Aurinkokenno laturi

HYTÖNEN REIJO T 04.11.2007 20:41

Moi. Tilasin postimyynnistä "solar batterie lader" nimisen pienen aurinko kennon. Onko muilla kokemuksia ko.laitteesta.Ei se paljon lupaa,max 0,18A mutta oletin,että se pitää akun latingissa jos ei ole paljon kulutusta. Ainoa virran kuluttaja vaunussa on caravan control 20mA ja max 80 mA. Parin päivän kuluttua kun olin kytkenyt lataajan tupakan sytytin pistokkeeseen tuli akun alijännite hälytys ja siitä seuraavana päivänä cc ilmoitti akun jännitteeksi 7.6V ja sekosi ja sammui. Ettei se laturi vaan purkaisi akkua kun aurinko ei paista. Niin,että jos jollain olis tietoo. Paljonko muuten tuo 0.18A on milliamppeereissa?

HAAPAKOSKI OSSI 04.11.2007 21:47

Milli on milli riippumatta suureesta - siis tuhannesosa. 0.18A on 180mA.

HYTÖNEN REIJO T 05.11.2007 16:14

Kiitos kertauksesta,mulla pilkun siirto tuottaa tuskaa. Silloinhan tuon laturin pitäisi ladata reilusti yli caravan controlin tarpeen. Mainostettiin,että pilvisellä ilmalla se lataa osa teholla. No härveli on toistaiseksi pois käytöstä. Ei ole vielä faktaa onko siitä haittaa vai hyötyä. Täytyy mittilöidä vielä.

KOSKINEN JANI 05.11.2007 17:37

Aurinkokennon ilmoitettu latausvirta saavutetaan vain kesäpäivänä kun aurinko paistaa ja se on suunnattu melko tarkasti aurinkoon päin. Tälläkin hetkellä aurinkoisella säällä tuollasen kennon tuotto on huonompi kuin pilvisenä kesäpäivänä.

Lisäksi tuossa on ongelmana se että kesälläkään tuo kenno ei tuota 0,18 amppeerin virtaa koko päivää vaan keskimääräinen tuotto jäänee 30-60% paikkeille maksimista eli 50-90 milliamppeerin keskiarvoon. Tai no hiukan riippuu missäpäin suomea on ja jaksaako käännellä sitä aurinkoon päin kokopäivän.

Näin syksyllä tuotto päivisin on maksimissaan 50% ja se ei riitä silloinkaan noihin sun tarvitsemiin laitteisiin. Ja jos lasketaan koko päivän tuotto niin maksimissaan arvioisin sen olevan vain kymmenisen prosenttia maksimilatauksesta.

NYYSSÖNEN KAJ 06.11.2007 09:08

Jos sarjadiodi puuttuu kennosta niin kyllä se saattaa purkaa akkua eli tämmöinen -|>- laite pitää olla (diodi).

Minulla on katolla 110W aurinkokenno eikä se juurikaan lataa akkua sen enempää kuin mitä akun itsepurkaus on edes aurinkoisella säällä näin Espoossa. Talvella kevyt pilvipeite antaa parhaan lataustehon n. 0,2 - 0,5 A kesällä max 6,6A. Kenno on asennettu vaakasuoraan auton katolle.

NIITTYARO TAPANI 06.11.2007 09:53

Olet oikeassa sen diodin suhteen, kenno alkaa purkaa akkua jos sen antama jännite alittaa akun jännitteen riittävästi. Sarjadiodin haittana on sen aiheuttama jännitteen pudotus, tavallisella piidiodilla se on 1 - 1,5V luokkaa 5A virralla mutta käytettäessä schottky diodia päästään noin puoleen.

Jos virrat todella nousevat 5 - 10A lukemiin on myös diodin jäähdytyksestä huolehdittava. 5A virta aiheuttaa diodista riippuen (ylimenojännitteestä) 5 - 8W tehohäviön ja kuumenee luultavasti tuhoutuen ellei ole kiinni riittävässä jäähdytyslevyssä.

Ilman käytännön kokemusta asiassa veikkaan lataussäätimien poistavan tätä ongelmaa. Vaakasuora asento lienee käytännöllinen auton katolle asennuksen kannalta mutta ei latauksen, paitsi päiväntasaajalla. Auringonvalon tulokulma vaikuttaa ratkaisevasti saatavaan tehoon, ainakin kallistusmahdollisuus tulisi olla jotta saataisiin lataustehoa muulloinkin kuin jussina.

NYYSSÖNEN KAJ 06.11.2007 12:05

Normaalin aurinkokennon tyhjänäkäynti jännite on 21--22V ja suurimman tehon ne antavat 16V jännitteellä niin että niissä pitää hukata pari volttia joka tapauksessa. Normaalin tehodiodin jännitehukka on 0,7V ja melko vakio. Minun aurikopaneelissa on sisäänrakennetut diodit per kennoryhmä. (72 kennoa)

NIITTYARO TAPANI 06.11.2007 12:57

Jos jännitehäviö diodilla 5 - 10A virralla on luokkaa 0,5 - 0,7V on syytä epäillä schottky diodia. Niiden suurin ongelma, vuotovirta ei näillä 12V luokkaa jännitteillä eikä 100Ah akuilla ole ongelma.

Konventionaalisissa piidiodeissakin on alkanut olla tyyppejä joissa rajapinnan ylimenojännite on noissa virtalukemissa alle 1V mutta ne lienevät vielä poikkeuksia. Kehitys tietysti menee eteenpäin tässäkin asiassa.

Muistan kyllä koulussa aikoinaan kun aina diodille laskettiin 0,7V mutta käytäntö osoitti myöhemmin asian hieman monimutkaisemmaksi varsinkin silloin kun ei jännitettä ollut hukattavana. Latausvirtapiirissä varsinkin suuremmilla virroilla on muitakin häviöitä kuin diodin aiheuttama, 5A virralla jo 0,2 ohm ylimenovastus on 1V joten ei kahdessa voltissa paljoa ole tuhlattavaa.

HAAPANEN TIMO S 06.11.2007 17:07

Viime viikolla haeskelin mökille tuuligeneraattoria, ja löysin myös aurinkopaneeleita tuolta: http://www.akkupojat.fi/ap/solar/index41.php Kovaa kyytiä kehittyy nämäkin vehkeet.

HYTÖNEN REIJO T 06.11.2007 20:18

Kiitos vastauksista.Avasin tupakansytytin pään ja kyllä siellä yksi pieni diodi oli ja vastus ja ehkä lyytti tms.En ole kovin asiantuntija kuten isäni oli,Mutta hän sanoikin aina ettei halvalla saa kuin rupia persiiseen.

Kyllähän se taitaa olla niin,että tuollainen 35 euron kenno on yhtä tyhjän kanssa täällä pohjolassa näin talvella. Jäi kyllä kiinnostamaan asia niin,että jos kunnollisia paneleita sais kohtuu hintaan niin mikä ettei.

No,oppirahat on maksettava kun palautus aikakin on mennyt jo umpeen.

NYYSSÖNEN KAJ 30.11.2007 10:50

Tässä syvässä Espoon kaamoksessa ei vaakasuoraan auton katolle asennettu 110W aurinkokenno tahdo riittää edes ylläpitolataukseen. Myöskin aurinkoisena päivänä aurinko paistaa niin vaakatasossa että aina on jokin este tiellä. Puolopilvinen päivä antaa parhaan latauksen n. 0,2-0,4A (max arvo 6,6A) koska silloin kennoon heijastuu pilvistä valoa.

Nyt kennon päällä on 2cm lunta. voikaj på svenska smörkaj

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.