Vaunu vai m-auto?

Tapani Pokkinen 02.11.2022 11:35

Itse näen täyintergroidussa juuri se asuinkäytön olevan, hyötytilan paljon väljemmäksi kun sänky laskeutuu siihen ohjaamon päälle ja muu tila jää hyötykäyttöön kun sänky nousee päiväksi kattoon.
Itse en panee niin paljon painoa sille lämmityskululle vaan arvostan mukavuutta minkä parempi eristys tuottaa.
Ja tottahan se auton leveys tuo mukavaa väljyyttä kun ulkomitta on 235. Juuri se leveys tekee mahdolliseksi täysmittaisen poikittaisen sängyn ja näin saadaan esim meidän kulkimessa hyvät käyttö ja varastotilat vain 598 pitkän kulkimeen, vielä kun se kattoon nouseva sänky ei vaadi yhtään tilaa päivisin.

Seppo Lokasaari 02.11.2022 20:09
Tapani Pokkinen

Itse näen täyintergroidussa juuri se asuinkäytön olevan, hyötytilan paljon väljemmäksi kun sänky laskeutuu siihen ohjaamon päälle ja muu tila jää hyötykäyttöön kun sänky nousee päiväksi kattoon.
Itse en panee niin paljon painoa sille lämmityskululle vaan arvostan mukavuutta minkä parempi eristys tuottaa.
Ja tottahan se auton leveys tuo mukavaa väljyyttä kun ulkomitta on 235. Juuri se leveys tekee mahdolliseksi täysmittaisen poikittaisen sängyn ja näin saadaan esim meidän kulkimessa hyvät käyttö ja varastotilat vain 598 pitkän kulkimeen, vielä kun se kattoon nouseva sänky ei vaadi yhtään tilaa päivisin.

Olen täysin Tapanin linjoilla, jos matkailee talvella ja pohjoisessa, eli meillä puoli-integroitu nyt ja kahdestaan pärjätään hyvinkin, mutta jos tarvetta lastenlasten mukaan ottoon, niin täysintegroitu jossa pedit 4 heti valmiina. jne.

Toivo Koistinen 03.11.2022 06:06

Ninhän se juurikin. Mikä toiselle hyvä itselle paras, tai jottain. Tuo laskupeti on hyvä sikäli, että asuintila on kokonaan sitten halutesa asuintilaa, jos sisustus on, ettei ole takana alhaalla petia.
Ei tarvitse olla sitten auton liian ison. Onko niitä sitten semmoisia, missä ei takana ole vuodetta. Sama kun peltikuorissa, ei aitoa kahden hengen autoa.
Mutta mitä olen katellu, niin puoli-indekroiduisa on etuosan lämmitys hieman puutteellinen, kuten se oli meilläkin, elikkä sinne lisää joko alldessa lämmityspatteria, tai puhallin lämmityksessä puhallusta.
Se olisi yksinkertaisin tapa tehdä talviauto. Oviaukko juttuhan ei haitaa, koska liukuovesta saa yhtä kapean kun perinteisestä helposti.
Kai se paras olisi jos saisi itse suunitella sisustuksen jo valmistajan alkaessa kasaamaan autoa.
Tosin asumis mukavuus, niin kyllä ei taida asuntovaunun voittanutta jos paljon asuu, kyllä se niin taitaa olla.
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 08:06

Toivon unelma 2 hengen autosta on toteutunut. Pössl P2 Relax. Itsekin tykkään ideasta.
https://www.nettikaravaani.com/possl/p2-relax/1576227

Toivo Koistinen 03.11.2022 08:48

Näköjään on totta, aito kahden hengen ja kaupunki asunnon parkkin kuusmetrisenä sopiva, eli elakelläis parille. Hyvä homma, että joku älysi.
Tosin ei meille, koska on korkea peti, ja takaovissa akkunat. Eli hyvä kylällä, mutta kotona paras, jos alkasi, ja purkaisi sen turhasohvan, mutta muuten tuo nykynen on nyt lähes täysi kymppi.
Tp

Pasi Peippo 03.11.2022 09:03

Ei pidä täysin pois sulkea tuplapohjallista, kerrossängyllistä alkovi malliakaan. Jos moneen tilanteeseen (talvellakin) sopivaa ratkaisua hakee... Meillä toinen semmonen menossa. Asuintilat koko ajan käytössä ja pedit valmiina milloin tarve... Vesi systeemit lämpimässä välipohjassa, lattia aina lämmin... Vaatteet kasseissa päivällä alkovissa. Yöksi helppo nostaa kassit sohvaryhmän kun unien aika koittaa...
Eikä leirin purku liikkeelle lähtiessä iso homma ole. Joskus kuuden viikon reissu Lappiin kevät talvella tehtiin niin että oli lapset siellä päivät koulussa... Aamulla vietiin ja iltapäivällä haettiin. Ei leirin purkua koettu ongelmaksi... Hyvin on pakkasillakin pärjätty kun paksu peitto ulkopuolella ja pieni lisälämmitin (pakkasvahti) ohjaamossa. Puskissa ei tosin talvella olla kun suihkua/saunaa tarvii liikunnallisten harrastusten takia lähes päivittäin.... Sähkön vaatii...
Nuo kerrossängyt hyvät vaikkei lapset enää mukana kuljekaan. Koirilla alapeti käytössä ja nyt syksyn ruskareissulta tytär lapsensa kanssa yläpedillä...
Ja talliin varusteet jos kantavuus riittää??
Kuomukärry hyvä

-Pasi

Juhani Vehnilä 03.11.2022 10:17

Näimme viime kesänä Saksassa yhdistelmän, jossa ym. keskustelu oli ratkaistu = iso asuntoauto ja sen perässä yli 8 metrin asuntovaunu.

Toivo Koistinen 03.11.2022 10:55

Kulkenee AB ja pikkuE kortilla. Kyllä, pakuisa on iso vetopainon salliva, ja ei koskaan tule puutetta missä kulkee tavarat.
Tuttava aikanaan veteli volkkarin pakulla, ja oli tyytyväinen yhdistelmään. Toinen on sitten picup, kuten Kontinahon Alpo hiluksilla.
Ratio puheli, että yli 10 vuotiaiden henkilöautojen hinnat on noussu jopa reilusti yli tonnin.
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 11:13

Tällainen BE-trekken eli pikku-e rekka se matkailukulkine pitäis olla.
Tuossa perävaunu kiinnittyy jäykästi autoon kiinni. Siinä saa lyhyen yhdistelmän ja tilaa kuitenkin hyvin. Leirille vois pudottaa vaunun ja käydä parkkiruutuun mahtuvalla nupilla vaikka keskustassa.


Tuossa videossa näkyy toiminta ajossa ja kärryn irrotus nupista. https://youtu.be/dZHW53WSOaI
muokattu: 3.11.2022 11:14
Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 11:40

Yhdistelmän parkkeerausta vaikeuttaa huomattavasti, jos yhdistelmä ei mahdu kahteen peräkkäiseen parkkiruutuun. Edellisen 10m yhdistelmän kanssa ei ollut pienintäkään pysäköintiongelmaa, mutta nykyisen 12m yhdistelmän kanssa on eteläsuomen taajamissa jo parkkipaikat katselussa.
Pohjois-Suomessa mahtuu mihin vaan, vaikka ois minkälainen juna.

Eero Bruun 03.11.2022 20:27

Minulle ja tanskalaisruotsalaiselle pihakoiralle tämä on juuri sopiva. Retkiautoksi väljästi tilaa, peti on istumakorkeudella ja sinne on helppo nousta (ei tosin koiran, joka on siihen liian pieni). Tästä en helposti luovu, vaikka joka vuosi ei paljon kilometrejä tulekaan. Näyttelyissä olen käynyt, mutta ei ole löytynyt sellaista joka innostaisi vaihtamaan. Kaikki ovat olleet ahtaantuntuisia. Tämä on Rapido vuodelta 2013 ja 70000km ajettu.

Tapani Pokkinen 03.11.2022 21:03

Kyllä retkeilyautossakin voi olla väljästi tilaa, silloin kun siitä riisutaan kaikki kalusteet.

Toivo Koistinen 04.11.2022 07:04

https://www.nettikaravaani.com/concorde/carver-692h/1601524 Kaikki on suhteellista, ja valintakysymys.
Tuossa esimerkki indekroidun tiloista.
https://www.nettikaravaani.com/casa-car/ev-60/1600014 Tuossa peltikuoren Kummassa on helpompi käydä hakemasa hellalta soppaa porukoilla pöydän ympäriltä.
Mutta tosiasia että jos saa itse suunnitella sisustuksen valmistajalle työksi, niin silloin saa mieleisen, koska kaikki on hieman kompromisseja.
Tai sitten ostettua alkaa parantelemaan, kuten minä olen tehnyt.
Tp

Tapani Pokkinen 04.11.2022 08:18

Totta Toivo!
Siinä on oiva esimerkki oikeasta tilavasta asuntoautosta jossa voi jo hyvin asustella retkillään, vs kenkälusikka retkeilyauto.
Toisessa kaikki toimii myös talvella niin lämpö kuin vaikka suikutkin kun lähtee vaikka kevään pilkkiretkille.
Ei kahta puhetta kumman valitsisin. Pisteet myös oikean asuntoauton kohtuullisille mitoille.

Ville Säynäjäkangas 04.11.2022 09:26

Tuossa Concordessa on hyvä esimerkki todella huonosta tilankäytöstä. Aivan turha sökörinkiporukan istuskeluryhmä ja sänkyihin hankala kiipeillä.

Sängyt on matkiksen ykkösjuttu. Ne pitää olla koko ajan valmiina ja helppo kulkuiset sekä riittävän isot. Näin invalidina asia vielä korostuu. Ruokapöytä pitää toki olla, mutta järjettömästi ruokailuryhmään käytetään puolet tiloista.

Lauri Niittynen 04.11.2022 14:15
Ville Säynäjäkangas

Tuossa Concordessa on hyvä esimerkki todella huonosta tilankäytöstä. Aivan turha sökörinkiporukan istuskeluryhmä ja sänkyihin hankala kiipeillä.

Sängyt on matkiksen ykkösjuttu. Ne pitää olla koko ajan valmiina ja helppo kulkuiset sekä riittävän isot. Näin invalidina asia vielä korostuu. Ruokapöytä pitää toki olla, mutta järjettömästi ruokailuryhmään käytetään puolet tiloista.

Suuri päältä, pieni sisältä, tekomuovisohvat kruunaavat kaiken. Kukin tykkää mistä tykkää, mutta Suomessa tuolla ei retkille mennä. Leirintäalueet ja marketit sopivat kohteiksi, mutta muutoin saa kovasti harkita kannattaako kantatieltä poistua. Tuskin missään on aukkoja noihin mittoihin karsittu, jos haluaa vaikka kansallispuiston tai muun käyntipaikan parkkikselle ajaa.

Sängyistä sen verran, että saa varsin pitkät käsivarret omata, että lakanat laittaa. Casassa on siinä mielessä ideaalit laverit, vaikka niillä taas tuskin kukaan nukkuu.

Toivo Koistinen 04.11.2022 15:15

Kyllä casassa nukkuu, jo kahdestoista vuos on menossa, ja on monet päivänokalliset, ynnä yöpuut uinuttu. Hyvin mahtuu tuutumaan noissa, vaikka ostohetkellä oli allekirjottaneen elopaino lähes 90 kiloa.
Petaaminen sopiavn korkuisiin peteihin, yläkaappeihin yltäminen kun ei ole peti tiellä, oli puolisolla se mihin mieltyi, samoin jos pitää toisen lähteä keksken yön liikkeelle, on noista hyvä sekin.
laitoin sänkyjen väliin semmosen patteriyövalon, joka liikkeestä syttyy, niin ei tarvi yövaloa sytytellä jos lähtee pimeässä liikkeelle.
Sikälikin pittää mainostaa, että casa sisustaa auton miten asiakas halua. Kyselin parivuotta sitten jos olisin vaihtannu tuon isoon iwecodailyyn, niin siihen olisi mahtunnu sisustus tosi hyvin, mutta jäi.
Mutta kaikessa tässä on parasta, että jokainen karavaani voi itse valita suvereeenisti millasen haluaa, ja se on siinä.
https://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/holiday-rambler/1579569
Tp


https://www.youtube.com/watch?v=R7zKDDh189w Kabe on tehny 2 henken auton
muokattu: 4.11.2022 16:20

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.