VW Transporter

Mikko Rekola 11.06.2021 20:56

Moi, kaipaisin karavaanerien kokemuksia millainen veturi on VW Transporter vm 2013, 103kw+ DSG? Perässä tulisi 1500 kg vaunu. Kestääkö paku ja millainen sillä on vetää vaunua ym kokemuksia?

Mikko
Juhani Backman 12.06.2021 16:57
Mikko Rekola

Moi, kaipaisin karavaanerien kokemuksia millainen veturi on VW Transporter vm 2013, 103kw+ DSG? Perässä tulisi 1500 kg vaunu. Kestääkö paku ja millainen sillä on vetää vaunua ym kokemuksia?

  • Mikko

10 vuotta takaperin vetelin kaabea transporrterilla painoa 1200 kg hyvin tuli perässä ei vaikeuksia.

Rauno Riitinki 12.06.2021 19:35

Itellä vanhempi 128kW 4Motion. Myös painavampi vaunu, joten suhdeluku varmaan aika sama. Muuten hyvät kokemukset veturina, mutta alavääntö on heikko. Vaikeissa paikoissa (pehmeä maa tms) vääntö pienillä kierroksilla ei riitä alkuunkaan, joten lisävääntöä tarvitaan käyttämällä korkeampia kierroksia ja luistattamalla kytkintä. Siinä käryt tulee sisään äkkiä. Dsg ei varmaan muuta tilannetta mihinkään suuntaan. Jostakin on luistoa löydyttävä. Tien päällä kulkee vakaasti ja rennon oloisesti.

Ari Kuusisto 12.06.2021 21:08

Veneennostossa ,isohko vene ja kaverin 4-motion 174hv Transporter manuaali ,pari kolme kertaa sammutin , totesin kaverille että saa tulla ite puikkoihin mulla luonto loppui, isäntä nosti kierrokset ja huuti kun lentokone ja vene nousi ylös , tosiaan saa kytkintä luistattaa rutkasti.
Tilanne tietysti aika haastava mutta kuvaa hyvin enemmänkin liian pitkää ykköstä vetopuuhiin.
DSG ei kyllä sama kun momentinmuunninautomaatti jolla veto olisi helpompaa, DSG ei lisää momenttia.


Vene oli siis n. 1000kg ja traileri päälle.
muokattu: 12.6.2021 21:14
Mikko Rekola 12.06.2021 22:31

Kiitos vastauksista. Tuli haettua auto viikon lopuksi koeajoon ja myyjä suositteli kokeilemaan miten menee vaunun kanssa. Nissanin primastar 114 hv man. vetänyt melko hyvin tuota vaunua. Ilmeisesti välityksen sopivat vetohommiin, ei ole kytkin haissut. Volkswagen äänekkäänpi kuin vanhempi nissanini, josta poistettu väliseinäkin.

Mikko
Pasi Peippo 12.06.2021 23:48

Vaunun vedossa harvoin kait vastaavaa tilannetta kuin venettä rampilta nostaessa...
Kaveri vetää reilun 1500kg venettä +traileri neliveto transportterilla. Tien päällä Ok, rampilla vaatii kierroksia reilusti...

Ville Säynäjäkangas 12.06.2021 23:57
Mikko Rekola

Kiitos vastauksista. Tuli haettua auto viikon lopuksi koeajoon ja myyjä suositteli kokeilemaan miten menee vaunun kanssa. Nissanin primastar 114 hv man. vetänyt melko hyvin tuota vaunua. Ilmeisesti välityksen sopivat vetohommiin, ei ole kytkin haissut. Volkswagen äänekkäänpi kuin vanhempi nissanini, josta poistettu väliseinäkin.

  • Mikko

Käyppä ihan huvikseen kokeilemassa vaunusi vetoa ihan millä tahansa autolla, missä on oikea momentinmuunnin-automaattivaihteisto. On ihan todella mukava peruutella vaunua parkkiin, kun voima ei yritäkään loppua, mutta konetta ei tarvitse huudattaa kytkin savuten.

Mikko Rekola 13.06.2021 07:04

Neljästä perinteisestä automaatista kokemusta. Niillä vetohomma helppoa.

Mikko
Toivo Koistinen 13.06.2021 07:55

Nykyautoisa on liian nopeat ykkönen, ja pakki. En ymmärrä miksi, kun jo muuten manuaalillakin, kuten meillä latoseisojasa kuusi vaihdetta, mutta tahtoo lähtö tehdä autokoulut.
Tulee mieleen lada, ja mosse. ei kummoset voimat, mutta kummasti ladallakin Norjan mäkiä sukulaismies veteli tonnin toista soliveria.
Niissä ykkösellä pääsi liikkeelle ilman sotimista, ja keskisi siihen vauhtiin mukaan, vaikka kävi kahvilla välissä
Saas nähhä mihin kehittyy se fordin PHEV sähkömoottoriveto, yleistyykö.
Tp

Rauno Riitinki 13.06.2021 17:06
Pasi Peippo

Vaunun vedossa harvoin kait vastaavaa tilannetta kuin venettä rampilta nostaessa...
Kaveri vetää reilun 1500kg venettä +traileri neliveto transportterilla. Tien päällä Ok, rampilla vaatii kierroksia reilusti...

Enpä sanoisi ettei noita vastaavia tilanteita usein olisi. Pelkkä ylämäkeen peruuttaminen vaatii roisisti vääntöä, koska jarrut eivät koskaan vapaudu täysin. Ne saattavat pistää kunnolla hanttiin. Tasaisella nurmellakin liikkeelle lähtö ei oikein ota tuulta ilman kytkimen luistatusta.

Ja vielä Mikolle: Samoin pelkkiä momentum jutskia käytämme itsekin nykyään. Toki niissäkin öljy kuumenee hankalassa paikassa, mutta se on kuitenkin otettu jo huomioon auton tekniikassa. En ole saanut öljyn katkua syntymään pahoissakaan paikoissa - siis niissä, joissa kytkin savuaisi jo ihan näkyvästi.

Pisteeni menevät "perinteiselle" automaatille.

Toivo Koistinen 13.06.2021 18:41

kattelin noita volkakreita sen ikäsiä, nin ymmärsinkö oikeen, että valmistaja lupaa 2500 kilon vaunun vedon tuolle dsg automaatille, elikkä tonni pois painosta, niin kylläkai sen pitäisi kulkea.
Mutta ääri olosuhteissa jokaisesta loppuu joko pito voima, tai muu, elikkä jos haluaa varmuutta, niin sillon olisi neliveto iso lavapaku, kuten aikanaan töissä vetelin letukan 6,5 litran V8 nelivetoa.
Se ei kyselly haluttaako vaunulla tulla, ja mennä
Noista vaunuista ihmetyttää, että niillä ei puheiden mukaan kykene peruuttamaan kohta kun asfaltilla myötämaahan, muuten jarru hirttää.
Noh nämä on minun arveluita, kun luulalkseni jos vaunuun, niin poksiluokkaa. Muta aloittajan päätös ottaa kokeeksi auto, ja vedellä, niin se kertoo meitä paremmin asian hälle
Tp

Mikko Rekola 13.06.2021 19:37

Kokeilu jäi ja auto palautui liikkeeseen takaisin. Auto saanut perä kolhun ja joten pistoke kappaleina, eikä koukkukaan hyvältä näyttänyt.
-Mikko

Martti Kansanen 16.06.2021 11:41

Itte oon vedelly pari kesää 2010 mallisella n.230 tkm ajetulla 103 Kw+ DSG portterilla 1800 kg kokonaispainoista vaunua ja ihan hyvin on perässä tullut, toki paino tuntuu liikkeellelähtiessä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.