Yhdistelmä ja kulutus

HULKKONEN ARI 16.02.2008 20:05

Moi. Monille auton/vaunun vaihtajalle vertailu tietoa yritän kerätä tähän keskusteluun.

Kafi 642 vm88 lähtökunnossa 1200-1300kg

Passat variant omamassa 1350kg kok 1890kg vetomax 1500kg 1996 2.0GL 110kw/180nm kulutus 80-90kmh 13-14L/100km

Golf variant omamassa 1440kg kok 1915kg vetomax 1300kg 2000 1.9TDI 85kw/280nm kulutus 80-90kmh 10-11L/100km

Molemmilla liikkuu vaivattomasti, jyrkkä maastoisessa Golffi vetää vaivattomammin, että näin meillä mites muilla..?

RAUTIAINEN KARI 16.02.2008 20:10

Vojager mormoonibussi ottaa sen 12 - 13 litraa ja vaunu perässä 25 - 40 riippuen jalan asennosta. Silleen täällä.

Se kun on silleen että kakslitraa on lidlin limpsapullo, moottorit on isompia.

LAHTI ANTTI 16.02.2008 20:29

Ajoin juuri menneellä viikolla ilman vaunua Volvo S80 aut. 170hv. 2545 km. Keskikulutus oli laskimella laskettuna 7.412 l/100 km. Keskinopeus 71 km./h. Vaunun kanssa, kokonaispaino n.1340 kg. kulutus on noin 13,5-16,0 l/100 km. Riippuen maastosta, tuulista ja halutusta nopeudesta. Yleensä vakkaria käyttäen 80-85 km/h.

HULKKONEN ARI 16.02.2008 20:34

niinpä...ei se koko vaan kyky.

LAHTI ANTTI 16.02.2008 21:01

Totta, ei se koko vaan vetokyky. Volvossa varsin erinomainen, vaikka bensaa vähän palaa. Mutta sitä saa huoltiksilta lisää kun tarve tulee. Ja mäkipaikoissa ei tarvitse olla tientukkona. Välillä täytyy jarrutella, kun vaunuttomat menee alinopeutta mäkiä ylös. Kyllä vakkari on ehdoton apuväline autossa. Sen huomaa myös ilman vaunua liikuttaessa. On aikamoista haitariliikettä maantiellä, kun välillä mennään 70 km/h ylämäkeä ja alamäen tullessa 90 km/h. Siinä ne jonot syntyvät varsinkin talvinopeusrajoitusten aikana.

TERVO JARI 16.02.2008 21:32

Kulutus iliman vaunuu 4.7 l/100 km "jatkuvaa menoo" . . .

Sekalainen ajo 6.5 l/100 km

Ja vaunun kaa normaalisti kesäkelissä ajotietokoneen mukaan 9-10 l/100 km. Vaunu on 1300kg:n Detsku . . . .

Mut saa meneen enempiki, jos haluu . . . .

Mutta nuot on ihan jees luklemia . . . .

Jari

HAAPAKOSKI OSSI 17.02.2008 10:11

Vaununa Dethleffs 500 SK -05. Kokonaispaino 1300kg, jonka se laskennallisesti meillä ajokunnossa painaakin - eräs samanlainen painoi kylläkin "puolikourmalla" vaaittuna yli 1400kg - oma vielä punnitsematta.

Veturina Opel Vectra DTI -99, omamassa noin 1390kg ja kokonaismassa 1850kg paikkeilla. Max vetomassa 1300kg. Kone 2.0 DTI 74kw/205Nm. Kulutus pelkkää matkaa 100km/h noin 5.4l/100km. Sekalainen noin 5.9l/100km ja vaunun kera noin 11l/100km - vaihtelee maaston ja tuulien mukaan 10-12l/100km.

Vetää vaivatta tuon vaunun vakionopeussäätimellä 85km/h - suurimpiin itä ja keskisuomen mäkiin saa kyllä heittää kolmosen heti lähdössä.

Ossi

RAUTIAINEN KARI 17.02.2008 10:14

Saa sitä selittää ettei se koko. Mutta siis kyllähän nää limpsapulloa pienemmät neloskoneet kuulostaa tosi rumalta.

Totta sekin että paljonhan noita hyviä vetureita on vaikka rumalta kuulostaakin, eikä tää hyvin matalaviritteinen kutonenkaan mikään loistokone ole veturiksi, mutta senverran kuitenkin ettei siihen tartte kiinnittää juurikaan huomiota.

Ja sitte vielä se isompi ongelma, noita pikkuautoja saa olla kokoajan pakkaamassa. Tällasta liiteriautoa ei tartte kummemmin pakata, senkun vetäsee veräjän auki ja roiskasee romut sisään. Mamman kanssa kahestaan kun kuljetaan niin just sopivankokonen.

HULKKONEN ARI 17.02.2008 13:28

KR puhut asiaakin kyllähän isompi on mukavampi matkustaa,muttakun töissä pitää kulkea kilometrejä tulee vuodessa n.45000km josta n,5000km vaunun kanssa,niin pakko olla pihi kulutuksinen vehje. Muuten nyky tiiseleiden omistajat käykääpä www.digituning.com sivulla jos puhtia tuntuu puuttuvan,itse koodautin tuon Golffin 66kw/207nm/1900rpm- 85kw/280nm/1400rpm auton olemus muuttui täysin,nyt ajattu 340000km ja pelittää,lysti maksaa 550-700€

RAUTIAINEN KARI 17.02.2008 14:34

On tää kanssa. Vaikka kuinka yrittää provosoida niin kukaan ei älähdä. Hukkaan meni koko provo. Oliko se liian selkeä provoksi?

TERVO JARI 17.02.2008 15:09

;-))

Jari

HAAPAKOSKI OSSI 17.02.2008 18:11

Tottahan noissa jutuissas turiset. Velipoikakin vetää 630 pitkää soliferia Voyagerin 3.3 bensalla ja hyvin on kulukenu. 2.4 on liian pieni pelkän Voyagerin korin liikutteluun, joten sitä älköön kukaan kutsuko "veturiksi". JA rumankuulosesta kommentoisin - kaikis rumankuulosin auto, jota olen koskaan kuunnellut on Voyager 2.5 TD.

Ossi

RAUTIAINEN KARI 17.02.2008 18:53

Joskus kauan sitten oli tilanne että mulla oli 2,4 litranen vojakeri "veturina". No se söi sen 10 litraa oli vaunu perässä tai ei. Vaunun kanssa vaan ei kulkenu mihinkään. Voi vittu niitä Kasselin mäkiä kakkosella ajellessa.

PENTTINEN URPO 17.02.2008 20:31

Fiat Ducato 2,8 koneella, kaikki tarvikkeet kyydissä. Perässä Norjassa oli n.1400kg vaunu eli Dethleffs. Kulutus oli 11,5l/100km.

JOKITALO JARKKO 18.02.2008 08:53

Itsellä on sama oletettavasti sama moottori, mutta korina Volvo V 70 vaununa LMC 590 keskikulutus viime kesän kesälomareissulla (1200 km)Etelä-Suomen teillä laskimella laskettuna ja ajotietokoneen näytöllä 12,5 l/100 km. Yksittäisillä reissuilla kelistä riippuen saattaa kyllä olla tuo 16,0 l/100km ja enemmänkin. Itse myös tykkään ajaa vakionopeudensäädin päällä.

VIRTANEN MIRVA 18.02.2008 09:47

Paljonko eri maasturit kuluttavat? Diesel vs. bensa?

HÄNNINEN PEKKA 18.02.2008 18:53

Peugeot 307 SW automaatti 2.0 bensa (140hv) + Hobby 520KMF (1500kg = maksimi ko auton vetokuorma), kulutus välillä 14-16l. Auto vaihtui Passat 2.0 TDI 170hv DSG - keski kulutus saman vaunun kera viime kesän Norjan reissulla 9,5 litraa - matkaa kertyi karvan vaille 5000km ... hulluinta on että kulutus oli suurimmillaan suomalaisella tiellä 90km vauhdilla vakionopeuden säätimellä ajettuna ja selvästi pienempää norjassa kapeilla ja mäkisillä teillä vauhtia itse annostellen - eli ilman vastus ja vakionopeudensäädin ovat suurimmat polttoainerosvot... tällä logiikalla vaunun painon ei pitäisi niin paljoa merkitä vaan sen tuulipinta ja käytetty vauhti. Sanomattakin on selvää että tässä vertailussa Passat tuo vaunua kuin ilman verrattuna Pösöön joka ykköstiellä joissakin mäissä ei pystynyt 70km/h parempaan vauhtiin vaikka muuten ei niin paha ollutkaan.

SUORTTI JARI 18.02.2008 21:49

-98 mallinen TDi passatti 81 kW jatkuvalla nelivedolla (syncro) + solifer 530 perässä. Auton kokonaismassa 2000 kg ja vaunulla se 1300 kg abaut. Kyydissä 2 aikuista + 3 lasta ja takarontti täynnä kamaa + muut vaunussa. Kulutus pyörii vetäessä tuossa 9,5 litran kieppeillä ja vakkari päällä aina kuin voi. Vauhti yleensä tuossa 90 huitteilla mittarin mukaan.

Ilman vaunua n.6 l satasella.... ja autolla työnnetty jo yli 350 tuhatta....

LIIKSAAR MART 19.02.2008 10:40

Mulla Octavia 2.0 tdi (140HP)manuaali 6v ja Hymerin Eriba Living 505 (1600kg-täysmassa rekisteröity 100km/h) Kun tuotiin Saksasta Puolan kautta, kulutus seuraava riippuen nopeudesta. 100-120- 13 ltr 80-90-10.jotain. Vaunussa oli vain üks kaasupullo ja etuteltta.(vaikka paino ei ole isoin haittatekija vaan ilmavastus joka nouse nopeudesta riippuen huikeasti)

JOHNSSON KRISTER 20.02.2008 09:51

Mielenkiintoinen ketju. Itse olen vasta aloittamassa vaunuilun, viime kesä oli ensimmäinen. Autona Opel Astra 1,6 16V -97 (74 kW/5800r/m, 135Nm/3400r/m) ja vaunu Matkaaja 7000. Tuli ostettua vähän liian suuri vaunu, mutta tehty mitä tehty. Auton kulutus maantiellä n. 6-7 l, lyhyttä kaupunkiajoa 9-10 l ja vaunun kanssa 12-13 l. Tuntui suurelta tuo kulutus vaunun kanssa, mutta kun luin ketjun, niin ehkä aivan normaali. Nopeutena on maantiellä käytetty mittarin mukaan n. 10-15 yli sallitun, siis myös vaunun kanssa. Olen katsellut dieseliä, mutta vaikuttaa, että niittenkin kulutus kasvaa samassa suhteessa, ja jos hankin dieselin, niin se tule olemaan automaatilla varustettu. Onko tietoa, tuttavani sanoi että ÄLÄ KÄYTÄ VITOSTA kun vedät avuntovaunua, laatikko ei kestä! Onko näin?

RAUTIAINEN KARI 20.02.2008 10:00

No koneelle ja laatikolle vitosella veto on aika kova juttu. Tota vajaata satasta peli kulkee nelosella vielä ilman kamalaa meteliä. Olen käyttäny vitostakin kyllä, paitsi että kolme viimestä autoa on ollu automaatteja.

Teeppä koe, ajelet nelosella, ja ajelet toista retkeä vitosella. Saattaapi kulkea edullisemminkin nelosella kun vitosella jos liian vähän kierroksia

TUOMI JYRKI S 20.02.2008 11:45

2,6 l V6, (Rauzin mielestä Liideli-malli), tomaatti, vaunu 252 leveä, kok. massa 1450 kg. -ilman vaunua 10,5 l/100 (kaikki ajot) -vaunu perässä 16 - 25 l/100 km olosuhteista riippuen.

HAAPAKOSKI OSSI 20.02.2008 12:50

Ainakin oman auton suositus kysyttynä GM:n asiakaspalvelusta oli käyttää vain nelosta. Todennäköisesti autossasi on huomattavasti hitaammat välitykset, jolloin riski ei ole niin suuri kuin nopeammilla välityssuhteilla vääntävissä laatikoissa - vaunun keveys auttaa tietysti myös.

Kannattaisi varmistaa asia Opelilta ennen viitosen käyttöä.

RAUTIAINEN KARI 20.02.2008 13:18

No vihdon joku sentään heräs mun provoon ettei ihan harakoille menny. Hyvä Jyki.

LIIKSAAR MART 20.02.2008 16:07

Suomen Skodalta vastaus oli seuraavaa. Jos kone jaksaa vetää (olet isomaalla rpm kuin 1800 jossa kone saavutta maksimi väännön) voit käyttää kaikkia vaihteita. Ei oo kokemusta vaunun vedosta paljon. Pitäiskohan suhtautua varauksella semmoiseen infoon??

PITKÄNEN HARRI 20.02.2008 21:15

Meillä veto pelinä toyota rav4 d4d vaunu on pefletti 560 lifestyle.Kulutus on ollu 10L/100km.

BLOMQVIST TAPANI 21.02.2008 17:49

MB E270 CDI -01 kok.paino2300kg/ Bürstner500 -98, k-paino 1500kg. Maantiellä ilman vaunua 5,5-6,5 l/100km Vaunun kera 9,5 - 11,5 l/100km Vakkarilla enimmäkseen. Tapsa

RAUTIAINEN KARI 21.02.2008 21:17

No nyt ilman piruiluja !

Suhtaudu varauksella. Jos liian vähän kierroksia niin vaikka laatikko kestäis niin ei tee hyvää koneelle. Tuskin laatikollekaan. Ja sitten se että jos alhaiset kierrokset niin kulutus nousee verrattuna siihen että oltas hyvän väännön alueella. Aivan varma on että jos ajellaan 80km/h niin jollei korviin satu niin nelkku on paree kun vitonen. Tai automaatissa ottaa loikkarin pois.

ANTTILA MARKKU 22.02.2008 23:16

Sen manuaali laatikon pystyy hajottamaan ilman vaunuakin jos ei ole minkäänlaista käsitystä vaihteiden käytöstä ja yrittää väkisin vedättää niin kauan kuin peli kulkee.Automaatin kanssa on vähän toisin, tai ainakin pitäisi nyky tekniikalla varustetuissa autoissa.Siellä tekniikka pohtii mikä on sopivin vaihde käytettäväksi.Automaatin saa huijattua valitsemaan suuremman vaihteen kuin pitäisi,mutta välittömästi kun tarvitaan enemmän vääntöä muuttuu välitys.Se kestääkö vaihteisto 3vaihteen pitkäaikaista käyttöä 4vaihteen siasta on kaiketi kiinni öljytilavuudesta ja laadusta,pyörintä nopeudesta ja näistä johtuvasta öljyn lämpiämisestä.Sekä aiheuttaako edellinen jatkuvaa ns.luistamista vaihteistossa.Ohjekirjasta selviää???? onko käyttörajoituksia ja aina kannattaa kysyä jos tuntuu että on liian varmat tiedot.Tosin jos kysyt Pärnäsen korjaamolta, vastaus ei välttämättä ole tehtaan mielipide.

STRÖMMER HEIKKI 24.02.2008 21:44

Tiedä niistä nelos tai kutos koneista, mut tää tdi5 vetää kyllä ihan hyvin.Max vetopaino 3500kg.Viä kun on 5kw:n vesi webasto ja 150l:n vesisäiliö ja jätevesisäiliö autossa unohtamatta veneen lämminvesivaraajaa jonka saa lämpiämään vesikierrolla moottorista, vedet letkuilla edestakaisin autosta vaunuun ja jätevesi takaisin autoon niin pääsee emäntä suihkuun vaunussa ihan missä vaan.Vaunu vaan parkkiin mukavaan paikkaan ja autolla uimarannalle, tai miksi jäädä rannalle kun mereenkin voi ajaa tuulilasia myöten, mahtaako liiteriauto tulla perässä? jaa mikä auto? land-rover defender.

STRÖMMER HEIKKI 24.02.2008 22:09

Land-Rover Defender -04 90kw = 122hv Vetopaino 3500kg. kulutus ilman vaunua 80km/h n 10 litraa/100km. Vaunun kans (Hobby 490)n.11 litraa/ 100km. Vakionopeussäädin on muuten hyvä keksintö,paitsi että kanssakulkijat eivät kulje vakionopeutta. Lantikka kyllä kulkee, ylämäkeenkin. No Norjassa oli kyllä sit mäki jossa piti vaihtaa kolmoselle asti, mutta se kuitenkin lämmitti vähän mieltä että mäen puoliväliin jäi Volvo V70 540 Hobbynsä kanssa höyryämään.No olihan se sen vaunukin ainakin 100kg painavampi.

TOIVOMÄKI SAMI 24.02.2008 23:55

Saa nähdä keväällä,muuttuuko löpön kulutus... Vaununa kok.massa 1500 kg, 250 cm leveä LMC. Ennen vetoautona Suzuki Grand Vitara -01 2.0 TD 85 kw, 280 Nm, kulutus ilman vaunua n. 7,5 l/100 km, vaunun kanssa n. 11,5-12 l/100 km (veti kyllä hyvin ne Kasselinkin mäet Saksassa v.2005). Nyt vetoautoksi vaihdettu BMW 320D Touring -04 110 kw, 330 Nm, luulis kyllä vääntöä löytyvän... Katsotaan laskeeko kulutus vaunun kanssa. En kyllä pahana pitänyt tuota Suzukinkaan kulutusta vaunua vedettäessä. P.S: En kyllä käyttäisi itse näissä nykypäivän manuaalivaihteistoissa 5. saati sitten 6. vaihdetta, kyllä se laatikon päälle käy vaunua vedettäessä... (Nopeuttahan kun ei voi olla kun se max. 80 km/h...)

MATILAINEN JOUNI 27.02.2008 14:35

MB Sprinter 416 CDI pitkä/korkea lastutettu ja Solifer 6702 12,8-13,8. Ilman vaunua 10,5-11,8 (Kesäkelillä)

VALKONEN RISTO 01.03.2008 19:50

Meillä on Knaus 750 Eurostar, omapaino n.1900 kg. Kulkee kesäkelillä BMW 528i Touring veturilla 13.6 l/100 km. Ajovauhti 80-90 kmh.

LEHTO MARKO 09.03.2008 18:26

Meillä mennään dethleffs camper 560sk, paino marssivarustuksessa maksit 1600kg. Muutama reissu nyt heitetty talvikelissä subaru legacy 2.0 awd veturilla 13.8 l/100 km

KERÄNEN OSMO 09.03.2008 20:05

Solifer 550 Jubilee, rek.kokonaismassa 1090 ja punnittu 1260 kg.

Vetoautona Fiat Marea farkku 1,8 115 (85 Kw) 5 henk.+matkatavarat liikkuu hyvin nelosella, jyrkimpiin mäkiin kolmosta. Välitykset tuossa on niin että nelosella 80 km/h=3800 rpm ja vitosella satasen vauhdissa kierroksia on 3200 eli normaaliajoon tiheäksi välitetty. Soveltuu vetohommiin tehoisekseen hyvin. Kulutus omaan tahtiin ajettaessa 11-12 l ja nelostiellä rekkojen tahtiin 13-14 l satasella.

HÄMÄLÄINEN MAURI 10.03.2008 09:57

Hiasen pitkällä lastutetulla,13L kulutus, 2000kg vaunu perässä,ei tarvitse juurikaan kepitellä suomen teillä.Volvo 960 3L vei samalla vaunulla 15-17L euroopan reissulla.

MARIN JARMO 17.03.2008 14:32

vw transporter 2,4D-91 +lmc 590 -90 yhdistelmän paino 4200 kg kulutus pelkkä auto 10 l/100 km ja yhdistelmällä 12-13 l/100 km. Nyt volvo 940 2,3 bensa pelkkä auto 8-9 l /100 km ja yhdistelmällä samalla vaunulla (papereiden mukaan yht. 3290 kg) 15 l/100km. No onhan siinä nälkäisiä hevosia melkein tuplasti muttei hyytynytkään viimekesän reissuilla ylämäkiin keskisuomi-Kuusamo kuten vw.

HULKKONEN ARI 06.01.2011 13:44

mukana ollaan.. nyt passatin 1.9 tdi 74kw perässä Detsku 450 1200kg löpöä menee n.10-11/100km (85-90nopeudella)vakkarilla voi ajella..ei hyydy het joka nyppylän kohdalla.

ps. kokeilin sitä vojakkeria (1,5vuotta) 2.4 bensa autom....hermot ja rahat menee 17-18/100km bensaa (1300kg kafi perässä)

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2011 13:57

Niin ollan. Nyt Lantikan Disco 3 145kw kokonaispaino 3050kg perässä Hobby 610 Exelsior kokonaispaino 1900kg. Ilman vaunua kulutus n.9, vaunun kans 12-13.

HAARAKANGAS ALLAN 06.01.2011 16:28

Haloo konsulit!

Tästäkin huomaa kuinka ansioituneita veronmaksajia olemme.... Hyvät asiat toki maksaa. Hyödyllistä tietoa täällä palstoilla ilman kaupallisia fixauxia.

Asiaan;

Vaunu Solikka S4 , joka katsastuksessa punnittin lähes tyhjänä; Tasan 1300 kg Matkakunnossa n.1400 kg (valmistajan ilmoittama omapaino 980 kg !)

Veturina Anjovis diesel 2.2 150 hv

Uudenvuoden reissulla Hyvinkää-Hanko-Hyvinkää tuulessa ja tuiskussa kulutus 9.9 litr./100 kg

kesäkeleillä kulutus 9-10 litr.

Ilman vaunua kulutus 5.5-6.1 litr.

Kuusi vaihdetta, joista vaunun kanssa käytetään vain neljää! Eikä olla tien tukkona. Mahdolliset ohittajat ovat niitä eturauhasmiehiä tai liikennerikollisia...

Aikoinaan ajelimme 2.5 litraisella Ducatolla alkovi-mallisella e-Euroopan reissuja päästen alle kymmenen (9.8)
Kaverilla oli täsmälleen samanlainen värkki ja sai kulumaan 11-12/ 100km vatkaamalla sitä vipua enempi...

Mun salainen ase oli: ei nelosta isompaa... laatikosta, kun se nelonen riittää oluessakin! Kyseinen "pefletti" oli kolme vuotta ja 50000 km käytössämme... Se oli silloin ja nyt on nyt.

Ollaanko Folkkari- Jarin kanssa löydetty sellainen auto/vaunu yhdistelmä, joka jellaa hyvin yhteen...? Mitä tulee tähän menovesi puoleen....

Allu vaari

HAARAKANGAS ALLAN 06.01.2011 17:09

Mart!

Suhtaudu todella varauksellisesti annettuun infoon... Mikä taho hyötyy jos laatikko bragaa tai mäntä palaa?

Allu vaari

HAARAKANGAS ALLAN 06.01.2011 17:20

Krister!

Ei ole kysymys vain laatikon kestävyydestä, vaan myöskin taloudellisuudesta.

Kierrokset eivät moottoria tai laatikkoa riko kunhan pysytään sallitulla kierroslukualueella....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 06.01.2011 17:30

Ei vitosta milloinkaan, joskus myötämäessä. Honda CRV bensa manuaali/S4 Solikka, kesällä 12,8-13,8 l/100 Samanlainen yhdistelmä automaatilla kuulemma vie 17 l/100 Automaatti kannattaa ostaa aina dieselkoneella. Ja ne Norjan mutkatiet, kuten joku jo sanoikin menee hämmästyttävän pienellä, vauhti se on joka vie.

VALKAMA MARKKU 06.01.2011 20:37

"Kierrokset eivät moottoria tai laatikkoa riko kunhan pysytään sallitulla kierroslukualueella...."

Mikä se on se sallittu ja/tai hyvä kierrosalue.

Itse ajelen niin suurella vaihteella kuin ravistamatta kulkee,(paisi jos olen kaahailutuulella, silloin kiekkamittaria pidetään lähellä punaista viivaa) enkä ole eläissäni vaihdelaatikkoremppaa tehnyt kuin kerran ja senkin juuri käytettynä ostamaani Maxi alustaiseen asentoautoon.

Jos haluatte todella alhaisilla kierroksilla ajelufiiliksiä niin hypätkää taxin kyytiin Maltalla, seiskytlukuisia takavetobensagrowneja ja nissan 220c härveleitä vaihteena nelonen aina kun vähänkin liikkuu, kuullosti jopa minunkin korvaani alikierroksilla vedättelyltä.

M Arkku

Ai niin, cherokee 4.0l 10 L/100km normaalisti ja vaunun kanssa 15 L/100km eikä mäet haittaa.

MUHONEN LAURI 06.01.2011 21:47

Volvo 960 3.0 automaatti, perässä roikkuu Hobby 495, n.1300 kg,15l/100, mutta raikkaasti kulkee.....

JUUTI ERKKI 06.01.2011 23:01

Audi A 5 Quattro 3,0 l V 6 diisseli, perässä Kabe Safir kok. paino 1600 kg. Kulutus 12-13 l/100 km. Raikkaasti kulki tääkin yhistelmä kesät, talvet. Kabe vaihettiin Transit-Dethleffs Fortero alkovimalliin viime kesänä. Suunnilleen saman verran vie, mutta nopeutta tulee yleensä pidettyä reippaammin, kuin vaunun kans.

PENTTINEN URPO 08.01.2011 13:25

Kaikki kuluu mitä laittaa, yhtään ei tartte pois ottaa ;-))

VALTONEN MARTTI 08.01.2011 14:38

Minäpäs olen joutunut poiskin ottamaan. Lorautin joskus Carinan tankkiin pakkasnestettä tenuna ja se johti tollaseen käänteiseen toimenpiteeseen.

PITKÄNEN MIKA 08.01.2011 17:16

Veturina Skoda Octavia 2.0TDI 125kW DSG

-edellinen vaunu Dethleffs 510 (1350kg), kulutus keskimäärin 10,5l/100km

nykyinen Solifer 520 (1350kg), kulutus keskimäärin 9,0l/100km

Vaunun etuseinän muodolla ja siis ilmanvastuksella on yllättävän paljon merkitystä. Vedossa yleensä vakionopeudensäädin päällä ja 85-90km/h. Ketjussa aiemmin kommentoitiin pienentynyttä kulutusta ilman vakionopeudensäädintä ja hieman samanlaisia kokemuksia itsellänikin on. Lieneekö laiskuutta tai mukavuudenhalua mutta helposti tuo vakionopeudensäädin kuitenkin päälle menee.

VALKAMA MARKKU 08.01.2011 19:21

"Kaikki kuluu mitä laittaa, yhtään ei tartte pois ottaa ;-))"

Hankin uudet erikoistulpat jotka säästää polttoainekuluissa 25% sitten hiffasin erään lastuttajan, lupasi 25% kulutuksen vähenemisen. Ostin uudet erikois renkaat erikoispienellä vierintävastuksella, polttoaineen kulutus laskee kuulemma 20% Hankin myös ilmanohjaimen joka auttaa vaunun vedossa, kulutus pienenee 20% Nyt olisi tarjolla magneetti systeemi polttoaineletkuun.. Lupaavat 15 % poltoainesäästöt.

En taida uskaltaa ostaa, tekee jo yhteensä 105% säästöt ja olen antanut itseni ymmärtää että hukkabensa olisi ongelmajätettä ja niinollen kallista hävitettäväksi.

M Arkku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.