vetoautoon sopiva automaattivaihteisto, SOPIIKO DSG???

KUUTTI MARKKU 22.01.2008 09:42

Onko kenelläkään kokemuksia NS DSG- automaatin sopivuudesta vaunun vetoon?

HALMEENMÄKI JUHANI 22.01.2008 17:16

Hakusana "DSG*" ja löytyi 56 viestiä aiheesta.

SIHVOLA MARKUS A 22.01.2008 21:31

Moro! Olen kokeillut pojan DSG-automaatilla varustettua octaviaa(SKODA)vaunun kanssa.Tuntumaksi jäi,että vaihteisto on parhaasta päästä,varsinkin kun siinä on käsinvalinta mahdollisuus.Vaihteisto on myöskin erittäin taloudellinen ,vähäisen luiston vuoksi.

KUUTTI MARKKU 23.01.2008 19:26

Olisin edelleenkin kiinnostunut käyttökokemuksista. Miten em vaihteiston kytkimet toimivat ylämäkilähdöissä ja peruutuksessa vaunun kanssa. miten kestävyys vaunun vedossa ???

TAPANINEN JORMA 23.01.2008 20:16

Vastaa tavallista manuaalia ylämäessä,ei pidä autoa paikallaan.Mutta ajossa jämäkkä.A.vot.

KEMPPAINEN HENRY E U 24.01.2008 12:30

Jos sinulla on tuttuja vw-huollossa, kysy kestävyys sieltä. Huhut kertovat samaa, kuin audin multitronic variaattorista.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.01.2008 20:18

Ja se ei olisi positiivista, jos oikein olen ymmärtänyt...

KEMPPAINEN HENRY E U 24.01.2008 23:52

No ne on huhuja. Jokainen voi tulkita miten haluaa.

LAAKSOLA JOUNI 25.01.2008 12:54

Huhu on huhuja ja kaiken saa rikki. DSG ei ole ollut, mutta multitronic 2 vuotta, uudempi versio,jossa enemmän pakkoja. Vaunun todellinen paino varmaankin on ollut yli todellisen vetokyvyn.Ja en voi muuta kuin suositella vaunuun vetoon.

Kävin koeajamassa uutta Volvoa ja enkä varmastikkaan hommaa sellaista kivikautista automaattia.

KEMPPAINEN HENRY E U 25.01.2008 13:15

Dsg:stä lisävihjettä: Kysäskää taksareilta kestävyydestä.

Ps. Miksihän multitronicista on tehty uudempi versio?

HÄNNINEN PEKKA 18.02.2008 19:41

Reilu vuoden olen DSG:llä (Passat 125kW) ajellut... vaunua on vedetty joku 7000km; ei valittamista. Ajon päällä DSG on omaa luokkaansa vanhoihin lipsuttimiin verrattuna. Pysäköitäessä Passat DSG on vähän äkkinäinen kytkimiensä kanssa mutta vaunu yllättäen rauhoittaa nykimistä ja lopputulos on ihan OK - joka tapauksessa helpompi kuin käsivaihteisella... Passatin "automaattikäsijarru" aiheutti aluksi muutaman hassunnäköisen parkkeerauksen perän kohotuksineen, mutta se menköön kuljettajan piikkiin. Edellisellä autolla (perinteinen automaatti) ei lopputulos ollut sen parempi... oikeastaan huonompi koska Peugeot automaatti hajosi vuoden sisällä parikin kertaa (meni takuuseen onneksi)... eli se siitä kestävyysaspektista. Taksimiesten tietotoimistoon olen oppinut olemaan luottamatta: parempi mennä kysymään savolaisilta asiaa - vastuujako on silloin ainakin selvä: vain kuulija on vastuussa.

KEMPPAINEN HENRY E U 19.02.2008 11:28

Minkäverran passatissa on kilometrejä?

HÄNNINEN PEKKA 24.02.2008 12:55

35 000

TAPANINEN JORMA 24.02.2008 13:28

Minua haittasi Touran DSG:n pieni jarrupolkimen läpyskä.On sama kuin manuaalissa.Olen käyttänyt aina automaatilla ajaessa joutilasta kytkinjalkaa jarrulla.

MOILANEN NIKO 12.03.2008 19:02

Mulla on Scoda 2.0 TDI DSG:llä. Autolla ajettu 140.000 ja vaihteisto on toiminut kuin unelma. Vaunua olen sillä vetänyt varmaan 10.000 ja vaihteisto toimii siinäkin todella hyvin.

Tekniikaltaan vaihteisto vastaa manuaalia, tosin vaihdot on automatisoituja ja sitten vaihteistossa on kaksi kytkintä ja pääakselia. Tästä johtuu että VAIHTEISTO EI LUISTA sen enempää kuin manuaalilaatikko.

LEINONEN SEPPO 13.03.2008 13:21

Hei

Oletko käyttänyt vaunun vedossa täysin automaattia, va oletko lukinnut vaihteen esim. 4-5 vaihteeseen?

Vaihtaako automatiikka vaunua vedettässä vaihdetta 6- vaihteelle ollenkaan?

TOIVONEN TERO 15.04.2008 00:50

Ja mulla on taksissa 130 000 km:ä ajettu Octavia 2.0 TDI DSG Helsingin ruuhkaliikenteessä. Näitä alkuperäisiä DSG:itä on Metro-Auton mukaan kahta eri tyyppiä. Toisista hajoaa vauhtipyörä 60 000 - 80 000 km:n kohdalla ja toiset taas kestää. Se on sitten arpapeliä, kumpaa tyyppiä omaan autoon saa. Tosin DSG:stä on tulossa uudet versiot ja niistä ei sitten tiedä.

Vaunua en ole DSG:llä vetänyt, mutta kytkimen äkkinäisyys parkkeeraustilanteessa vähän arveluttaa. Volvon diesel 5-portaisella Aisin-Warnerin laatikolla toimii vaunun vedossa hienosti.

NOUSIAINEN MARTTI 15.04.2008 18:25

Tsot tsot! Ei DSG vaihteita käytetäessä käytetä vasenta jalkaa ollenkaan, muuten kun autoon noustessa. Siitä tulee rytmihäiriöitä jos polkimille tunkee likaa jalkoja.

TAPANINEN JORMA 15.04.2008 19:16

Ei tuo mulla ainaskaa käyny pumpun päälle....

NOUSIAINEN MARTTI 15.04.2008 21:02

Ei ole siitä kysymys, vaan siitä että kun on hankkinut auton jossa vaihteisto sallii vasemmalle jalalle vapaan, kantsii sitä hyödyntää. Oikeesti ei kannata opetella "kytkinjalalla" käyttämään jarrua näissä DSG:llä varustetuiossa autoissa. Siitä ei ole nimittäin mitään hyötyä. Haittaa kyllä saattaa olla. Eihän sitä manuaali vaihteisissakaan jarrua paineta vasurilla koskaan. Ei muuten, mutta saatta tulla yllättävä tilanne ja polkasetkin kaasun ja jarrun yhtä aikaa pohjaan. On ihan helppo siirtyä ajamaan manuaalista automaattiin, kun antaa vasurille sen vapaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.04.2008 21:37

Juu, pitää ruuvata/liimata lattiaan yksi vasemman jalan kenkä kun manuaalivaihteisen kuski siirtyy fiksumpiin vehkeisiin. Meilläkin kun kolme autoista on automaatteja niin tilanne on hyvin tuttu!

TAPANINEN JORMA 16.04.2008 10:10

No joopajoo..Ei ole ollut ongelmia petaalien kanssa.Olen -70-luvun alusta ajanut Isoilla yli 4.milj.km.Siinä sivussa omilla -70-80.luvun keppivaihteisilla.-90 alusta on itsellä ollut automaatteja,kun kyllästyin vielä vapaa-aikanakin kepitykseen.No tuo tukatti nyt 2:s autona on kepillinen.Ja aina automaatilla jarrutan vasurilla.Enkä oo vielä sekottanu koipiani....

NOUSIAINEN MARTTI 16.04.2008 10:54

Tuolla ylempänähän sie just valitit jotta on ollu jotain ogelmia.

TAPANINEN JORMA 16.04.2008 11:45

Kirjoitin siellä aijemmin Touranin pienestä jarrupetaalin läpyskästä.Automaattivehkeissä on perinteisesti leveä poljin joka mahdollistaa vasurin käytön.Touranissa oli tavallisen manuaalin jarrupoljin,sitä ei ole luonteva vasemmalla tallustaa.Menee jallaat ristiin...

TOIVONEN TERO 17.04.2008 01:32

Kaikella kunnioituksella jokaisen ajotyylejä kohtaan täytyy minun kuitenkin todeta, että valitettavan usein näkee näitä vasemman jalan jarruttajia, jotka "jarruttavat" koko matkan ajettaessa Helsingissä Mannerheimintietä päästä päähän. Tällöin luulisi ainakin ajoittain myös jarrupalojen laahaavan aivan turhaan päällä. En sano sinun kuuluvan näihin aina jarruttajiin, kokemus vain kertoo asian yleisyydestä. Suosittelen kaikille vasemman jalan unohtamista, yleensä silloin jarrupalat ja takana ajavan hermot kestävät pidempään.

HYTTILÄ ESKO O 17.04.2008 08:01

Täh? Niillä jarruvalon polttajilla. Itsellä toinen auto "tomaatti" toinen "keppi" . Kummassakaan ei laahaa jarrut. Täytyyhän osata synkronoida jalkojen liike.

NOUSIAINEN MARTTI 17.04.2008 18:55

Täähän se jännä aihe olikin. Kerran olen aikoinani ajanut vieraalla automaatti vaihteisella autolla. Omistaja ei neuvonut kuinka menetellään, kun on ajellut vain manuaalisella aiemmin. Ajohan meinasi mennä ihan sekoiluksi. Sitten vaimo osti DSG Touranin ja myyjä sanoi heti, että tällä ajelessa sitten unohetaan se vasemman jalan olemassa olo. Niin tehtiin ja ihastuttiin automaattiin. Niin yksinkertaista se on, mitään muuta "synkronosointia" ei tarvita. Koskaan ei ole vasuri pyrkinyt hommiin mukaan, vaikka välillä ajelemme manuaali Hymerillä.

KUUTTI MARKKU 18.04.2008 09:07

Avasin tämän keskustelun, jotta se palvelisi meitä, jotka haluamme tietoa kaksoiskytkentävaihteiston soveltuvuudesta perävaunun vetoon, joten toivon että täällä pysyttäisiin mahdollisimman paljon alkuperäisessä asiassa. Joten lisää kokemuksia, mm miten toimii vaunua peruutettaessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.