Vetoautona Toyota RAV 4 Hybrid.

Merja Peltomaa 14.12.2020 21:23

Onko kenelläkään vetoautona Toyota RAV 4 Hybrid? Kuinka on asiansa ajanut?
Ilmeisesti ainakin pidempään peruuttaessa sähkömoottori lämpenee ja auto pysähtyy jäähtymään.

Merja

Hannu Pohtinen 16.12.2020 20:15

Minulla vuoden 2017 Rav4 Hybridi ja vaunu Solifer 520 vuodelta 2014. Kokemusta tästä yhdistelmästä vaunun kanssa on vielä aika vähän, joskin autosta on noin kahden vuoden kokemus. Erilaisia kärryjä olen sillä kyllä vetänyt.

Vaunun kanssa teimme ensimmäisen reissun syysmyrskyssä välillä Kuopio – Raahe – Kuopio. Menomatkalla oli kova vastainen tuuli, 15 – 25 m/s. Yhdistelmä oli yllättävän vakaa kovasta tuulesta huolimatta. Vetäminen oli helppoa, voimaa tuntui olevan riittävästi. Moottorin asetukset on ollut minulla lähes aina eco-tilassa, enkä vaunun kanssa nähnyt tarvetta sitä muuttaa. Annoin automatiikan hoitaa kaiken, myös nopeuden säädön. Navigaattorin mukaan nopeutta oli noin 80 km tunnissa.

Menomatkalla ilmeisesti tuuli oli lähes vastainen, koska minkäänlaista sivuttaista liikettä ei esiintynyt. Menomatkan kulutus oli noin 13 l/100 km. Kotimatkalla tuuli oli tyyntynyt ja kulutus tippui noin 11 litraan. Vaunussa ja autossa oli alla nastarenkaat. Uskon, että kesäkelissä kulutus tippuu lähelle 10 litraa. Ilman vaunua minun ajossa kesäajan kulutus on ollut 6,5 – 7,0 litran välillä, talvella puolisen litraa enemmän. Kahden vuoden keskikulutus on tankkausten perustella noin 7,2 l /100 km.

Peruutusta en ole kokenut ongelmaksi. Olen vetänyt ravilla erilaisia kärryjä, normaalia katettua peräkärryä, venetraileria ja autotraileria. Peruuttaessa en ole huomannut minkäänlaista ylikuumentumista. Olen kyllä aina välttänyt pitkiä peruutuksia, niissä tahtoo tavan autoissakin kytkin joutua koville.

Jos vertailukohtana käyttäisin edellistä vetoautoa (vw passat alltrac 130 kw diesel dsg) niin ravi tuntuu tukevammalta vetoautolta eikä kulutuskaan käytännössä ole oleellisesti suurempi. Volkkari kulkimaantiellä noin 5 litralla, mutta kokonaiskulutus oli kuitenkin tankkausten perusteella hieman yli 7 litraa satasella. Suurin ero edelliseen veturiin on vierailut korjaamolla, volkkari viihtyi siellä.

Merja Peltomaa 16.12.2020 22:19

Kiitos Hannu vastauksestasi!

Tämä varmisti meidän seuraavan auton merkin ja mallin. Nyt vain sopivaa metsästämään.

Merja

Ari Kuusisto 18.12.2020 09:03

Sport asento vedettäessä autolla yleensä parempi koska käyttää pienempiä vaihteita kun eko asennoissa,moottorit pääsee helpommalla.

Merja Peltomaa 18.12.2020 14:50

Harmillisesti tekstini ei taaskaan näy. Kiitos Ari vinkistä! Merja
muokattu: 18.12.2020 14:54
Erkki Anttila 18.12.2020 15:35

Aihetta sivuten.
Meidän perheeseen kotiutuu vuoden 2021 alkupuolella Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-automaatti (märkälevykytkin).
Asuntovaunua Fendt 390 FHS Bianco Activ vm. 2020 tulisi olemaan tulevana suvena Tiguanin vetokoukun perässä.

Mitä on arvon forumilaiset mieltä tästä yhdistelmästä?

Tarkoitus olisi myös leirintäalueilla ladata autoa (maksullisella sähköpaikalla), jos vain mahdollista. Auton akku ladataan 3.6 kW kaapelilla 8A virralla.

Ari Kuusisto 18.12.2020 20:55

Mahtaako mennä valosähkönä auton lataus.


Tarkoitin että hyväksytäänkö auton latausta leirintäalueella, ainakaan jos on ns.valosähkö sisältyy vuorokausihintaan,no kyllä se selviää paikanpäällä viimeistään.
muokattu: 19.12.2020 12:43
Erkki Anttila 19.12.2020 09:31

Tiguan eHybridiä voi ladata suko pistorasian kautta 8A virralla 3.6 kW teholla auton mukana tulevalla suko latauskaapelilla. Latausaika akku täyteen noin 3.5 tuntia. Hyvä on olla sukorasian yhteydessä vikavirtasuojakytkin.

Timo Haapanen 19.12.2020 12:52

Kahdeksan ampeerin sulake kestää n. 1800 W

@timppa

Erkki Anttila 19.12.2020 13:28
Timo Haapanen

Kahdeksan ampeerin sulake kestää n. 1800 W

@timppa

Tuolla 8A tarkoitin Tiguanin mukana olevaa latauskaapelin kapasiteettia, en sulaketta.


Toki tämä kaikki on vielä uutta eHybridin osalta, koska auto on luovutuksessa vasta helmikuussa 2021. Niinpä tekstissäni saattaa olla joitain virhepäätelmiä. ;-)
muokattu: 19.12.2020 13:33
Ari Jokinen 19.12.2020 15:27

Sillä 8 ampeerin latauskaapelilla menee noin 7 tuntia latauksessa normaali pistorasiasta.
Kulutuksesta voi tulla sanomista , ainakin kerrostalojen lämpötoppien käyttö on monasti kielletty kun se ei ole tasa-arvoista muille..
3,6kw tehoon tarvitaan kiinteä Type 2 latausasema ja siihen type2 kaapeli. Niitä latausasemia näkee mm tavaratalojen parkkipaikoilla. Kiinteää latausasemaa kannattaa harkita myös kotiin jos paikka ja sähköt vaan antaa periksi.

Erkki Anttila 19.12.2020 16:17

Kiitos selvennyksistä. Tiguan eHybridin mukana tulee suko- sekä type-2 kaapelit. Näillä mennään. Latausasema asennetaan autokatokseen ensivuoden puolella.

Esa Varonen 19.12.2020 16:56
Timo Haapanen

Kahdeksan ampeerin sulake kestää n. 1800 W

@timppa

Ei ole olemassa 8A sulaketta. On 6A, 10A, 16A jne. Ei tämä itse asiaa muuta. Joskus on käytetty 6A sulaketta lämmitystolpissa varmistamaan jotta niissä ei talvella käytettäisi sisätilalämmittimiä. Leirintäalueilla käytössä joko 10A tai 16A sulakkeet. Se huomioitava jotta nuo tavalliset sukorasiat eivät kestä jatkuvaa maksimikuormaa. Sähköautojen latauspistorasiat ovat tehty virtoja paremmin kestäviksi.

Esko Hyttilä 21.12.2020 21:05

Tässä Rav:n käytöstä
https://www.youtube.com/watch?v=CLnaParvC_8

Timo Haapanen 22.12.2020 08:26
Esa Varonen

Ei ole olemassa 8A sulaketta. On 6A, 10A, 16A jne. Ei tämä itse asiaa muuta. Joskus on käytetty 6A sulaketta lämmitystolpissa varmistamaan jotta niissä ei talvella käytettäisi sisätilalämmittimiä. Leirintäalueilla käytössä joko 10A tai 16A sulakkeet. Se huomioitava jotta nuo tavalliset sukorasiat eivät kestä jatkuvaa maksimikuormaa. Sähköautojen latauspistorasiat ovat tehty virtoja paremmin kestäviksi.

Niin tietysti, eihän tuolla sulakkeesta edes puhuttu. Olisi pitänyt kirjoittaa: Kahdeksan ampeerin virralla saa 1800 W:n tehon.

Kuinkahan monta latauspistettä ko. autokatokseen voi laittaa, siinä on riidan siemen valmiina jos mennään tilausjärjestyksessä ja sitten loppuu kapasiteetti. Taloyhtiöiden kannattaisi ajoissa miettiä nämä asiat. Toki nyt tämän sähköautoasian alussa homma toimii.

@timppa

Esa Varonen 23.12.2020 00:18
Timo Haapanen

Niin tietysti, eihän tuolla sulakkeesta edes puhuttu. Olisi pitänyt kirjoittaa: Kahdeksan ampeerin virralla saa 1800 W:n tehon.

Kuinkahan monta latauspistettä ko. autokatokseen voi laittaa, siinä on riidan siemen valmiina jos mennään tilausjärjestyksessä ja sitten loppuu kapasiteetti. Taloyhtiöiden kannattaisi ajoissa miettiä nämä asiat. Toki nyt tämän sähköautoasian alussa homma toimii.

@timppa

Kyllä minä Timo ymmärsin mitä tarkoitit. Ajattelin vain kertoa mitkä ovat oikeat sulakekoot ettei jollekin jää väärää käsitystä. Nämä koot pätee tuolla 230V puolella.Mitä kerroit noista mahdollisista riidansiemenistä yhteisissä autokatoksissa on täyttä totta. Vielä jos niissä ei ole omaa mittausta jokaiselle asukkaalle niin soppa vain sakenee.

Toivo Koistinen 23.12.2020 14:41

Ollos huoleton laulussa sanotaan. Autoilun asiat eivät läshekään ole valmina, ja siihen jo puuttuu isommat asiat.
Maailmassa otetaan askel taaksepäin, ja lähetään karsimaan liikkumista nimenomaan turhaa.
Virtuaalitodellisuus muuttaa käytöstä, ja aletan matkustelemaan kotosoffalta. Jää vaain välttämätön ajelu.
Maailman sähköautoistaminen, jopa Suomen ja euroopan on täysi mahdotomuus, ja se pakottaa osaltaan, kuten nämä virukset, ynnä luonnon muutuminen jätämään sen puuhastelu asteelle.
Tp

Kai Simonen 23.12.2020 18:44

Uskon itse ihan samoin, kuin Koistisen Toivo, täysi sähköautoistuminen ei tule onnistumaan. Kävisiköhän niin, että sähköautot on vain välivaihe johonkin muuhun...

Toivo Koistinen 23.12.2020 19:15

Söhköautolla on paikkansa, mutta sen koseptin on muututtava jonkin verran. Se käy kaupunkiin, ja lyhyille kylä/kaupunki matkoille.
Sellainen auto, joka joka kelillä liikkuu 500 km latauksella käy aivan hyvin jopa meille. Ei tarvi voimaa, kun 50-100 hummaniheitä liikuttamaan
Mutta tuo nykysuuntaus, että niissä on 200- 400 hevoista on täysin humpuukia, jos näin saa sanoa.
Ne ovat vain valmistajan myyntikikka, koska sähkömoottorin vääntömomentti on täysis koko sen kierrosalueen, ja se ratkasee liikkumisen
Sellaisia tehoja ei koskan käytetä tosielämässä henkilöautossa muutakun kumin poltossa, kun samoilla tehoilla on kiskotu pöllikuormia, ja itsekkin 400 humman koneella olen 60 tonnia liikutellut
Itse uskon sähkövetoon, kuten transitin phve, vai mikä se konsepti. Siinä satahevoisinen kolmipytty polttomoottori pyörittää generaattoria, joka antaa voiman vetoon, ja samalla joskus lataa akkuja
Se on sikäli joustava että polttomoottoriksi käy mikä tahansa mallin kone. Se käy koko maailmaan samalla konseptilla, vain kone on mikä on sopiva mihinkin maahan.
Tp

Mauri Laukkanen 25.12.2020 11:15

No minä en ole noin pessimistinen sähköauton suhteen,se on tulevaisuutta .
Se suurin kysymys onkin auton akuista,joita kehitellään koko ajan ja kehitystyö jatkuu ja on tuottanut tulosta.
Siis kun se ns,läpimurto tulee akkujen osalta,niin sähkömoottori on se ideaali ratkaisu autoon,kuten Toivo kirjoitti.
Minäkin olen osan elämästä sähkömoottorien kanssa työskennellyt ja yleensä sähkömoottorit kestävät isältä pojalle,vähäisellä huollon tarpeella.
Tänäpäivänä on nekin kehityneet,hyvä esimerkkien tuo Tesla hirvein tehoin ja suhteellisen pitkällä toimintasäteellä.
Minä olen oppimisti sähköauton suhteen ,muuta se tulevaisuuden sähköauto voi
olla esim,vety/sähkö sekoitus,mutta sähkö näyttelee joka tapuksessa pääroolia?.

Ari Kuusisto 25.12.2020 11:37

Hyvä uutinen on että sähköauton huoltokustannukset on noin 25 prosenttia polttomoottorillisista.
Uuteen ongelmaan tullaan kun huoltotyöt vähenee mitä korjaamot tekee jatkossa kun sähköautot yleistyy.

Toivo Koistinen 25.12.2020 13:49

Kyllä. Söhkövoimansiirto tulee valtaaman autot, ja laatikot kardaaneineen jää pois Sähkön saanti näille voima moottoreille on sitten helppo järjestää millävain.
Etuna yksinkertaisuus.
Akku on se joka ratkasee, eli jos tulee halpa, helposti valmistettava, helposti kierrätettävä, kevyt virran määrään nähden, eli ollaan yli 500 kilometrin latausvälillä, painoltaan samoissa, kun polttomoottorin löpösäiliö, ja lataus nopeus pistokkeessa miinuttiluokkaa, niin se on siinä.
Jäämme odottelemaan. Kehitys kehittyy, jos ihmiskunta malttaa ootella...
Tp

Erkki Anttila 26.12.2020 07:32

^ ...Ja tuon yllä olevan tarinan jälkeen jäämme odottamaan seuraavaa kehitysvaihetta. Ihmiskunta jää jälleen malttamattomana odottamaan sitä 1000 km latausväliä. On tämä yhtä odottelua...

Toivo Koistinen 26.12.2020 07:58

Niinhän se. Mutta sitähän oodottelua jo pikkussa harrastettiin. Joulupukki. Kouluun pääsy, myöhemmin sitten kevättä, että koulu loppuisi, ja pääsisi kesälomalle, kun eise koulu niin mukava ollukkaan.
Nyt vanhana voi rauhassa ootella uusia innovaatioita, kuten minäkin oottelin syän syrjällään, koska tuo vanha tosihyvä tietämiskone lopettaa, ja jouvuin ostaan tämän uuden jonka kanssa en meinaa päästä sopuun.
Autopuolella taas ei kiirettä, voi rauhasa ootella...
Tosin aika siinä ottelusa on rajallinen, mutta sepä aikanaan seleviää, kumpi tulee koputamaan uluko-ovea. Uusi innovaatio auto, vai viikatemies.
Katellaan.
Tp

Mauri Laukkanen 27.12.2020 10:45

Toyota ja Subaru tekevät yhdessä tulevisuuden sähköauton,Solid state akku on on patempi kuin litum akku,kapasiteetti suurempi,köykäisempi jne.
Eli siitä se lähtee,uusi akkutegnologia kehittymään.

Toivo Koistinen 27.12.2020 13:17

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vuosia-kehitetty-vallankumouksellinen-sahkoauton-akku-alkaa-vihdoinkin-olla-valmis-toyota-lupailee-prototyyppia-ensi-vuodeksi/5bd5b4ac-d328-4e62-9793-6ef50acab392
Nonnii. Tästä se lähtee Mikäli hinta myy, nin kaapelimiehille tulee töitä. Huoltamolla saa juua kaffit ootellessa, kun autto taankkautuu.
Fordin phve mallin polttomoottori voimasysteemi, ja siihen tuo akkusysteemi, niin maailma on auki.
Tp

Sulevi Kallio 01.01.2021 00:26

Se on harmi ku tojotan miehenä rav4:lla vetopaino ei riitä Kaben vetoon. Kova kolaus, ku 26v tojotalla ja viime kevää ja elokuun pirssin vaihon myötä kulukupelinä Ford Kuga 2,0tdci awd vm-14. Oman Tojota kokemuksen perusteella täytyy sanuva, että Voorti on sillo kotona, ku se on korijaamolla. Kyllä on ollu onkelmija ja viimesen n.8000km ajolla, se on ollu keskimäärin n.2,5vk välein pajalla ja varmaa 4000€ menny remppaa. Tojotalle riitti ku käytti hujollosa 15tkm välei.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.