Volvo XC70 D4 tai jokin muu vetoauto

Heikki Ollila 29.06.2018 10:01

Tervehdys pitkästä aikaa!
Muutaman vuoden tauon jälkeen hankittiin asuntovaunu. Ensimmäisellä matkallamme todettiin, että 12 vuotta vanha automaattivaihteinen Honda CR-V ei ollut erityisen hyvä vetoauto. Eli uutta veturia etsimään.
Yhdeksi vaihtoehdoksi katselimme tuota Volvoa XC70 D4. Auto on 5 vuotias, ajettu noin 150000 km. Onko tuollaisesta menopelistä jollakin hyviä tai huonoja kokemuksia. auto. Ajamme nykyisellään vain non 10000 km vuodessa kaiken kaikkiaan, eli olisiko väliä onko diisseli vaiko bensa-auto.

Juhani Halmeenmäki 29.06.2018 17:06

Dieselin kannattavuus on karavaanarille ihan eri kaavalla kuin muille, muille tuo 10 tkm olisi selvästi ihan liian vähän.
Mutta kun vaunun kanssa tarvitaan vetokykyä, ei se perus-bensa enää riitä. Ja kun mennään vahvempiin bensoihin, nousee kulutus lisää, ja diesel alkaakin houkutella, jotta saadaan sama vetokyky. Lisäksi läheskään kaikilla merkeillä ei edes ole bensakoneista vahvaa vetoautoa. No, Volvolla on bensaturbot, mutta taloudellisiksi niitä ei voi kukaan sanoa.
Yksi uudemman dieselin lisäpiirre on se hiukkasloukku. Etenkin Volvolla, jolla on ollut ongelmia regenerointipolton kanssa. Eli maantieajoa pitää tulla minimissään 100 km lenkki ja riittävän usein (vähintään kerran per tankillinen), jotta regenerointi varmistuu. Mielellään enemmän.

Markku Kuutti 29.06.2018 19:13

Dieselien hiukkasloukut puhdistuvat hyvin, kun vetää painavaa perävaunua, joten ei ole ongelma karavaanarille, joka vetää säännöllisesti matkailuvaunua.

Rauno Riitinki 29.06.2018 21:04

Meillä hiukan vanhempi, mutta D5 eli taitaa väännöt olla aika samat. Siis varmuudella riittävä! Jousitus autossa on selvästi mukavuuspainotteinen, eli pitkä, löysä ja niin mukava. Raskaalla koukku- ja peräboksikuormalla perän saa painumaan alas, joten Nivomat-tasonsäätö lienee tarpeellinen. Volvooni sellainen asennettiin ja yhdistelmä kulkee täysin balanssissa, vaikka kuormaa takana olisikin. Kallis, mutta hyvä systeemi. XC70 on hiljainen auto. Ainoastaan moottori vähän ääntelee kovassa kiihdytyksessä, mutta ne ovat lyhytaikaisia harmeja. Tämmöisiä kokemuksia, eli suosittelen.

Jarmo Välimäki 29.06.2018 22:31

No tuota,meillä kabe -90 luvulla,ja vedettiin saab 99 llä,ei mitää tuskaa,sitten polar 550 ja volvo 750.voi helvata ,2 kertaa kansitiiviste ja kansi,siihen loppui volvot.Ei ikuna. . JV

Juhani Halmeenmäki 30.06.2018 08:38
Markku Kuutti

Dieselien hiukkasloukut puhdistuvat hyvin, kun vetää painavaa perävaunua, joten ei ole ongelma karavaanarille, joka vetää säännöllisesti matkailuvaunua.

Veikkaan, että 10 tkm ajolla ei vedetä säännöllisesti, vaan todennäköisesti kesällä.

Heikki Ollila 30.06.2018 09:30

Kiitos kaverit hyvistä ja asiantuntevista kommenteista. Tosi on, että ei ole tarkoitus päätoimisesti vaunua vedellä ja mitä vedetään niin pääosin kesällä. Ei meidän vaunukaan Hobby Prestige 495 taida oikein talvivaunu ollakaan. Vaunuttomat ajomme muodostuu lähinnä 30 - 70 km reissuista. Eli noinkohan nuo diisselit sopivat meille ollenkaan. Onko nuita regenerointiongelmia muilla merkeillä kuin Volvoilla.
Eli nyt hyviä ehdotuksia muista hyvistä vetoautoista. Hintaluokka alle 30 t €. Sen verran pitäisi kulkea, että ei jää rekkojen jalkoihin. Vaunumme kokonaismassa on 1500 kg. Hondan 1900 km:n testimatkan vastatuulikulutus oli 17 litraa / 100 km bensaa. Vähän vähemmällä pitäisi päästä.

Juhani Halmeenmäki 30.06.2018 13:51

Hiukkasloukku tuli käytännössä noin 2008 kaikkiin dieseleihin, eli tuota uudemmissa on lähes kaikissa. Ja kaikki vaatii sen regeneroinnin tapahtuvaksi, johon 30 km on vähän, se 70 km riittää kesällä mutta... Ongelmia on muillakin merkeillä, mutta Volvolla keskivertoa enemmän.

Ari Kaukometsä 01.07.2018 15:18

kyllä sanosin et noilla km luvuilla se dieseli kannattaa unohtaa...itellä tulee vaunun kaa vuoteen n.4-5tkm..ja ilman vaunua rapiat 50tkm..silti ajan bensa v70 2.5t:llä...vaunu s6+ eikä jää voimasta kiinni muutekkin hyvä veturi,keskikulutus koppi perässä cruicella nopeus90km/h 14-15l/100 ja ilman 8-9l,riippuen olosuhteista,pysähdyksistä ja vauhista ...eli volvoja on bensakoneellakin

Ari Kaukometsä 01.07.2018 15:27

nyt oli kyse 2010 luvun volvosta ei 1980 luvun tosin aikoinaan vedin vaunua vm-88 750 turbolla eikä pahvit palaneet

Perttu Kaasinen 01.07.2018 18:17

Ilmeisesti kansipahviongelmat volvoissa muistetaan niistä volkkarin 6pyttyisistä dieseleistä.

Juhani Halmeenmäki 02.07.2018 20:43

Missäs kohtaa pahveista puhuttiin???

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.