Yksinkertainen (?) kysymys vanhasta Soliskasta

BÄRS RAINER 23.04.2007 22:22

Kysympä nyt, niin olen ehkä viisaampi joskus.

Kyseessähän on -86 Solfer 552, jonka käyttöohjekirja ei ole AIVAN täydellinen kaikilta teknisiltä yksityiskohdiltaan...

Primuksen lämppärin kaasujohdoissa on matkalla lämmittimelle toinenkin kaasuhana, jossa näyttää olevan paineeenalennusventtiili ja siitä vaunun pohjan alle menvä putki. Mikä tämä venttiili on ja mitä sillä tehdään?

Ohjekirjassa mainitaan "lämmittimen sulkuventtiili" ja "lämmittimen kaasuventtiili", jonka pitää olla auki mutta mitään kuvaa siitä ei ole. Tämä k.o. venttiili kuitenkin - minun tulkinnan mukaan - hanassa olevan merkinnän mukaan pitää olla kiinni, että lämmitin toimisi. Ainakaan lämmitin ei toimi hanan ollessa toisessa asennossa.

Vaunu sähköjärjestelmään on jossakin vaiheessa tehty pari muutosta, josta merkkinä kaksi ylimääräistä, tuntematonta kytkintä seinässä. Toinen lienee melkoisella varmuudella syöttökytkin joka estää auton sumuvalon palamisen hinauksen aikana kun käytetään 7-napaista pistoketta ja siinä on siihen tarvittava diodikin.

Toisesta kytkimestä minulla ei ole mitään hajua. Mitään se ei tunnu normaalikäytössä tekevän. Yksi arvaus olisi tunturikytkin - kuinka sellainen olisi kytketty tai kuinka testaan, olisiko se tunturikytkin?

Onko muita ehdotuksia?

Nimimerkillä "Jos et koskaan sano mitään tai ota kantaa, niin muut voivat epäillä että olet hiukan tyhmä. Ja jos teet sen, niin poistat välittömästi epäilyn asiasta."

PALIN MATTI 24.04.2007 06:45

No ensin siihen kaasupuoleen: Primuksen pannu toimii 50 mbar kaasunpaineella ja auton muut kaasukäyttöiset laitteet 30 mbar kaasunpaineella. Siispä pullosta lähtee kaasu 50 mbar paineisena suoraan lämmityspannulle. Tästä linjasta on otettu T-haaralla 30 mbar paineenalentimen kautta ulos kaasu muille laitteille.

Sähkökytkimistä vain entinen omistaja, ennustaja tai jokin kaukoparantaja voi sinulle antaa exaktia tietoa, joten tätä asiaa en lähde edes arvailemaan.

GRÖNLUND JORMA A 24.04.2007 10:30

Muuten hyvä vastaus mutta se on 500mbar paine, joka menee Primukseen. Toisinsanoen se on 0,5bar.

Se vipuhana sulkee tarvittaessa vain pannun kaasuntulon. Sitä käytetään vain silloin kun pannua rotjataan siten, että kaasuputki joudutaan irrottamaan.

PALIN MATTI 24.04.2007 10:38

Tieteski 500 mbar! Niihän mie kirjotinki. Se toinen nolla vaan ei jostain syystä näy siinä vitosen peräsä! Net on nämä AKT-laitteet joskus vähän ihimeellisiä.. :-))

GRÖNLUND JORMA A 24.04.2007 11:14

Tämä paineensäätimien paine sekotetaan keskusteluissa tosi usein. Johtuu kenties siitä, kun saksasta tuotavissa vaunuissa on se 50 mbarin paineensäädin sisälaitteille.

TYNYS HEIKKI 24.04.2007 17:00

Pääkytkin auki, lämmitysnapit päälle-asentoon, nyt ei pitäisi lämmittimen toimia. 220 v piuha vaunuun kiinni, jos tuo kysytty katkaisija on tunturikytkin, niin toisessa asennossa lämmitys toimii ja toisessa ei.

HAAPANEN TIMO S 24.04.2007 17:40

Vieläkin väärin.Saksanvaunujen ja autojen kaasunpaine on ollut 30mb vuodesta -97

IPATTI VEIKKO 24.04.2007 20:51

Jos se kytkin on todella tunturikytkin, niin älä jätä sitä käyttäessäsi kaasunappia alas. Paremman ohjauksen saat jos asennat vaunuun "Caravan Control" laiteen jolla saat vaikka puhelimella ohjattua lämmpärin päälle. Uskon että se saa ohjaamaan myös vanhempia pannija.

BÄRS RAINER 24.04.2007 23:09

Meikäläisellä on lahot aivot, mutta se ei ole uusi tieto. Oikein kun tutkiskelin tänään sitä kytkin- ja johtohässäkkää, niin himmeä hehkulamppu syttyi pääni yläpuolelle, kun muistin mitä nämä kytkimet olivat.

Toinen on todellakin syöttökytkin auton sumuvalon pimentämiseksi. Toinen olikin jääkaapin lisätuulettimen kytkin... Se selvisi viime kesän lopuilla eräänä hellepäivänä, kun aloin kuuntelemaan että mitä pahuksen ääntä vaunun ulkopuolella kuuluu jääkaapin tuuletusritilän takaa... Piti oikein ritilä avata. Siellä on ilmeisesti myös jonkinlainen termostaattiohjaus.

Näin se on - ei kaadettu oppi aivoissa pysy. Minäkin olen tässä talven aikana juuri oppinut sisäsiistiksi, ja nyt on taas ulkoruokintakausi alkamassa..

Kiitos ehdotuksista! Se kaasulämmittimen hanajuttu oli minulle uusi asia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.