Vaunun akun lataus

Juha-Pekka Lehtonen 10.08.2018 21:34

Tuli hommattua hobby 560 -10 jossa jälkiasennettu akku systeemi. Akulle asennettu erillinen laturi joten sähkot kytkettynä latautuu mutta autosta ei lataa.
Onkohan tuo ominaisuus noissa vai miten tuon pitäisi toimia? Näin hölmömpi ainakin luulis että akku latautuisi suoraan tuolla muuntajalla eikä erillistä laturia tarvitsis, vai onko tää vaan joku karvalakki malli missä ei tuommoisia hienouksia ole?
Auton sähköillä kumminkin vaunu toimii joten pistokkeen kytkentä luulis olevan kunnossa.
Löytyykö tuohon muuntajaan ja vaunun sähkönjako kaappiin jotain ohjetta tahi kytkentäkaava mistään?

Timo Haapanen 11.08.2018 16:14

Saksan vaunut on muuntajavehkeitä ilman akkua. Muuntajalla akku ei lataudu koska jännite on alhainen. Takavuosina muuntajista tuli tasan 12 V mutta nyt on joissain vaunuissa näkynyt 12,7 V:n muuntajia, se on järkevää koska kuitenkin kaikki laitteet ajatellaan toimiviksi normallilla täyden akun jännitteellä joka on juuri tuo 12,7V.

Sulla on jätetty yksi johto vetämättä muuntajalta akulle.

@timppa

Juha-Pekka Lehtonen 12.08.2018 13:23

Mikäs johto pitää akkuun vetää,
Pistokkeelta suoraan akkuun vai miten?
Tuota kun mietin niin taitaa hyvä akku ottaa tyhjänä sen verran virtaa että sulake räpsähtää autosta?

Timo Haapanen 12.08.2018 13:45

Voisi sen niinkin tehdä mutta sitten pitää olla diodi välissä ettei virta kulje auton suuntaan. Miten lie auton pää kytketty.
Mulla Transporterissa on 20A:n sulake jatkuvan virran johdossa, itse johdotus on kyllä onnettoman pientä.

@timppa

Pasi Niemelä 13.08.2018 08:48


Tuo taitaa olla Dometic SPM 190-02 (? tai jotakin sinne päin). Äkkiseltään löytyi tuollainen keskustelu.

https://www.caravantalk.co.uk/community/topic/102908-hobby-dometic-acdc-converter/

Todennäköisesti muuntaja toimii seuraavasti.
Jos vaunu ei ole verkkovirrassa niin tuon 'BATT' sisäänmeno on kytkeytyneenä 12V ulostuloihin. Oletettavasti auton 12V on myös kytketty tähän liittimeen.
Jos taas verkkovirta on kytketty, niin muuntajassa on releet jotka vetävät ja kytkevät muuntajalta tulevan 12V ulostuloihin ja irroittaa akulta/autosta tulevan 12V.
Muulntajalta ulostulevaa 12V ei ole missään kohtaa tarkoitus kytkeä akulle, sille pitää olla erillinen laturi.

Täytyy sanoa että en ymmärtänyt mitä Timon tarkoitti tuolla että puuttuu johto akulle. Vai tarkoittaako tuota latausjohtoa?

Timo Haapanen 13.08.2018 11:48

Niin että varmaankin muuntajalta saa yhdellä johdolla sen akun latauksen järjestettyä. Saattaa sekin vaatia diodin.

@timppa

Juha-Pekka Lehtonen 13.08.2018 19:30

Taidan ratkaista ongelman tuommoisella.
https://m.ebay.co.uk/itm/Elektroblock-CSV-409-m-Lademodul-Gel-Bleibatterien/132635938667?
Olisi tehokas verkkolaturi ja auton virralla buustaa latausta, eikä ominaisuuksiin nähden ole kallis.
http://web.adria.dk/wp-content/uploads/2013/07/Schaudt_CSV409_BA_EN.pdf

Miksiköhän nämä dometicin laitteet ja hobby on niin top secret kamaa kun mitään ohjetta tai kytkistä ei oikein löydy mistään vaikka vaunuja on paljon liikenteessä?

Pasi Niemelä 14.08.2018 09:35


Varmaan on jokin syy miksi korvata koko systeemi sen sijaan että lisäisi akulle pelkän laturin. (Tarvittaessa laturilla pystyy lataamaan veturin akkua, jos jostain syystä tulee tarvetta).
Omaan Saksan-tuontiin lisäsin akun ja laturin. On toiminut hyvin yli 10 vuotta.

Timo Haapanen 14.08.2018 12:21

No juu. Tuleehan se auton latausvirta sinne muuntajalle valmiiksi, se vain pitäisi jatkaa siitä akulle. Eikä erillisessä laturissa mitään moitittavaa ole.

Mulla on mökillä saksasta tuotu vaunu ja jätin siihen valmiuden muuntajan toiminnalle niin ettei tarvitse kuin vaihtaa töpseli laturilta muuntajalle jos vaunu vaikka joskus menisi kausipaikalle. Mökillä ei ole sähköä muualta kuin paneleista.

@timppa

Juha-Pekka Lehtonen 14.08.2018 18:05

Sen verran tutkin että autosta sähkö tulee sähkökeskukseen eikä ollenkaan muuntajalle. Netistä löytyi hobbyn akku kytkentä ja silloin välissä on lataussäädin (joka maksaa paljon) jonka kautta sähkö menee keskukseen ja siihen kytketään myös akku. Pistokkeelta johto suoraan akkuun niin polttaa sulakkeen autosta jos akut on kerennyt tyhjentyä enemmän.

Eikä mitään kiinnostais vaihtaa kunhan saisi systeemin toimimaan ja mahdollisimman halvalla.

Juha-Pekka Lehtonen 14.08.2018 19:38

http://www.platelayer.com/SharedFiles/Download.aspx?pageid=7&mid=100&fileid=1
Tuommoinen on alkuperäiskytkentä.

Oiskohan jotain muuta edullisempaa konstia rajoittaa latausvirtaa?

Pasi Niemelä 15.08.2018 09:42

Siis tuo kuva oli vain puolet asiasta (jos sitäkään). On aikalainen urakka jos ja kun vaunussa on nuo kaikki kytkentäkaaviossa olevat osat ja aiot korvata ne tuolla CSV 409.
Kytkeentään pitäisi paneutua ajankanssa että voisi sanoa miten tuon saisi helpoiten toimimaan.

Timo Haapanen 15.08.2018 15:53

Yksi perusvarma ja tehokas keino on vetää auton akulta oma johto maajohtoineen vaunulle asti. Oma pistoke alkuperäisen viereen. Toimii satavarmasti ja lataa täysillä.

@timppa

Pasi Niemelä 16.08.2018 08:40


Jos olettaa että vaunussa on kaikki kytkennät kunnossa, niin vika on todennäköisesti tuossa mainitsemassasi lataussäätimessä, ei muuntajassa.

Jos oletetaan että tuo kuvan muuntaja olisi kytkentäkaaviossa vasemassa yläkulmassa, niin silloin kytkentä olisi väärin. Akulta pitäisi tulla johto vain lataussäätimelle, ei muuntajalle.
Vaikuttaa että tuo kuva ja kytkentäkaavio ei oikein kohtaa.

Onko autossa/vaunussa 7- vai 13-napainen pistoke? Minkä kokoinen sulake palaa autosta.

Juha-Pekka Lehtonen 16.08.2018 23:29

Vaunussa ei siis ole tuota lataussäädintä.
Akku on jälkisenteinen ja kytketty muuntajaan.
Auton pistokkeelta jos kytkee akkuun suoraan niin toimii täysillä akuilla mutta tyhjillä 15a sulake palaa autosta, joten latausvirtaa pitäis jotenkin rajoittaa.
Tuo hobbyn lataussäädin maksaa melko paljon suomessa enkä ole maailmalta oikein löytänyt.


Pasi Niemelä 17.08.2018 09:26


Siis tuolla linkaamasi alkuperäiskytkennällä ei ole mitään tekemistä kyseisen vaunun kanssa????

Nyt menee jo niin arvailuksi että ...

Juha-Pekka Lehtonen 17.08.2018 13:40

Se kytkentä on samalaisen vaunun kytkentä jos akkuvarustus tilattu tehtaalta.
Tässä akku asennettu jälkikäteen ja kytketty tuohon muuntajaan, eikä lataussäädintä ole ollenkaan.

Seppo Karttunen 21.08.2018 19:00

Tuli vaunu vaihdettua ja sain LMC:n jossa ei alunperin ole ollut akkua,edellinen omistaja oli laittanut akun,laturin ja invertterin. Pohdin kytkentää ja tulin siihen tulokseen että noin se ei pidä ainakaan olla. Purin irti sähköstä alkuperäisen muuntajan joka murisi,laitoin tehokkaan automaattilaturin ja invertterin sekä ison akun. Ainoa seikka joka ei vielä ole oikein on että syöttö pitää vielä valita kytkimellä inv.-verkko, sekä invertterin päälle kytkentä. Muuten tuli äänetön ja toimiva peli.

Matti Janhonen 22.08.2018 16:09

12,7 V ei ole latausjännite vaan akun napojen lepojännite min. 6 h latauksen päättymisestä

13,6 V on ylläpitolatausjännite.

Ja jos akun aikoo ladata täyteen niin siihen tarvitaan mieluusti 14,4 V ja jos on akku on kylmä niin 15 V ei ole pahasta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.