HattiWatteja ja virtasta tarvitaan Akusta

Petri Ahonen 31.08.2021 18:16

Aarinkopaneeleita ilmestyy pikkuhiljaa myös mökkiautojen ja vaunujen katoille, mutta millaisia akustoja kannattaa hankkia. Onko kenelläkään tietoa/arvauksia (taulukkoa) siitä, paljonko (kuinka kauan) esim 100Ah akkua pystyy kuormittamaan 500W laitteella (12Voltin järjestelmästä). Eli välissä on invertteri, joka ottaa osansa tehosta eikä luonnollisesti akusta saa kaikkea 100Ah pihalle, mutta kuinka paljon. Tähänkin kysymykseen joku on varmasti täälläkin jo vastannut, mutta kertaus on opintojen äitee.

Esa Ojala 31.08.2021 19:05

500W/12V=41.67A

Lyijyakkua voi purkaa puolet vahingoittamatta sitä suuresti, 100Ah akun ollessa kyseessä käytössä on 50Ah.
500W teholla siis noin puoli tuntia ottaen invertterin häviöt mukaan...


Hupsis, meni heti väärin!!! Tunninhan se kestää 500W teholla 100Ah akku.
muokattu: 31.8.2021 19:07
Timo Haapanen 31.08.2021 19:08

Ja takaisin täyteen kestää 10 tuntia.

@timppa

Seppo Mäenpää 01.09.2021 18:30

Teklis mieli sanoa, että kannattaa noi invertterit unohtaa (ainakin rankempien sähkölaitteiden) käytössä, jos autossa ei ole useamman sadan Ah:n akustoa ja myös aurinko-, agregaatti- tmv. latauskapasiteettia. Aina tietty riippuu

millä teholla käytät (A)
kuinka kauan (h)
mikä on akkukapasiteetti (Ah)
mikä on latauskyky paikallaan / ajossa / paneeleilla / agregaatilla
Tapani Pokkinen 01.09.2021 18:55

Itse käytän invertteriä 100L pakastimelle, hyvin vörkkii.

Timo Haapanen 01.09.2021 19:51
Seppo Mäenpää

Teklis mieli sanoa, että kannattaa noi invertterit unohtaa (ainakin rankempien sähkölaitteiden) käytössä, jos autossa ei ole useamman sadan Ah:n akustoa ja myös aurinko-, agregaatti- tmv. latauskapasiteettia. Aina tietty riippuu

  • millä teholla käytät (A)
  • kuinka kauan (h)
  • mikä on akkukapasiteetti (Ah)
  • mikä on latauskyky paikallaan / ajossa / paneeleilla / agregaatilla

''millä teholla käytät (A)
kuinka kauan (h)
mikä on akkukapasiteetti (Ah)
mikä on latauskyky paikallaan / ajossa / paneeleilla / agregaatilla''

Ajossa tulee jarruksi akkujen vastaanottokyky. Loppupäässä lähellä tayttä ei paljoa mene vaikka auton laturista tulisi kuinka paljon. Maasähkölatureissakin on 18 A:n sulake, se on maximi alkulatauksessa ja sitten alkaa taas akut jarruttamaan.

Me olemme hyvin pärjänneet 1100 W:n kahvikeittimen ja 900 W:n mikron kanssa. Sähköä emme osta koskaan.

@timppa

Toivo Koistinen 02.09.2021 06:06

Onko se niin, että minkäverran päivässä ajaa, niin pitäisi osata mitottaa akkukapasiteetti siten, että ne ajon aikana täyttyy.
Muutenhan jos ei jokapäivä auto liiku, ja lataa, niin sehän on saatava se virta sitten joko aggrekaatista, tai paneleista, ja siinähän ei ongelmaa, koska panelien koko ratkasee, ja missä, ja millon kulkee.
Muuten sitten aggrekaatti, ja silloinhan virta riittää aina.
Tp

Timo Haapanen 02.09.2021 08:19

Mulla on 200 Ah ja tuskin ne reissussa ollessa ovat koskaan aivan täynnä. Viimeinen 10% vie n. 20 tuntia, ei mene kuin n.1 A.
Sopivassa vaiheessa akut ottavat paneleista vastaan vajaan 20 A eli saan parhaimmillaan enemmän taivaalta kuin maasähkölaturi antaa mutta hyvin nopesti alkaa ampeerit putoamaan.

Lohdutukseksi voi ajatella uusien autojen starttiakkua, ei koskaan täynnä.

@timppa

Petri Ahonen 03.09.2021 11:59
Timo Haapanen

Mulla on 200 Ah ja tuskin ne reissussa ollessa ovat koskaan aivan täynnä. Viimeinen 10% vie n. 20 tuntia, ei mene kuin n.1 A.
Sopivassa vaiheessa akut ottavat paneleista vastaan vajaan 20 A eli saan parhaimmillaan enemmän taivaalta kuin maasähkölaturi antaa mutta hyvin nopesti alkaa ampeerit putoamaan.

Lohdutukseksi voi ajatella uusien autojen starttiakkua, ei koskaan täynnä.

@timppa

Minkä tehoinen paneeli sinulla on? Kuinka usein/pitkään mikroa ja vedenkeitintä päivässä käytät?

Petri Ahonen 03.09.2021 12:14
Toivo Koistinen

Onko se niin, että minkäverran päivässä ajaa, niin pitäisi osata mitottaa akkukapasiteetti siten, että ne ajon aikana täyttyy.
Muutenhan jos ei jokapäivä auto liiku, ja lataa, niin sehän on saatava se virta sitten joko aggrekaatista, tai paneleista, ja siinähän ei ongelmaa, koska panelien koko ratkasee, ja missä, ja millon kulkee.
Muuten sitten aggrekaatti, ja silloinhan virta riittää aina.
Tp

Kalliimmissa (paremmissa) mökkeilyautoissahan aggregaatti on lähes vakiovaruste ja osa rakennetta, jolloin ne ovat "hiljaisia" eivätkä häiritse naapureita. Toki irrallisiakin aggregaatteja saa hiljaisia (Hondan koneella), mutta hinnat ovat niissä kovat ja mihinkään kaappiinhan laitetta ei helposti saa, koska polttomoottori vaatii happea toimiakseen. Lisäksi bensan kanssa läträäminee tuo "hajuhaittoja" ja itse kone ja bensakanisteri varastointi/kuljetus "ongelmia". Toki pienimmät ovat kooltaan pieniä, mutta kaikilla ei ole 10m2 varastokoppia mukana autossa.

Timo Haapanen 03.09.2021 12:56

Mulla on 440 W paneleita. Eipä niitä vehkeitä niin kovin paljoa tarvitse käyttää, kahvinkeitin tietty joka aamu ja välillä muutenkin, taitaa mikrokin joka päivä käytössä olla.

@timppa

Toivo Koistinen 04.09.2021 07:36

Sehän on hyvä, jos yleistyy aggrekaatit jo autoihin valmistajan toimesta, tosin se toisessa letkassa esitelty sähköasuntoauto taitaa asiaa hoitaa ajankanssa.
Panelit kehittyy, ja kerran kun laittaa, niin sehän on siinä
Aggrekaatti on varma sähköntuoja, mutta sen kuletus vaatii hieman puuhastelua. Auton ulkopuolinen kuljetusboksi, tai perävaunu. Maksaahan ne, mutta harrastus maksaa, ja onhan parkilovattinen kotosallakin sähkökatkossa hyvä peli
Sen hyväpuoli onkin etteä sitä ei tarvi kulettaa aina mukana, eli puolensa kaikella.
Bensasta senverta, että nykyiset puhdas pienkone bensat ovat varsin savutomia, ja hajuttomia. Naapuri käyttää kakstahti semmosta, ja sitä on ihailtu porukalla, sitä käryttömyyttä.
Muutenkin käryistä, niin meillä kun vebasto lämmittää autoa asuinpuolella, vaikka se savuhaitta on minimaalinen, niin pyrimmä leirillä laitamille.
Tp

Timo Haapanen 04.09.2021 13:28

Paljon agren tarve riippuu missä ja milloin matkailee, ei ainakaan meillä tarvita ollenkaan. Kiinteät agret on paremmin isojen autojen varusteita ja se on kokonaan toinen juttu.

Jokainen ajelee mieleisellään autolla.

@timppa

Seppo Mäenpää 04.09.2021 17:46

Noissa kiinteästi asennetuissa paneeleissa kannattaa muistaa, että näillä leveysasteilla eivät käytännössä ikinä tuota maksimitehojaan. Puolet "tehottomampi" salkkupaneeli tuottaa aurinkoon suunnattuna ketterästi samat Ämpärit...

Toivo Koistinen 04.09.2021 20:46

Ei minustakaan aggrekaatti ole tarpeen kun täälä pohjosessa talviaikaan puskaparkissa. Leirillä saa tolpapsähkön ajellesa, ja yöpyissä, ja kesäaikaan pärjäilee yön yli ilman mittään apuvirtoja pelkälä hupiakulla.
Kaikki riippuu kulutuksesta, ja siittä missä on, ja miten se lisävirta. Mutta parasta, että nykytekniikka antaa tähän kaikkeen avun.
Sitten kun se diiselveturin tekniikka tulee noihin, on asia kunnossa aina. Kaasupullot mäkeen, ja sähköllä sano.
Tp

Timo Haapanen 04.09.2021 22:09
Seppo Mäenpää

Noissa kiinteästi asennetuissa paneeleissa kannattaa muistaa, että näillä leveysasteilla eivät käytännössä ikinä tuota maksimitehojaan. Puolet "tehottomampi" salkkupaneeli tuottaa aurinkoon suunnattuna ketterästi samat Ämpärit...

Mitäpä sillä väliä. Ei niitä joka parkissa rakennettavia sydeemeitä voi käyttää joka paikassa. Ja varjot ovat maassa, eivät katolla. Asenna ja unohda on helppoa.

@timppa

Tapani Pokkinen 05.09.2021 21:45

Noin 6kg filettä tänäänKIN auton pakkaseen, hyvin vörkkii pakastin aurinkopaneleilla.
Kolme panelia katolla ja 225ah akku.

Liitetiedostot

20210905_205006.jpg
Timo Kajava 07.09.2021 16:50
Seppo Mäenpää

Noissa kiinteästi asennetuissa paneeleissa kannattaa muistaa, että näillä leveysasteilla eivät käytännössä ikinä tuota maksimitehojaan. Puolet "tehottomampi" salkkupaneeli tuottaa aurinkoon suunnattuna ketterästi samat Ämpärit...

Omassa kulkineessa on 285W paneeli katolla ja sen maksimiteho viimekesänä oli 202W, eli yli 70% nimellistehosta. Ja tuottoa tuli maksimissaan 23 tuntia ja 55 minuuttia vuorokaudessa. Hyvä on salkku jos pääsee samaan.

Petri Ahonen 09.09.2021 12:40

Ihan oli pakko tulla meikäläisen "leuhkimaan", sillä vastaavan tehoisesta (285W) Brightsolarin paneelista sain nyt kesällä usein yli 230 ja parina päivänä jopa 280W tehot (Vitcronin mukaan). Puhdistan paneelin pinnan samalla kun autonkin joka reissun jälkeen.

Esa Veijola 12.09.2021 11:46

Noista kiinteistä paneeleista tulee hattiwatteja kesäkaudella käytännössä ympäri vuorokaden. Siinä sen tuottavuuden salaisuus.

Toivo Koistinen 13.09.2021 18:35

Ninhän se. panelikauppias kehui, että meillä täällä tuottaa aurinko yhtäpaljon tehoa vuuessa, kun etelä saksassa.
Tuumailin, että kylläpä, mutta siellä Saksasa se tuotanto ajoittuu pidemmälle aikaa, ja sikälikin, että vuoden lämpötilavaihtelu on pienempi.
Meillä täällä on surimmillaan ollut vuotuinen lämpötilavaihtelu n 80 raatia. Kun panelit tuottaa hyvin juhannuksen lämmössä, on matkailuautossakin sähkön kulutus pienempi, kun joulu aatton pakkasella, jollon panelit on akrhujen kansa talviunilla.
Tp


Karhujen kanssa. Milonkahan nämä kampurat opis pistään kirjaimet oikeaan järjestykseen, kun ei tarvi edes kattoa sopiiko ne oikeaan riviin
muokattu: 13.9.2021 19:51
Esa Veijola 14.09.2021 09:38

Parhaiten ne tuottaa kevät kirkkailla pikku pakkasessa. sillon hyötysuhde parhaimmillaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.