
Enkä edes osaa olla toisille edes kateellinen toisille hienommasta/uudenmasta kalustosta tai vastaavasta..

Itse luotin näissä johtojen paksuudessa paikalliseen akku-liikkeeseen, joka myy myös aurinkopaneelijärjestelmiä.

Timo Haapanen 01.11.2020 22:59

Kyllä se telkkarikin vaan jotenkin alkaa maistua jos on pitkään reissussa etelässä. Arki tulee pitkän päälle vastaan. Tylsääkin on toisinaan, pimeä tulee jo lokakuussa seiskalta, se rajoittaa toimintaa.

@timppa

Timo Leskinen 07.11.2020 10:49
Esa Ojala

Meillä vesi lämmitetään kaasulla kattilassa, vesi kahvisuppilon läpi termariin. Näin ei tarvitse ylimääräistä "härpäkettä" pöytätilaa viemään.
Eikä tarvitse olla isoa invertteriä...
Toki jokainen tekee parhaaksi näkemällään tyylillä ;D

Toi on hyvä nopea ja varma
Ja lämmin vesi kaapan kunniaksi
Yksinkertaisuus on viisautta, turhat härpäkkeet pois

T.timpe


Ja mun suosikki kahvipannu ja notski
muokattu: 7.11.2020 10:54
Juhani Backman 07.11.2020 11:28

Ei hyvää keitintä oo olemassakaan pulputinpannu eli perkolaatori tahi kunnon poropannu kahveetvaikka notskilla .

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.