Vaunun tuonti ulkomailta ?

HANKIVUO PETTERI 25.08.2006 12:47

Olemme aloittelevia tulevia karavaanareita. Pohdiskelemme keksikokoisen vaunun ostamista ensi kesäksi (07. Onko kannatusta yhdistää Keski-Euroopan matka vaunun hankintaan? Miten hintapolitiikka ja mahdolliset muut maksut määräytyvät vaunun hankinnassa? Kysymykseen tulisi vuoden pari käytetty vaunu.

HAVUKAINEN RISTO 25.08.2006 14:09

Tuolla on vähän neuvoja vaunun tuonnistaa ja menetelytavoista. http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=713&forum=1&post_id=5552#forumpost5552

PUKKINEN ILKKA T 12.09.2006 09:58

Jos ja kun olette saaneet vaununne hankittua sieltä ulkomailta. Olisi kiva kuulla, kuinka kaikki sujui. Itsekin olen ostamassa vaunua ja ulkomailta ja aikomuksena on ajaa se Suomeen ja rekisteröidä ja jättää se sinne.

VIRTANEN JOUNI 13.09.2006 20:08

Me aloitimme karavaani harrastuksen ostamalla vaunu saksasta. Ostimme uuden Hobbyn pohjois-saksasta ja aloitimme n.4 viikkoa kestävän lomamme. Kävimme Italiassa kääntymässä. Kilometrejä tuli vaunun kanssa 4500. Kokonaiskilometrejä 5800. Reissu oli ERITTÄIN onnistunut ja helppoa. Olimme aikaisemmin matkanneet moottoripyörällä ja autolla euroopassa. Majoituksia oltiin kokeiltu teltta, mökki ja hotelli versioita. Nuoruudessa jopa pressun alla levähdysalueella. Tämä oli kaikkein paras ja vaivattomin tapa. Meillä pohdiskelemasi ajatus toimi loistavasti.

Rekisteröintikuluja tuli saksassa n. 100€. Teimme sopimuksen myyjäliikkeen kanssa, että auttavat rekisteröintiprosessissa. Olin prosessissa mukana vain "avaamassa" lompakkoa. Eli lompakko avattiin rekisteröintivaiheessa, sekä kilpien- ja liikennevakuutuksen osto vaiheessa. Kaskon otin suomesta etukäteen. Sovin vakuutusyhtiön kanssa, että faksaan heille omistustiedot, kun olen saanut omistuspaperit liikkeestä ja rekisteröintitoimistosta. Ja niin teimme ja meillä oli suomalainen kaskovakuutus vaunussa ostopäivänä.

Hintapolitiikka kannattaa seurata mm. www.mobile.de kautta. Olimme ensiksi ajatellut ostaa käytetyn, mutta saimme uuden budjettiimme sopivaan hintaan.

Suomeen tullessa ensiksi tulliin tekemään siirtolupa-anomus. Maksoi 15€. Sillä sai viikon aikaa aloittaa katsastus ja hankkia kaasutarkastus-todistus, sekä vaatimustenmukaisuustodistus vaaditaan myös katsastuksessa, se piti ostaa kehäkaravantukusta. Maksoi n. 500€. Katsastus maksoi n. 200€ kilpeineen päivineen.

HAAPANEN TIMO S 13.09.2006 20:38

Onpa törkyinen hinta A4 kokoisesta muutaman rivin paperista.Kuka tahansa kaasuluvat omaava saa kirjoittaa todistuksen,vaunuhan on täysin Suomen asetusten mukainen.Sama pätee sähköasennuksiin.Nuo paperit pitää saada muutamalla kympillä.Tuohon 500.- mahtuu kaikki kulut sekä Saksassa että Suomessa.Vaunun tuonti on erittäin helppoa:Osta,rekisteröi,aja Suomeen,hanki paperit,katsasta,siinä kaikki.Ja parhaimmillaan puoleen hintaan kotimaahan nähden.Pitää kuitenkin ottaa huomioon että lähes kaikki vaunut ovat varustettu ilmakeskuslämmityksellä ja 240V:n puhaltimella.Kaikkihan eivät tästä pidä.

VIRTANEN JOUNI 13.09.2006 21:16

Otetaas pieni tarkennus, kun huomasin pienen kirjoitusvirheen. Elikkä pelkkä vaatimustenmukaisuustodistus maksaa tuon 500€, joka on pelkkä kopio. Viime vuonna samainen paperi maksoi karvan yli 100€. Sain tiedon kaverilta, joka haetutti vaunun saksasta. Kaasutarkastuksesta en tiedä tarkkaa hintaa, koska liike asensi samalla antenniputken. Hinta oli 120€ sisältäen tuon putken.

Ilmakeskuslämmitys ja verkkovirtatoiminen puhallin on ehdottomasti mielipidekysymys. Me pidämme siitä sen takia, ettemme aio käyttää vaunua talvella, mutta kesällä se kierrättää ilmaa mukavasti. Ei tarvitse välttämättä ilmastointia. Ilmastointia emme kaivanneet edes n. 28 asteen yölämpötilassa.

KORHONEN KARI 14.09.2006 09:52

500€!Tämähän on sitä valtiovallan laillistamaa "ryöstöä". Maksu on ikäänkuin rikesakko koska et ostanut sitä vaunua "meiltä" vaan kehtasit hakea itse.Hinnan saa määrätä monopoliasemassa oleva,siihen ei AKE puutu. Esimerkki vuosien takaa:Tuli paku(M-B)Saksasta.Vaadittiin alkuperämaa todistus.Ao.paperin sai vain maahantuojalta eli Veholta.Kaveri tuli,nosti konepellin,kurkkasi tyyppikilpeä ja totesi et Saksastahan tämä näyttää olevan.Kirjoitti kopioon nimensä,ojensi kätensä ja sanoi:se on sit 300 mk.Veho veti sit kuitenkin vähän välistä.

KORHONEN KARI 14.09.2006 09:53

Tulipa virhe ,siis 3000 mk

VAINIO RISTO K 14.09.2006 09:59

MOI!

Eikös tuon vaatimuksenmukaisuustodistuksen saa vaunun myyjältä mukaan? Ei kai sitä tarvitse täältä Suomesta hankkia maahantuojalta? Kuinka olette hoitanut näiden sähköjen uudelleen järjestelyn. Yleensähän näissä Saksan vaunuissa on vain muuntaja joka muuntaa 230V virran 12V virraksi. Tietysti uuden voi yrittää tilata akuilla ja muilla vermeillä, mutta hinta voi olla jotain muuta kuin Saksassa sarjana myytävissä malleissa. Oletteko jättäneet muuntajan paikoilleen ja rakentaneet siihen viereen akkulaturin ja akun systeemin. Vai oletteko poistaneet kokonaan tämän muuntajasysteemin ja rakentaneet akkujärjestelmän vaunuun.

NIEMELÄ PASI 14.09.2006 11:01

Tuo vaatimuksenmukaisuustodistushan on vetopään ja alustan yhteensopivuustodistus ja se kannattaa pyytää myyjää tilaamaan tehtaalta (ei maksanut mitään).

Itse laitoin vain akun ja laturin, muuntajalle en tehnyt mitään. Hyvin on toiminut. Vaunun mukana tuli sähkökaavio, josta on helppo katsoa mihin tuon laittaa (laitoin samaan paikaan mihin jatkuva 12V tulee autosta).

JOUKAINEN MIKA 14.09.2006 11:55

Vaunu tuotiin (välittäjän navustamana) Saksasta. Mukaan saatiin tarvittavat paperit kaasutarkastusta lukuunottamatta, eli mitään erillistä vaatikmuksenmukaisuus todistusta suomesta ei tarvittu. http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=713&forum=1

Sähköt olivat muuntajan kautta (lämmittimen puhallin 12V)

Tuon sähkökeskuksen valmistaja oli ranskalainen ja tuohon kyseiseen keskukseen ei voinut suoraa liittää akkukäyttöä vaan se olisi pitänyt vaihtaa (ja olisi ollut aika kallis). Akku lisättiin erikseen, ohessa juttua aiheesta.. http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=21&forum=12

VIRTANEN JOUNI 14.09.2006 21:09

Kysyin todistusta, mutta sanoivat, että eivät voi antaa sitä, koska heillä on sopimus tehtaan kanssa etteivät anna sitä. Sanoivat vain, että se on tilattava viralliselta maahantuojalta. Käytettyjen vaunujen vaatimuksenmukaisuustodistuksen saa yleisesti TÜV:in tai DEKRAn toimipisteistä. Ei tuossa "kopiossa" muuta olekkaan kuin nuo vetopään ja jarrujen yhteensopivuus- pykälät. Kyllähän tästä saisi tehtyä vaikka kantelun EU:n oikeusasiamiehellekkin, mutta aika ei juuri nyt riitä. 500€ on kuitenkin aika paljon rahaa, että mahdollisesti aion asiasta kysellä myöhemmin. Maksuvelvoitehan on vapaan tavaranliikkuvuus-sopimuksen vastaista.

En ole laittanut/laitattanut 12V järjestelmää vaunuun, koska en näe sitä meidän kohdalla tarpeelliseksi. Yömme aiomme viettää kämppäreillä, joissa on verkkosähkö mahdollisuus.

VAINIO RISTO K 15.09.2006 09:47

MOI!

Vielä tuosta akusta asiaa. Käyttääkö vaunu nyt ensisijaisesti muuntajaa, kun vaunu sähköissä kiinni? Vai miten tämä systeemi on tehty, kun akku on kytketty auton syöttöliitäntään. Tuli vaan mieleen semmoinen asia, että muuntaja työntää 12V virtaa vaunun verkkoon ja akku myös oman laturin avustamana niin eikös tässä joku ala riitelemään? Vai on onko akku suojattu jotenkin muuntajalta esim. kytkimellä poistetaan akun laturi pelistä pois ja tämmöinen diodi laitettu akun ja muuntajan väliin joka antaa virran kulkea vain yhteen suuntaan.

AINASOJA ARI 20.09.2006 16:49

Hei.Yhdenmukaisuustodistuksen(Herstellergarantie 98/12/EC)saa Suomesta TUV NORD FINLAND OY hintaan 85e.Katso netistä.Esim HOBBYN maahantuojat ryöstää ko.paperista 500e.

JOUKAINEN MIKA 21.09.2006 11:55

Ja saksasta vaununmyyjältä tuon sai ilmaiseksi..

Tuossa tosin "virallisella" maahantuojalla katteet niin kohdillaan että tämäkin vinkki on tervetullut!

VAINIO RISTO K 22.09.2006 15:03

Näyttää siltä, että ainakin näissä uudemmissa muuntajissa on suoraan liitäntäpaikka akulle ja tarvittavat varosysteemit jo valmiina. Ainoastan tarvitsee liittää akusta plussajohto oikeaan paikkaan muuntajaan ja kaikki systeemit toimivat 12V:lla. Eipä näitä olevan vaikeaa rakentaa akkujärjestelmä saksalaiseen vaunuun, jossa on esim. Dometicin muuntaja. Linkistä löytyy MANUALS kohta, josta löytyy kuvat mihin akun piuha laitetaan. Scheiberin kuvista ei näy suoraan mihin reikään 12V piuha laitetaan, mutta sama mahdollisuus näyttää olevan siinäkin.

Scheiber:

http://www.scheiber.fr/anglais/clients/Produits.asp?Cle_Famille=7

Dometic:

http://www.dometic.com/templates/Product,1662,2541.aspx

AINASOJA ARI 04.10.2006 09:34

Hei.Toin viime viikolla maahan Hobby 500KMFE-03 vaunun.Miten tähän helpolla akku+laturi ja missä onnistuisi Pirkanmaalla?

RINTA-AHO ARI 13.10.2006 13:30

morjes mulla ön kokemusta saksan vaunusta. 96 hoppy muutokset makso vaivaiset,2000 ruotsin muutokset ei kelvannusuomessa,

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.