veturipohdiskelua

KEMPPAINEN OLAVI 20.05.2007 20:48

Tämä pensanpoltto alkaa eläkevaaria mietityttää. Nyt veturina Honda CR-V automaatti ja vedettvänä alle 1200 kg:n koppi. Kulutus 16-20 l / 100 km. Runsas vuosikymmen sitten vedettiin telivaunua 3-litraisella Pajeron automaatilla pienemmällä kulutuksella? Onko jollakin kokemuksia Skoda Octacia 4X4 dieselistä veturina tai myös Citroen C5:sta, joka sopisi surkealle mökkippolullemme erinomaisesti keväisin maavaransa säädön vuoksi. Automaattia pidän erittäin harkittavana kuitenkin edelleen. Vinkkejä. Kiitos!

TERVO JARI 20.05.2007 21:28

tuossa juuri juttelin kaverin kanssa jolla on C-5 automaatti Citikka ja hän on kiireenkanssa yritämässä päästä eroon siitä . .

Susi kaikkine vaivoineen, kalliit varaosat jne. jne.

Tuumas että viimeinen Ranskalainen, siirty jo toisenauton kohdalla Hondaan, ei ottanna Ranskalaista emännälle . . . Citikka isällä viel . .mut ei kauaa . . .

Miten olis Nissan "Kasvain" http://dynamic.nissan.fi/home/vehicles/carbuilder/passenger/J10/bodies.html

Piisaa veto"arvot" ainaski tiisselissä . . . Tutustu lähemmin jos kiinnostaa, maavara ainaki piisaa paremmin kuin Skodassa . . .

Jari

TERVO JARI 20.05.2007 21:46

Nissan ei ole nyt tuonut tällä hetkellä esille 1.9 diisseliä josta vielä kevät talvella "hehkutettiin" rajusti ? ? ( Olin itte ostattelemassa tuota nelivetosta 1.9 tiisselimallia, mut päädyin VW Touran TDI:hin ja "vain" etuvetoon . . . )

Onkohan tuo 1.9D vedetty pois markkinoilta ? ?

Tosin se piti tulla "saatavaksi" vasta kesäkuussa . . .

Vai enkö vain löytänyt sitä tuolta "listoilta" ? ?

Ihmettelempä vaan . . . .

Jari

HAAPAKOSKI OSSI 21.05.2007 07:55

Samaa mieltä Jarin kanssa - unohda C5. Työkaverilla on nyt kolmevuotias C5, jota on yrittänyt myydä vuoden huonolla menestyksellä - ensikuussa hänelle tulee Touran. Citikassa on ollut mm. uudesta asti ongelmia koneessa venttiilien kanssa ja takapään jousipalkeet ei pelaa pakkasella.

Toisen tuttavan ongelmainen C5 vaihtui jo viimekesänä Zafiraan - hänen kommenttinsa C5:stä oli "onhan se hyvä silloin kun on kunnossa"

Ossi

SAVOLAINEN MIKKO 21.05.2007 08:56

Olisi mielenkiintoista kuulla joltakin ihan omiakin kokemuksia C5:sta. Kovin epämääräisiä on nämä "kaverilta" kuullut perustelut.

Itselläni on -99 Xantia 110 HDi veturina ja mielestäni moottori on melko mukava vetohommiin (250 Nm / 1750 r/min) ja kaasunestejousituksen ansiosta perä ei roiku koskaan.

HAAPAKOSKI OSSI 21.05.2007 09:04

No nämä mun kaverit ei oo karavaanareita ja mun jutut ei oo mitään kaverin kaverin hevosmiehiltä kuultuja. Toinen mainitsemani C5:n omistaja tekee töitä tuossa naapurihuoneessa ja toinen on perhetuttu. Jos C5 on susi, ei se tee sun Xantiasta yhtään huonompaa.

SAVOLAINEN MIKKO 21.05.2007 09:28

Ei tee huonompaa ei. Joskus on vaan vaihdettava tuo vanha ja väsynyt Xantia uudempaan ja yksi vaihtoehto tulee olemaan tuo C5. Paljon olen kuullut moitteita cee vitosesta, niinpä olisikin mukava kuulla joltain omakohtaisia kokemusia, että onko se todella niin huono. Xantia kun ainakin on ihan kelvollinen. Se ainakin on varmaa, ettei uutta C5:sta kannata ostaa, ellei aio ajaa sitä loppuun asti. Sen verran halvalla saa käytettyjä cee vitosia.

MARTTINEN MATTI M 21.05.2007 09:58

Autona on Ford Mondeo 130 heppaisella dieselillä ja automaattivaihteisena.Viime kesänä n.4000 km:n lenkillä kalottialueella kokonaismassaltaan 1300 kg:n vaunulla keskikulutus 10,6.Auton vuosimalli 2004, ajettu nyt 95000,ei ongelmia.

HAAPAKOSKI OSSI 21.05.2007 09:58

No sen kerroin, minkä varmaksi tiedän - jokainen tehköön omat johtopäätöksensä. Tuosta olen kanssasi samaa mieltä, ettei C5:ttä kannata ostaa sijoitusmielessä - onko suureen hinnanpudotukseen syynä juuri nuot ongelmat.

KINNARI ESKO T 21.05.2007 11:04

On toinen C5 menossa nyt 136 diesel farkku vääntöä riittävästi 320 N..nyt mittarissa n.60000 km eikä ole mitään moitittavaa!

TERVO JARI 21.05.2007 17:57

Ja minun "kaveri" on minun veljen poika, tosin jo perheellinen aikuinen mies . .

Jari

Ps. Revi tuosta huumorii sitte . . . Perskeles . . .

RAUTIAINEN KARI 21.05.2007 18:52

Tossa C5 kokemuksissakaan ei ole kyse yksilöstä vaan sitikoista suhteessa muihin. No ainakin meillä firmassa on noita alle 3v lease autoja jonkinlainen rivi ja rivissä on aika vähän ceevitosia kun ne on ylivoimaisesti eniten pajalla. Ero muihin on valtava. Ja toinen juttu näyttää olevan se että c5 kuskit ei ota toista sitikkaa vaan vaihtaa merkkiä.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.05.2007 21:13

Citroenin jälleenmyyntiarvo laskee muita nopeammin, koska käytettynä sen ostajapiiri on huomattavasti kapeampi.

C5-käyttäjäkokemuksia löytyy sitruunapatonki-forumista, ja kyllä niissä on keskimääräistä enemmän vikoja. Toisaalta autona se on erittäin mukava, ja etenkin jousitus erinomainen. Ja vikaherkkiä autoja on muillakin merkeillä...

TERVO JARI 21.05.2007 22:12

C-5:seen vilkku "rele" maksaa 700 euroo ja asennukset . . .

Halpaa . . . .

Jari

HYTÖNEN RAIMO 22.05.2007 00:29

Jos vaihtoehdot ovat Skoda Octavia vs Citroen, niin valitse ilman muuta Skoda. Tekee tällä hetkellä VAG -konsernin parasta laatua ja hinta-laatusuhde on lyömätön. Skodasta (Superb) kertoo jotakin se, että se on voittanut sekä saksalaisessa että suomalaisessa vertailutestissä mm Mersun ja Volvon.

JOUKAINEN MIKA 22.05.2007 08:43

Millanenkohan tuo ceed dieselinä olisi kevyehkön vaunun tilapäisveturina..

KEMPPAINEN HENRY E U 22.05.2007 09:31

Noita cittareita on lähipiirissä muutamia, jokaisessa on sama ominaisuus vaununvedossa, kuluttaa tuon lähes 20 l/100 km. Aikovat vaihtaa vähintään vastaavaan dieseliin. Yleensä siirtyvät takaisin henkilöautoon, ellei ns. imago pakota muuta.

HYTTILÄ ESKO O 22.05.2007 12:30

Tuossa kokoluokassa VW Golf peittosi loput. Tarkempi artikkeli lehdessä. Osa seuraavassa: http://www.tekniikanmaailma.fi/?y=2007&p=10&id=1972192

ALAVIUHKOLA MARKKU E 22.05.2007 14:04

Me olemme olleet tyytyväisiä ranskalaiseen dieseliin. Veturina Peugeot 307, 2,0 Hdi,136hp-vääntö 320. Eli sama moottori kuin C5 citikassa. Pösön maksimi vetokyky ilmoitettu 1500kg. Mittarissa tällä hetkellä 84000km, josta vaununvetoa 26500. Käyty -05 Espanjan ja Portugalin reissu ja viime syksynä Italiassa ja Ranskassa. Kulut kuukaudessa huoltosopimuksesta 30€. Murheita matkan aikana: Vaihdettu toinen kallistuksen vakain puslan kulumisen vuoksi. Kulutus Espanjan reissulla keskim. 9,7 l/100km ja viimesyksynä Italian reissulla 9,4l. Puuta koputan ettei vaikeudet tästä alkaisi. Vaunuina em. matkoilla -05 Hobby kp 1300kg, -06 Kabe Ametist kp.1450kg. Jaksaa Pösö vetää ja minusta melko huokealla.--Yksi vaihtoehto?

JOUKAINEN MIKA 22.05.2007 14:35

dieseleissä vaan tuo hintalappupolitiikka puoltaisi ceediä

testit on lueskeltu

VILEN TAPANI A O 22.05.2007 16:35

Itselläni on Honda CRV 5-pykäläinen tavallinen ja viime kesänä ajoin toista tuhatta kilometriä kulutus 12-13 litraa satasella. Joissain kovissa pitkissä nousuissa joutui heittämään kolmosta kun vaunu painaa 1450 kg kokonaispaino. Seuraava auto saattais olla Honda CRV dieseli.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.05.2007 20:48

On kyllä hyvin optimistisia lukemia, taitaa vaunun todellinen massa olla paljon pienempi...

VILEN TAPANI A O 23.05.2007 11:33

Vaunu on Adria 563 jonka omamassa on muistaakseni 1250 kg.

JÄPPINEN MIKA 24.05.2007 13:11

Terve Olavi

Kyselit kokemuksia Octaviasta veturina. Meillä on ollut vuoden päivät 1.9TDI 4x4, jolla on ajeltu nyt 40tkm. Tehoa on 77kW, enempikin saisi olla, mutta 2.0TDI:tä ei silloin nelikkoon vielä saanut. Tällä on vedetty Solifer 5502i-vaunua jokunen tuhat kilometriä, ja hyvin tulee perässä. Autossa on etuvetoista korkeampi ja jäykempi alusta, joka mielestäni sopii tälläiseen käyttöön hyvin. Takuu huoltoon ei ole ollut tarvetta. Dieseliä yhdistelmä vie noin 10l/100km. Automaattina tätä ei taida (vielä?) saada. Kesällä suuntaamme taas kohti eurooppaa, joten sen retken jälkeen on kokemuksia enemmän kerrottavana...

PIITTINEN MARKO 24.05.2007 17:56

Jonkun verran on kerennyt vaunua skodalla vetää (vaunun omamassa 1345 kg) 2.0 tdi dsg automaatilla sama maavara kuin 4X4, kulutus ollut 9.5-10.5 litraa/100 km tuskinpa tuo "neliveto" enemmän samalla koneella kuluttaa

KEMPPAINEN OLAVI 24.05.2007 19:38

Kiittelen asiallisista neuvoistanne. Taitaa kuitenkin toinen elämänvaihe alkaa kiinnostamaan ennen veturin vaihtoa. Rouva melkein varasi tänään kuusi viikkoa syksyistä elämää espanjalaisessa hotellissa. Vaunumme uudenkarhea Hobby 440 vm 05 täydellisin varustuksin menee silloin myyntiin ja myös yli 20-vuotinen aktiivinen tien päällä olo päättyy. Olisiko muuten jollakin tällaisen tilaihmeen tarvetta?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.