Vaunu vai m-auto?

Tapani Pokkinen 02.11.2022 11:35

Itse näen täyintergroidussa juuri se asuinkäytön olevan, hyötytilan paljon väljemmäksi kun sänky laskeutuu siihen ohjaamon päälle ja muu tila jää hyötykäyttöön kun sänky nousee päiväksi kattoon.
Itse en panee niin paljon painoa sille lämmityskululle vaan arvostan mukavuutta minkä parempi eristys tuottaa.
Ja tottahan se auton leveys tuo mukavaa väljyyttä kun ulkomitta on 235. Juuri se leveys tekee mahdolliseksi täysmittaisen poikittaisen sängyn ja näin saadaan esim meidän kulkimessa hyvät käyttö ja varastotilat vain 598 pitkän kulkimeen, vielä kun se kattoon nouseva sänky ei vaadi yhtään tilaa päivisin.

Seppo Lokasaari 02.11.2022 20:09
Tapani Pokkinen

Itse näen täyintergroidussa juuri se asuinkäytön olevan, hyötytilan paljon väljemmäksi kun sänky laskeutuu siihen ohjaamon päälle ja muu tila jää hyötykäyttöön kun sänky nousee päiväksi kattoon.
Itse en panee niin paljon painoa sille lämmityskululle vaan arvostan mukavuutta minkä parempi eristys tuottaa.
Ja tottahan se auton leveys tuo mukavaa väljyyttä kun ulkomitta on 235. Juuri se leveys tekee mahdolliseksi täysmittaisen poikittaisen sängyn ja näin saadaan esim meidän kulkimessa hyvät käyttö ja varastotilat vain 598 pitkän kulkimeen, vielä kun se kattoon nouseva sänky ei vaadi yhtään tilaa päivisin.

Olen täysin Tapanin linjoilla, jos matkailee talvella ja pohjoisessa, eli meillä puoli-integroitu nyt ja kahdestaan pärjätään hyvinkin, mutta jos tarvetta lastenlasten mukaan ottoon, niin täysintegroitu jossa pedit 4 heti valmiina. jne.

Toivo Koistinen 03.11.2022 06:06

Ninhän se juurikin. Mikä toiselle hyvä itselle paras, tai jottain. Tuo laskupeti on hyvä sikäli, että asuintila on kokonaan sitten halutesa asuintilaa, jos sisustus on, ettei ole takana alhaalla petia.
Ei tarvitse olla sitten auton liian ison. Onko niitä sitten semmoisia, missä ei takana ole vuodetta. Sama kun peltikuorissa, ei aitoa kahden hengen autoa.
Mutta mitä olen katellu, niin puoli-indekroiduisa on etuosan lämmitys hieman puutteellinen, kuten se oli meilläkin, elikkä sinne lisää joko alldessa lämmityspatteria, tai puhallin lämmityksessä puhallusta.
Se olisi yksinkertaisin tapa tehdä talviauto. Oviaukko juttuhan ei haitaa, koska liukuovesta saa yhtä kapean kun perinteisestä helposti.
Kai se paras olisi jos saisi itse suunitella sisustuksen jo valmistajan alkaessa kasaamaan autoa.
Tosin asumis mukavuus, niin kyllä ei taida asuntovaunun voittanutta jos paljon asuu, kyllä se niin taitaa olla.
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 08:06

Toivon unelma 2 hengen autosta on toteutunut. Pössl P2 Relax. Itsekin tykkään ideasta.
https://www.nettikaravaani.com/possl/p2-relax/1576227

Toivo Koistinen 03.11.2022 08:48

Näköjään on totta, aito kahden hengen ja kaupunki asunnon parkkin kuusmetrisenä sopiva, eli elakelläis parille. Hyvä homma, että joku älysi.
Tosin ei meille, koska on korkea peti, ja takaovissa akkunat. Eli hyvä kylällä, mutta kotona paras, jos alkasi, ja purkaisi sen turhasohvan, mutta muuten tuo nykynen on nyt lähes täysi kymppi.
Tp

Pasi Peippo 03.11.2022 09:03

Ei pidä täysin pois sulkea tuplapohjallista, kerrossängyllistä alkovi malliakaan. Jos moneen tilanteeseen (talvellakin) sopivaa ratkaisua hakee... Meillä toinen semmonen menossa. Asuintilat koko ajan käytössä ja pedit valmiina milloin tarve... Vesi systeemit lämpimässä välipohjassa, lattia aina lämmin... Vaatteet kasseissa päivällä alkovissa. Yöksi helppo nostaa kassit sohvaryhmän kun unien aika koittaa...
Eikä leirin purku liikkeelle lähtiessä iso homma ole. Joskus kuuden viikon reissu Lappiin kevät talvella tehtiin niin että oli lapset siellä päivät koulussa... Aamulla vietiin ja iltapäivällä haettiin. Ei leirin purkua koettu ongelmaksi... Hyvin on pakkasillakin pärjätty kun paksu peitto ulkopuolella ja pieni lisälämmitin (pakkasvahti) ohjaamossa. Puskissa ei tosin talvella olla kun suihkua/saunaa tarvii liikunnallisten harrastusten takia lähes päivittäin.... Sähkön vaatii...
Nuo kerrossängyt hyvät vaikkei lapset enää mukana kuljekaan. Koirilla alapeti käytössä ja nyt syksyn ruskareissulta tytär lapsensa kanssa yläpedillä...
Ja talliin varusteet jos kantavuus riittää??
Kuomukärry hyvä

-Pasi

Juhani Vehnilä 03.11.2022 10:17

Näimme viime kesänä Saksassa yhdistelmän, jossa ym. keskustelu oli ratkaistu = iso asuntoauto ja sen perässä yli 8 metrin asuntovaunu.

Toivo Koistinen 03.11.2022 10:55

Kulkenee AB ja pikkuE kortilla. Kyllä, pakuisa on iso vetopainon salliva, ja ei koskaan tule puutetta missä kulkee tavarat.
Tuttava aikanaan veteli volkkarin pakulla, ja oli tyytyväinen yhdistelmään. Toinen on sitten picup, kuten Kontinahon Alpo hiluksilla.
Ratio puheli, että yli 10 vuotiaiden henkilöautojen hinnat on noussu jopa reilusti yli tonnin.
Tp

Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 11:13

Tällainen BE-trekken eli pikku-e rekka se matkailukulkine pitäis olla.
Tuossa perävaunu kiinnittyy jäykästi autoon kiinni. Siinä saa lyhyen yhdistelmän ja tilaa kuitenkin hyvin. Leirille vois pudottaa vaunun ja käydä parkkiruutuun mahtuvalla nupilla vaikka keskustassa.


Tuossa videossa näkyy toiminta ajossa ja kärryn irrotus nupista. https://youtu.be/dZHW53WSOaI
muokattu: 3.11.2022 11:14
Ville Säynäjäkangas 03.11.2022 11:40

Yhdistelmän parkkeerausta vaikeuttaa huomattavasti, jos yhdistelmä ei mahdu kahteen peräkkäiseen parkkiruutuun. Edellisen 10m yhdistelmän kanssa ei ollut pienintäkään pysäköintiongelmaa, mutta nykyisen 12m yhdistelmän kanssa on eteläsuomen taajamissa jo parkkipaikat katselussa.
Pohjois-Suomessa mahtuu mihin vaan, vaikka ois minkälainen juna.

Eero Bruun 03.11.2022 20:27

Minulle ja tanskalaisruotsalaiselle pihakoiralle tämä on juuri sopiva. Retkiautoksi väljästi tilaa, peti on istumakorkeudella ja sinne on helppo nousta (ei tosin koiran, joka on siihen liian pieni). Tästä en helposti luovu, vaikka joka vuosi ei paljon kilometrejä tulekaan. Näyttelyissä olen käynyt, mutta ei ole löytynyt sellaista joka innostaisi vaihtamaan. Kaikki ovat olleet ahtaantuntuisia. Tämä on Rapido vuodelta 2013 ja 70000km ajettu.

Tapani Pokkinen 03.11.2022 21:03

Kyllä retkeilyautossakin voi olla väljästi tilaa, silloin kun siitä riisutaan kaikki kalusteet.

Toivo Koistinen 04.11.2022 07:04

https://www.nettikaravaani.com/concorde/carver-692h/1601524 Kaikki on suhteellista, ja valintakysymys.
Tuossa esimerkki indekroidun tiloista.
https://www.nettikaravaani.com/casa-car/ev-60/1600014 Tuossa peltikuoren Kummassa on helpompi käydä hakemasa hellalta soppaa porukoilla pöydän ympäriltä.
Mutta tosiasia että jos saa itse suunnitella sisustuksen valmistajalle työksi, niin silloin saa mieleisen, koska kaikki on hieman kompromisseja.
Tai sitten ostettua alkaa parantelemaan, kuten minä olen tehnyt.
Tp

Tapani Pokkinen 04.11.2022 08:18

Totta Toivo!
Siinä on oiva esimerkki oikeasta tilavasta asuntoautosta jossa voi jo hyvin asustella retkillään, vs kenkälusikka retkeilyauto.
Toisessa kaikki toimii myös talvella niin lämpö kuin vaikka suikutkin kun lähtee vaikka kevään pilkkiretkille.
Ei kahta puhetta kumman valitsisin. Pisteet myös oikean asuntoauton kohtuullisille mitoille.

Ville Säynäjäkangas 04.11.2022 09:26

Tuossa Concordessa on hyvä esimerkki todella huonosta tilankäytöstä. Aivan turha sökörinkiporukan istuskeluryhmä ja sänkyihin hankala kiipeillä.

Sängyt on matkiksen ykkösjuttu. Ne pitää olla koko ajan valmiina ja helppo kulkuiset sekä riittävän isot. Näin invalidina asia vielä korostuu. Ruokapöytä pitää toki olla, mutta järjettömästi ruokailuryhmään käytetään puolet tiloista.

Lauri Niittynen 04.11.2022 14:15
Ville Säynäjäkangas

Tuossa Concordessa on hyvä esimerkki todella huonosta tilankäytöstä. Aivan turha sökörinkiporukan istuskeluryhmä ja sänkyihin hankala kiipeillä.

Sängyt on matkiksen ykkösjuttu. Ne pitää olla koko ajan valmiina ja helppo kulkuiset sekä riittävän isot. Näin invalidina asia vielä korostuu. Ruokapöytä pitää toki olla, mutta järjettömästi ruokailuryhmään käytetään puolet tiloista.

Suuri päältä, pieni sisältä, tekomuovisohvat kruunaavat kaiken. Kukin tykkää mistä tykkää, mutta Suomessa tuolla ei retkille mennä. Leirintäalueet ja marketit sopivat kohteiksi, mutta muutoin saa kovasti harkita kannattaako kantatieltä poistua. Tuskin missään on aukkoja noihin mittoihin karsittu, jos haluaa vaikka kansallispuiston tai muun käyntipaikan parkkikselle ajaa.

Sängyistä sen verran, että saa varsin pitkät käsivarret omata, että lakanat laittaa. Casassa on siinä mielessä ideaalit laverit, vaikka niillä taas tuskin kukaan nukkuu.

Toivo Koistinen 04.11.2022 15:15

Kyllä casassa nukkuu, jo kahdestoista vuos on menossa, ja on monet päivänokalliset, ynnä yöpuut uinuttu. Hyvin mahtuu tuutumaan noissa, vaikka ostohetkellä oli allekirjottaneen elopaino lähes 90 kiloa.
Petaaminen sopiavn korkuisiin peteihin, yläkaappeihin yltäminen kun ei ole peti tiellä, oli puolisolla se mihin mieltyi, samoin jos pitää toisen lähteä keksken yön liikkeelle, on noista hyvä sekin.
laitoin sänkyjen väliin semmosen patteriyövalon, joka liikkeestä syttyy, niin ei tarvi yövaloa sytytellä jos lähtee pimeässä liikkeelle.
Sikälikin pittää mainostaa, että casa sisustaa auton miten asiakas halua. Kyselin parivuotta sitten jos olisin vaihtannu tuon isoon iwecodailyyn, niin siihen olisi mahtunnu sisustus tosi hyvin, mutta jäi.
Mutta kaikessa tässä on parasta, että jokainen karavaani voi itse valita suvereeenisti millasen haluaa, ja se on siinä.
https://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/holiday-rambler/1579569
Tp


https://www.youtube.com/watch?v=R7zKDDh189w Kabe on tehny 2 henken auton
muokattu: 4.11.2022 16:20
Pekka Lappalainen 31.05.2023 21:37

Hyvä kysymys, yhtä vaikea kuin se, että kumpi on parempi lämmitys, nestekiertoinen- vai ilmakeskuslämmitys? Sitä yli neljänkymmenen vuoden vaunuilukokokemuksella en vielä todellakaan tiedä. Lienee sama ongelma tuon vaunu/matkailuauton suhteen. Lienee käyttötarkoitus ja käyttötarve ne kriteerit joita täytyy miettiä. Omalla kohdalla se on vaunu. Käyttö ei kovin aktiivista ja käyttökustannukset ja huollontarpeet aika tolkulliset. Kaikilla on puolensa, aina.

Toivo Koistinen 02.06.2023 08:28

Puolensa kaikella, se on tosi, Mekin sitä pohditu, kun näyttää, että reissut vähenee tosiaan. Eli myydäkkö, ja laittaa vaunu.
Polttoaineesa ei säästä, koska luulempa mitä olen kevyt peräkärriä kiskonut, niin siihen verraten taitaa sitikka nielasta vaunuperässä vähintän sen mitä tuo paku, tai enemmänkin.
No trafin ja vakuutusmaksut, ja öljyhuollothan laskee vaunun kanssa, jos vielä poksin, niin katsastuskin.
Toisaalta kylläse nin että auto matkatessa mukavampi ajossakin kun vaunuyhdistelmä, ja kun pysähtyy levähyslevikkeelle syömään, päivänokallisille, tai kahville, niin kääntää penkit, ja siinäse.
Vaunuun pitää kulkea erikseen, tosin sehän käy liikunnasta, eli komsiikomsaa. Enimmäkseen mielikuva asia se malliin toinen tykkää äidistä, ja toinen tyttärestä.
Lämmityksestä turha puhua, koska se on vielä enemmän jokaisella oma mielipide.
Tp

Kari Rautiainen 03.06.2023 20:27

Niinkun Toivo sanoi, Puolensa kaikella.
Se on vähä mitä tekee. Jos paljon paikallaan, tai paljon reissussa. Jos paikallaan niin sillä veturilla pääsee kivasti kulkemaan nähtävyyksiin, kauppoihin jne. Kun taas matkailuautolla purat koko leirin kaupassa käyntiin. Toisaalta reissaamisessa auto paljon kätevämpi kun vaunu. Ja lautta, silta, motari maksut. Puolensa kaikella.

Eero Bruun 03.06.2023 20:40

Siinähän nuo edut ja haitat tulivat. Minä en pitänyt siitä perässä hinaamisesta. Helppoa on ajaa autolla.

Kari Rautiainen 04.06.2023 00:12
Eero Bruun

Siinähän nuo edut ja haitat tulivat. Minä en pitänyt siitä perässä hinaamisesta. Helppoa on ajaa autolla.

Tykkäsin mä siitäkin hommasta. Nyt vaan on auto kätevämpi. Ehkä jokupäivä on taas toinen tilanne.

Auto tai vaunu, onhan ne kaks ihan eri hommaa.

Timo Haapanen 04.06.2023 10:42

Olen aina ihmetellyt miksi suurin osa etelässä talvea viettävistä käyttää matkailuautoa. Ajo siis pelkästään etelään, muutama kuukausi siellä ja sitten takaisin.

Mun mielestäni se olisi vaunulla paljon parempi reissu, isommat tilat (yleensä ) auto käytettävissä koko ajan.

Pieni pyrähdys Travesta välimerelle käy aika hyvin vaikka olisi vaunu perässä.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 04.06.2023 11:43

Mulla on ajatukset kääntyneet samaan kuin Timolla. Paikallisliikkuminen helpottuu kovasti, kun leiri saa olla pystyssä ja voi nupilla ajella paikallisajoja.

Taidan haudata matkailuauto haaveet ja alan suunnitella nykyisellä vaunukalustolla etelän vetelehtimistä….

Kari Rautiainen 04.06.2023 19:03
Timo Haapanen

Olen aina ihmetellyt miksi suurin osa etelässä talvea viettävistä käyttää matkailuautoa. Ajo siis pelkästään etelään, muutama kuukausi siellä ja sitten takaisin.

Mun mielestäni se olisi vaunulla paljon parempi reissu, isommat tilat (yleensä ) auto käytettävissä koko ajan.

Pieni pyrähdys Travesta välimerelle käy aika hyvin vaikka olisi vaunu perässä.

@timppa

Ihan samaa mieltä. Jos on muutama kuukausi paikallaan. Mä pääsääntöisesti vaihdan paikkaa 1-3 päivän välein niin matka-auto on kätevä. Silti olis kiva olla joku pikkuauto myös.

Ja kun paljon puskia harrastan niin vaunun kanssa on kelju ajaa jonku pikkutien päähän kattomaan voiko siellä olla, saako yhdistelmän ympäri jne.

Eero Bruun 04.06.2023 21:24

Tästä on jo aikaa, oli vuosi 1997. Belgian siskolta otettiin Rapido lainaan, ei matkailuauto vaan koottava vaunu, ei telttavaunu, mutta vastaava kovilla seinillä. Vedettiin se Toyota Corollan perässä Costa Bravalle camping El Delfin Verdelle. Pari viikkoa siellä oltiin ja koluttiin lähitienoot sillä corollaveturilla. Andorra, Barcelona ja Dalin museo Figuerasissa ja monet Kataloniat mutkaiset tiet. Todettiin silloin hyväksi tavaksi matkustaa, kun on pitempään yhdessä paikassa. Ei iske mökkihöperyys, kun pääsee välillä ajelemaan.

Veli-Pekka Merikallio 05.06.2023 17:04

Mulla on alkamassa kolmas vaihe leirintämatkailussa, ensin oli autot, sitten vaunu ja nyt Mersun GLK, tukevalla pyörätelineellä, mihin tänään hain oman rekisterikilpensä (33€).

Matkailuauto ja -vaunu menivät ensimmäisille katsojille (ehkäpä hinnat kohdillaan) ja niillä rahoilla matkailen lopun elämääni. Ajelemme motareita pitkin nopeasti halki Euroopan ja käytämme camping mökkejä, hostelleja ja hotelleja, aina miten kohdalle osuvat.

Loppui matkailuvehkeistä huolehtiminen ja huoltaminen, helpompi pitää yksi auto kondiksessa (emännänkin auto on toki vastuullani). Nyt sitä vasta tunteekin olevansa villi, vapaa ja huoleton. Sen sähkömoponkin ostin pikaliikkumiseen, kun mahtuu niin kätevästi peräkonttiin (painoa vain 48kg). Eka reissuun lähtö Vuosaaresta to 15.6. Rattoisia leirintämatkailupäiviä kaikille karavaanareille! Itse en ehkä ole enää karavaanari, mutta roikunpahan mukana!

Liitetiedostot

20210911_150139.jpg
Toivo Koistinen 06.06.2023 06:14

Tuota moni vanheneva pohtii. Tosin paljon eläkelläisiä, joilla pienimmän mallin peltikuori, joka ainoana autona hoitaa kauppareissut, ja sen matkailun.
Siihen saunmaan hyvä se aito kahdelle sisustetttu 5m paku. mahtuu parkkiruutuun, ja toimii kun henkilöauto.
Noita 4 hengenhän on pilvin pimein.
Pitä ilkeillen lisätä, että eikä ole autoverollinen, kuten henkilöauto, ja saa hybridinä vieläpä
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.