Ducato 2,8:n öljynvaihtoväli

HINTIKKA ESKO 17.10.2007 18:20

Hei,

Voisko joku kertoilla, kuinka tiukkaan pitää vaihtaa öljyt ja mitä öljyä. Käykö esim Mobil 1 täyssynteettinen 5W40, kun sitä olisi. Kirjat ovat hukassa, eikä Delta-autossa tiedetty, paitsi enttä synteettistä.

HYTÖNEN RAIMO 17.10.2007 23:20

Voihan hiivatti..., vai ei merkkihuolto tiennyt öljynvaihtoväliä. Mutta ei se Delta-Autosta puheenollen ole ensimmäinen kerta kun tietämättömyyttä esiintyy.

Mitä sitten tulee hiivatin (et mainitse merkkiä, mutta oletan, että se on Fiat) öljynvaihtoväliin, niin se vaihtelee vuosimallin mukaan. Ducato I:ssä (vuoteen 1994 saakka) se on 7500 km ja Ducato II:ssa 15000 km, joskin siinäkin suositellaan moottoriöljyn vaihtamista 7500 km välein. Tässä uusimmassa mallissa (tästä vuodesta eteenpäin) se on teoriassa jopa 30000 km, mutta sen vaihtamista suositellaan 15000 km välein.

Jos taas asiaa katsotaan käytännössä, niin yleensä hiivatilla ei päästä koskaan ohjekirjan mainitsemiin öljynvaihtoväleihin. Näin siksi, että sen tyyppiominaisuuksiin kuuluu suuri moottoriöljyn kulutus. Esimerkiksi Promobilin kestotestaama Hymer Exis (JTD 2,8) vaati lähes kolme litraa öljytäydennystä öljynvaihtovälillä, eli moottoriöljy oli käytännössä jo kertaalleen vaihdettu. Lukema on suuri, kun ottaa huomioon, että kyseisen kapistuksen kokonaispaino on vain 2900 kg!

HINTIKKA ESKO 18.10.2007 10:46

Kiitos. Nyt selkisi. Fiathan se on ja 1999. Tein johtopäätökset. Jatkoja

PALIN MATTI 18.10.2007 12:04

Varsinainen epäonnen soturi tämä Raimo! Klolome litraa kulluu ölijyäki vaihtovälilä. Ei oo sillon konneistosa kaikki kholaan. Mie oon ite ajanu kahela eri 2,8 Hiivatila (vm. -02 ja -05), eikä koskaan oo tarvinu vaihtovälisä lisätä ölijyä. Vaihtovalinä mulla on ollu semmonen 10 000 - 17 000 km. Täsä uuemmasa on mittarisa öljytason näyttö, eikä varmala alene ees yhen merkin vertaa vaihtovälisä.

Raimo kirjotti: "Jos taas asiaa katsotaan käytännössä, niin yleensä hiivatilla ei päästä koskaan ohjekirjan mainitsemiin öljynvaihtoväleihin. Näin siksi, että sen tyyppiominaisuuksiin kuuluu suuri moottoriöljyn kulutus", mikä kirjoitus on täyttä paskaa! Väite kuuluu samaan sarjaan, kuin salarakkaan Martina Aitolahden väite, että 50% suomalaisnaisista on laitattanut silikonitissit!

Tuttavapiiriini kuulu useampiakin Hiivatin omistajia, joille tuollainen väite on ihan outo. En oo mikkään Hiivattifani, mutta en kuiteskaan kato suopein silimin kaikenlaisen soopan levittämistä näiläkkään sivuila.

JANHONEN MATTI 18.10.2007 12:20

Nyt täytyy kyllä puolustaa Fiattia hieman. En oo Hiifattifani minäkään mutta se täytyy auton puolustukseksi täytyy sanoa, että öljyä sen moottori ei juurikaan syö. Itsellä on ollut neljä Fiiua ja eipä ole tarvinnut vaihtovälillä (10.000) öljyä lisäillä. Kaikissa autoissa öljy (Teboilin) on pysynyt öljynvaihtovälin ajan, mittatikun vaihteluvälin sisällä. Mistähän maanantaipainoksesta tuossa Promobilen testiautossa on ollut kysymys.

HYTÖNEN RAIMO 19.10.2007 08:06

Minulla ei ole mitään tekemistä edellä mainitun Fiatin öljynkulutuksen kanssa. Mainitsin jo ensimmäisessä vastauksessani, että kysymyksessä oli (saksalaisen) Promobil -lehden kestotesti, jossa tuo todettiin selvällä saksalla. Varsinainen murheenkryyni muutenkin tuo testiyksilö, vieraili ensimmäisen kerran merkkihuollossa runsaan tuhannen ajokilometrin jälkeen (Fiatin oman navigaattorin takia), eikä saksalainenkaan merkkihuolto osannut sitä korjata (vrt. Delta-Auto). Seuraavan kerran auto hyytyi moottoritielle (Autobahn) runsaan 4000 km:n jälkeen, vikaa korjattiin merkkihuollossa viikko. Lisäksi noin 53 000 kilometriä käsittäneen testin aikana katiskan kytkintä korjattiin kaksi kertaa, pienemmistä vioista (mm edellämainittu Fiat Connect -navigaattori + moottoriöljyn lisäys kolme tuhatta kilometriä sen vaihdon jälkeen) puhumattakaan. Tässä joitakin otantoja vikaluettelosta, kokonaisuus on liki A4 -sivun mittainen, mutta sitä ei liene tarpeen toistaa tässä.

JANHONEN MATTI 19.10.2007 12:00

Mitä tästä opimmme. Meidän käyttäjien omakohtaiset kokemukset vastaa varsin hyvin tuon Promobil-lehden testituloksia paitsi tuon öljynkulutuksen osalta. Voihan tosin olla mahdollista, että uuteen koneeseen on lisätty yksi ominaisuus jota siinä ei aiemmin ole ollut - öljynkulutus. Aika näyttää. Toisaalta ei se pieni öljynkulutus niin vaarallista ole. Vähän öljyä syövällä koneella mennään yleensä pidemmälle kun öljyä syömättömällä.

SIRKIÄ MATTI 19.10.2007 18:19

Minä olen pitänyt huoltovihkon mukaista öljynvaihtoväliä 10000 km. 110000 km ajetussa ducato 2.8 idTD koneessa ei vielä kertaakaan ole öljynvaihtovälillä lisätä öljyä, kun öljynvaihdossa täyttö on ylämerkin tuntumaan tehty. Muita pikkujuttuja on ollut kaiken aikaa, etupäässä sähköjen kanssa.

PIHLAJAMÄKI PERTTI 19.10.2007 19:10

Käytä teboilin super hpd 5/40täys syntteettinen raskaan kaluston diesel öljöyä ja vaihda 15000km. välein "eipä tarvi mittatikkua nostella" mobil 1synteettiset on kevyempään kalustoon.

EEROLA TEEMU J 19.10.2007 19:23

Minulle on sitten osunut muu kuin maanantaitekele (kop kop suoraan omaan päähän). Yli 70 tkm matkalla öljyt on vaihdettu n. 10 tkm välein eikä koskaan ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä, mutta öljyä on kulunut mittatikun mukaan ehkä puolisen litraa.

Alustassa on tehty yksi tehtaan sisäänkutsukorjaus ilmaiseksi -kiinnitettiin pa-tankki tukevammin, yksi takuukorjaus: vaihdettiin starttimoottoriin bendix tai vastaava. Ainoa vika on ollut Boschin ABS-systeemissä, mikä poistui kun puhdistin liitinnipun. Eikä yhtään mitään muuta 7 v aikana! Päästötkin on katsastuksissa olleet vain murto- osa sallitusta. Ja alkuperäinen akku on kuin pakasta, vaikkei sitä ole 2-3 kk talviseisokin aikana pakkasessa koskaan ladattu.

5- vaihteeesta on vain hyvää sanottavaa. Välitys ei voisi olla sopivampi ja kulutus pysyttelee keskimäärin 11 litrassa 3,5 t integroidussa. En kehuisi Fiiattia aiheetta, koska ainoa hyväksytty automerkki meillä on sitikka.

PENTTINEN URPO 19.10.2007 19:36

Ootkohan Raimo nyt mitannut Larseeni pullon pintaa, ei siitä koskaan vaihdeta saati sitten lisätä. Minulla itselläni on hiivatti ja siinä on kyllä öljyn vaihto välit pitänyt kutinsa ei tarvii lisätä välillä. Vaihto väli keski raskaalla käytöllä huoltokirjan mukaan on 15000 km. Öljy jota käytän on Mobil 0-50 . Ja hyvin pelaa.

HYTÖNEN RAIMO 19.10.2007 22:05

En ole maistellut Larsenia, enkä muitakaan siihen viittaavia aineita tätä ja edellisiä osioita kirjoittaessani.

Korostan edelleen, että minulla ei ole mitään osuutta mainittuihin lukuihin, ne ovat suoraan lainattu saksalaisesta vertailutestistä. Ducaton öljynkulutuksesta kertoo paljon se, että öljyä lisättiin kaksi kertaa puolitoista litraa kerralla, kerran litra ja kerran puoli litraa. Tämä kaikki (4,5 litraa) 33 903 ajokilometrin aikana, johon sisältyi yksi öljynvaihto. Sen jälkeen öljynkulutus aleni niin, ettei lisäyksiä enää raportoitu.

Alusta oli vuoden 2005 mallinen Ducato 2,8 JTD (varsinainen testivälinehän on puoli-integroitu), joka otettiin uutena käyttöön Hymerin tehtailta Bad Waldseestä, jonne se myös kestotestin jälkeen palautettiin. Selvyyden vuoksi mainittakoon, että myös kestotesti suoritettiin vuonna 2005 (Exsis tuli silloin markkinoille uutuutena).

Testaajat pitivät öljynkulutusta suurena, mistä olen jokseenkin samaa mieltä. Sen sijaan valmistajan mielestä 1 litra/1000 km on vielä normaalikulutuksen rajoissa (sanotaan saksankielisessä ohjekirjassa) eli aika väljät on toleranssit.

HYTÖNEN RAIMO 19.10.2007 22:21

Ja ennen kuin joku ennättää sanoa, tiedän kyllä, että uusi moottori voi kuluttaa hieman tavanomaista enemmän öljyä. Se onko kestotestissä ilmennyt kulutus tavanomaista, onkin jo kokonaan toinen juttu.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.10.2007 20:30

Jep. Eli NIMENOMAAN OIKEAA DIESELIN ÖLJYÄ! Ja ihan huudetaan nyt, kun taas saa samasta asiasta kertoa...

Nuo ensisijaisesti bensakoneisiin tarkoitetut öljyt kun menettävät ominaisuuksiaan dieselissä nopeaan, ja vaihtoväliä kuuluu lyhentää. Ralliformula on juuri bensakoneeseen, Mobilin dieselöljyjen nimi on Delvac. Ja Teboil ei ole lainkaan huono suositus, ko merkki on nimittäin raskaassa kalustossa erittäin suuressa suosiossa!

5W40 taasen keroo ilmastosuosituksesta: kelpaa ympärivuotiseksi Suomeen jotain kylmempiä kuin -30° pakkasia lukuunottamatta jollet käytä moottorinlämmitintä.

Ja ylläkirjoitettuun poikkeus. Uusimmat moottorit joissa vaaditaan ACEA-luokitukseksi B1 tai B5 (energy conserving polttoaineensäästö-öljyt) tai tehtaan oma longlife-vaatimus. Kuten Ford noin 96 eteenpäin, VAG noin 00 eteenpäin, aivan uusimmat PSA/Ford/Volvo suorasuikut ja Toyota-D4D yleisimpinä. BMW, MB ja GM vuosituhannen vaihteen ymäriltä ohjekirjan mukaan LL-suosituksen mukaan.

MANNINEN PEKKA 22.10.2007 21:16

Fiat Dukato Sport Ravel 2.8 ohje kirja sanoo noin 10.000 välein jos ei ole muuta jakopään hihna 120tuhatta/3vuotta hihna voi haurastua uskon että 4vuoden väleinkin riittää.Oli minulla 6 vuotta ajettu vain 30.000 tehdas takaa sen 3 vuotta/ tai 120tuhatta.huollot kannattaa teetää ei tule yllätyksiä. T:Pekka

Luulen että Mobil 1 5-40 käy sehän pitäsi käydä pensa kuin diesel

HALMEENMÄKI JUHANI 22.10.2007 21:18

Ei ole se 10tkm öljy, ja perustelutkin on tuossa yllä jo.

HARJULAMPI JUKKA 26.10.2007 18:10

Saattaapi olla hyvää öljyä kun kelpaa noin hyvin. Itsellä -99 mallinen 2,8 idTD ajettu 190tkm. Ajokin kok.paino varmasti ainakin 3500kg. Viime talvenakin ajelimme Portugalin rutureissulla yli 13 tkm eikä tarvinnut lisätä öljyä - Mobil 1 5W-50 eli tarjousöljy n.25 euroa / 4 l.

PALIN MATTI 27.10.2007 18:13

Olisko tuon Ducaton kohala aikajatkumo joteski muuttunu, ku vielä 2005-mallin manuaalisa ilimotettaan: 120 000 km tai 4 vuotta.

Pittää huomioia seki, koska se remeli on valamistettu. Se on voitu tehä saksasa Optibeltilä vaikka 2002. Sitte Sofim-konserni on sen ostanu ja varastoinu. Sitte vuona 2004 se on asennettu johonki mottorriin, joka on jopa samana vuonna myyty Fiatille. Alusta tällä moottorilla varustettuna on toimitettu vaikkapa Hymerille vuona 2005. Sitte tullee Suomesa joku karva.naamari, joka ostaa semmosen auton vuona 2006. Ensimäinen toimenpie ennen aijjoonlähtöä olis siis se jakohihinan vaihto!

Kuinka vakavasti otettava asia se tuo hihnan käyttöaikasuositus sitten oikestaan onkaan?

EEROLA TEEMU J 27.10.2007 20:34

Kukaan ei vastaa mistään, en mie ainakaan. Käytin vm 2000 2,8 urpo-tukaatin (vai mikä lie iDtD) huollon yhteydessä jakohihnan tarkastuksessa, kun sakemannin ohjekirja sellaisen tuntee, siis 6 v ja vajaan 70 tkm käytön jälkeen. Tarkastuksen tulos oli, että hihna on ihan hyvä, kovaa ajoa vaan kaipaa. Saksanmaalla ne ei pidä niin nokosen nuukaa, että hihnaa vähän väliä vaihdettaisiin (suositus on 90 tkm välein ja piste.).On ihan kontrollöörin omassa silmässä huomata hihnan vaihtotarve, mutta mitä niitä hyviksi tarkastettuja hihnoja vähän väliä vaihtelemaan. Voihan se reipas vuosi sitten vaihdettu hihnakin saada jostain kivensirusta aiheen ja katkeaa omia aikojaan.

Tähän tulee varmaan palautteessa "tietoa" että seisoessaan hihna vanhenee siinä kuin käytössäkin, ellei enempi. Viitataan myös Suomen yleisiin "koviin" luonnonolosuhteisiin ( maata yritetään juuri luokitella viinimaaksi, kun sokerijuurikasta ei enää saa viljellä) Voi olla niin tai näin, mutta jos jokaiseen maahantuojan mielikuvituksen kehittelemään rahastukseen lähtee mukaan, niin omapa on asia.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.10.2007 20:15

"Tähän tulee varmaan palautteessa "tietoa" että seisoessaan hihna vanhenee siinä kuin käytössäkin, ellei enempi."

Juuri näin. Jollet muuten usko niin laitapa kaksi kumilenkkiä kokeeseen. Toinen paffilootaan varastoon, tasaiseen lämpöön. Ja toinen jännitykseen, monelle mutkalle, ja moottorin kupeeseen. Katsopa sitten jokusen kuukauden päästä eroa. Voipa olla että se toinen on jo murusina, ainakin menee murusiksi kun pikkasen näprää...

EEROLA TEEMU J 29.10.2007 09:42

En kiistä mielipidettä kun se tulee tunnetulta auktoriteetiltä. Kokemusta on itsekin murenevista kumilenkeistä, vetoakseleiden suojakumeista ym, mutta jakopään hihnoja nyt ei ihan suoraan voi verrata mihin tahansa kumilenkkiin. Johan ne hihnat on saattaneet seisoa pari vuotta paikallaan ennenkuin ko. mylly päätyy edes liikenteeseen. Jos sitten tämä ostaja vielä pitää käyttöseisokkeja ja maahantuoja neuvoo vaihtamaan hihnan 4 v välein, niin sittenhän ensimmäinen hihnanvaihto pitääkin tehdä jo 1-2 vuoden sisällä hankintapäivästä, mittarissa ehkä 20 tkm. Aika hupaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.10.2007 09:57

Jep, ja sama hölmöys koskee periaatteessa myös jarrunestettä, jäähdytinnestettä ym vanhenevaa tavaraa, kun kyse on autosta jonka ketju autotehtaalta kuluttajalle on liian pitkäaikainen. Tuohon jakohihnaan vaikuttaa sekin kuinka pitkiä aikoja auto seisoo kerrallaan: mitä kauemmin liikkumatta sitä pahempi. Mutta säännöllinen lyhytkin "pyörittely" tekee hyvää, aivan kuten renkaille ja pyöränlaakereillekin.

HINTIKKA ESKO 31.10.2007 11:46

Kiitosta kaikille.

Tulipa selväksi myös hihnahomma. Kun en vielä öljyä vaihtanut, lähden nyt etsiskelemään oikeaa dieselöljyä 5 W40. Vaikka Mobilin Delvac. Ja se 15 000 välein.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 02.11.2007 08:54

Siis esim. talviseisottaminen ei kannata. Hienoa, näin olen pähkäillytkin. Kaikel' taval' sitä viisastuukin.

HÄLVÄ TEUVO 02.11.2007 11:57

Tää menee vähän ohi otsikon, mutta tiedoksi, että tämän vuoden malleissa ( ainakin Jumperissa) on uudet moottorit ja niissä kahdessa isoimmassa ( mm allekirjoittanen 2,2 litrasessa) ketju nokka-akselissa. Ei rispaannu ihan heti. Mitä öljynvaihtoon tulee ajan vain kesällä. Vaihdan öljyt ja suodattimet keväällä ajoon lähtiessä. Auto seisoo nyt 12600 ajettuna huhti-toukokuulle ( keleistä riippuen) ja sitten huoltoon. Ja sitten baanalle.

TeeHoo

HALMEENMÄKI JUHANI 02.11.2007 18:19

-Jep, se 2,0/2,2 on tuo uusi Fordin ja PSAn yhteistyömoottori. Löytyy myös Volvoista ja muista konsernien merkkien peltien alta.

-Öljynvaihto kannattaisi tehdä ennemmin ENNEN seisontaa kuin keväällä. Näin öljy olisi tuoretta, eikä sitä vanhaa jossa on epäpuhtauksia!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.