digiboksin toimivuudesta

DAHLMAN ARTO 15.05.2007 17:06

Elikäs löytyisikö näillä tiedoilla yksinkertaiselle miehelle yksinkertainen vastaus.

Olen kokeillut vaunussamme grundigin pientä boksia ja ei näy vaikka analogiset kanavat näkyy,kerran sain ylen kanavat kuopiossa näkymään.

Onko vika boksissa vai antennissa?

LAHTI ANTTI 15.05.2007 18:33

Voi olla boksissa tai antenissa syy. Ilmeisesti boksi ei anna tarpeeksi voimakasta signaalia. Itselläni on myös Grudigin boksi, malli DTR 3520 CO, ja se on toiminut jo vuosia moitteetta. Siinä hyvä ominaisuus, kun tietää kanavanipun numeron kts. Leirintäopas, niin manuaalisesti asettaa sen kohdalleen. Sen jälkeen kääntää antenia ja katsoo missä suunnassa signaali on voimakkain. Näytössä näkyy voimakkuuspalkki. Ja se on siinä! Myös aikoinaan kun ostin tämän boksin, mittauksessa todettiin sen vahvistavan signaalia, jotkut taas heikentävät sitä. Kuten edellinen Humax.

Näkymisiin.

LIIMATAINEN HANNU 15.05.2007 18:51

Voi se ongelma olla siinä paikassakin. Jos satut johonkin rajakohtaan asettumaan.

LAHTI ANTTI 15.05.2007 19:09

Veli Hannu Ilmari. Kuten kerroin, signaalin voimakkuuspalkki kertoo sen. Esim. Etuniemessä on vähän vaikeuksia monin paikoin. Mutta ilmeisesti tulemme taas tänä kesänä testaamaan sen. Jos telkku ei näy, niin katsotaan naapureiden touhuja! Vai mitä?

Veli Andrei.

DAHLMAN ARTO 15.05.2007 20:55

No,hemmetin huono tuuri on sit paikan suhteen kun olen kokeillu boksia 25-30 eri leirintäalueella ja naapureilla on aina näkyny ja meillä ei.

LIIMATAINEN HANNU 15.05.2007 21:01

Kah, Veli Andrei! Etuniemessä on tosiaan se paikka tärkeä, 5m riittää joskus onko kuva huva tai ei. Mutta hauskaa olisi sattua samaan aikaan sinne testejä tekemään, tikipoksilla, ja ehkä muitakin testejä, jos keksitään sopivia! Eikä kesällä sitä telkkua viitsi juuri katsellakaan, ne naapurin mukavat askareet joskus hauskempia! KJON!

Nähdään, veli hannu-ilmari

LAHTI ANTTI 15.05.2007 21:18

Arto. Minkälainen antenni sinulla on vaunussa? Toivottavasti sellainen kaksikerroksinen vanha harava. Sillä ainakin näkyy sen puolesta. Mutta kuten sanoin, epäilen syyksi sitä boksiasi. Jos saat vaikka lainaksi sen mainitsemani niin kokeile. Siinä on myös korttipaikka.

LAHTI ANTTI 15.05.2007 22:13

Veli Hannu-Ilmari. Koetetaan sovittaa aikataulut samoiksi.

veli Andrei.

BÄRS RAINER 16.05.2007 00:42

Nyt tulee aika isolla virhemarginaalilla oleva arvaus.

Jos olet kerrankin saanut joitakin digikanavia näkyviin tuolla yhdistelmällä, niin minusta kannattaisi aloitta olettamalla boksi ehjäksi. Muutenhan niitäkään kanavia ei olisi näkynytm vai mitä?

Eli antenni, kaapelit, liittimet syyniin näin ensimmäisenä askeleena.

Kyllä se siitä kuntoon tulee, kun aikansa vaihtelee osia ja saa asetukset kuntoon - ei se nyt mikään kuuraketti ole.

PALIN MATTI 16.05.2007 10:36

Oletko Arto varma, että yrität katsoa tikilähetystä oikealta kanavalta? Mulla oli piirongisa semmonen tikipoksi, joka haki aina kanavat uusille kanavapaikoille. Mitä useammassa paikassa kanavahaun teit, sitä useampi kanava luetteloon ilmestyi. Esim. MTV3 voi olla vaikka kanavilla 3, 21, 33, 47, 66, 81, 99, 109, jne. Kun alkaa ohjelmaa katsomaan, pitää löytää vaan se oikea kanava. Tuurillaan sitten sattuu kohilleen joskus. Nuita vanahoja kanavia en oo onnistunu siittä poistammaan kaikkia kerrala. Yksittäisen poistomahollisuuen oon kyllä löytäny, mutta ku ei jaksa semmosseen hommaan alakaa. Joisaki pokseisa (kuten Anysee) voit valita kanavahakua aloittaessa, että päivittääkö se entisen luettelon, vai rakentaako viereen kokonnan uuen.

SIRKIÄ MATTI 16.05.2007 11:43

Itsellänikin on samanlainen digiboxi ollut viime kesästä lähtien. On toiminut moitteetta tähän mennessä. Oman TV:n kuoressa oli scartin aukko niin pieni ettei digiboxi mennyt liittimeen tarpeeksi syvälle, joten käytin paketissa olevaa scart johdon pätkää apuna. En viitsinyt alkaa veistelemään telkun kuoresta scartin aukkoa suuremmaksi. Onko digiboxin asetukset laitettu kohdalleen? Telkun näytössä näkyy kun boxi hakee kanavapaketteja kanava ja tolpat signaalin voimakkuudesta (punainen on liian heikko signaali, vihreä on riittävän vahva signaali). Kaikista hyväksytystä kanavapaketeista tulee lista näkyviin, sitä mukaan kun ne on hyväksytty. Kanavapaketteja tallennettaessa on vaihtoehtona lisätä ne edellisten perään tai korvata edellinen lista tällä uudella.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 16.05.2007 21:43

Mitä Antti tarkoitat tuolla signaalin vahvistuksella tai heikennyksellä? Missä mittauksissa tällaisia havaintoja on tehty? Digiboksihan purkaa RF lähetteestä COFDM moduloidun MPEG-2-koodatun videosignaalin SCART liittimelle normaaliksi PAL-videoksi, tai moduloi sen uudelleen PAL normin mukaiseksi RF lähetteeksi, jolloin sitä voi katsoa analogisella telkkarilla. PAL-videon taso SCART liittimellä on taas normioitu, mutta siinä voi olla eroja eri boxien välillä. Videosignaalin tasoerot saattaisivat näkyä huonolla telkkarilla, mutta automatiikan pitäisi huolehtia kuvan laadusta (lähinnä kontrastista) tasosta riippumatta. Boxien kuvanlaatu on taas asia erikseen ja niissä on eroja.

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 16.05.2007 21:50

Toistin tuossa edellisessä viestissä kuvanlaadun kahdesti kun tarkoitin ensimmäisellä kuvan laadulla kontrastia eli kuvan tummien ja vaaleiden osien kirkkauseroja.

Toisella laadulla tarkoitin kuvan terävyyttä

Eri boxeilla on taas hyvinkin erilainen kuvanlaatu jotkin ovat teräviä isollakin kuvalla ja toiset ovat hyvin kuvaltaan hyvin pehmeitä etten sanoisi jopa suttuisia. Kuvan pehmeys ei haittaa niin paljon pikku tekkarissa kuin isossa.

LAHTI ANTTI 16.05.2007 23:47

Tarkoitin tällä sitä tulevan signaalin voimakkuutta, kun ensiksi mitattiin suoraan antenista tuleva voimakkuus, sen jälkeen laitettiin boksi väliin ja mitattiin taas läpituleva signaalin voimakkuus. Se oli suurempi kuin suoraan antenista mitattu arvo. Muusta en tiedä, mutta kuva on hyvä ja boksi toimii moitteetta. Kontrastin ja terävyyden saa taas säädettyä erikseen kunkin katsojan mieltymysten mukaan.

EEROLA TEEMU J 17.05.2007 00:07

No tuohon kysymykseen en kyllä pysty vastaamaan, mutta meillä rupes heti kaikki digiboxit( Nokia, Philips, Maximum ja Vision) pelamaan missä vaan kun vaihdettiin ns. UFO- antenni tavalliseen halpaan haravaan ( olisko joku logaritminen jostain hongkongista a' n. 10 e/ kpl). Ne on nättejä, mutta ihan turhan kalliita ja tehottomia ne pyöreät "ufo"leluantennit- siis ainakin meille. Vika on 99% antennissa.

LAUKKANEN MAURI 17.05.2007 07:53

Ilman isompia palopuheita;RESETOI POKSI TEHDASASETUKSILLE ja tee kanavien haku,jos ei pelaa heitä vesilintua! Minulla oli samanlainen joka meni häiriöön ja kyllä se resetoi-malla heräsi eloon,MUTTA myöhemmin se ,noin 1/2-vutta ja se kokonaan tiltiin ja takuuseen sain uuden laiteen,mutta ei samanlaista! Elektroniikka hallitsee meitä,mutta me ei elektroniikaa! tumii n laukkanen

HÄMÄLÄINEN MARKKU J 17.05.2007 18:53

No niin kyseessä on siis se miten boksi toimii analogisen signaalin vahvistimena. Sillä sinänsä ei ole suoraa riippuvuutta siihen miten herkkä boksi on. Boksin herkkyys on riippuvainen etupään (ensimmäisen vahvistusasteen) kohinakertoimesta eli paljonko se vahvistin lisää omaa kohinaansa signaaliin. Kun kohisevaa signaalia vahvistetaan vaikka kuinka paljon eka vahvistimen jälkeen ei sieltä kohinan joukosta saa mitään selvää. Ainoa tapa on verrata herkkyyksiä ilman generaattoria on vaimentaa samaa signaalia ja verrata bokseja ja katsoa mikä boksi alkaa virheilemään.

DAHLMAN ARTO 17.05.2007 20:45

Joo,kyllä se sellanen 2 kerroksinen harava. Kun haen kanavia niin signaalin voimakkuus ja laatu prossat kyllä vaihtelee,mutta lopuksi tulee aina tuttu ilmoitus "haku suoritettu ,kanavia ei löytynyt"

Taidan koittaa hieroa diiliä jostain kaupasta että saisi boksin testattavaksi ja palauttaa jos vika on onkin antennissa. Liitokset on ilmeisesti kunnossa kun analogiset näkyy kunnolla

KORPPI SEPPO A J 17.05.2007 21:11

Terve Arto. Tässä yksi myös yksinkertainen. Mutta sen verran kaksinkertainen, että tiedän, ette täältä kysymällä voi saada lopullista vastausta kysymykseesi. Vaan se vaatii testaamista. Ensimmäiseksi tulee mieleen laitteiden vaihtaminen niiden naapureiden kanssa. Olet kuitenkin puheväleissä heidän kanssaan. Otapa puheeksi, voitko testimielesä viedä boksisi heidän antennin perään. Ja voivatko he tuoda oman boksinsa sinun antennisi perään. Näin saat selville mahdollisen vikapaikan. Kai se onnistuu, koska karavaanarihan on kaikkien kaveri. Muuten. Aikanaan kun hankin läppäriini USB-digiboksia,niin kokeilin kolmea palautusoikeudella. Myyjillä ei ollut mitään tätä vastaan. Neljännen pidin. Ja sitten testaamaan.&:>) PS. Minusta vanhaa kaksitasoista haravaa ei kannata vaihtaa. Mutta syksyllä kun analogit loppuu voi sen pitkäviiksisemmän osan ottaa pois.

HYTTILÄ ESKO O 20.05.2007 18:51

Itselle tuli vastaan seuraava ylläri. Olimme katsoneet vielä uutiset Soliferin Arcticin oven vieressä olevalta tv-paikalta. Sitten siirsin "lätyn" makuuhuoneen tv-paikalle ja luki ei-signaalia. Juuri kun oli tulossa 007 Octopussy. No renasin antennijohtoja tuloksella jotta kuva tuli. Antennijohtona ihan uusi valkoinen tehdastekoinen kaapeli. Ei mitään vioittumia ,taitoksia jne. Oli vain niin suuri vaimennus jottei digisinkku tullut läpi. Purin kaapelin ja siellä oli prässätyt peltiliitokset kuumaan karvaan. Ei tuosta tule sinkku läpi kunnolla. Nyt pöydällä on uusi "musta" kunnon kaapeli jonka vien vaunulle ensi vkl. Ei aina vikaa antennissa tai boksissa. Vaan siinä 3 €:n piuhassa.

KEMPPAINEN OLAVI 20.05.2007 21:06

Käytämme Grundigin miniboksia kotona ja vaunussa. Kotona toimii kuin ajatus tosi nopeine tekstiteeveineeneen. Mutta hiihtolomalla ei Ukkohallan eikä Kuusamon seudulla toiminut yhtään. Oisko se kuitenkin vika näissä ajonveuvokauppiaittemme asentamissa surkeissa (halvimmissa mahdollisissa) antenneissa? Pitäisköhän meidän vaatia sieltäkin puolelta parempaa laatua?

TÄHTINEN KAUKO T 20.05.2007 21:21

Luin kauan sitten, muistaakseni MikroBitti nimisesestä lehdestä, digisovittimien vertailun. Sen tuloksena Grundigin vastaanottimen kuva hävisi jo 27dB:n signaalilla, kun toiset näkyivät virheettöminä vielä 21dB:nkin signaalilla. Eli se oli ehdottomasti kaikkein epäherkin sovitin siinä testissä mukana olleista.

MARTTINEN KIMMO 26.05.2007 22:12

Seppo puhuu asiaa. Kyllä paras tapa on testata kokeilemalla naapurin antennissa tai omassa antennissa naapurin boxia. Mikäli boxi toimii naapurissa niin vikaa kannattaa etsiä antennin liitoksista eli kuoria niitä yksi kerrallaan auki. Itse käytän Anysee 30 tai Nokia 110T. Molemmat toimivat moitteetta.

HYTTILÄ ESKO O 27.05.2007 12:49

Minulla oli ko. Grundigin digiboksi vielä viime kesänä, toimi erittäin hyvin tavallisella logperiodisella antennilla. Vaunumme on Tammisaaren alapuolella saaressa mihin tulee heikko kenttä Espoosta, samoin Turusta ja Fiskarsin alilähettimestä. ts paikka missä ei huonopurkki toimi. Nyt on 20" sony missä sisäinen digiviritin, ei ainakaan herkempi kuin tuo Grundig, samoin siellä kokeiltu muitakin vastaanottimia. Grundig ei ainakaan siinä paikaas poikennut massasta. Kaikilla näkyy yhtä hyvin kun antenni oli oikein suunnattu. Signaalimittarihan löytyy joka purkista.

TÄHTINEN KAUKO T 27.05.2007 20:17

Aivan. Lukemani testin perusteella (lehti olikin muuten Hi-Fi 8/2006, sivut 26-37) ei Grundigissakaan pitäisi esiintyä mitään ongelmia, jos signaalin voimakkuus ylittää tuon 27dBuV. Eihän se kovin voimakas signaali ole. Minulla ei ole henk.koht. kokemuksia muista merkeistä, kun aikanaan olin töissä Nokian digiboxi osastolla, ja nykyään tämän osaston raunioille perustetussa toisessa digoboxifirmassa. Näiden firmojen testikoneita riittää. Pitää myös muistaa että lähysverkon rakennuttaja ja omistaja Digita Oy on speksannut digitaalisen lähetysverkkonsa siten että että heidän ilmoittamalla näkyvyysalueela saadaan virheetön kuva 10 metrin korkeudella maanpinnasta olevaan dipoliantenniin. Harvassa matkailuvaunussa/autossa on antenni näin korkealla. Joten joissain paikoissa voi olla vaikea saada riittävää signaalia, jolloin epäherkimmissä laitteissa kuvat pikselöityy tai häviää, vaikka herkimmät vielä toimivat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.