UUDET VOLVOT

KLEMETTI SEPPO 01.12.2007 18:12

Palstaa lukee varmasti Volvo kuskeja koska se on vetoautona suosittu. Kertokaapa kokemuksia uusista Volvoista vm. 2005 ja ylöspäin. Mallit V70,V50 S80, S60 ja S40. Miten autot ovat pelanneet, onko ollut vikoja ja millaisia? Kehukaa ja moittikaa!

HALMEENMÄKI JUHANI 01.12.2007 23:54

No ensinnäkin S40/V50 on alustaltaan liki sama auto kuin Ford Focus ja Mazda-3. Volvolla on kuitenkin nappiin onnistunut tuotteen profilointi, eli on saatu mielikuva ainakin puolta luokkaa "isommasta" sekä "paremmasta" autosta.

S60/V70/S80 on aivan eri auto, ja ne taasen perustuvat samalle Volvon omalle pohjalevylle. Ajettavuudeltaan hieman muita premium-luokan autoja jäljessä, toisin kuin ihkauusi S80/V70. Suursarjavalmistus sekä Foordismi näkyy kuitenkin jo, ja kestävyydeltään auto on huonompaa kuin edellinen 850/S70/V70 sarja. Toisaalta ne olikin sitten eräitä kaikkein parhaita eurooppalaisia autoja, varaosamyyjän painajaisia.

Aidon Volvon (ei siis pikkumallit 300/400/40/50) suurin heikkous on polttoainetaloudellisuus. Auto on raskas, ja moottori on teholttaan alakantissa eli ainetta (etenkin bensaa) kuluu muita enemmän. Toisaalta isompi massa tuo vakautta ja suuri moottori vääntöä, jotka molemmat ovat hyviä ominaisuuksia karavaanarille.

Jos nyt haistoit ylläolevassa ilkeää kritiikkiä niin pitikin. Perhessä on ollut Volvoja vuodesta 1971 joten kokemustakin on. Toisaalta paras Volvo-malli on tämä uusi S80/V70 (S60 on vielä vanhaa polvea) ja siinä kyse on sikamaisen hyvästä autosta, jonka suurin vika vuonna 2007 on hinta. Kunhan 2008 tulee 2,0D niin sekin tilanne muuttuu!

Kakkonen on 850/V70 ikiliikkuja, joten jos ei ole pakko olla yhtä uuden näköinen kuin naapurilla niin itse hykäisin nuo 2001-2007 V70/S60 mallit, sekä ykköspolven S80. Jos halajat dieseliä niin tilanne muuttuu hieman: Volvon oma diesel tuli muistaakseni 2001 ja se on selvästi parempi kuin VAGin pakukone joka on vanhemmissa.

NYYSSÖNEN KAJ 02.12.2007 14:22

Minulla on toi vanhempi B10M mali joka ei täytä näitä uudempia ympäristö normeja mutta se on nyttemin korvattu uudella B12M mallilla jossa kone on 2 litraa suurempi ja täyttää päästönormit lisäksi runko on tehty rosteri teräksestä = säilyttää arvonsa! näinkaj Veturina ainoa hankaluus että vaatii ison E

LAHTI ANTTI 02.12.2007 22:03

Voisin omasta kokemuksesta kertoa Volvo S80:stä, kuinka hyvä veturi se on,mutta kun se on vanhempi malli kuin kysymäsi. On 125 kW koneella ja automaatti. Ja JH mainitsi, ettei näistä vanhoista saa "puhua". Eikä kehua. Mutta jäädään odottelemaan näitä uudempien kokemuksia.

PURSIHEIMO TOPI 03.12.2007 02:39

Meillä on ollut vetoautona käsivaihteiset S70 vuosien 94 ja 97 mallit ja automaattivaihteiset V70-mallit vuosina 2000, 2003 ja 2006 uutena hankittuna. Kaksi viimeistä 2,5T- koneella varustettuna. Varsinkin nuo kaksi viimeistä ovat toimineet moitteettomasti. Viimeisen vaihdon yhteydessä oli sääli luopua tuosta 2003-mallisesta, koska siinä kaikki ostettaessa olevat lisälaitteet toimivat moitteetta. Ainoastaan yksi 7,5A varasulake puuttui. Kaikilla noilla on joka vuosi vedetty vaunu Espanjaan ja muihinkin välimeren maihin. Keskikulutus bensakoneilla on tuollaisella Välimeren reissulla ollut noin 12,5. Kyllä aion suraavassakin vaihdossa vuonna 2009 päätyä Volvoon vaikka sen hinta tuleekin nousemaan uusien verolakien myötä.

HYTTILÄ ESKO O 03.12.2007 18:41

Olen 20 vuotta kiskonut "kuselle haisevaa lasikuitukoppia" (sit Mikko Alatalo) Volvolla. Hjuva laite , vaunu ei vie autoa vaan auto vaunua. Penssiiniä kohtuullisesti , vähemmän kuin samankokoisella koneella oleva ***. Hyvä jälleenmyyntiarvo , edulliset varaosat ja tarvikkeet. Niitä saa mm Motonet . Nyt ekaa kertaa Diesel eli S60D5 , vetänyt sillä vasta huoltoon ja takaisin.Ilman vaunua kylläkin jo 4tkm , eli tuntemus vähäistä. Kuluttaa vähän kuitenkin ja vaunu tuli melkein huomaamatta perässä (560 Artic). Automaattia suosittelen.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.12.2007 20:33

Mielenkiinnolla odottelen tuota uutta V70sen kaksilitraista dieseliä, etenkin jos tulee automaattinakin. Siinä olisi hinta oikeaksi Volvoksi pieni, kiitos uuden verotuksen. Ja vääntöäkin yli 300Nm ilman isoa kulutusta: ranskalaiset osaa dieselit! Ehkä jopa hyvä vaihtoehto käytetylle "uudenkarhealle vanhakoppaisellekin": uuden takuu, uusi alhaisempi hinta ja uusin tekniikka sekä paras ajettavuus.

HYTTILÄ ESKO O 03.12.2007 21:59

Kyllä nykyisen vääntö ja teho riittää. Kulutuskin oli Riian reissulla ilman vaunua vähän yli 5L/100. Ajoin kyllä vakionopeussäädin päällä. N85kmh, gps:stä tarkistettu vauhti. Tuolla huoltoreissulla tammisaari>vantaa>tammisaari vei vaunu perässä n 9L/100km. Saksasta saa vähän ajettuja (merkkiliikkeistä) kohtuurahalla. Niissä on kaikki mausteet jo tehtaalta lähtien (navi , kiinteä puhelin , peruutustutkat , sähköpenkit) jne. ja vero ei ole iso, sekin vielä laskee kun odottaa vuodenvaihteeseen

HALMEENMÄKI JUHANI 04.12.2007 19:02

Käytettynä maahantuotavan vero ei laske vuodenvaihteessa, vaan vasta kun Greyhenin tietokannassa olevien vaihtoautojen hintataso on oleellisesti laskenut eli viiveellä. Tuon uuden V70-2,0Deen kanssa viittasin siihen, että ollakseen vain kaksilitrainen niin se on dieselinä riittävä & taloudellinen, ja hinta on isoksi Volvoksi aivan uudella "kympillä", ostajalle mieluisaan suuntaan siis!

HYTTILÄ ESKO O 04.12.2007 21:03

Tullin MAHTI hintajärjestelmä on kyllä hanskassa. Olen tänäkin vuonna joutunut sitä useasti käyttämään. Kannattaa sun vaan keskittyä niihin riisikuppien takajousiin. Auto ja vaunu pitää ostaa valmiina eikä rakennussarjoina. Ei millään pahalla.

HALMEENMÄKI JUHANI 05.12.2007 21:15

Jassoo, onkos paha päivä takana vai oletko Tullissa töissä?

www.tulli.fi kertoo: "Käytettyjen ajoneuvojen hinnat perustuvat markkinoilta kerättyihin hintahavaintoihin. Kaikki hinnat on muodostettu Tullissa tilastollisen analyysin avulla. Markkinoilta kerättyjen tietojen perusteella on muodostettu pyyntihinta, josta tehtävien tavanomaisten alennusten jälkeen saadaan ajoneuvon yleinen myyntihinta."

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1687 puolestaan vahvistaa: "Tullin käyttämät hinnat perustuvat tilastollisiin arvioihin, jotka laatii Grey-Hen-niminen yritys."

Eli systeemi toimii juuri kuten sanoin. Ja on täysin luonnollista että tuolla systeemillä arvo ja sitä kautta vero määrittyy viiveellä, jos markkina-arvo muuttuu nopeasti. Ei siis heti vuoden alussa, vaan sitä mukaa kun Grey-Henin tilastoissa näkyy riittävästi halvempia hintoja,

Jos lukee tuon Kuningaskuluttajan artikkelin niin saa muuten ihan erilaisen mielipiteen siitä miten Tullin arvo pitäisi kutinsa, mutta siihenhän minä en edes ottanut kantaa. Tänä vuonna itse tullaamani ajoneuvo sai mieluiseni veron, ja tiedän siihen syynkin. Mutta jostain syystä tuo keskiarvosta alas poikkeava veropäätökseni ei näy Tullin veropäätöstilastoissa, mielenkiintoista!

Mitä taas riisikupin takajousiin tulee, niin tuolla toisaalla ei edes ollut kyse riisikupista vaan brittiautosta. Ja riisikupiksihan pitäisi kait ennemmin kutsua amerikkalaisia autoja, USA kun sattuu olemaan suurempi riisimaa kuin Japani. Nythän siellä muuten todetaan että ei se Volvonkaan takajousitus ollut ilman ilmaiskareita riittävä. Jos taasen takajousien vaihtotarve karavaanarin erikoiskäyttöön tekee mielestäsi autosta rakennussarjan, niin sitten autoon ei varmaan voi myöskään ostaa erilaisia vanteita, moottorinlämmitintä, lisävaloja tai vetokoukkuakaan? Noh, itse ajan ennemmin japanilaisella "riisivadillani" huolettomasti pelkillä huolloilla kuin eurooppalaisella useammin korjaten tai uuteen vaihtaen. Kupiksi tuota on kokonsa puolesta vaikea kutsua.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.12.2007 21:57

Täsmentävänä lisäyksenä sen verran, että veroprosentti määritetään jatkossa samaan tapaan kuin uusissa autoissa tai tuleva käyttömaksukin.

2002 ja uudemmat joihin on saatavissa päästölukemat: vero-% menee päästöjen mukaan ja noin alle 9,4 litraa satasella kuluttava bensakoneinen saa pienemmän veron, enemmän juopotteleva isomman.

2001 vanhemmat ja ne joille ei ole EU-päästöjä: vero-% menee kokonaismassan mukaan ja rajana on noin 1500 kiloa eli painavammista menee keskiarvona nykyistä enemmän.

Summa summarum, vertailuhinta vaikuttaa enemmän keskivertovetoautolle ja se muuttuu vasta markkinahintojen myötä.

HYTTILÄ ESKO O 07.12.2007 08:33

Ei ollut pahapäivä. Itse et varmaankaan viitsinyt/uskaltanut alkaa kotona naukumaan niin piti täällä alkaa päätä aukomaan. Sitä aikapommijuttua tarkoitan. Viimeisessä tullilta tänä vuonna saamassani veropäätöksessä ei ole otettu enää G.H:ta huomioon ? vaan hinnat poimittiin saamani kirjeen mukaan autotalli.comista.Siellähän kaikki muuttuu markkinahintojen mukaan. Isot liikkeethän ovat ilmoittaneet alentaneensa vaihtoautojen hintoja jo nyt. Sinun on ihan turha olla asiantuntija joka asiassa, täällä on varmaan meitä molempia parempia ja fiksumpia pilvin pimein. Toimi vaan toyota kerhon puheenjohtajana ja anna niitä mielenkiintoisia artikkeleja Mobiilisti lehteen, mutta älä pyri kunkuksi. Kaikkea hyvää ja ITSEPÄISYYSPÄIVÄÄ

ps. Kun meillä kerhon lehdessä on näin "poliittisesti värittäytynyt" henkilö tekemässä koeajoja. Niin eikö asiaan pitäisi saada muutos. Häneltähän saa vääriä lausuntoja koska henki ja taju ei anna tulla rehellistä kuvaa. Vähän niinkuin Kekkos-aikaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.12.2007 00:28

1) En ole Toyota-kerhon puheenjohtaja, enkä edes ko yhdistyksen toimihenkilö, enkä ole koskaan edes ollut. Toyota on Suomen ostetuin henkilöauto, joten sillä ajavia on Suomessa paljon. Tuskin kaikki silti ovat kerhon puheenjohtajia? Ja se muuten kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, ihan kuten Volvokin. Josta kait tässä topikissa oli alunperinkin kysekin? 2) Kerrotko mikä on poliittinen värittäytyneisyyteni? Se että mielestäni Larsen ei ole paras konjakkiko? Vai onko se politiikkaa että useimpien muiden Tullin kanssa asioinneiden kanssa en ole samaa mieltä heidän päätöksistään? Vaiko se että uskallan arvostella Sinun mielipiteitäsi? Toisaalta asiahan ei tänne kuulu, mutta menet liian henkilökohtaiselle tasolle. Etenkin politiikan mukaan tuominen on arvelluttavaa, koska se ei kuulu asiaan etkä todellakaan tiedä minun kannastani siihen yhtään mitään. 3) Neuvoisin Sinuakin tutustumaan vielä kerran noihin Tullin omiin nettisivuihin, ja mitä siellä kerrotaan veron muodostuksesta. Myös Tuulilasin netissä sekä itse lehdesssä on hyvin mielenkiintoista tekstiä aiheesta. Mukana on ihan oikeita alan vaikuttajiakin. Grey Hen ei ole se ainoa tapa, joskin ehdottomasti yleisin. Mikäli riitävää pohjaa ei muuten ole käytettävissä, voidaan verotusarvon määrityksessä käyttää muitakin perusteita. Ne tosin ovat usein harhaaan johtavia, ja jopa väärinkätettyjä.

Ja kotona meillä naukuu vain tuo 16-vuotias kissa. Minun ei tarvitse naukua, eikä asian kirjoittaminen ole pään aukomista. Kekkos-aikaa on se että oli vain yksi mies ja yksi ääni. Ilman keskustelua.

Ihan mielenkiinnolla odotan muitten mielipiteitä aiheesta...

HYTTILÄ ESKO O 10.12.2007 08:27

Ei se tee saarioisten pizzasta eikä takavuosien vinetosta hyvää että niitä käyttää moni.Ei myöskään jätteestä tee hyvää että sitä syö ainakin 600 miljoonaa rottaa:D Tuossa ei ollut vertauksia autoosi, oli vain esimerkki ettei määrä takaa laatua tms. Kun luet rehellisesti ketjun aloituksen ja annat muitten lukea tuon v****uilevan vastauksesi niin ei apuja kaipaa. Samaa ylimielistä tekstiä oli myös Avensiksen takajousiasiassa. Sitten tuo "poliittinen" oli nk.lainaus merkeissä, jokainen kai voi ymmärtää sen niinkuin haluaa, tarkoitushakuisesti näytti menneen. Minä tarkoitin sillä sitä ettei sinulta saa puolueetonta koeajoraporttia koska olet niin värittäytynyt. Tuosta autoverotuksesta voidaan jatkaa keskustelua, en minäkään ole tullin kanssa samaa mieltä, juuri jätin taas yhden valituksen ja tähän mennessä jokaisen olen voittanut. Minulla vain on mustaa valkoisella miten on käsitelty ja mistä hinnat otettuna. Marraskussa 2007 suoritetusta käytetyn henkilöauton maahantuontiverotuksesta. Paperissa puhutaan eri asiasta kuin aikaisemmissa. Sille et voi mitään,valitan.Kaverini lähti hakemaan eilen 10 autoa liikkeeseensä,täytyy lukea nekin paperit. Hän on tuonut maahan n 400 autoa tämän käytettyjen tuonnin aikana, eli löytyy vertailupohjaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.12.2007 21:01

Pitipä oikein lukea "ylimielinen tekstini" Aven takajousiasiassa. Enkä itse löytänyt ylimielisyyttä, vaan lyhyen ytimekästä tekstiä. Isot kirjaimet painottamaan esim sitä että vahvistettu jousi ei ole sama kuin kuormajousi. Ilman turhaa löpötystä, vai pitääkö kaikesta runoilla pitkään? Madia en maininnut ennen kuin se tuotiin esille, koska en mielelläni mainitse vain yhtä merkkiä tai kauppaa. Menee liian helposti mainonnasta syyttämiseksi.

Mitä ontuvaan ruokavertaukseesi tulee niin kyllä autokauppa on sen verran kilpailtua että ei kelpaa siihen. Esim Opelin myynnin isot heilahtelut reilun viimeisen kymmenen vuoden aikana kertovat nekin miten voi käydä. Eikä se ole ainoa esimerkki, mutta tuorein ja suurin. Ja voin ihan rehellisesti sanoa, että mielestäni uudempien Euroopassa valmistettujen Toyotien laatu on japanilaista huonompaa. Mutta koska kyse ei ole faktasta esim jonkun tietyn uuden mallin kohdalla niin se ei ole faktana kirjoitettavissakaan. Se mikä on havaintoa esim edellisen polven Avensiksesta ei ole kloonattavissa uuteen polveen. Saman Japani kontra Eurooppa laatueron on muuten saanut kuulla useankin japanilaismerkkisen auton maahantuojan edustajan suusta, kun ollaan puhuttu epävirallisesti ilman todistajia.

Mitä puolueellista muuten löysit XC70sen koeajosta, siis siitä Volvosta?

Ja hintalähteet on pitänyt mainita verotuspäätöksessä jo melkoisen pitkään. Muistaakseni sekin saatiin vasta oikeuden kautta Tullilta. Kannattaa muuten muistaa, että autotalli.com on autoliikkeiden sivusto, ja esim autotietojen perässä on eka vinkki: "Tiedot perustuvat Grey-Hen Oy:n tyypitykseen" siitä kenen kanssa yhteistyötä tehdään. Yksityisten myyntikanavat kuten Nettiauto ja Keltainen Pörssi ovatkin Tullille hankalampia. Niitäkin käytetään hinnoitteluun, mutta vasta jos kyse on niin harvinaisesta mallista ettei edes muun merkin vertailuautomallin käyttö onnistu, mutta noissa medioissa on hintahavaintoja. Systeemi jota muuten käytetään myös väärin eli laitetaan olematon vastaava autoon pseudoaliaksella. Ja sitten ovat varsinaiset hölmöilyt: olen kerran ollut vieressä todistamassa kun tuore tullivirkailija määritteli arvon puhelimessa auton tuojan kanssa. Ko virkailija ehdotti hintaa, ja antoi sitten vielä tinkiäkin. Noin sen ei KUULUISI mennä, mutta menee silti joskus...

TAMMINEN MIKKO 10.12.2007 22:14

Hyvä pojat! Tehot loppuu mut vääntöä löytyy!!

HYTTILÄ ESKO O 10.12.2007 22:19

8/07 saamassani autoveropäätöksessä lukee selkeästi MAHTI jne 11/07 saamassa taas ei enää puhuta MAHTI järjestelmästä mitään, on vain otettu otanta ko. automallien pyyntihinnoista, linkit mainiten. Ja auton nk. markkinahinnan mukaan laskettu vero-%. Lisäksi minulla on 2:n viikonvälein printattuna eräästä automallista ja merkistä MAHTI järjestelmän kertoma arvo. On päivittynyt 2,5 kk:n aikana n 6000€ alaspäin, kysymyksessä diesel-ha. Ilmeisesti sielläkin osataan melkein reaaliaikainen hintaseuranta. Mielenkiintoiseksi tekee vuodenvaihteen jälkeinen aika. Eikös EU-tuomioistuin ole antanut lausunnon jossa lukee jotenkin " käytettynä maahantuodun auton jäljelläoleva vero ei voi olla korkeampi kuin uutena suomesta ostetetun samanlaisen" Eli nyt kun saastepesien veroprosentti nousee, joku tuo maahan uuden %:n mukaan. Ja joku sattuu valittamaan asiasta taas EU:lle. Mites suu pannaan sitten? ps . se lauseke mitä et löytänyt :D "Henk koht kannanottona vaihdan ennemmin ostovaiheessa takajouset ja sitten ajan huolettomasti monta vuotta käytetylläkin, kuin valitsisin eurooppalaisvalmisteisen aikapommin. Uuteen uuden takuulla kun en raaski mennä... "

HALMEENMÄKI JUHANI 11.12.2007 00:13

No Suomessa on EUn kanssa osattu aina olla poikkiteloin kun kyse on autoilussa säästämisestä. Kuten viimeksi rekisteröintikatsastus tai siirtokilvet: kummastakin tehtiin pitkän taistelun jälkeen kiikunkaakun EU-kelpoinen muutos mutta kuluttaja = kansalainen ei hyötynyt mitään...

MAHTI on Tullin mahtipontisesti nimeämä systeemi, jolla yritetään olla niin fiksua että. Lainausta www.tulli.fi sivuilta: "MAHTI on Tullin ylläpitämä järjestelmä, josta voi hakea autoverotuksessa käytettäviä uusien ja käytettyjen ajoneuvojen hintatietoja... Käytettyjen ajoneuvojen hinnat perustuvat markkinoilta kerättyihin hintahavaintoihin. Kaikki hinnat on muodostettu Tullissa tilastollisen analyysin avulla. Markkinoilta kerättyjen tietojen perusteella on muodostettu pyyntihinta, josta tehtävien tavanomaisten alennusten jälkeen saadaan ajoneuvon yleinen myyntihinta... MAHTIsta saatavat käytettyjen ajoneuvojen arvot eivät kuvaa yksittäisen ajoneuvon todellista hintaa, vaan arvo on autoverolain mukainen verotusarvo eli ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo. Tällä tarkoitetaan hintaa, joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla kuluttajan asemassa olevalle ostajalle veropäivänä." Paino on laitettava tuolle "Käytettyjen ajoneuvojen hinnat perustuvat markkinoilta kerättyihin hintahavaintoihin. Kaikki hinnat on muodostettu Tullissa tilastollisen analyysin avulla." eli ei se GreyHen ja autokauppojen hintalaput ole minnekään kadonnut, nyt ne hinnat vaan kerätään Tullissa nippuun tilastoksi ja raakataan pois rankimmat ylilyönnnit ja lasketaan myynti-/pyynti-/kulut-korjaukset mukaan.

Siihen on vaikea ottaa kantaa miksi noissa on eri perustelu, koska asiaan vaikuttaa paljon tullauksen tekijä sekä mallin yleisyys. Mutta kuten sanottu lähde on mainittava jotta tuojakin saa verotuksen perusteet tietoonsa.

Väittävät myös, että autokaupalla oli sisäpiirin tietoa tulevasta veron alennuksesta jolloin vaihtoautovarastoa tai ainakin sen arvo alettiin ajaa alas jo syksyllä. Toisaalta syyshinnat ovat muutenkin kevättä ja kesää alempia. Mutta suuri rysäys uudehkoissa käytetyissä on vasta tulossa, kun vaihtoketju pääsee käyntiin ja vaihtureita on kohta liikaa!

PS Tuo sitaatti oli vastaus toisaalle, asiayhteys ei näköjään auennut enää.

HYTTILÄ ESKO O 11.12.2007 08:17

a: jottei tulli enää sekoita G.H:ta asiaan väkipakolla, vaan ottaa maailmalta jo hintoja. Illalla näin yhden veropäätöksen missä oli www.nettiauto.com :sta otettuja hintaverrokkeja.

b: jotta heidän käytettyjen hintatilasto EI seuraa kahdenvuoden viiveellä, ei voikaan koska hallinto-oikeus on antanut päätöksen 11/07 tullin käyttämistä vääristä prosenteista ja markkina-arvoista.

c: Omien kokemuksieni perusteella Volvo on ollut luotettava veturi. 20 vuoden aikana on reissussa mennyt 1 vesiletku. Se on ainakin käyttämissäni versioissa ollut erittäin vahva veturi,vaununi eivät ole olleet pienimmästä päästä. Vuosittain reissukilometrejä on tullut 6-12 tkm, aikoinaan tuli kuljettua talvellakin. J.H :kin on jo alkanut lientyä kannassaan :D Viime lehdessä kehui uutta V70 mallia. Tuskimpa syyttä.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.12.2007 19:56

C: Ei tuota uutta voi olla kehumatta, paitsi hintalappua. Jokos uskot että ollaan objektiivisia? Tuosta autojen luotettavuudesta on päivätyön puolesta 15 vuoden kokemus ja hyvin laajalla otoksella. Ei siis siinä mielessä luotettavuutta että kertoisi tielle jäämisistä, vaan kulutuskestävyydestä. Osia joita vaihdetaan huolloissa ja katsastukseen. Siinä 850/S70/V70 "ennen 2000" oli ammatillisesti ajatellen ihan liian hyvää laatua, tuli oikein ihmeteltyä että onko niissä jotain outoa kun mitään ei kulu enää. 240- ja 740-sarjaankin sentään meni osaa paljon paremmin. Sitten tämä kakkossarjan V70/S60 osoitti jo heti alkuun, että luotettavuus meni kulutuskestävyyden suhteen alaspäin. Toyotan varaosamyynnistä voisi sanoa että 80-lukulaisiin "öljyt, suodattimet, tulpat ja lokasuojat" on perushuolto. Mutta 90-luvun malleissa ruostuminenkin saatiin kuriin, toisin kuin esim Nissan. Jos taas verrataan ison Toyotan ja Volvon ajo-ominaisuuksia & käytöstä niin kyse on kahdesta ääripään filosofiasta. Siinä missä Volvo oli traktori niin Toyota lähenteli jenkkilotjaa, noin karrikoiden. Eurooppalaisuus toi sitten Toyotaan tavallisempaa ajokäytöstä mutta heikensi laatua. Tosin se ei juuri ensiostajaa hetkauttanut, kun kolmen vuoden takuu hoitaa murheet maksutta. Ja kuten sanottu, on Volvoja ollut perheessä yli 30 vuotta, ja aikaa sitten itsellänikin.

B: Ei kahden vuoden viiveellä, mutta kuukausia eikä päiviä. Ja veikkaan, että tuoreiden vaihtureiden ale alkaa keväällä. Siinä mielessä fiksu odottaa nyt ja seuraa tilannetta tarkkaan.

A: Ei väkipakolla, mutta ne normaalit keskiverrot tapaukset. Jos otat 100 auton otoksen niin joukossa on varmasti jokunen muutenkin perusteltu. Mutta ne on poikkeuksia, eikä se perusohje.

KILPIÖ NIILO J 12.12.2007 20:19

Vuoden verran tuo 2,5T AWD klassikki on olut ja hyvin pelaa, kilometrejä ei tosin ole kertynyt kuin 22000. Veturina tuo on hyvä, vetelee sitten vaunua tai nostelee veneitä pehmeältä rampilta. Bensahan tuolle maistuu niinkuin edellisillekkin viimeksi kun katsoin niin vaunun kanssa Kustavista Saloon 17l/100km, erilaisia veneitä kiskoessa kulutus 15-16l/100km. Suosittelen veturiksi

JORVA OLLI 12.12.2007 20:27

Esko H. Saanen näin asiassa osallisena olleena ( Avensiksen takajouset) kertoa mielipiteeni; en kokenut Halmeenmäen kommentteja ylimielisenä, asiallisina kommentteina vaan. Muutoin winemaker ei halua herrojen mielipieiden vaihtoon ottaa kantaa!

HYTTILÄ ESKO O 13.12.2007 06:57

Hyvä Olli käyttäjä. Mikäli mielestäni kommentti eurooppalaisten autojen aikapommeudesta vastaan oma merkki on mielestäni ylimielisesti sanottu niin se tarkoittaa juuri sitä, valitan. Siihen et sinä eikä kukaan pysty vaikuttamaan. ps tiedät kai mitä on mielipiteitten vaihto ? . = Kerrot jollekin oman mielipiteesi ja kuuntelet hänen mielipiteensä. Tämän jälkeen olet samaa mieltä hänen kanssaan. Se on sitä vaihtoa.Tätä tapahtui paljon kekkosaikaan, tällä kertaa ei onnistu :D

JORVA OLLI 13.12.2007 19:12

Winemaker ei halua kommentoida asiaa enempää, käyttää vain viinejään, ottamatta kantaa kuuluuko asia palstalle vai ei, ottamatta kantaa oliko asia ylimielinen vai ei, halusin vain tuoda kantani esille asiassa " Avensiksen takajouset"! Ps. Esko, kun tavataan avataan flaska winemakerin tuotteita! Vaununi tunnet etupään tarrasta: HHVV15CM

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.