vetoauto ~2500kg vaunulle ympärivuotiseen käyttöön

Harri Jääskeläinen 30.12.2021 12:52

Mitäs pitäisi huomioida tuollaisen isomman vaunun vetoautossa?

3 litran diesel hiluxia olen miettinyt, olisi neliveto ja kova kuomu taakse, niin tavaratkin menisi hyvin. Pakettiautossa säästäisi käyttövoimaverossa ja ei tarvita kuin kahdelle hengelle kuljetuskapasiteettia.

BE kortilla ajettava yhdistelmä olisi suunitelmissa ja tilava vaunu.

Toivo Koistinen 30.12.2021 13:27

Siinähän se on yhdistelmä valmis. Tosiaan hiluksissa on tilaa tavaroille, ja nelivetohan vie sen vaikka puuhun, jos oksat kestää.
Aikanaan työnantajan hiasella liikuttelin LMCn isoa telivaunua kortteerina, ja liikkuihan se silläkin.
Tp

Toivo Koistinen 02.01.2022 09:59

Pistämpä tähän polttoaine juttua. Kun ajelimma, niin oliko Pellossa asema, jossa oli diisel 1,81 ööriä litra, ja 95 bensa 1,86 ööriä.
Mihinköhän homma keikahtaa, kun ja mihin käytöverotus, jotta kuolooko tiisseli henkilöauto, ja löpö myydään uolkomaalle jalostuksesta.
Kahtelin taas nettiautoa, niin dasian dusterin 1,5 bensa automaatti aiko kiskoa 1500 kilon vaunua, ja se sanderon automaatti 1 litran koneella 1100 kiloa.
kaikenlaista.
Tp

Kai Simonen 21.01.2022 20:34

Neliveto tuo ainakin vakautta ajamiseen. Kesälläkin. Pääsee märältä nurmikoltakin helpommin pois kyntämättä nurmikkoa. Varsinkin noin painavaa vaunua. Ja jos auto on painavampi kuin vaunu tai ainaki lähellä sitä, niin tukevampaa se on vaunua vetää. Nykyisin ei kovin paljoa enää ole 2500kg vetomassaisia autoja uudemmissa malleissa. Hybridi verottaa monessa mallissa ja merkissä. Range Roverinkin vetomassa on pudonnut kummasti, joissakin versioissa auton omamassa on paljon enemmän kuin sillä saa vetää. Vaikka auto on iso maasturi, niin vetomassaa on vain 2500kg. Hintaahan sillä vehkeellä kyllä on. Monella maasturilla vetomassa loppuu jo 2000kg paikkeilla.
Mutta Hiluxillahan saa vetää 3500kg.

Toivo Koistinen 22.01.2022 08:56

Olen samaa katellut, että kun diiselit lopetetaan, jaa ajellaan bensalla, ja muulla, nin käykö isojen vaunujen kohalla kuten Saksalais turisteille aikanaan jotka hinasivat täysperävaunu hotellia linjurin perässä.
Suomen tieliikenne laki pisti kiellon, nin joutuivat Suomalaisia rekkayritäjiä palkkaamaan Suomessa siirtämään sitä hotellia aiottuun seuraavaan yöpaikkaan maahan tultuaan.
Noh jäähän vielä ne lavapaku, ja pakudiiselit ninkauan kun nitä on. https://www.nettiauto.com/dodge/ram/12498200 Nojoo kyllähän se bensallakin vaunu kulkee
Tp


https://www.nettiauto.com/mitsubishi/l200/12568654 Nojoo, on ihan oikeaakin vaihtoehtoa vaaunun keulaan
muokattu: 22.1.2022 08:58
Kai Simonen 22.01.2022 16:00

Onneksi noita käytettyjä vetureiksi kelpaavia vielä tulee markkinoille varmasti vuosikausia. Sitten kun ne alkavat loppua, niin voi olla vaikeampi tilanne. Toisaalta saatan olla siinä vaiheessa jo niin huononäköinen ja -kuntoinen, etteivät anna enää ajaa. Sitten varmaan loppuelämäksi kausipaikalle, jos pystyy sentään vaunuun nousemaan.

Kai Simonen 22.01.2022 16:16

Hilux on vielä sopivan kokoinen vaunun kanssa leirintäalueella veivatessa vaunua ruutuun. Mutta noi jenkki avolavat tahtoo olla jo sen kokoisia, että tulee vaikeuksia mahtua peruuttamaan vaunua paikalleen. Varmaankin leppoisia ajettavia vaunun kanssa, kun autossa on omamassaa, moottorissa vääntöä ja tehoa. Mutta ainakin bensakoneella kulutus on jo ilman vaunuakin melkoinen. Diesel tietysti tulisi polttoaineen osalta halvemmaksi.
Kuorma-autoksi rekisteröitynä ei tainnut olla dieselveroa ollenkaan? Tai mikä veron nimi nykyään onkaan. Ostohintahan on suuri. Käytettynä saa jo halvemmalla, mutta on niillä silloinkin vielä hintaa. Veekasin äänet on kyllä komeet.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.