Trumaticin rinnalle erillinen sähkölämmitys erillispattereilla (e. pakkasvahdeilla) toteutettuna?

LAINE ARTTU 18.11.2006 19:40

Onko kukaan toteuttanut sähkölämmmitystä vaunuun erillispattereilla? Jos on, niin vinkit kelpaisi. Minusta ei ole oikein ideaa laittaa trumaticiin sähkövastuksia, koska paremman lämmön jakauman saisi tn. käyttämällä erillisiä pattereita trumaticin rinnalla. Puhallin sekoittaa ilmaa ja ainakin mun vaunussa (hobby 650) etupää tarvitsisi lisää lämpötehoa. Kaasun ja sähkön rinnakkaiskäyttö voisi antaa todella hyvän ja tasaisen lämmön

Saako tuollaisen kierukalla toimivan pienen termostaattilämmittinen laittaa vaunuun? Voisi toimia hyvin jos laittaisi esim. 3 x 400w lämmittimiä (pakkasvahteja).

Eikä maksais paljoakaan. Noissa pakkasvahdeissa on aika hyvä IPluokkakin.

siis onko kokemuksia/tietoa tällaisestä lämmitysjärjestelmästä?

TERVO JARI 18.11.2006 21:41

Yksi "saunankiuasvastus" peltiloodassa, polttaa pölyn ja haisee sen mukaisesti, pintalämpötilat voi olla korkeitakin ja jos vahingossa jotain kangasta tippuu päälle, mahdollinen tulipalovaara huomioitava..

Mutta esim. tollanen ölijytäytteinen matalapintalämpö patteri on OK, tahi Glamoxin digitaalisella termostaatilla varustettupatteri täyttää "mukavuusvaatimukset".

Lähimmästä sähköliikkeestä löytyy vaihtoehtoja pattereiden suhteen . . .

Jari

LIIMATAINEN HANNU 18.11.2006 22:09

Jep, just,minä laitoin muutama vuosi sitten yhteen m-autoon sellaisen pakkasvahdin ja meinasin polttaa koko auton. Sienä sen patterin takana mustui, hyvä ettei hiiltynyt, laitoin pellin ilmaraolla, sitten pelitti, pysyi sisälämpötila plussan puolella pakkasillakin. Varovaisuutta niiden kanssa.

KORPPI SEPPO A J 19.11.2006 00:16

Terve Arttu. Minulla on kylläkin Bürstnerin puoli-integroitu auto. Mutta olen toteuttanut siinä suunnilleen tuon sinun kaavailemasi järjestelmän. Minä olen käyttänyt kolmea sisätilan lämmitintä. Muista vakuutusasiat. Minun puhaltimeni ovat uudehkoja ns. keraamisia lämmittimiä, joiden tehot ovat 20:ssä asteessa huomattavsati pienempiä kuin nimellisehot. Olen mitannut ne mittarilla. Tarvittavat tehot olen laskenut kaavasta 70W/asteen lämpötilaero. Lisäksi huomioin, että kaksi ihmistä ja koira ovat n. 200W ja lattialämmitys 140W. Puhaltimet sijoitan, yhden ohjaamoon, yhden pöydän alle ja yhden tarpeen mukaan ulko-ovelle tai vessaan. Pieni ongelma on ollut, että puhaltimissa ei ole termostaattia. Siihen on ratkaisuna, että sähköllä pitää vain "peruslämpöä" ja Truman termostaatilla säätää lisälämpöä kaasulla. Toinen mahdollisuus on, että löysin Clas Olssonilta pistorasiaan laitettavan termostaatin. Sen perään kun laittaa riittävästi lämmitystehoa, niin homma toimii. Lämpimiä talvireissuja, sähköllä. &:>)

VARIS VESA 22.11.2006 11:06

Tuo pistorasiaan laitettava termostaatti on todella näppärä.

KEMPPAINEN OLAVI 22.11.2006 13:55

Asensin aikoinaan puoli-integroidun automme vessaan kiinteän 400 watin sähkölämmittimen. Ohjaamon ja asunto-osan väliverhon eteen nostimme majoittuessamme 800 watin öljytäytteisen patterin. Olivat oivat Truma 6000:n lisänä. Turha puhua kärystä enkä osannut pelätä sähkölämmitteisen talon ja kesämökin käyttäjänä lämmittimen vaarasta. Aika tulisena näyttää nykyisenkin koppimme Truman grilli toimivan.

LAINE ARTTU 25.11.2006 10:52

Sain todella hyvää opastusta. Tuota kuuman vastuksen tuomaa käryn hajua olen itekin miettinyt. Toisaalta tuo tulipalovaara voipi johtua siitä että lämmintin on alitehoinen lämmitettävään pinta-alaan verraten eli on koko ajan täysillä ja siten polttavan kuumana. Termostaattikin pitäisi olla juu.

Öljytäytteiset olisivat mukavat, jos vain koko olisi riittävän lituska. Pakkasvahdit ajattelin laittaa vaunun seiniin/nurkkiin tuonne penkkien alla oleviin "laatikoihin" siten että ympärille tulisi väljät seinät ettei mikään ota niihin kiinni ja ilma kiertäisi hyvin. Näin jäisi pakkasvahdille riittävän pieni tila, jonka se pystyisi lämmittämään hetkessä ilman että on koko ajan täysillä ja haisisi palaneen käry. Lämmin ilma sitten nousisi ilmarakoa pitkin sohvan takaa. Lämmittimen suoja-etäisyydet vaan voi olla ongelma.

Täytyy vielä selata sähköliikkeitä josko löytyisi seinäkiinnitettäviä pieniä öljylämmittimiä. Näin pystyisi käytännössä yhdistämään trumaticin ja patterilämmitysjärjestelmän edut!

Nopea lämpeneminen ja tasainen lämpö!

VARIS ESKO M A 28.11.2006 13:44

Uskoisin ettei niitä hehkulankapuhaltimia pitäisi vehkeissämme käyttää. Yksi syy tuo pölyjen käryäminen. Meillä on jo "mones" puhallin käytössä, jossa on keraaminen vastus. Äänikään ei juuri häiritse, kun se hurraa m-automme ohjaamon lattialla ja jakaa sieltä trumalle apuansa. Niin, kirjoitan asumislämmöistä, automme on kylmillään kun emme leireile.

Esko

KOISTE TIMO K 28.11.2006 15:33

Clas Ohlsonin kuvastossa sivulla 128 on Adax lämpöpatteri k. 140mm ja pituus 1252mm teho 1000w, ei öljytäytteinen. Olisiko siitä ratkaisua ongelmaan? Kertoile kuinka projekti eteni ja mikä oli lopputulos.

HYTTILÄ ESKO O 28.11.2006 21:50

On juuri pölynpolttaja,palovakuutukset kuntoon sitten. En kyllä ole laisinkaan varma korvaako vakuutus tuollaisen EI ajoneuvokäyttöön tarkoitetun lämmittimen aiheuttaman vaurion. Jos ei muuten tarkene kuin lisäpattereilla kannattaisi retkeillä vain kesällä tai vaihtaa vaunuun jossa tarkenee. Olen lukenut monien pärjäävän trumallakin varustetuissa niin mikä kuljin sinulle on kun et tarkene ?

TERVO JARI 29.12.2006 17:30

Linkki: http://www.aronen.net/adax.html

Niin että oliskos soppeleita pattereita käyttötarkoituksiisi ? ?

Jari

LAAKSO MARKKU T 29.12.2006 17:55

Minkälaisia autoja ja vaunuja nykyään myydään? Omani täyttää kohta 20 v ja ei sillä ole ongelmia lämmön suhteen normaalitalvena vaikka onkin "saksalaista laatutyötä". En muutenkaan ymmärrä tuota sähkön ylenmääräistä tarvetta matkailuajoneuvossa. Kaasu on sopiva energianlähde. Kaapelia kun on hankala vetää perässä esim. Helsingistä Jyväskylään jos ei osaa muulla lämmittää ja generaattorit pitää turhaa ääntä luonnon rauhassa puhumattakaan saasteista. Jos jääkaappi ei jäähdytä kesän helteissä vie se huoltoon. Taatusti ammattimiehen tekemän huollon jälkeen pelaa ilman ainuttakaan ylimääräistä puhallinta. Niin teki minunkin jääkaappini viime kesän helteillä. Jos välttämättä haluat lisälämpöä sähköpattereilla niin oikea ja turvallinen tapa on käyttää nestetäytteisiä pattereita.

TERVO JARI 29.12.2006 18:49

on kumpaisiakin , on vara mistä valita.

pienikokoisia ja kohtalaisen tehoisia, käyttötarvetta vastaavia.

Linkki noist ölijytäytteisistä: http://www.aronen.net/termoran.html

Jari

Ps. Tarpeita on monenlaisia, jokaisella omansa. Ja "tyylejä" samoten . . . .

LAINE ARTTU 10.01.2007 22:20

Kiitoksia vaan kaikille kommenteista. Tuumin yhä tuota asiaa ja olen kyllä kallistunut sille kannalle että öljytäytteinen tai keraaminen lisälämmitin olisi oikea ratkaisu.

Ongelma vain on sen patterin korkeus. Se saisi olla max 29 cm, jotta mahtuu "istuinlaatikkoon". Sinne ei taida uskaltaa kuumia hehkuja laittaa, jotka vielä käryttää.

Tarkoitushan on hieman tasata lämmön jakaumaa hobby 650 vaunussa, joka on iso vaunu puhaltimelle. Lämpöä tulee kyllä mutta ehtii jäähtyä liikaa ennen kuin pääsee etupäähän. Tuo 400w sähköpatteri voisi olla se oikea mukavuuden lisäysvempele.

T.Arttu Laine

PELLIKKA ERKKI 24.01.2007 21:51

Jos sinulla on säteilylämmittimelle turvallinen paikka ,etkä häiriinny sen antamasta valosta, seon nopea ja äänetön.Entäs se "Ohlsonin" sähkötakka.Luettelon sivulla 131.Passoos sen lämmössä emännän kanssa "kieriskellä".

TERVO JARI 22.02.2007 16:36

http://www.pistesarjat.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=82

Jari

KOISTE TIMO K 22.02.2007 17:12

Myös tällaisia löytyy http://www.warmos.fi/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.