Uusi AGM akku

Seppo Laine 12.01.2018 13:08

Jouduipa hommaamaan vaunuun uuden akun. Entinen oli viitisen vuotta vanha 100ah:n normaali vapaa-ajan akku joka tuli tiensä päähän,syystä jota en tiedä.Vaunussa( Cabby f5 vm 05) on 80w paneeli jossa halvahko lataussäädin, vaunussa myös alkuperäinen (-05) laturi. Uusi akku on AGM 100 wh. Kokemusta AGM akusta ei minulla ole. Akku on asentamatta vielä ja kellarissa. Vaunu on kylmillään vakipaikalla, toistaiseksi. Onko jotain erikoista mikä erottaa AGM akun käytön tai latauksessa onko jotain erikoisempaa. Onko tarkka latausvirralle, tyhjentymiselle(tietenkin), , yms. Itse ajattelin että voisi olla huolettomampi käytössä, tiedä häntä...

Juhani Halmeenmäki 12.01.2018 16:20

No se, että sen laturin tulisi olla yhteensopiva AGM-akulle, eli hieman eri latausjännite. Laturissa pitäisi siis olla valintakytkin, jos haluaa, että akun elinikä on paras mahdollinen.

Matti Janhonen 12.01.2018 17:09

AGM on matkailuajoneuvokäyttöön hyvä akku, joskin kalliimpi.

Voidaan purkaa matalammalle jännitetasolle kun lyijyakku, ottaa merkittävästi suurempaa lautavirtaa vastaan (latautuu nopeammin) kun lyijyakku ja akun sisäinen purkaus seisonnassa on hyvin pientä.
Täysi AGM-akku ei mitään ylläpitolatausta talven aikana kaipaan ja voi olla akulle jopa haitallista.
Sietää lyijyakkua korkeampaa latausjännitettä, mutta ylitauksesta ei tykkää. Ylilataus lyhentää akun ikää.

Monet ovat asentaneet AGM akkuja noihin vanhoihin vehkeisiin jossa mitään hienoja lataussäätimiä ei ole ja AGM-akku on kuitenkin kestänyt ihan hyvin. Liekö syynä se, että noiden vanhojen ajoneuvojen latausjännitteen tason on hieman alempi.

Toivo Koistinen 12.01.2018 17:37

Miten AMG akku toimii kylmässä verrattuna tavalliseen.
Toivopoika

Seppo Laine 14.01.2018 09:26

Vielä olisin kysynyt että mitkä jännitearvot latauksessa alkaisi olla kipurajoilla. Ajattelin antaa akun olla kellarikomerossa kevääseen. Pitäisi olla täyteen ladattu nyt, kestää varmaan seisottamista, kuivassa paikassa. On minulla yksi C- tekin irttolaturi, muutaman vuoden ikäinen, jonka voin myös ottaa tarvittaessa käyttöön. Mutta epäilen paneelin lataussäädintä josko pitäisi vaihtaa. Kannattaiskohan viedä se mitattavaksi ?? On ollut paneelin perässä koko viime kesän ed. Akku. Pitää varmaan jotain pienempää kulutusta keksiä akulle. Epäilen liik latausta ilman kulutusta, viime kesänä joka tuhosi akun

Matti Janhonen 14.01.2018 10:41

Täyteen ladatun akun lepojännite tulee olla navoilta mitaten 12,72-13,00 V.
Jännitemittauksen aikana akun tulee olla kuormittamaton ja latauksen päättymisestä tulee olla kulunut mieluusti vähintään 12 tuntia.
Kun AGM-akun jännite navoilta mitattuna laskee < 12,5 voltin se on ladattava.
Et tarvitse mitään C-TEK -laturia on parempi ettet sitä käytä.

Akun itsepurkaus on lämpötilasidonnainen asia (kemiaa) kuten lähes kaikki akkua koskien.
Nyrkkisääntö on, että akun itsepurkaus pienenee 50 % jokaista lämpötilan 10 C-asteen alenemaa kohti.
+20 C-asteen lämpötilassa tavallinen akku pitää virtansa yli latauskynnyksen 4 kk ja nolla-asteessa jo 16 kk, ja AGM-akku tätäkin paremmin.
Tämä selittää sen miksi ne taivasalla kylmässä olevat traktorin ja muiden työkoneiden akun pitää virtana niin hyvin kun pitää pitkässäkin seisonnassa.



Seppo Laine 14.01.2018 11:33

Gracias, selkeetä tekstiä. Latailun sitten keväällä kun laitan akun kiinni.

Timo Haapanen 14.01.2018 11:45

Tässä latausjännitteet:
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

Itsellä panelin säädin on ohjelmoitavissa ja olen pitänyt jännitteenä 14,6 V . Autossa on kaksi hupiakkua, toinen tavallinen jota pitäisi ladata 14,4 V:lla ja toinen AGM joka pyytäisi 14,8 V. Olen ottanut puolivälista tuon 14,6 koska ei viitsi jatkuvasti muuttaa säätimen asetuksia.

Ylläpitojännite on muistaakseni 13,7 V mutta mulla se ei ole olennainen koska reissussa akut eivät ylläpitoon ehdi ja muulloin paneli on kytketty pääkatkaisijasta irti.

Akuissa on valintakytkin ja käyttelen niitä miten sattuu, välillä on molemmat käytössä ja toisinaan jompi kumpi.

Paneliin kannattaa asentää pääkytkin panelin ja säätimen väliin. Jatkuva lataus tuhoaa akun nopeasti.

Mulla tämä säädin ja myös linkistä alempaa löytyvä etänäyttö MT 50 Näytöstä voin katsoa ampeerit ja jännitteet.
https://www.lapinakkumaailma.fi/product/698/saadin-epsolar-1224v-20a-pwm-lataussaadin

@timppa

Seppo Laine 14.01.2018 14:52

Minulla sitä kytkintä ei vielä ole, mutta pitää varmaan hankkia. Eihän sitä paneelia tarvi mitenkään erikseen maastoltaan tms ? Senkun kytkee vaan irti ?? Eikä mitään keinokuormaa tms ?? ONko hätävarjelun liioittelua tahi tulipalon härnäämistä ??

Seppo Laine 14.01.2018 14:55

Kele kun tää näppis vidjuilee; siis erikseen maadoittaa....

Timo Haapanen 14.01.2018 16:01

Ei tarvitse mitään toimenpiteitä. Turvallisempi se on irtikytkettynä. Mulla on aivan tavallinen akun päävirtakatkaisija.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482033/Paavirtakytkin-200A-12V24V-jatkuva-hetkellinen-1000A

Näin ylimitoittettu siksi ettei tulisi yhtään häviötä katkaisijan vuoksi. Voi kytkeä plussaan tai miinukseen. Säätimet eivät tykkää jos panelista tulee virtaa ja akku on syystä tai toiseta irtikytketty. Tällä katkaisijalla hoituu sekin tilanne.

@timppa

Seppo Laine 14.01.2018 16:52

Ok,Mucho gracias y Vielen danke

Alf Lindblom 15.01.2018 18:34

Minulla on tuollainen Timpan kuvan mukainen pääkytkin vaunun moverille.
Moveri lakkasi yhtäkkiä toimimasta, teki vain pari pientä nykäystä ja sitten seis. Lopulta ei suostunut toimimaan ollenkaan, vikatietona oli liian matala jännite.
Kovasti ihmettelin että joko akku meni huonoksi.
Mittailin jännitteitä, akku oli kunnossa. Seuraavaksi epäilyn alle oli moverin ohjausyksikkö. Onneksi mittailin siitäkin jännitteen ja se toisiaan tippui miltei nollaan. Akun ja ohjausyksikön välissä ei ollut kun tuo kytkin ja sulake.
Mittailin ohmimittarilla kytkimen toimintaa, päälläollessa vastus oli 0 ohmia, eli näytti olevan kunnossa. Mutta heti kun sen läpi yritti suurta virtaa ajaa, se katkaisi virrankulun.
Poralla kytkimen niitit auki. Sisäkalut näyttivät siistiltä, puhtaat pinnat. Käytin pinnoiolle kuitenkin vähän hiontapaperia mahdollisen näkymättömän lian poistamiseen. Kasasin ja panin paikoilleen. Sen jäkeen toiminut moitteettomasti.
Että voi tuollainen yksinkertainen suurvirtakytkinkin temppuilla oudolla tavalla.

Perttu Kaasinen 15.01.2018 20:37

Aivan sama autoissa kun niihin lisätään kaikenlaisia sähköisiä härpäkkeitä ja meidän ilmasto olosuhteissa se on tosi haasteellista niiden toiminta pitkän päälle.

Seppo Laine 15.01.2018 22:51

Oliko se moverin kytkin ollut kauanko sulla käytössä, josko jokin crc:n tapainen suihke auttaisi tommoiseen korroosiongelmaan ???Meinaan ennenkuin siihen muuta ehtii kertymään pinnalle, ja ihan uutena.


KSiitähän kumminkin jonkin verran käytettäessä menee virtaskaa läpi.
muokattu: 15.1.2018 22:54
Timo Haapanen 16.01.2018 09:29

Menee paljon. Enduromoverissa keskimääräinen 19 A ja maximi molempia moottoreita käytettäessä 84 A

https://www.caravanmoversonline.co.uk/purpleline/enduroS2.html

@timppa

Seppo Laine 16.01.2018 10:21

Kiinnitti huomiotani muuten tuo painonlisäys moverin kanssa. Jos tarvii vielä lisäakun, niin se tekee yhteensä n 50 kg lisäpainoa, niin joskus saattaa tulla sanomista jossain. Tarvii varmaan olla starttiakku siihen, että kestää kuormitusta. Eihän sillä yleensä kyllä pitkiä matkoja lenkkeillä.

Alf Lindblom 16.01.2018 16:35

Seppo Laine.
Ollut käyössä puoli vuotta. Kytkin on suljettu rakenne, siihen ei saa mitään ruiskutettua poraamatta auki.
Yleensä suuri virta pitää pinnat puhtaina. Ehkä varastossa ollut pitkään.


Timo. Tuo on aika suurivirtainen laitos. Omassa maksimivirta 25A ja liikuttaa 1600 kiloista vaunua hyvin, mutta verkkaisesti. Seppo Normaalisti ei tarvitse lisäakkua ellei satoja metrejä liikuta.
muokattu: 16.1.2018 16:42
Kaj Nyyssönen 17.01.2018 09:11

AGM akku
Minulla tuhoutui usempi AGM akku yli latauksen takia vaikka lataus lataus jännite vain 14,0 -14,4 välillä mutta se pitkäaikaisena kiehuttaa AGM akun kuivakisi. Siksi vaihdoin kaikki hupiakut startti akuiksi. Joihin voi lisätä vettä. Akkuihin 4 kpl yht. 650 Ah on mennyt,vuodessa 3 - 4 litraa vettä.
.

Matti Janhonen 17.01.2018 12:41

Niinpä.
Tämä viime vuosina kehitelty akku- ylläpitolaturihömppä on ollut oikein hyvä bisnes kauppiaille.
Ylilatauksella tapetaan akkuja oikein urakalla ja osa näistä ns. "latureista" on sellaisia joilla voisi heittää vesilintua heti uutena.
Syksyllä täyteen ladattu AGM akku ei kuormittamattomana seisonnassa latausta tarvitse.
Kuormittamattomuuden voi varmistaa monella tavalla, mutta hyvä vanha konsti toimii varmasti, akun napa irti ja se on siinä.

Juhani Halmeenmäki 17.01.2018 17:36

Sepä vaan ei nuo akut pysy täydessä latinkissa syksystä keväälle ilman välilatausta.
Ja pätkäajossa talviaikaan ei auton laturikaan jaksa pitää akkua täynnä, kun käytössä on kaiken maailman sähköisiä lämmittimiä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.