2.9.2007 22:24
10.9.2007 10:18
10.9.2007 16:08
Kirjoita vastaus
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Olen viemässä vaunua Iso-syötteelle talveksi ja kysyisin onko kellään kokemusta AGM-akuista, toimiiko Matti laturilla ja kuinka hyvin riittää virta Primukselle, onko parempi kun tavallinen Free-time akku?
Tänään sain vastauksen Matti laturista
Matti-laturi soveltuu hyvin AGM-akun lataukseen, koska siinä on automatiikka joka ei salli jännitteen nousta yli 14,3 voltin. Käytännössä lataus voi olla aina päällä, muta jos kulutusta ei ole riittää mainitsemasi muutama viikonloppu talvessa. Etenkin talvella on huolehdittava siitä, ettei akkua pureta tyhjäksi, koska silloin se jäätyy ja muuttuu ongelmajätteeksi. Yleensä lyijyakun syväpurkaus aiheuttaa akun varauskyvyn huomattavaa alenemista, eikä se palaudu normaaliksi pitkänkään varauksen jälkeen. Syväpurkauksen haitallinen vaikutus vaihtelee akkutyypeittäin, muttä aina se alentaa akun kapasiteettia ja lyhentää ikää. AGM-akun etuna on lähinnä sen huoltovapaus. Soveltuu myös paremmin jatkuvaan lataukseen/purkaukseen kuin perinteiset "avoimet" starttiakut.
Terveisin Ellego Powertec Oy
Em tiedä tarkoitatko AGM akulla ns "geeliakkua" ?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.